Recenze: Monster Garage – přichystejte si šroubováky!

Něco tak originálního tu již dlouho nebylo! Myslíte si, že hry s novým námětem vymřely? Máte zároveň rádi auta? Vyznáte se v nich? Odpovídáte-li alespoň na některé z těchto otázek prosté „ano“, mám pro vás dobrou zprávu – Monster Garage je tu jen a jen pro vás. A co že na vás v této hře čeká? Automobilový svět podaný z netradičního úhlu.

Typ hry: Závodní?
Minimální konfigurace: Procesor 600 MHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1000 MHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta
Výrobce hry: Invictus (
Vydavatel hry: Activision Value (
Distribuce v Česku: ?

Hned na úvod by se slušelo vysvětit, v čem vlastně spočívá onen „drsňácký námět“ dnes recenzované hry. Je to velmi prosté. Stáváte se vedoucím týmu, který dostal v televizní soutěži nelehký úkol - koupit blíže nespecifikovaný vrak auta a za týden udělat ze staré ojetiny nepřekonatelné monstrum. K dispozici budete mít další čtyři pomocníky, ale věřte, že jen zdatní hoši by vám nestačily. Zapotřebí je ještě mnoha dalších věcí, zejména koordinace celého týmu –rozdělit práci tak, aby bylo co nejlépe a nejrychleji vše hotové, je nesmírně těžké.

Z toho mám udělat monstrum? * Velká část auta = velké šrouby! * Kabriolet

Monster Garage má však v rukávu ještě několik dalších triumfů, které jistě stojí za zmínku. Jistě tak potěší fakt, že vychází v edici firmy Activision Value a koupíte ji za přibližně 600 Kč. Existují sice mnohem lepší způsoby, jak se zabavit (hlavně u počítače), ale za 600? Nekupte to! Mimochodem - autoři hry se nechali inspirovat televizním kanálem Discovery, který je znám coby stanice dokumentárních pořadů. Náhodný divák by si však mohl všimnout soutěžního pořadu Monster Garage, do kterého se přihlašují čtyřčlenné týmy z celého světa a zkouší zhmotnit to pravé „monstrum.“ Zaujal vás podobný námět? A jak nakonec celé dobrodružství dopadlo? Je hra lepší než seriál? To se dozvíte již za okamžik.

7 dní, 7 nocí… to se zase nevyspím!

Možná z mých předešlých slov neprávem vychází Monster Garage coby jednoduchá a notně nezábavná hra. Byla by však obrovská chyba myslet si něco podobného. Hned na začátku poznáte kouzlo peněz - bez nich si nejen nemůžete nic koupit, ale zároveň ani vyhrát. A co je tedy důležité? Vše dělat s rozvahou. Je zcela zbytečné zakoupit dvakrát ten samý díl, či třeba osm pneumatik – peníze je totiž třeba vždy ušetřit a střádat. Pozor byste si měli dávat také na čas. Na dokončení auta máte pouze sedm dní a nocí, přičemž první den strávíte prohlížením návrhů na jeho zhotovení, ten poslední již své monstrum pouze zkoušíte a nejrůznějšími způsoby vylepšujete. To vše znamená (dle mých složitých matematických výpočtů), že na provedení všech interiérových a exteriérových změn máte pouze necelých pět dní!

I tak může vypadat práce automechaniků * 5Ohh, už mi zbývají jen 3 šroubky a mám hotovo * Zadek je k předku auta připevněn také pouze šrouby.

Určitě si říkáte, že i v tomto našlapaném termínu se výstavba nepřekonatelného vozu dá stihnout - a jistě máte pravdu. Ale absence volby obtížnost ztrpčí situaci hlavně těm méně zkušenějším. Pokud tedy toužíte vyhrát, je nutné se „otáčet“ a pokud z vaší strany nastane nějaká „chvíle přemýšlení“, rázem uběhne hodina, dvě…, které se vám mohou hodit při posledních úpravách. Obecně se vše dokončuje na poslední chvíli, než se vám totiž objednané materiály dostanou do rukou, budete dlouho „na suchu“ - těchto chvilek lze ale také rozumně využít ve prospěch týmu.

Rozebrat, složit, rozebrat, složit, rozebrat…

Kořením hry je (jak jinak) především ono rozebírání a samozřejmě i následné skládání vašeho motorového miláčka. Nejdříve svůj vrak rozeberete a začnete přemýšlet o tom, co kam patří:-). Mezi tím je ovšem dobré zajít si do virtuálního obchodu a nakoupit důležité součástky. Ovšem pozor, většina věcí, které z auta vyberete, lze opětovně použít. Je tedy zbytečné kupovat místo staré kapoty novou, když jí může někdo „od vás“ upravit. A navíc to má dvě výhody: je to zadarmo a zároveň tak ušetříte spoustu času. Samotné doručení součástek totiž pouze výjimečně trvá méně než jeden den.

Už se to rýsuje… * Na řadě je autogen * Další z podařených filmečků.

S rozebíráním auta ale přichází první nudný a nezáživný prvek. Vše je samozřejmě pevně přišroubováno k autu a jediným kliknutím se to prostě odbít nedá. Všechnu manuální práci si budete muset udělat pěkně sami se šroubovákem v ruce, místy přijde i na autogen. Celé to probíhá vskutku jednoduše a elegantně. Pokud chcete šroub vyšroubovat, podržíte na něm pravé tlačítko, jestli jej chcete naopak zašroubovat, použijete tlačítko opačné.

Ze začátku je to opravdu zábavné, šroubujete jedna radost, ale asi tak po padesátém šroubu to ztrácí kouzlo a jen málokdo by Monster Garage hrál právě kvůli tomuto zpestření. Jen si to spočítejte. Každý díl auta má 2-8 šroubů (spíše více než méně) a takových dílů je v autě asi sto, samozřejmě párové díly musíte odstranit každý zvlášť. Celý složitý systém rozebírání a následného skládání by pochopil asi jen málokdo. Naštěstí však dostáváte v pravidelných intervalech (tedy vždy, když něco pokazíte = takřka každou minutu) informace o tom, proč vaše snaha vyšla naprázdno a jak změnu provést správně. Za to bych autory pochválil, ale proč vlastně? Kdyby udělali hru jednoduší a zároveň zábavnější, ulehčili by si práci a fanoušci by jim také nic nevytkli.

Ještě by to chtělo kola * Obchod aneb co nemám a za chvíli mít budu * Den číslo 4 - práce jsou u konce

Připravte se, jedeme!

Opomenout bych neměl ani závěrečnou fázi hry, v níž musíte otestovat funkčnost celého vozidla a ve které naučíte s „tím vším“ jezdit. Potom už nastává ta vytoužená chvíle – tedy okamžik, kdy poznáte, zda-li jste opravdu vytvořili monstrum schopné přežít mohutné nárazy a nástrahy všemožných disciplín. Po celém týdnu montování totiž nastává čas, kdy zužitkujete vlastnosti vašeho miláčka. V případě našeho tyrkysového džípu musíte projet terénem, který je problémový i pro tank. Jestli se tedy vyplatí hrát Monster Garage, pak je to právě kvůli jeho závěru.

Grafika, hudba, zvuky

Grafika, hudba a zvuky – to vše si v případě Monster Garage prakticky nezaslouží vlastní odstavec. Pokud bych měl popsat kvalitu všech tří stránek hry jednoduše, zněly by mi z úst následující slovíčka: „Zastaralá. Skvělá. Ještě lepší.“ Ale já to samozřejmě nechci jen tak ledabyle přeskočit. Řekněme, že grafika je „typicky budgetová.“ Auta vypadají přímo otřesně, na garáž se místy ani nedá koukat a dílce jako kola či přední náprava jsou opravdu odpudivé. Raději se věnujme hudbě. Pokud se něco podařilo, tak je to právě ona. Vynikající metalové melodie a písně od neznámých interpretů se jen tak neohrají a zároveň udržují celou hru ve vysokém tempu. Doslova s každým kliknutím hudba reaguje a to je jen dobře. Zvuky jsou ostatně také na velmi vysoké úrovni, všechny zní samozřejmě naprosto autenticky podle svých reálných předloh.

Žádný hever, nic, auto si jen tak visí ve vzduchu! * Už mám hotovo... * ...tedy skoro, ještě to musím vyzkoušet

Bugy aneb v čem se vyžívají herní recenzenti?

Nehovořím asi jen za sebe, když řeknu, že valná většina herních recenzentů se vyžívá v nalézání různých bugů a chyb. V případě Monster Garage se jim ale situace značně zjednodušila. To, že „něco nehraje“ by si asi všiml každý. Každou chvíli hra spadne do Windows, a to všem a bez výjimky – konec konců, můžete sami nahlédnout do četných diskusních for, téměř všude se hráči vyptávají na opravný patch. Pokračovat by se dalo také další situací – při oblíbeném „šroubování“ a úplném přizoomovaní dané části auta vždy vidíte věci, které již jste dávno z vozu odstranili! Při šroubování se zároveň nedá zjistit, jak je šroub dotáhnutý - pokud však není, hra se patřičně ozve. Když je však přítomno osm šroubů, nezbývá vám nic jiného, než je projít jeden za druhým. Sem tam se také stane, že se zde neobjeví namontované kolo. Přesto hra hlásí, že jste ho objevili. To ale není nic nevídaného. Nazval bych to „nemocí“ budgetových titulů a nedostatkem času i financí k řádnému betatestingu.

• Zajímavý námět
  • Výborná hudba
  • Malé hardwarové nároky
  • Nízká cena
  • Šroubování
  • Bugy
  • Po čase nuda

Šup s tím do garáže!

Pokud bych měl v krátkosti shrnout své dojmy z hraní Monster Garage, pak jsou tedy vcelku rozporuplné. Skvělá metalová hudba, která udržuje hru v rychlém tempu, zajímavý námět a další pozitiva, celkově je kladů dost a dost. Bohužel se hra pyšní také nespočtem záporů. Nikdo asi nebude nadšený z neustálého šroubování, mnoho bugů také nezanechá příznivý dojem. Pokud se ale chcete rychle odreagovat a nemáte po ruce nic jiného, je právě Monster Garage tou pravou. A vězte, že dostavěním auta v 7 dnech a následným vyhráním závodu vaše dobrodružství ani zdaleka nekončí! Čeká vás totiž ještě šest týdnů, ve kterých budete dělat monstrum třeba ze sanitky. A ta cena….

Grafika: 5/10
Hratelnost: 4/10

Pokud vás neomrzí neustálé šroubování a rozebírání vozu, pak se u originálním námětem vyšperkovaného titulu Monster Garage rozhodně nudit nebudete. Pokud omrzí, nastane situace přesně opačná. I tak by však hra Monster Garage neměla uniknout všem fanouškům automobilu a tuningu.

Celkové hodnocení: 5/10

Diskuze (26) Další článek: Oficiální stránky Dungeon Siege 2

Témata článku: , , , , ,