Recenze: Mob Enforcer – mafiánské reggae?

Amerika a dvacátá léta minulého století? Doba prohibice, nikoliv však nudy a tentokrát se o tom přesvědčíte na vlastní kůži. Pracujte pro Al Caponeho, jedné z ikon mafiánského „průmyslu“, kterému musíte pomoci v nelehkém úkolu - ovládnout celé město. Podaří se first-person střílečce Mob Enforcer sesadit z pomyslného herního trůnu českou Mafii? Časy prohibice se vrací, vy můžete být přitom.

Typ hry: Akční
Minimální konfigurace: Procesor 500 MHz, 256 MB RAM, 700 MB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1 GHz, 512 MB RAM, 700 MB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 2200+ , 512 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta
Výrobce hry: Touchdown Entertainment (
Distributor hry: ValuSoft (
Homepage: (

Snad každý již slyšel o dobách největšího rozmachu mafie. Období prohibice nahrávalo nelegálním organizacím - tajné bary, skryté herny a to vše pod dokonalou kontrolou mafie. To je také přesně situace a doba, ve které se ocitnete coby univerzální služebníček Al Caponeho. Při prvním kontaktu s nově vycházející hrou Mob Enforcer se mi okamžitě vybavila úžasná Mafia: The City of Lost Heaven, se kterou jsem musel novinku (chtě nechtě, však to znáte) v duchu srovnávat.

Příběh a omáčka okolo

Příběh je prostý, stejně jako ona omáčka okolo něj. Vaším úkolem bude odstraňovat nepohodlné lidi, tak aby Al Capone dostal své město pod kontrolu. Typicky se jedná o osoby, které nechtějí platit výpalné či eventuelně ti, kteří o velkém šéfovi příliš mluvili. Náš hlavní hrdina se jmenuje Jimmy “Machine Gun” DeMora a jak jste již z předcházejících řádků jistě pochopili, živí ho špinavá práce. Nečekejte však žádný postup či vývoj postavy ala Mafia, kde začínáte od taxikáře a postupně se propracujete až do nejvyšších sfér zločinecké organizace.

Přestřelka ve sklepě jednoho z domů * Cela, ze které za chvilku uteču * Vezmu trubku ze záchodu, udělám díru do zdi a jde se

Když tedy budu objektivní, nezbývává mi, než přiznat jediné - ve hře Mob Enforcer jde od začátku až do konce stále a jen o to samé. Někam jdete, něco uděláte, ale ve výsledku se vlastně nic nestane. Příště jen dostanete nový úkol. Bohužel mě nepohltila ani atmosféra hry, stejně tak jako animace -  jediná, kterou ve hře uvidíte, na vás čeká na začátku úkolu. Přijdete k telefonní budce a zvednete sluchátko. Že by snad hratelnost vše uvedla na pravou míru a zlepšila jinak otřesný první dojem? Ale kdeže!

Pseudo-hratelnost

Hned v prvním misi zjistíte, že hře chybí podstatná věcička. Procházíte se ztemnělými ulicemi Chicaga a hledáte, kam máte jít – logika vás vede k mapě. Zbytečně, nic jí podobného ve hře není. Rozlehlost města není naštěstí nijak veliká - přirovnal bych ji asi ke zlomku velikosti jedné čtvrti v Mafii, ale i tak absence mapy zamrzí. Pobíhat po městě a číst si nápisy na stěnách obchodů a budov zabere hodně času a ubírá na hratelnosti.

Jedna z málo animací ve hře * Samotný Al Capone * Mám tě, mizero!

Nijak závratná bohužel není ani rychlost našeho hlavního hrdiny. Za chvíli poznáte, že přejít od jednoho konce ulice na ten druhý zabere spoustu času. Okamžitě se poohlížím po nějakém dopravním prostředku - všude po stranách ulic jsou totiž zaparkovaná auta a nad hlavou mi jezdí nadzemka. Po chvíli běhání od jednoho auta k druhému to vzdávám – a i zmíněná nadzemka je ve hře pouze pro parádu. Jsem si tedy jist - jediný prostředek přepravy jsou tentokrát moje nohy.

Ulice města vypadají jako po hladomoru. Jsou zcela prázdné, prakticky nic se zde nehýbe – jen občas zavadíte kromě vašich nepřátel a pár policistů také na nějakého toho spořádaného občana. Na muže zákona a obyčejné civilisty si však musíte dávat pozor! Jestliže se k policistovi přiblížíte moc blízko, hra pro vás končí, takže pozor na přestřelky s padouchy, ve kterých se nejeden policista snadno ztratí a splyne s davem. Konec hry nastává i tehdy, zabijete-li civilistu.

V této části musíte najít pojistky a zapnout světlo * Zápalná láhev * Není nad pořádný úplatek

Nepřátelé - to je další trn v patě hry. Umělá inteligence je směšná a omezuje se na situace, kdy se před nepřátelé schovají za nějaké to zaparkované auto a po chvílích vystřelí. Rozhodně tedy žádná sláva. Nepřátelé vybíhají na povel, jakmile přejdete určený klíčový bod – potom na vás čeká jejich tlupa, která vám jde po krku. Ovšem to nejhorší teprve přijde, jestliže při své procházce z jedné strany města na druhou zabijete každého padoucha, který se na vás jen zle podívá. Můžete si totiž být jistí, že při cestě zpět se nepřátelé objeví znovu! Další věc, která jen zdržuje při plnění úkolů a bloudění po městě. Stejná chyba se objevuje i v interiérech.

Rozmanité úkoly – opravdu?

Úkoly ve hře ničím nepřekvapí, neurazí a ani nepotěší. Budete vraždit na objednávku a to hned několikrát – mimo jiné také ve vězení, do které se dostanete v policejní uniformě (tu pro tento úkol ukradnete z čistírny). Taktéž dostanete za úkol zničit několik obchodů, sebrat peníze ze sejfů, podplatit policejního šéfa, vyhodit do vzduchu dům, utéct z vězení, no a na závěr pomůžete prostřílet se samotnému Al Caponemu z hotelu plného zabijáků. Pro ulehčení jsou hned za prvním rohem schovány lékárničky, náboje a také velice důležité neprůstřelné vesty. Někdy je potřeba rozbít dřevěné krabice, jindy zase vlézt do kontejneru, abyste tyto věci našli. Mrtví nepřátelé mnohdy skrývají nové zbraně.

Přestřelka na ulici, kterých zažijete mnoho * Pohled z okna se sekáčkem na led * Recepce hotelu, ze které musíte vzít klíče

Zbraně, zbraně, zbraně

Snad jediná věc, která ve hře funguje správně (v rámci možností), jsou zbraně. Síla jednotlivých zbraní mi vhodně odstupňovaná, všechny jsou použitelné a nehrozí tedy, že byste se nemohli postavit přesile jen s kulometem - jde to i s pistolí, ovšem logicky hůř. A jakéže zbraně na vás čekají? Železná trubka, pistole ráže 9mm, brokovnice, tommy gun (klasický kulomet), odstřelovačská pušku, zápalné láhve, ale také zpestření v podobě sekáčku na led a k likvidaci sejfů a budov dynamit.

• Naštěstí krátká herní doba
  • Hra jde kdykoliv uložit
  • Chybí mapa
  • Nezáživné putování po městě
  • Žádné dopravní prostředky
  • Stále se objevující nepřátelé
  • Zpracování

Grafická stránka hry je zcela průměrná a neobjevil jsem nic, za což bych mohl pánům tvůrcům zatleskat (spíše naopak). Se zvukem je to úplně stejné - ve hře svůj úkol splnil, ale z průměru nijak nevybočuje. Hudba je jen takové pobrumlávání s pár tóny. Sečteno a podtrženo, ani zde žádná sláva.

Mafia? Zůstává neporažena

Nemohl jsem se ubránit neustálému srovnávání Mob Enforcer s konkurenční a všem dobře známou Mafii. Závěr? Pokud je mezi vámi někdo, kdo ještě naši domácí Mafii nehrál, vřele mu doporučuji tuto chybu napravit a okamžitě zapomenout na to, že nějaký Mob Enforcer vůbec existuje. A pro ty ostatní, kteří již Mafii znají jako své boty? Pro ty platí to stejné - zapomeňte na Mob Enforcer, nesahá Mafii ani ke kotníkům a je plný chyb. Pomyslný trůn gangsterských stříleček tak stále patří českému výtvoru.

Grafika: 4/10
Zvuky: 4/10
Hudba: 4/10