Recenze: Metroid Prime Pinball – Beng, bang, cililink a prásk laserem po vetřelcích!

„Tu máš! Ať lasery sviští, ohó! Co to… co to je? Vždyť tohle měla být střílečka?!“ Neměla – střílečka to sice kdysi byla, ale žánry se mění, hrdinka Samus zůstává. Jak dopadl převod prvního dílu legendární akční adventury do podoby Pinballu?

Platforma: NDS
Typ hry: pinball
Multiplayer: ano, pro 1-8 lidí
Výrobce: Fuse Games (
Vydavatel: Nintendo (
Distributor v ČR: Conquest entertainment (

Kdo by neznal hrdinnou Samus Aran, lovkyni odměn, která pronásleduje zlotřilé vesmírné piráty a pátrá po artefaktech. Předchozí tituly byly vesměs zařaditelné mezi akční adventury s prvky střílečky a nutností občas uvažovat. Na Nintendu DS se představil titul s přídomkem Hunters, jež i do této chvíle nese titul nejlepší FPS zábavy na handheldu. Možná se mu vyrovnají Brother in Arms, ale to se již dostáváme mimo záběr této recenze, takže někdy jindy.

Oni mě sežerooou! * Se třemi míčky je dost zběsilá zábava * Raketa pro pana Bosáka

Hlavní hrdinkou her z prostředí Metroid Prime je již zmíněná Samus a nejinak je tomu i v pinballu. Člověk by čekal výraznější odbočku v sérii, například to, že si hlavní hrdinka zajde do herny a tam bude hrát. Ne, jde skutečně o plnohodnotné převedení prvního dílu do jiného žánru, a ta koule, kterou se pinká, je skutečně stará známá Aran ve formě Morph Ballu. Ve standardní hře je to obrněná koule, jež Samus umožňuje přístup do příliš úzkých či jinak nepřístupných prostor.

Beng!

První míček a jdeme na to! Získávám pár bodů, potom se trefuji do takové zvláštní ohrádky. „Parasite purge!“ Co stalo? Do stolu padá několik příšer, spustí se minutový časový limit a já mám za úkol všechny je vymlátit. Po zběsilém střílení kuličkou a několika nadávkách se mi to podaří a za odměnu dostávám první artefakt. Že to je tak trochu jiný pinball? Máte pravdu.

Ne že bychom se nedočkali tradičního střílení míčku do těch správných míst a po správných drahách, abychom dostali co nejvíce bodů, je zde jen pár her navíc. V současné době by vydání obyčejného pinballu hraničilo se šílenstvím – přeci jen, je to spíše causal hra a její úspěch závisí jen na milovnících tohoto žánru. Jak z toho ven? Přidat známou značku (Metroid) a ještě něco navíc – minihry. Ve speciálních případech se Samus změní do své lidské podoby a střílí do nalétávajících nepřátel či skáče po stěnách. Hra nabízí i jiné bonusy, kdy hlavní hrdinka nemorfuje a v podobě míčku likviduje nepřátele (již zmíněné zabíjení parazitů, vesmírných pirátů atd.).

Díky bohu za rychlopalný laser * Co říkám, tři míčky * Samus navíc se vždycky hodí

Artefakty zde neplní pouze symbolický účel, aby přičetly 50 000 bodů. Jejich sestavením dohromady (musíte je posbírat na celkem čtyřech stolech) totiž získáte přístup do speciální úrovně Artifact Temple, kde vás čeká souboj s bossem Metroid Prime (v misích před tím vás také čekají menší bossové, jež musíte zabít jak pro zisk artefaktu, tak bodů). Pokud se vám to podaří, otevírají se možnosti hrát od začátku na jiných stolech a pro vyšší skóre.

Bohužel, to vše pouze v módu Single Mission (který obsahuje jen soutěže o nejvyšší skóre a časově omezené hry - pouze na jednom stole), ne v honu na artefakty nazvaném trošku nelogicky Multi Mission. Původně jsem si myslel, že se jedná o multiplayer, ale ten se nachází pod názvem Wireless mason, přičemž z jedné karty jej může hrát až 8 lidí. Přislib je pohřben možností hrát pouze na jednom stolu, který není ani moc zábavný a v singleplayeru je nepřístupný. Mnohem lépe kolektivně hratelný se tak stává klasický singleplayer s předáváním konzole ostatním lidem a soutěžením o lepší skóre.

Zde bych si dovolil kratičkou vsuvku. Metroid Prime Pinball jsem půjčil na chvíli kamarádce, která se mě ptala, jak můžu vrazit čtyři tisíce do černé krabičky a další peníze do her. Po hodině Pinballu mi dala na vědomí, že blázen nejsem, chápe mě a že to chce taky :-). Zde je vidět jisté zaměření na causal hráče, ale také obrovskou chytlavost titulu.

Blik!

Schopnosti přitáhnout pozornost napomáhá i perfektní grafika. Všechny postavy, světélka, efekty, blikátka a blýskátka jsou naprosto perfektně předrenderovaná, a přesto se hra ani neškubne. Zásluhu na vzhledu a celkové hratelnosti má také výborně udělaná fyzika, kdy se koule zpomaluje i zrychluje, počítá se stoupáním, silou nepřátel, výbuchem raket apod. Kéž by takto vypadaly všechny hry na DSku. Nemohu rovněž nezmínit dokonalou hudbu a zvuky, které skvěle dotvářejí atmosféru hry.

Zabít, zničit! * Čau, Budulínku! * Nesnáším hmyz

Zásluhu na výjimečném pocitu z Metroid Prime Pinball má také dodávané zařízení Rumble Pak, jež se zasunuje do Slotu pro GBA hry (Pinball není první hrou, která jej využívá, ale je první, k níž se zdarma přikládá). Jaký je jeho účel? Vibruje konzolí a vydává klasické elektronické zvuky. Někdy se mi sice zdály až příliš ostré a hlasité, ovšem to je na vkusu každého z nás.

Nicméně Rumble Pak dodávaný se hrou je původně určen pro Nintendo DS Fat a ne Lite, takže z mé konzole kousek vyčnívá. Nejedná se o žádnou zásadní chybu, ale přesto mám dojem, že pokud by byla zasunuta celá plocha, vibrace by byly silnější. Nicméně i takto splnily účel a z NDS se přesto nestával splašený ratlík, který měl tendenci vyskočit mi z rukou. Hře byl Rumble Pak 100% přínosný, i když jsem si to nejdříve neuvědomoval. Jakmile jsem ho vyndal a vibrace ustaly, atmosféra se snížila a já urychleně konzoli vypnul a příslušenství znovu zasunul. Rumble Pak můžete samozřejmě využít i u jiných her, jako je například Metroid Prime Hunters.

Poslední míček!

Takže blikátka blikají, míček sviští, zvuky spokojeně zvučí a Rumble Pak vrní – jak do toho zapadá hráč? Ovládání je překvapivě pohodlné a intuitivní. Můžete si vybrat z několika možností ovládání – tlačítka L a R, směrového kříže apod. Osobně mi nejvíce vyhovovala kombinace směrový kříž doleva a tlačítko A. Při boji se také připojuje tlačítko Y, jímž střílíte rakety. Defaultně pokládáte bomby klávesou B a X aktivuje speciální Power Bomb. Jak rakety, tak Power Bomb nejsou nekonečné a musíte je po mapě sbírat a používat s rozmyslem.

• Rychlé odehrání hry
  • Neustale se něco děje
  • Přibalený Rumble Pak
  • Je to „jen“ pinball
  • Po čase omrzí

Na stolech vás čekají i různé další bonusy, jako je například možnost zapnout silové pole, jež zabraňuje míčkům propadnout, obnovení zdraví či koule navíc. Na všechny tyto věci ale nejlépe přijdete ve chvíli, když si hru zahrajete.

Suma sumárum, Metroid Prime Pinball je velice zábavný titul, který dokáže zaujmout i hráče Metroidem nezasažené či dokonce naprosté nehráče. Tento titul lze s klidným svědomím doporučit pro dlouhá odpoledne, pokud nestojíte o hlubší příběh či komplexní hratelnost.

Grafika: 10/10
          Zvuky: 9/10

Je to obyčejný pinball s neobyčejnými minihrami a trademarkem Metroid Prime. Jde o velice zábavnou cestovní hříčku, která vám vydrží hodiny a hodiny zábavy s podobnou hratelností jako legendární Tetris. Rozhodnutí, zda si pořídíte tuto hru s nádechem přídavného jména casual nebo raději nějakou komplexnější, je ovšem na vás.

Váš názor Další článek: Indiana Jones míří mezi kostky Lego