Recenze: Metroid Prime 2 – světlo a tma

Vedle trháků Halo 2 a Killzone na konkurenčních platformách sice trochu zapadlo, nicméně pokračování nejslavnější FPS pro GameCube si rozhodně zaslouží vaši pozornost. Nabízíme vám tedy možnost se podívat, jak to vypadá, když se akční plošinovka viděná vlastníma očima opravdu povede.
Recenze: Metroid Prime 2 – světlo a tma

Platforma: Gamecube
Žánr: FPS
Multiplayer: ano, až 4 hráči
Paměťová karta: 3 bloky
Výrobce: Retro Studios
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Metroid Prime si před dvěma roky na Doupěti vybojovala hodnocení 9/10 (dobovou recenzi naleznete zde). Překvapující vzkříšení klasické 2D série v 3D pohledu z vlastních očí dopadlo báječně. Retro studios dali světu naprosto unikátní hru, kombinující výrazné prvky střílečky, plošinovky, adventury, puzzle a RPG do jednoho originálního mixu, podpořeného jedinečným vizuálním, zvukovým a hudebním designem. Pro mnohé hráče jde dodnes o nejlepší GameCube hru. Zkráceně: Metroid Prime byla jednou z nejvýraznějších her své doby a nejoriginálnější FPS od dob prvního Half-Life. Metroid Prime 2 ničím takovým není.

Krajina Aetheru je rozhodně působivá * Světelné efekty stojí za vidění * Speciální grafické efekty zvýrazňují rozličné režimy vidění

Tvůrci vsadili na ověřenou formuli, díky čemuž nabízí MP2 přesně to samé, co původní hra. Herní systém včetně ovládání zůstal zachován, žádné příliš inovativní prvky se nekonají. Poměr jednotlivých žánrů v rámci hratelnosti se mírně zahýbal ve prospěch puzzle (což souvisí s rozdvojeným herním světem MP2, k tomu se ještě dostanu), obtížnost vzrostla a samozřejmě byl vylepšen engine a grafika. Pocit jedinečného a originálního zážitku je ale pryč. Nahradil jej dojem setkání se starým, dobrým, prověřeným. Pro fanoušky nejspíše přesně to, oč stáli, pro všechny ostatní mírné zklamání. Přesto dosažení stejné kvality jako u předchůdce je samo o sobě zárukou výborné zábavy.

Světlo versus tma

Úvod MP2 není bohužel tak působivý a originální, jako tomu bylo u jedničky (kde jste se nalodili na infekcí prolezlý vrak vesmírné lodi a po zuřivém boji s mimozemšťany z explodujícího vraku tak tak unikli), nicméně pořád má něco do sebe, především díky slušným filmovým animacím. Hra tentokrát začíná nepodařeným přistáním nájemné lovkyně Samus Aran na planetě Aether, odkud přišlo nouzové volání federační lodi. Ta sem pronásledovala plavidlo vesmírných pirátů, nicméně obě skupiny byly po přistání zmasakrovány neznámou domovskou rasou.

Multiplayer je pro sérii novinkou * Temná hmota proniká všude * Tradiční Power Beam

Samus postupně odhalí, že planetu Aether - neustále zaplavenou podivnými bouřemi - obývají dvě odlišné rasy, z nichž každá navíc žije ve vlastní dimenzi. Svět temnoty obývají agresivní Ing, zatímco dimenzi světla obývají moudří a mírumilovní Luminoth. Válka se pro světlou stranu nevyvíjí dobře a tak se Samus zapojí do boje proti temným Ing. Hned v úvodu jí ale tito nebezpeční démoni seberou skoro všechno vybavení a navíc díky trhlině v dimenzionálním předivu vznikne její temný dvojník, který se stane jedním z úhlavních nepřátel.

Váš úkol

Rozdělení herního světa na temnou a světlou dimenzi zrodilo nové druhy puzzle, většinou vycházejících z orientace v prostoru a cestování do temné/světlé verze stejné lokace za pomoci dimenzionálních bran. Hodně to připomíná elementární puzzle ze hry Soul Reaver 2. K dispozici budete mít také nové zbraně (světlý a temný paprsek) i nějaké ty pohybové schopnosti oproti originálu navíc. Čeká vás o něco více skákání a ještě větší porce hádanek s využitím ball-módu (vaše postava se schoulí do koule a hra se přepne do perspektivy z pohledu třetí osoby). Hra se celkově stala o něco těžší, což budete proklínat především díky velkým vzdálenostem mezi ukládacímy body a mnohým soubojům s bossy.

Další z působivých světelných efektů * Rozlehlé exteriéry nejsou výjimkou * Ruiny Ateheru jsou místy pěkně strašidelné

Opět budete postupně hledat nové zbraně a nástroje, díky nimž se vám bude otevírat stále více a více lokací v rozsáhlém herním světě, jenž podporuje volný pohyb podobně jako například GTA nebo Morrowind. Jedním z nejzábavnějších prvků hratelnosti je prohlížení herního světa, předmětů v něm a jeho obyvatel za pomoci skenovacího módu, jehož výsledkem jsou obrazové a textové záznamy automaticky se vám ukládající do databáze. Za sbírání těchto záznamů se vám zpřístupňují v menu hry rozličné galerie artworků, především ale v zalogovaných textech odhalíte, k čemu je která věc z mimozemské architektury či technologie dobrá nebo kde má ta či ona bytost slabé místo.

Jedna z dimenzionálních bran * V temné dimenzi * MP2 zůstává především akční hrou

Jedinou opravu zásadní změnou oproti prvnímu dílu je přidání hry pro více hráčů. Multiplayer nabízí deathmatch a několik dalších kompetitivních módů až pro čtyři hráče na rozdělené obrazovce. Ačkoliv se autoři snažili dodat tomuto hernímu módu unikátní ráz a možnosti, ve výsledku jde o průměrnou zábavu, daleko zapadající za konkurenční Halo 2 nebo TimeSplitters 3. Přesto jde o poctivý dodatek k dlouhé hře jednoho hráče a svoje místo si zaslouží.

• Technické provedení
  • Bohatá a unikátní hratelnost
  • Mutliplayer
  • Vysoká obtížnost
  • Slabě prezentovaný příběh
  • Příliš podobné jedničce

Metroid Prime 2: Echoes je rozhodně nadprůměrně kvalitní hrou, v rámci GameCube nepochybně jednou ze tří nejlepších. Bohužel jí ale chybí dospělejší prezentace (silnější a lépe podaný příběh), díky čemuž mírně ztrácí na své konkurenty. Z hlediska hratelnosti a technického provedení se nicméně jedná o nefalšovaný klenot, zasluhující plnou pozornost každého, kdo se byť jen vzdáleně zajímá o FPS, GameCube nebo prostě jen kvalitní hry jako takové.

Hudba: 10/10
Zvuk: 8/10

Technicky dokonalá, designově jedinečná, poctivě dlouhá a zcela unikátní hra. Škoda jen slabšího podání příběhu a zásadového držení se původního konceptu.