Recenze: Monster Hunter – dejte si steak z dinosaura

Máte rádi dinosaury? Pečené, vařené nebo syrové? A co takhle stegosauří řízek nebo pterodaktylí vejce na hniličko, dali byste si? Pokud ano, přidejte se ke mně na cestě do pravěku. A nezapomeňte si vzít s sebou luky, meče, sekery a kamarády - lovce. Neboť lov je to, oč běží v jedné z nejoriginálnějších her poslední doby.

Platforma: PS 2
Paměťová karta: 168 kB
Analogové ovládání: páčky
Multiplayer: ano (až 4 hráči)
Vývojář: Capcom
Distributor: Capcom
Distributor v ČR: EA (

Už první zmínky o Monster Hunter slibovaly docela nový a originální zážitek. Loveckých her tu sice jsou přehršle, ale většinou se jedná o nudné hříčky ve stylu Deer Huntera, dobré tak leda pro extrémně náruživé lovce a líné Američany. V hodinovém zírání  do obrazovky v naději, že se mi v zaměřovači objeví nějaký statný dvanácterák, kterého pak jednou ranou skolím, nevidím žádnou zábavu.

Ovšem když téma lovu vezmou do rukou japonští vývojáři, neřku-li dokonce specialisté na akční hry Capcom, zvolí originální prostředí, přisypou štědrou dávku herních možností a na závěr jemně pocukrují RPG prvky, můžeme se na připravovanou hostinu těšit. Ovšem ne každý den je posvícení, jak už věděly i naše babičky. Ale nepředbíhejme.

Hmm, sympatické uvítání * Jdem na to, nejprve vytvořit postavu… * …a pak vzhůru na lov!

Že by Jurský Park?

Jako ve většině her od Capcomu vás do děje uvede krásný renderovaný filmeček. Z něj by i každý průměrně inteligentní kandelábr poznal, že tentokrát se zřejmě divočáci ani zajíci lovit nebudou. Vývojáři si vybrali mix fantasy s pravěkem. A tak jsou zdejší stvůry víc než hodně podobné dinosaurům, ovšem narazíte tu i na přerostlé ještěrky plivající oheň a podobná stvoření, o kterých se vám paní učitelka na základní škole zapomněla zmínit.

Než vyrazíte poprvé do terénu pro nějaký flák masa z dinosaura, čeká vás několik formalit. Prvním vaším úkolem není nic menšího, než si vytvořit své lovecké alter ego. Vyberete si jméno, pohlaví (postavy, ne vaše), obličej, účes, barvu vlasů a hlas - nic víc, nic míň. Moc na výběr toho není, ale stejně si po chvíli svého lovce schováte pod tuny zbroje a vybavení, takže netřeba litovat.

Se svým avatarem se následně octnete v malé vesnici, která slouží jako východisko všech vašich budoucích snah. Najdete tu spoustu důležitých míst jako obchody se zbraněmi, zbrojí, surovinami nebo dalším zbožím a další, lovcům nezbytná zařízení. Třeba hospody. :-) Ale hlavně odtud máte přístup do okolní přírody, kde už konečně pořádně proženete zevlující příšery. Jen si prvně nesmíte zapomenout vybrat nějaký z questů od postav ve vesnici.

Hlavně si vzít velký batoh

Monster Hunter je hrou ryze questovou. Nenaleznete tu ani sebemenší náznak příběh. Ani tu sebehloupější záchranu světa před prastarým zlem vynořivším se z bezedných hlubin pekelných - prostě nic. Určitou výmluvou by mohlo být zaměření na online hraní, ovšem i pro multiplayerové hry se dá připravit příběh; pár příkladů by se určitě našlo.

Moc si nevyskakuj, stejně tě dostanu * A nebo ne? Auu… * …radši se stáhnu, počkej příště, ještěrko!

Mezi questy naleznete několik variací na vyvraždění těch kterých potvůrek, získání suroviny, nebo třeba jen poklidné sbírání bylinek, bobulek či (pra)lesních plodů všeobecně. Úkolů je připravena slušná řádka a na nějakou chvilku vám určitě vydrží. Obavy, že si neukojíte své krvelačné choutky, mužete nechat za dveřmi.

Ostatně v Monster Hunter se nemusíte bavit jen lovem, zajít si můžete i na ryby, případně si z těch tun věcí, co ve hře najdete, vyrobit nové udělátko. A že toho najdete opravdu hodně. Každou příšeru musíte rozřezat a zpracovat na příslušné suroviny; maso, kůže, drápy, chlupy, ulity, zuby, kosti, šupiny a spoustu dalšího, co se dá zpátky ve vesnici prodat nebo jinak využít. Třeba pro zlepšení si vlastní zbraně, brnění nebo rovnou pro tvorbu nového kousku výbavy. Ale kromě zbraní a zbroje lze vytvářet i spousty jiných předmětů, například různé lektvary, pasti a další lovecké pomůcky. A to nemluvím o možnosti si uvařit spoustu druhů jídel.

Na nedostatek pestrosti si rozhodně stěžovat nikdy nebudete. I různých zbraní máte na výběr víc než dost. Obří pomalé meče nebo palice, kopí, krátké meče, klidně i dva, nebo je radši libo něco na dálku? Není problém, na skladě pro vás máme několik druhů střelných zbraní. A velká pestrost se i týká brnění.

Rány vedle

Monster Hunter rovná se Capcom rovná se 3rd person akce, rovnice opět platí. Svého lovce vidíte klasicky z pohledu třetí osoby, nastavení úhlu kamery si lze upravit pomocí směrových šipek, z čehož nám plyne, že se pravá analogová páčka využívá k jinému účelu. A co by to mohlo být jiného než boj. Existuje několik druhů úderů, rozlišených podle toho, kterým směrem páčkou pohnete. Jednotlivé údery se dají spojovat i v účinnější komba, což kvitujeme, ale velké mínus si tvůrci zaslouží za absenci uzamčení cíle. Nic tak nenaštve, jako pětiúderové kombo směřované do čirého vzduchu.

Tak jinak, prodáme nějaké bobulky… * ….vylepšíme zbraň… * …no vida, hned nám to jde líp od ruky

Když už jsem u toho stěžování, vytknu hře ještě jednu vlastnost. Nemáte k dispozici svět volně k prozkoumávání. Do přírody se podíváte, jen pokud máte vybraný quest a nemůžete se jen tak libovolně brouzdat krajinou a objevovat krásy nesmírné. A i když je herní prostředí vcelku rozlehlé, jedná se jen o sérii malých, navzájem propojených lokací za sebou. Sice se mírně upravují kvůli každému questu, ale stejně, víc svobody by rozhodně neškodilo.

Celkově je styl hraní dosti přímočarý. Získat od děduly quest, zajít do okolí, splnit úkol, vrátit se do vesnice, prodat suroviny, případně něco nakoupit či vylepšit a hurá pro další quest. I když vedlejší činností jsou tuny, jak už jsem vychválil, hlavní linie má tendenci se stát po chvíli repetativní. Tedy v režimu jednoho hráče.

Pojď mi pomoct s drakem

Ale Monster Hunter nabízí možnost online hry až ve čtyřech hráčích. Jen si to představte, ve čtyřech si vyrazíte na nějakou těžce udolatelnou příšeru. První lovec, zakovaný v těžkém brnění, poutá pozornost stvůry na sebe, kamarád s lukem zdálky ostřeluje a provokuje monstrum k ještě většímu vzteku a tím pádem nepozornosti. Když už to vypadá, že první lovec má na kahánku a skončí ve své zbroji jako konzerva paštiky, z nedalekých úkrytů synchronně vystartuji další dva členové skupiny a vrhají se nestvůře na nechráněná záda.

Potvoru pěkně vykuchám… * …trofeje prodám tomuhle bubákovi… * …a prachy prochlastám v hospodě

A to je konec boje, potvora se sice ještě chvíli brání, ale čeká ji nevyhnutelná smrt; už jen pár posmrtných záškubů a již je minulostí. Skupina hrdinných lovců potvoru rozporcuje a po zásluze rozdělí suroviny, ze kterých si ve městě vyrobí zbraně a brnění. Ovšem připojit si svoji PS2 k internetu může u nás málokdo, pokud se mu to ale podaří, odmění ho v tomto případě zážitek lepší single playeru. Hrát ve více lidech je vždycky zábava.

Každopádně oproti single playeru nedochází k žádným změnám v herním mechanismu. Jen se místo ve vesnici objevíte ve městě, které má sice větší rozlohu, ale nabízí přesně totéž. A je vás na všechno pochopitelně víc. :-) I multiplayer ale přináší několik chybek, tou největší je absence hlasové komunikace, připojit se do hry a najít si kamarády na lov díky nešikovnému rozhraní vcelku trvá.

Pterodaktyl jako živý

Veškeré prostředí z dálky vypadá moc hezky, z blízka je to už o něco horší. Hlavně textury mohly být lepší, místy je vidět dokonce hodně rozeznatelný přechod mezi texturou pozadí a vlastní krajinou. Prostředí se pochopitelně mění, pojdete se po nekonečných stepích, zabloudíte do bažin nebo do hor či do hlubokého pralesa...

Modely příšer jsou na tom o něco lépe než krajina; jsou kvalitní a detailní a potěší i kvalitní animace. Výsledek je prostě k nerozeznání od toho tyronosaura, co máte na dvoře místo psa. :-) Neméně kvalitními josou i modely postav. Zachovávají si svůj klasický japonský ráz, s velkým důrazem na detail. Každý kousek nového brnění na svém lovci hned poznáte, a totéž platí i o zbraních.

Ty představují klasický japonský zbraňový maximalismus. Prostě si představte ten nejdelší existující meč a přidejte půl metru a máte zhruba představu, jak některé kousky vypadají. O některých podivných doplňcích výstroje se ani zmiňovat ani nebudu, snad jen... Myslel sem si, že kovbojské klobouky vznikly až po konci středověku. :-)

Jednotlivé stvůry od sebe můžete rozeznat i podle řevu a veškeré zvuky prostředí skvěle navozují pocit, že jste opravdu uprostřed divočiny na lovu dinosaurů. Na druhou stranu, namluvených postav se moc nedočkáte a z vašeho hrdiny vymáčknete jen nějaké vzdychání a další podobné pazvuky.

• Originální nápad
  • Spousta věcí, zvířat, možnosti
  • Kvalitní grafika
  • Chybí otevřený svět
  • Slabší singleplayer
  • Staromódní herní principy

Hudba se střídá dle prostředí a splňuje přesně to, co má - tedy navozování správné atmosféry. Ovšem žádný velký zázrak nečekejte. Hudba ve hře určitě je, tím jsem si jistý. Teda, myslím. :-) Jediná melodie, která mi uvízla v hlavě, hraje vždy při opékání masa. Taková flašinetová veselá odrhovačka, která se zbytkem hudebního doprovodu opravdu kontrastuje.

Nenechte se sežrat

Od Monster Hunter jsem čekal hodně, ale nakonec jsem zklamaný. Určitě tu byl vysoký potenciál, který se tvůrcům podařilo využít jen na půl. Potěší neuvěřitelné množství předmětů a činností, ovšem omezené lokace a hra postavená pouze na sérii questů nemůže bavit příliš dlouho. Pokud tedy nemáte online připojení. I tak by to ale mohlo být rozhodně lepší.

Lepších variant je rozhodně několik, třeba plnohodnotné MMORPG s komplexním světem nebo naopak ryze single player, ovšem s důrazem na příběh. Takhle ale zůstali tvůrci z Capcomu uprostřed cesty.

Zvuk: 7/10

Zajímavý námět na hru sráží k zemi archaický a omezený herní systém. Otevřený herní svět by lovu dravé zvěře slušel mnohem víc. A navíc si bez online připojení užijete zábavy sotva polovic.