Recenze: Metroid Prime: Hunters – další díl do série

Poslušně hlásím, že Metroid je opět zde. A opět přináší revoluci - v podobě první FPS akce určené primárně pro herní systém Nintendo DS. Nejedná se ale o 20 let staré téma, které nemá dnešním hráčům už nic nabídnout? A není to moc velká troufalost přivést first-person akci na handheld? Dočtete se v naší recenzi.
Recenze: Metroid Prime: Hunters – další díl do série

Platforma: Nintendo DS
Multiplayer: ano (1-4 hráčů)
Ukládání pozice na kazetu: ano
Výrobce: Nintendo
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (
www.nintendods.cz)
Homepage:
http://www.metroidhunters.com/

Společnost Nintendo vydala před pár dny další díl série Metroid. Tentokrát se ovšem pustila na neprobádanou pevninu, protože se jedná o první 3D Metroid pro handheld, a současně o první FPS pro Nintendo DS.

První Metroid vyšel pro NES již v roce 1986. Stejně jako další díly série, jako jsou např. Metroid II: Return of Samus (1991, Gameboy) či Super Metroid (1994, SNES), se řadil a řadí do populárního žánru 2D akčních plošinovek. V roce 2001 společnost Nintendo vydala Metroid Prime pro Gamecube, který byl ovšem už first-person akcí. V roce 2004 pak spatřilo světlo světa pokračování Metroid Prime 2: Echoes. Krom toho vyšlo na handheldy (Gameboy Color, GBA) i několik remaků ověřených 2D klasik.

  

Na dosah artefaktu * Já tě vidím * Grafika se povedla

Kdysi dávno, v předaleké galaxii

Příběh se odehrává ve stejném světě jako předchozí díly. Před mnoha staletími existovalo ve vesmíru místo s názvem Tetra Galaxy, kde žil národ Alibiků – národ vysoce vyspělý a prosperující. Jednoho dne zanikl a zanechal po sobě moderní technologie a artefakty. Později se z tohoto místa začíná vysílat prapodivná telepatická zpráva do mozků obyvatel Vesmírné federace.

Lovci pokladů se začali do tohoto místa sjíždět, aby získali moc pro svoji planetu, národ či sami sebe. Vesmírná federace se rozhodla něco dělat, a proto vysílá jednu z nejlepších lovkyň Samus Aran, aby odhalila pravdu o záhadné zprávě a aby nenechala padnout moc Alibiků do nesprávných rukou.

Tento velmi děj se ale, jak je u FPS akcí zvykem, ve hře ztrácí až v ní skoro žádný děj není. Na druhou stranu – která FPS akce nějaký příběh, který by stál za zmínku, má? Až na pár výjimek, žádná, a i přesto tím spousta z nich nic neztrácí na atraktivitě.

  

I takhle vypadá multi-player * Týmová řežba * Jeden z lovců

Jak už bylo řečeno, Metroid Prime: Hunters je první FPS hra vydaná na Nintendo DS a jak známo, u FPS akcí hodně záleží na ovládání. Právě tady by mohl handheld dělat hráčům velké problémy. U osobních počítačů jsme zvyklí na myš a klávesnici. Vývojáři Metroide Prime: Hunters využili velmi šikovně dotykovou obrazovku a funkci myši nahradili stylusem, popř. návlekem na palec. Ke střelbě se pak využívá tlačítko L (pro praváky) či R (pro leváky), pro skok dvojité „poklikání“ na dotykovou obrazovku.

Ze začátku jsem považoval za praktičtější používat návlek na palec, po několika minutách hraní jsem ovšem začal být k celému ovládání velmi skeptický.

Po výměně za stylus jsem ale byl po chvilce zcela spokojen a mohu říci, že ovládání pomocí stylusu a 2-3 tlačítek je nejen velmi pohodlné, ale také velice přesné. To ale platí pouze v situaci, kdy sedíme u stolu či v křesle.

  

Jeden z komplikovanějších nepřátel * Koulelo se koulelo * Ta nová zbraň není špatná

Samotná herní cartridge obsahuje dva základní módy – adventure (single-player) a multiplayer. Hra pro jednoho hráče obsahuje klasické hlavní dobrodružství, které je velmi rozsáhlé.

Hra je ale určena pro pokročilejší hráče a i těm určitě dá kampaň zabrat. Rozhodně se nejedná o hru na jedno odpoledne. Ujmete se role lovkyně Samus Aran, která má, jako každý lovec, svoji speciální schopnost – zmenšit se do tvaru symetrické koule, a tak překonat různé překážky. Jak v podobě Samus, tak i jako koule máte k dispozici různé zbraně.

Při změně v kouli máte neomezené množství účinných bomb. V normálním stavu má lovkyně na výběr laser (který má neomezenou munici), raketomet a šestici velmi silných a účinných zbraní, které, krom své bojového využití mají ještě schopnost ničit různé druhy silových polí, které se vám mohou plést do cesty.

Opakování matka moudrosti

Z výše uvedeného vyplývá jediné – hra není přímočará. Aspoň ne tak jako jiné FPS akce, kde se pohybujete v omezených koridorech od levelu k levelu.

V Metroid Prime: Hunters navštívíte celkem dvě planety a dvě vesmírné stanice, mezi nimiž cestuje vesmírnou lodí. Všechny tyto lokace jsou navrženy tak, že je hráč nucen navštívit je několikrát. Například na první planetě jsou různá silová pole, proti kterým ještě nemáte potřebné zbraně. Ty naleznete až časem a s nimi se pak vracíte a získáváte tak další zbraně a artefakty nutné pro další postup hrou.

Možná se vám tento systém nezamlouvá, ale ze zkušenosti mohu říct, že je skvělý. Po prozkoumání přístupných lokací planety jste zvědavi, co se skrývá za těmi zatím neodstranitelnými silovými poli a rádi se k nim vrátíte, když naleznete prostředek k jejich zničení. Hra tímto motivuje hráče k dalšímu postupu a nedovolí mu tak odložit NDS z rukou.

Co se ale autorům moc nepovedlo je systém ukládání a nastavování hry. K tomu, abyste mohli hru uložit, se musíte vrátit do své vesmírné lodi. Takovou příležitost mnohdy dostanete až po projití celou planetou k hlavnímu bossovi, což může být frustrující záležitost. Hlavně když už hrajete dvě hodiny, nevíte si rady s hlavním bossem a rádi byste si odpočinuli. Sice se do takovéto situace, díky teleportům, dostanete málokdy, ale párkrát bohužel ano.

  

Tohle není Doom 3 * Začíná přituhovat *  Jako na Tatooinu

Další výtku bych měl k 3D mapě, která by vám měla pomoci v orientaci. Bohužel na to je příliš odfláknutá. Odpustím si hromadu nelichotivých a nespisovných výrazů a jedním přívlastkem řeknu, že mapa je prostě nepřehledná. A to dokonce tak nepřehledná, že v ní není vidět opravdu nic, ať se budete snažit sebevíc. Můžeme jen doufat, že se vývojáři někdy v budoucnu nepustí do vytváření skutečných map…

Ve svém korábu si kromě ukládání můžete nastavit hru (např. citlivost zaměřovače na stylusu, zda jste praváci nebo leváci a podobně) a nebo se podívat na vaše skóre (uváděno v procentech pro každou lokaci zvlášť). A když  vzlétnete do vesmíru, můžete si vybrat, na kterou planetu se vypravíte.

Jak již bylo řečeno, na cartridge se nachází také multiplayer. Hned na začátku ovšem musím poznamenat, že se jedná o multiplayer naprosto úžasný. Je určen až pro 4 hráče. Se svými přáteli můžete hrát buď s jednou herní kazetou (v takovém případě jsou herní možnosti velmi omezené) a nebo každý se svojí cartridge. Druhá zmíněná možnost nabízí nejvíce módů jako např. Survival, Bounty, Capture, i různých lovců (každý lovec má své speciální schopnosti).

Světlé stránky hry
  • Rozlehlost herního světa
  • Velmi pohodlné a přesné ovládání
  • Návykovost
  • Vydařený multiplayer
Temné stránky hry
  • Stereotypnost prostředí
  • 3D mapa
  • Diktát v ukládání pozic

Grafická stránka hry je velmi vydařená. Nepřátelé v 3D prostoru jsou dobře vidět, nesplývají se stěnami či jiným pozadím. Možná bych vytknul stereotypní prostředí, které je na všech planetách téměř stejné. Musím ale pochválit hudební a zvukovou stránku, která bravurně vytváří atmosféru. Je to zřejmě dáno i historickým vývojem – hry série Metroid se vždycky mohly chlubit kvalitním hudebním doprovodem a tuto přednost si zanechaly i v 21. století, kdy je konkurence mnohem větší než v roce 1986.

Koupi Metroid Prime: Hunters mohu jedině doporučit, milovníkům FPS akcí dokonce nařídit.

Grafika: 9/10
Zvuk: 9/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 9/10

Součástí série Metroid se stal další titul, který přinesl nejen vynikající hratelnost, ale i dokázal, že Nintendo DS má ještě větší uplatnění než se mohlo dříve zdát a že kvalitní FPS akce určená primárně pro handheld není žádným tabu.

Celkové hodnocení: 9,3/10

Dostupné pro: 3DS
Žánr: Akce | First-person akce
Výrobce: Nintendo | Webové stránky hry
  • Rozlehlost herního světa
  • Velmi pohodlné a přesné ovládání
  • Návykovost
  • Vydařený multiplayer
  • Stereotypnost prostředí
  • 3D mapa
  • Diktát v ukládání pozic

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Half-Life série je před příchodem Alyx na Steamu ke hraní zcela zdarma

Half-Life série je před příchodem Alyx na Steamu k…

Kdy, když ne teď.

22.  1.  2020 | | 15 N/A
CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke konci vývoje Cyberpunku

CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke…

Dokončit Cyberpunk 2077 není pro vývojáře žádný med a to nejhorší zřejmě teprve přijde.

20.  1.  2020 | | 5 N/A
Za odložením Cyberpunku prý stojí slabé konzole, největší problém má Xbox

Za odložením Cyberpunku prý stojí slabé konzole, n…

Cyberpunk 2077 dostal minulý týden odklad data vydání a vyjde tak až v září. Polský insider Borys Niespielak tvrdí, že je to kvůli optimalizaci pro konzole.

23.  1.  2020 | | 9 N/A
Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Nedávno jsme dostali možnost vyzkoušet si ve Varšavě nový Doom Eternal. A stálo to za to! Takhle brutální a rychlou řežbu jsme tu ještě neměli.

21.  1.  2020 | | 12 N/A
Zadarmo nebo se slevou: čínský Nový rok a The Bridge zdarma

Zadarmo nebo se slevou: čínský Nový rok a The Brid…

Na všech platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Někdy je toho ale tolik, že se v tom člověk jen těžko orientuje. My vám s tím rádi pomůžeme. Podívejte se níže na akce, které by vám tento týden neměly uniknout.

24.  1.  2020 | | 3 N/A