Recenze: Moto GP - malá verze velké hry

Nemoc handheldu PSP má jméno konverze: a ani Moto GP ze zavedené cesty nevybočuje. Přesto je konverze z PS2 jedinečnou příležitostí pro všechny fanoušky rychlých kol, kteří si chtějí svou vášeň užít nově také na cestách.
Recenze: Moto GP - malá verze velké hry

Platforma: PSP
Žánr: Závodní simulátor
Výrobce: Namco Bandai
Vydavatel: Namco Bandai
Distributor: Sony Czech

Plakat nad délkou her už přestali nejen herní novináři (znalí poměrů), ale také veřejnost (co jiného ji také zbývá, že?). Co na tom, že máme rádi dlouhotrvající RPG, která nabízejí stovky hodin hratelnosti: pokud jste zavaleni prací a hraní omezujete jen na nejnutnější zdolání herních spektáklů aktuálního období, vítáte v drobných chvilkách nenásilnou a nenáročnou zábavu. Takovou, kterou pro mě na Nintendu DS představoval New Super Mario Bros. (nyní již zcela zdolán) nebo společné chvilky po boku Dustyho, virtuálního společníka z Nintendogs. Také PSP už má v mém případě svého favorita: Moto GP, simulaci motocyklového mistrovství světa.

Simulace? Do jisté míry

Jeden závod sem, jeden tam, nemusíte se soustředit a dlouze uvažovat. Pustíte PSP, projedete kvalifikaci a hurá do víru závodění. Moto GP ale svým výsadním postavením mezi motocyklovými simulacemi šidí hráče o řadu drobností, které by měla komplexní závodní simulace nabídnout. Pro příklad nemusíme chodit daleko: proč jste v jakémkoliv tréninku i kvalifikaci na trati osamoceni, proč závodní víkend neodpovídá svým programem tomu ze skutečného kalendáře mistrovství světa? Jistě, musíme brát v potaz, že Moto GP je "pouhou" předělávkou svého dospělého vzoru pro PlayStation 2, a tak by bylo bláhové předělání řady nedostatků očekávat. Právě zde se ale skrývá slabina verze pro PSP: neexistuje totiž důvod, proč zvolit přenosné Moto GP.

Negativní úvod nahradí slova chvály. Moto GP samozřejmě vyniká kvalitou, která je pro sérii už dlouhá léta typická - a ani verze pro PSP nic z předností svého vzoru nepoztrácela. Základním pilířem zůstává oficiální licence Mistrovství světa a z ní se rekrutující bohatá sbírka závodníků a tratí, stejně jako neočekávané vylepšení oproti verzi pro PS2 - dvojice šampionátu z let 2005 a 2006. Rozdíly mezi oběma sezónami jsou patrné, nepřehlédnete ani vylepšení strojů, přesto bychom uvítali změny na jiné frontě.

Hraní na dlouhé noci? Sotva

Vypíchnul jsem nenáročnost hry, kdy stačí jen spustit PSP a bavit se hraním. Bohužel, nejste-li fanatickými příznivci motocyklů, motivace pro dlouhé hraní prakticky neexistuje. Viníkem je chabá nabídka módů, která kromě kariéry nabízí obvyklou trojici Arcade, Time Trial a Multiplayer. Podstatné je, že ať už hrajete závod jen tak pro radost, nebo se naopak soustředíte na postup sezónou a získání mistrovského primátu, dojem ze hry je doslova utápěn nulovou prezentací. Neexistuje důvod, proč se plichtit celou sezónu za vítězstvím, když neexistuje hmatatelná odměna. Pravda, existuje - odemknutí tzv. Reward, pilotů, fotek a dalších (promiňte mi, drazí fanoušci) zbytečností.

Nedokáži si představit majitele PSP, jak s nadšením postupují krůček po krůčku po jednotlivých obtížnostech, jak coby výzvu berou možnost zvítězit v šampionátu i na jasně slabším stroji, než jaký sedlá konkurence. Pravda, v mém případě experimentování s motorkou pomohlo (a co je hlavní - skutečně pocítíte rozdíly mezi jednotlivými stroji), u typického hráče ale bude podobná "sebemotivace" fungovat jen velmi těžko. Pochválit mohou solidní ovládání, které na PSP logicky nemůže být ideální, přesto si s ním tvůrci obstojně poradili. Co víc, zvykání si na každý stroj vám připraví příjemné chvilky, kdy budete užasle sledovat stále se vylepšující čas na výsledkové tabuli, zlepšovat své výkony závod od závodu... a jsem zpět u sebemotivace.

Chceme více snahy

Moto GP pro PSP jednoduše chybí čerstvá krev v podobě inovací a vylepšení. Těžko čekat, že hráči budou výskat nadšením nad ledabylou konverzí z PS2, když s ní přichází i několik nepříjemných neduhů a pro někoho přece jen svízelnější ovládání. Alespoň v jednom aspektu mohu Moto GP pochválit bez jakéhokoliv "ale": vizuální stránka se povedla, animace i prostředí, vše bez výjimky polahodí vašemu oku. Horší je to s klesající framerate. Při kvalifikaci je vše v pořádku, v průběhu závodu ale můžete její nepříjemný pokles postřehnout.

• Oficiální licence
  • Povedená grafika
  • Slušné ovládání
  • Chybí motivace k delšímu hraní
  • Ústupky ve fyzice
  • Poklesy framerate

Recenze končí a ode mě se očekává doporučení: jež vám s čistým svědomím nemohu dát. Patříte mezi fanatické příznivce motorek, sledujete kvalifikace, závody, technické regule i zákulisní machinace? Jděte do toho. Zbývajících 99,9 % raději zainvestuje do verze pro PS2, která je v případě závodní simulace přece jen rozumnější volbou.

Zvuk: 8/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 5/10