Recenze: More Brain Training – co přináší pokračování populárního tréninkového programu?

Brain Training je fenomenální hrou pro NDS a spousta lidí si ji kupuje jako svůj vůbec první platformový titul – je vhodná pro lidi všeho věku a preferovaných žánrů. Nyní přichází další díl, který má být lepší, zábavnější, více využívající možností NDS… Je tomu skutečně tak?

Objednejte si More Brain Training na shop.Doupě.cz

More Brain Training (DS): 899 Kč

Platforma: NDS
Typ hry: logická hra/tréninkový program
Výrobce: Nintendo (
Vydavatel: Nintendo (
Distributor v ČR: Conquest Entertainment (

Byla nebyla jedna společnost, která se jmenovala Nintendo, a ta vytvořila handhled DS. Vybavila ho zajímavými přístroji – mikrofonem a dotykovým displejem. Poté stvořila sérii her označenou Touch Generations, tedy hry pro všechny věkové kategorie. Do této škatulky spadá jak první, tak druhá hra nesoucí jméno doktora Kawashimy. A o nich si budeme povídat!

Klikněte na nejvyšší číslo * Jedu, jedu, jedu! * Tohle je největší humus

Pro ty, kteří si již na první díl nevzpomínají (a tudíž měli Brain Trainig hrát poctivěji), připomenu, že se jedná o soubor miniher. Ovšem ne jen tak ledajakých, ale takových, jež potrénují náš mozek. Dočkali jsme se například jednoduchých matematických příkladů, počítání lidí v domě, určování, kolik času uběhlo na hodinách apod. Že to nezní zábavně? Ne, ale kupodivu to fungovalo. Dodnes vzpomínám na snahu dostat 20 příkladů z matematiky (malá násobilka, sčítání odčítání do stovky) pod 21 sekund. Chvástavá poznámka: Povedlo se za 19.

Nehráči si právě točí ve výmluvném gestu prstem u spánku, ale ti, kdož hru hráli, pochopí. Myšlenka spočívá v sebezdokonalování a překonávání vlastních rekordů. Celá hra byla v podstatě nuda, ze které dělali zábavu sami hráči. Změnilo se v novém díle něco?

A zase ta matematika!

První nabízená minihra je prakticky stejná jako v předchozím díle, pouze rozdílem, že nepočítáte jednoduchý příklad, ale doplňujete do něj správné znaménko. Musím uznat, že je hra obtížnější – povedlo se mi dostat jen na čas 21 sekund. S nižším neustále bojuji a nevypadá to, že by mi hra chtěla větší úspěch umožnit. A to mluvím jen o normální obtížnosti. Ta těžká je mírně řečeno… hodně obtížná! Příklad se rozšíří a tím pádem nám začíná vznikat již pěkná rovnice. Vyřešit 20 takovýchto příkladů opravdu nezabere 21 sekund (a pokud ano, klaním se).

Notoricky známé sudoku * Poslouchejte a napište * A takhle si pověsím hodiny!

Jednou z nejzábavnějších kratochvílí, kterou jsem nevynechal ani jedinkrát, je minihra simulující práci pokladního. Od toho, co vám dá člověk odečtete cenu, jež vám ukazuje pokladna, a klikáním na mince dorovnáváte rozdíl. Na papíře to tolik nevyzní, ale při hraní se jedná o neskutečnou zábavu (možná bych si měl najít brigádu jako zaměstnanec supermarketu).

Zpět k méně zábavným se vrací pamětné sčítání, kdy k sobě přičítáte dvě čísla, z nichž jedno je zakryto a máte si ho pamatovat z předchozího příkladu. Nic světoborného, ale vcelku to poškádlí vaše mozkové závity. Dalším typem je závod, v němž máte sledovat umístění závodníka. Kupodivu využívá stejného principu i postaviček jako počítání lidí v domečku u předchozího dílu. Na rozdíl od něj mi ale dělalo větší problémy, takže zde nějaký ten rozdíl je (nebo je prostě pouze rychlejší). Podobná recyklace nápadů je patrná rovněž u minihry „určete čas“ (v minulém díle jste měli dvoje nástěnné hodiny, u nichž se určoval časový rozdíl) – podle natočení hodin máte určit čas. Obyčejné pootočení ještě tolik nerozhodí, ale zrcadlový obraz je o něčem jiném, navíc když se objeví na digitálních hodinkách.

Jazyky aneb nemyslete si, že umíte skvěle anglicky

Další minihrou je skládání slov z písmen. Pro rodilé anglické mluvčí nepředstavuje problém, ale tato hříčka zároveň vyžaduje obrovskou slovní zásobu. I když nemám problémy se čtením knih v angličtině a díváním se na filmy v anglickém znění, zcela otevřeně přiznám, že tato minihra dělala snad největší problémy ze všech. Když máte sestavit slovo, které neznáte, jedná se o menší oříšek (první čtyřpísmenné se dají odhadnout, ale takových deset liter již dá zabrat).

Prosím, vyhrajte * Pod tů našů dědinů… Tam bohužel není * Enigma

Podobným nešvarem se vyznačuje i jiná hříčka, ve které je nutné napsat slovo, jež se ozve z reproduktoru. S jedním to není tak těžké, ale až se vám souběžně ozvou slova tři, zažijete pravou definici zmatenosti. Díkybohu je zde náročnost na angličtinu menší, protože výslovnost se dá ovládnout lépe, než nějakých těch 20 až 30 tisíc slov slovní zásoby.

Hudební antitalenti, pozor!

Jediná z nabízených hříček se netýká matematiky ani jazyků, ale překvapivě hudby. Minihra hraní na klávesy pro mě byla díky vrozenému antitalentu strašákem. Ve chvíli, kdy se přede mnou vynořily noty (naštěstí pod nimi bylo napsané správné písmeno) a na dotykovém displeji stupnice, měl jsem pocit, že bude tento úkol z celé sbírky nejhorší. Ale co to, ono se to zastavuje a dává mi čas zmáčknout správnou klapku! 95 bodů ze sta na sebe nedalo dlouho čekat. Toto jsem si myslel ještě přibližně 20 dní, po kterých se mi odemkla těžká obtížnost. Sebejistotu okamžitě vystřídalo zděšení z nezastavující se melodie, zmizení popisu not a jejich ekvivalentů na klávesách (nakonec jsem GABCDEFG odněkud z hloubi paměti vyštrachal).

Poslední hra, jež mě hodně zaujala, je oddechový Germ Buster, což je něco jako Tetris – za pomoci skládání kapslí máte za úkol zbavit se předem daných potvůrek určité barvy. Jak hra sama upozorňuje, nezatěžuje příliš mozek, ale slouží pro relaxaci.

Minihry jsou jiné, ale co dál?

Nalijme si čistého vína – nebýt mírně pozměněné znělky a červeného nápisu „More“, ani bych si nevšiml, že hraji jiný díl. Grafika je vyloženě účelová, jednoduchá a působí tabulkovým dojmem. Pro hru jako takovou to ale naprosto stačí. Naopak zvuky mi přivodily pár vrásek – jakýkoliv lomoz občas vyruší ze soustředění – proto doporučuji je vypnout.

• Trénování mozku
  • Zajímavá forma na výukový program
  • Občas nutná dokonalá znalost angličtiny
  • Po čase přestávají některé minihry bavit
  • Není to tak úplně hra

Další odemykatelné funkce, jakou je například možnost číst si moudra Dr. Kawashimy, navrhnout si vlastní razítko apod., jsou dobře známy již z předchozího dílu. Sudoku různých obtížností také překvapí málokoho, ale fanoušky jistě potěší nová rozestavení čísel. Jasná výhoda se ovšem týká hry více lidí na jedné kartě – titul vám umožňuje porovnávat své výsledky a dokonce hlásí, že má váš spoluhráč narozeniny. Přeci jen, mít o několik let mladší mozek hned při prvním pohledu na kartičku skrývá až zvrhlé potěšení :-). Testy probíhají téměř stejně jako v původní hře, akorát že zde se hraje kámen, nůžky, papír. Místo pamatování slov si musíte pamatovat číslice a k číslům podle legendy přiřadit správně symboly.

Suma sumárum tady máme stejnou hru s kapku doladěnějšími herními principy a celkovým zpracováním – bohužel podle mě ale ještě nevyužívá všechny možností, které dotykový displej a mikrofon nabízí. Není to oproti prvnímu dílu nic převratného, ale hra pobaví a potěší. Nejlépe by jí sedělo označení datadisk a ne plnohodnotný titul. Ovšem cena 900 Kč u hry na DSko přeci jen není plná a prodejní čísla mluví jasně.

Grafika: 6/10
          Hudba: 6/10
          Zvuky: 6/10

Další díl kompilace miniher, které potrénují váš mozek a dodají sebevědomí. Některé jsou zábavnější než v předchozím díle, některé méně. Pokud se vám první díl líbil, ale již se ohrál, máte možnost jej rpzšířit. V opačném případě pro vás nemá cenu ani tento, neboť nepřináší žádné zásadní změny konceptu.