Recenze: Microsoft Flight Simulator X: na křídlech vášně

Pokud už vás přešla přehnaná potřeba akce mladších hráčů, hledáte hru bez zabájení, rádi létáte, ale nemáte na vlastní letadlo, je zde pro vás stále série Microsoft Flight Simulator. Pojďme se podívat jak si stojí její poslední díl.

Vášeň pro létání je koníčkem na celý život. Počet příznivců Flight Simulatoru je proto víceméně neměnný. Čas od času se objeví nový fanoušek, který hru objeví, nebo jí spíše doroste, ale skalní jádro fandů je věrno každé její verzi již mnoho let.

Zhruba každé dva roky tak pro tuto skupinu nastává svátek – příchod nové verze Flight Simulatoru. Některé verze znamenaly znatelný posun vpřed, jiné přinesly pouze vylepšení grafiky nebo rozšířily počet dostupných letadel. Jak si stojí Flight Simulator X, ročník 2006?

   

Hned v úvodu je potřeba říci, že nijak špatně. Hra oproti předchozí verzi doznala znatelných vylepšení, přináší funkčnost, která v předchozích verzích chyběla. Jedním dechem je ale potřeba dodat, že vedle těchto vylepšení jsou další novinky už klasického rázu – vylepšená grafika a rozšířený počet letadel.

Tím vás hned v úvodu nechci zklamat – FSX je bezesporu skvělým pokračováním legendy. Chci vás jen připravit na to, že toto není jedna z těch verzí, o kterých by šlo říci, že jsou přelomové. Nové funkce jsou totiž toho rázu, že je využijí a oblíbí si je pouze někteří uživatelé. Ostatní se musí spokojit se zmíněnými vylepšeními v grafice, novými letadly a pár drobnostmi.

Protože okolo FSX bylo, podobně jako při uvedení všech předchozích verzí, hodně očekávání, budu očekávané novinky konfrontovat s reálným stavem ve finální verzi produktu.

Dynamičtější svět

Je to pravda. FSX přináší uživatelům ještě dynamičtější svět než jaký přinesla předchozí verze. To je ovšem vykoupeno (podobně jako v předchozí verzi), drasticky zvýšenými nároky na výkon počítače. Alespoň trochu uspokojivého FPS lze dosáhnout jen na počítači s dvoujádrovým procesorem a některou z posledních verzí výkonných grafických karet. 1 GB operační paměti je spíše minimem než optimem.

Vysoké nároky na hardware lze snížit na rozumnou úroveň právě posunutím šoupátka vytvářejícího dynamický svět co nejvíce doleva (=vypnout). Potom lze dosáhnout rozumné hratelnosti i na průměrné konfiguraci. Je ale otázkou, zda jsou uživatelé ochotni se připravit o jeden z hlavních taháků FSX – tisíce stromů na kilometr čtvereční, stovky domů, auta pohybující se na silnicích, zvířata na pastvinách, zkrátka o život a dynamiku.

   

V tomto bodě velmi záleží na tom, jaký styl létání preferujete. Pokud je vám blízké létání s malými letadly, kdy si vychutnáváte každou píď krajiny pod vámi, bude pro vás tato dynamika znamenat patrně více, než pro „pilota“, který tráví většinu času jedenáct kilometrů vysoko. Individuální přístup k hraní se tedy v případě FSX odráží přímo v potřebném výkonu počítače.

Mise

Na mise jsme se oprávněně těšili. Jak naznačily některé add-ony typu FS Passengers vydané pro FS2004, i „nudné“ létání s dopravními letadly může dostat zcela jinou dimenzi ve spojení s podobným add-onem, který řádově zvýší možnosti, jak se při hraní Flight Simulatoru zabavit. Pokud jsme ale, natěšeni informacemi, které se v průběhu vývoje objevovaly, čekali podobně interaktivní zábavu nebo počítačem generované mise, musíme být nyní zákonitě zklamáni. Ve FSX mají mise více prostoru – tlačítko je viditelnější a misí je více. To je ale asi tak všechno. Mise jsou zajímavé, ale vždy se jedná pouze o jeden úkol, po jehož úspěšném zakončení na vás čeká odznáček a nic víc.

   

V tomto mohli autoři trochu více přidat a nabídnout uživatelům větší variabilitu. Už z příkladu zmíněného FS Passengers je zřejmé, že podobný přídavek nemusí znamenat snížení hratelnosti nebo věrnosti simulace – oceňují jej jak začínající „piloti“, tak zkušení harcovníci.

Samotné provedení misí je ovšem poutavé. V některých misích letíte spolu s druhým pilotem, který zpravidla obstarává komunikaci letadla s řídícím letového provozu. Dialogy jsou namluvené, ne jenom poskládané ze slov, jako je tomu při letu v režimu „volný let“.

Pokud během letu uděláte chybu – například zapomenete klesnout do určené letové hladiny, váš kopilot vám to zpravidla připomene. Většinu misí je tak bez problémů možné dotáhnout do konce hned na první pokus.

Některé mise jsou pojaty i trochu akčně – jedná se o průlety různými značkami na obloze a podobně. V misi simulující letecké závody série Red Bull je dokonce možné létat na čas mezi překážkami, tak jako při reálných závodech.

   

Vedle misí je možné létat v již dobře známém režimu „volný let“. Ten se od minulých verzí nezměnil vůbec – vyberete letadlo, startovní a cílové letiště, počasí, denní dobu a letíte. Podle zvoleného režimu vizuálního nebo přístrojového letu řídíte vaše letadlo buď volně podle vašeho uvážení nebo podle předem připraveného letového plánu.

U FS 2008 se tedy budu těšit na větší variabilitu misí. Třeba nějakou základní obdobu FS Passengers nebo jiného add-onu, který hře přidává na hratelnosti. Přestože komerčně dostupné add-ony jsou s touto hrou svázány nerozpojitelným svazkem, základní funkčnost některých z nich by autoři do hry, která se prodává za skoro dva tisíce korun, přidat mohli.

Nová letadla

Samozřejmě přibylo také několik nových letadel. Předchozí díl série byl vydán při příležitosti stého výročí letu bratří Wrightů – tomu odpovídala i pestrá nabídka historických letadel. Z těch v FSX mnoho nezůstalo. Proletět se můžete v oblíbené Dakotě, ale jinak se jedná o návrat zpět do přítomnosti.

Příznivce evropských značek jistě potěší Airbus A321 mezi nabízenými letadly. Co mohu soudit, tak simulace je poměrně kvalitní a bez problému se vyrovná standardnímu Boeingu 737, který je v FSX samozřejmě také nabízen. Nejedná se už ale o verzi 737-400, která nás provázela minulými díly série, ale o vylepšenou 737 Next Generation.

  

Samotné ovládání většiny letadel doznalo jen kosmetických změn. V některých letadlech přibyly nové ovládací prvky, které dále zlepšují dojem z reálnosti řízení. Mnohdy se však ale jedná o různé přepínače, u nichž si nejsem jistý, zda se na funkcích letadla vůbec nějak projevují. I když – nefunguje to podobně i v reálných letadlech?

S příchodem verze 2004 doznala značného vylepšení GPS navigace, která konečně dostala podobu reálného přístroje. V FSX dokonce najdeme letadlo (Beechcraft Baron 58), které je vybaveno tzv. skleněným kokpitem, který plně nahrazuje analogové přístroje nebo digitální ukazatele.

Lepší grafika

Nová grafika je detailnější ve všech směrech. V lepší kvalitě jsou také podkladová data, ze kterých je modelována krajina. Při nastavení na vysoké detaily se tak vyhnete šikmým kopcům a ostrým horským hřebenům – vše je pěkně zakulaceno, tak jako v reálném světě. Naštěstí, jak už bylo napsáno v úvodu, toto nastavení není z pohledu výkonu to nejvíce náročné.

Poměrně dost výkonu ubírají odlesky na vodní hladině a další efekty, které jsou vlastní novým typům grafických karet. Naštěstí, bez nich se lze obejít. Osobně mám odlesky na vodní hladině raději vypnuté, protože hře na kráse, alespoň v podání současných grafických karet, příliš nepřidají.

Světlé stránky hry
  • nový multiplayer, který přidává funkci řídícího letového provozu
  • vylepšená grafika
  • mise
  • nová letadla
Temné stránky hry
  • "pouze" vylepšená grafika
  • "pouze" vylepšené mise
  • relativně vysoké nároky na hardware

Shrňme si novinky: nová letadla, nové mise, vylepšená grafika a zcela nové funkce z oblasti, která je sice lákavá, ale ruku na srdce - dobrá polovina fanoušků funkci multiplayerového létání s řízením letového provozu stejně nikdy nevyužije nebo jen velmi málo. Vztaženo k ceně hry (cca 1800 Kč) mnozí zapochybují, zda se FSX vůbec vyplatí pořizovat.

V tomto směru bych se řídil především výkonem vaší herní sestavy. Pokud máte nový počítač, jděte do pořízení nového dílu. Grafiku vypadá skvěle a zklamáni nebudete. Vy ostatní můžete ještě chvíli zůstat o předchozího dílu série. Minimálně do doby, než se objeví nějaký zcela nový add-on, který vás "chytne za srdce".

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Ovládání: 9/10 (máte-li joystick)
Hratelnost: 10/10 (povinná koupě pro každého příznivce série)

Přestože Flight Simulator X nepřináší žádnou přelomovou novinku, jedná se o důstojné pokračování série. Zejména proto si své celkové hodnocení zaslouží.

Celkové hodnocení: 9/10

Diskuze (2) Další článek: Galerie: Formula 1

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

**Meta má zjednodušit pravidla a být ke všem spravedlivá **Facebook s Instagram věnují samostatný odstavec bradavkám **Pravidla ale neřeší nebinární, transsexuální a intersexuální osoby

Petr Urban
InstagramFacebookSociální sítě
Drogoví dealeři se z darknetu přesouvají na Android. Přes aplikace lze objednat i vyzvednout zboží

Drogoví dealeři se z darknetu přesouvají na Android. Přes aplikace lze objednat i vyzvednout zboží

** V aplikacích mají kartely větší soukromí než na internetu ** Snazší je i organizace kurýrů ** Vzkazy si kvůli obtížnějšímu vysledování posílají pomocí obrázků

Karel Kilián
DrogyMobilní aplikaceAndroid
Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

** O bublinách v galaxiích toho víme jen velmi málo ** Theo O’Neill a jeho kolegové se to snaží zlepšit ** Zmapovali magnetická pole naší Lokální Bubliny

Stanislav Mihulka
Astronomie
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Obnovitelné zdroje do 50 kW bez licence i stavebního povolení. Klíčová novela vstoupila v platnost
Filip KůželStanislav Janů
LegislativaObnovitelné zdrojeFotovoltaika

Aktuality

20:36 | Happy Game od českého studia Amanita Design si od dnešního dne můžete zahrát na mobilech. Najdete ji v App Store i na Google Play. 
15:08 | Slovenský simulátor lovce Way of the Hunter nás v novém DLC vezme na Aljašku. Bližší informace ohledně expanze Aurora Shores se máme dozvědět brzy. 
13:14 | Co je zač Atomic Heart, který vychází na konci února? To vám tvůrci vysvětlí v rozsáhlém traileru plném ukázek přímo z hraní. Sami se do akce pustíme 21. února. 
1. února | Star Wars Jedi: Survivor nakonec vyjde až 28. dubna. Studio Respawn nestíhá vývoj a potřebuje dalších šest týdnů na dokončení. 

Únorový Computer

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak surfovat anonymně

Test přenosných projektorů

Kompletní srovnání DDR4 a DDR5

Jak vyčistit počítač od špíny a prachu