Projekt společnosti Midway s nejvyšším rozpočtem na reklamu v historii společnosti se konečně objevil na pultech a regálech našich herních krámků. Hlavička "Mortal Kombat" šroubuje úroveň očekávání na maximum. Ale stojí tahle hra za vaše prachy? Ne, vážně. Opravdu za ně stojí? Posuďte sami; my vám v tom jen pomůžeme.
Platformy: PS2, XB, GC
Multiplayer: ano
Paměťová karta: 659kB + 94kB
Analogové ovládání: Ano
Vibrace: Ano
Výrobce: Midway
Distributor: Midway (www.midway.com)
Distributor pro ČR: Electronic Arts (www.ea.com)
Homepage hry: http://www.mkdeception.com/
Od 18 let!!!
Je MKD důstojným nástupcem svých předchůdců? Je lepší než Tekken nebo Virtua Figter? Nebo je to jen další pokus vyždímat ze slavného jména co nejvíc peněz? Odpověď se dozvíte na konci recenze, takže si ji budete muset celou přečíst. Ano, můžete ji sice přeskočit a podívat se rovnou na konec, ale zase nebudete vědět, proč to tak je. Mazané, že? Ale nebojte se. Nebude to dlouhé.
Haló pane! No vy v tom zeleným! To na tý podlaze, to je jedna nebo dvě textury?* Všichni tihle zakuklenci se dají dorubat a ani neceknou. * Osobo! Neviděla jste tu zelený sloupec?
MKD navazuje na MKDA v bodě, kde Deadly Alliance před dvěma roky skončil. Přináší hned několik nových herních módů, vypadá na první pohled dost slibně. Série MK je tradičně orientovaná na herní příběh, a ani tentokrát nechybí překvapení v podobě mnohých peripetií a komplikovaných storyboardů (Nightwolf se vrátil, ale Sonya zase jednou zmizela). Příběh MKD je zhruba takovýto: hlavní MKDA záporňáci Shang Tsung a Quan Chi se dají dohromady, aby oživili mrtvou armádu legendárního Dračího krále. Na scénu vstupuje bojovník Shujinko a dává oživenému Dračímu králi moc naprosté zkázy. Když si uvědomí, že šlápl vedle, stává se jeho posláním porazit klaďáky, záporňáky i Dračího krále. Mňo.
Shujinko hráče doslova i obrazně zavádí do nově pojatého singleplayerového Konquestu, což je kapitola sama pro sebe. MKD je bojovka, která jako esenciální součást svého singleplayeru nabízí hráči 3D adventurně - RPGéčkové tažení několika pozemskými i Jinozemskými říšemi s tím, že celé vaše putování vidíte z třetího pohledu. V zásadě v sobě Konquest spojuje 3 módy - tutorial, unlock a story mód. Protože dobrá polovina z výchozích 24 bojovníků není po spuštění hry přístupná a je třeba ji teprve koupit, je primární funkcí Konquestu sběr peněz - Koinů. Koiny stejně jako v MKDA utrácíte v Kryptě. Ke koupi jsou kromě bojovníků i fotky a obrázky vývojářského týmu, skicy a arty různých postav v různých verzích, alternativní outfity, fatality nebo videa s ukázkami použitých bojových stylů s frameratem jeden snímek za tři vteřiny.
Chachá! Deth Trap! * Tu máš přes zuby! * Tak z profilu nevypadá nejhůř. Ze předu je to horší...
Zdroj Koinů v Konquestu je řešen vskutku originálně. Kromě toho, že jsou k nalezení v truhlicích a volně přístupných obydlích občanů toho kterého světa, je jejich hlavním zdrojem plnění komplexních úkolů typu "dones důležitý vzkaz od postavy A postavě B" nebo "najdi artefakt X na místě Y", takže si můžete nohy uběhat, zatímco mozek má dovolenou. Mimo to si ale můžete snažit vylepšit rozpočet mlácením a zabíjením náhodných kolemjdoucích. Přes veškeré tlachy o herní nadsázce a o tom, že "je to přece Mortal Kombat", situace, kdy se Shujinkem pošlete k zemi chromou důchodkyni a ještě její mrtvolu oberete o její jediný Koin, překračuje mílovými kroky hranice dobrého vkusu.
Že v Konquestu selhávají nejen morální, ale i logická pravidla, dokládají některé úkoly, s kterými se setkáte. Vrazte při plnění subquestu, na němž závisí dětský život, nechtěně do klíčového NPC, a to vám obratem sdělí, že takovému hovadu nepomůže, ani kdyby umírající dítě bylo její vlastní. Že máte poslední save uložený hodinu předtím? Vaše chyba. Stejně by toho chudáka někdo zmasakroval a okradl. To jsou dneska lidi.
Součástí "unlock" modu Konquestu je i sběr klíčů k určitým postavám a předmětům z Krypty. Výskyt určitých klíčů je ovšem závislý na čase a dni, takže kdo nedohrál bez návodu Maupiti Island nebo ještě neslyšel o Googlu, bude některých bojovníků nebo fatalit dosahovat cestami svízelnými a trnitými. Pokud se chcete v Konquestu posunout dále, zapátráte ostřížím zrakem po zeleném sloupci, čnícím v různé vzdálenosti ze země kolmo do oblak. Tento sloupec označuje místo, událost nebo postavu, které jsou pokračováním hlavního questu. Úkoly, které u zelených sloupců čekají, spadají buď do kategorie "story" (setkání s postavou z některého dílu MK, která vám vylíčí svůj pohnutý storyboard, případně příběh svého lidu nebo země) nebo "tutorial".
Telekinetic slam je zpátky! Tolik nám všem chyběl * Chess Kombat... * ...a Puzzle Kombat
Ten je pojat tak, že se Shujinko morfuje do postavy svého školitele a opakuje po ní její movelist. Což je zábavné do té míry, že jsem se smál tak, až mi přišli píchnout morfiovou injekci. A to ještě můžete děkovat nebesům, když se v tréninku nezaseknete na nějakém kombu, které hra i přes správný input odmítne registrovat (např. Bo-Rai-Chovo 1 2 L1 3 L1). Že jsou to v závislosti na rychlosti inputu vlastně dvě různá komba se vám školitel neobtěžuje sdělit. Pokud se chcete věnovat tutorialu některé konkrétní postavy přednostně, máte smůlu. Budete se je učit tak, v jakém pořadí se nachází v Konquestu.
Co ale celkový dojem z Konquestu korunuje, je úroveň jeho zpracování. Pokud má člověk pobíháním po různých říších ztratit k dvaceti hodinám svého času, ocenil by, kdyby autoři nešetřili tolik na polygonech NPC a k tvorbě prostředí byly použity více než tři textury, i když různě barevné. Postavy při rozhovorech opakují předdefinovanou pohybovou smyčku stylu ležér nebo vzrůšo, nezávisle na důležitosti sdělení, a repliky, které čte z papírů pomocný personál, zní opravdu skvěle. Ehm... Naprosto nejlepší výkon v tomto ohledu předvedl Carlos Pesina, dabující ve hře mistra Bo Rai Cha. Pokud si pamatujete angličtinu hlavního hrdiny Shadow Warriora nebo jste slyšeli v originále jazyk, jímž v trilogii Karate Kid rozmlouvá Miyagi-sensei s Daniel-sanem, jste už hodně blízko představě, jakým jazykem mluví mistr Druken Fistu a Suma se svými žáky.
Kromě Konquestu představuje MKD dva nové herní módy, Puzzle Kombat a Chess Kombat. Puzzle Kombat není nic jiného než obyčejná kopie Capcomáckého Super Puzzle Fighter 2 Turbo. Dva dvojrozměrné tetrisy, kde se úspěšně zrušené kostky jednoho hráče přičítají do pole oponenta, a to celé za doprovodu dvou žertovných superdeformed MK bojovníků. Chess Kombat je... hm... je... něco jako šachy, akorát že když se dvě postavy jako perou o pole, tak se hra přepne do klasického versusu, ale pokud stojíte na kouzelném zeleném políčku, nemusíte se ničeho bát, protože máte k lifebaru takový bonus, že jste v zásadě neporazitelní.
Odpal * Sekerkou sem, sekerkou tam... * Starý dobrý vypalovák je zpátky
A to už se dostáváme k tomu zásadnímu, tedy samotnému gameplayi Arcade a Versus módů. Těšíte se? To je dobře. Stala se totiž neuvěřitelná věc. Přestože MKD používá upravený MKDA engine, povedlo se chlapcům z Midwaye zaonačit celou věc tak, že minimálně v PS2 verzi vypadá MKD graficky opravdu HŮŘ než MKDA. To jsem si nevymyslel, mám to dokonce potvrzeno od našeho největšího MK experta, tuhle administrátora webu CzechMK kolegy Unicona. Díky inspiraci, ba až očividné podlézavosti Tekkenovi a Soul Caliburovi 2 jsou sice postavy flashy až na půdu, ale v porovnání s Dead or Alive nebo Virtua Fighterem jsou malé a neostré. Některé arény vypadají bídně, jako by fakt, že obsahují Death Trap nebo jsou víceúrovňové nějak limitovalo jejich grafické možnosti.
Což nás přivádí k novinkám, které se v MKD objevily. Death Trap je jeden ze způsobů, jak vyhrát kolo - nějakým úderem vyhodit oponenta blízko červeně blikajícího okraje z arény tak, aby se napíchl na bodáky, rozemlel na kaši nebo upekl na žhavém železe a zároveň byl rozlisován desetitunovým lisem. Zkrátka je to jako starý dobrý Ring Out z Virtua Fightera, akorát když je protivník další kolo zpátky v aréně a dělá, jako by se dohromady nic nestalo, je to řekněme o něco překvapivější.
Jestliže vám Death Traps nejsou po chuti, dají se v nastavení vypnout. Pokud aréna obsahuje další úroveň, znamená to, že si místo červeného okraje najdete žlutý. Když pak dáte soupeři vypalovák, vyfírá skrz zeď/podlahu/přes okraj arény do její druhé úrovně, zrovna jako v MK3 nebo Dead or Alive. Další z novinek jsou tzv. combo breakery (blok a mačkat směr k oponentovi), vypůjčené pro změnu z Killer Instinctu. Pamatujete si ještě komba z MKDA, která když se vám nepodařilo sidestepovat nebo blokovat jejich začátek, mohli jste se už jen dívat, co se to děje s vaším lifebarem? V rámci vyvažování gameplaye jsou teď k dispozici tři breakery na zápas, které přeruší oponentovo kombo a odhodí ho cirka na sweep od vás. Ano, za kombo jsou v tomto případě považovány i canned sekvence typu kop, kop.
Šmik! * Kop! * Pích!
Situace, kdy breakery přijdou opravdu vhod, jsou momenty, kdy na vás oponent vytáhne infinitní kombo. Ano, přečetli jste to dobře. Prozatím byly objeveny infinity se Smokem, Bo Rai Chem, Shujinkem, Kirou, Tanyou a Scorpionem, a zatím co čtete, pravděpodobně i se zbytkem postav. Moje mínění o hře, která ve standardním versus módu umožňuje provádět infinity, ovšem už nemůže klesnout hlouběji, a to ze dvou základních důvodů: programátoři a testeři buď odvedli mizernou práci, nebo je v tom prostě úmysl, a to vážně nevím, co z toho je vlastně horší.
Samotný Ed Boon, když se o této možnosti dozvěděl, ji napřed popřel; ale když byl postaven před nezvratné důkazy (videjíčka s infinity), najednou prohlásil, že tato možnost je ve hře úmyslně, protože „to je přeci sranda“. Pokud vám dojdou breakery, může vás oponent pomocí infinitu, i když nic neubírá, vyčízovat k time outu, nebo, pokud něco ubírá, vás prostě zrušit na jedno kombo. To je přece skvělé! No není to skělé?
No tak co tam máme kromě infinitů ještě nového? Máme tu dvě fatality na postavu a taky jedno harakiri, což je nový druh finišováku který poražený provede sám na sobě. A taky starý dobrý uppercut se nám vrátil. A taky Baraka, Ermac, Jade, Kabal, Mileena a Nightwolf. A to je z novinek vše. Přece jenom - všeho nového s mírou.
Hejno Baraků * Come here! * Paní Raydenová v akci
Co se od MKDA nezměnilo, jsou tři bojové styly na postavu - z toho jeden se zbraní - a krev. Móře krve, které když vypnete, vypnete automaticky i Fatality a Harakiri, protože bez nich krev neteče. Nezměnila se sedmi a více úderová komba, která se dají blokovat pouze na začátku a pak už nikdy, nezměnil se systém pounců od podlahy a následných jugglů po polovině tahů každé postavy. Kromě zbraní, které vlastní každá postava, obsahuje MKD ještě speciální zbraně, které se povalují v určitých arénách. Pokud je ale vezmete a přepnete se na původní zbraň své postavy, vrátí se speciál na své výchozí místo v aréně.
V čem představuje MKD opravdu průlom v kladném slova smyslu je možnost onlinové hry. Implementace licencované technologie GameSpye ukázala možnost internetových zápasů 3D bojovek na 60Hz s minimálními prodlevami v datových přenosech, takže MKD si můžete jako vůbec první konzolovou 3D bojovku zahrát online ve Versus módu, případně vyzvat celý svět na zápas v Puzzle nebo Chess Kombatu. Respektive mohli byste, kdyby služby onlinového konzolového hraní byly v České republice k dispozici.
Světlé stránky hry |
- Možnost online hry
- Umí to hru po internetu
- Jo a taky se to dá hrát online
|
Temné stránky hry |
- Online hru si český hráč moc neužije
- Infinity
- Konquest
- Sub Zero vypadá divně
- Systém jugglů a pounců
- Kde jenom jsme to všechno už viděli...
|
Takhle nezbývá než doufat, že se tato cesta ukáže do budoucnosti schůdnou i pro ostatní autorské týmy a možnosti online hry se dočkají i další bojovky (momentálně vzniká Dead or ALive Unlimited pro Xbox, který bude touto možností také disponovat), zatímco se služby konzolového internetu objeví i u nás. Rozdat si to s japonskými nebo korejskými tsuujiny nebo alespoň s hráči ze sousedních států hezky z pohodlí svého pokoje by jistě mělo něco do sebe. I když zase by odpadla atmosféra mezinárodního turnaje, nemluvě o tak vzrušujících zážitcích z cest, jako je objev zkratky z Vídně do Brna přes Českou Třebovou.
Grafika: 6/10
Zvuky: 5/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 6/10
Originalita: 5/10
Fanoušci MK mohou alespoň zkusit, pro ostatní ztráta času. Částečnou vinu na tom má i nemožnost hrát u nás online. Tak snad příště.
Celkové hodnocení: 6/10
- Možnost online hry
- Umí to hru po internetu
- Jo a taky se to dá hrát online
- Online hru si český hráč moc neužije
- Infinity
- Konquest
- Sub Zero vypadá divně
- Systém jugglů a pounců
- Kde jenom jsme to všechno už viděli...