Recenze: Moto GP4 – návrat krále?

Auta, letadla, náklaďáky… Všechny tyto dopravní prostředky jsou nám z virtuálních silnic dobře známy díky hrám, které se jimi zabývají. Bohužel s motorkami už to není tak slavné. Naštěstí je tu série Moto GP, která se se svým čtvrtým pokračováním opět snaží dokázat, že je nejlepší. Daří se jí to? Odpovědět je těžší než kdykoli předtím.
Recenze: Moto GP4 – návrat krále?

Platforma: PS2
Typ hry: Závodní
Multiplayer: Ano
Výrobce: Namco (
www.namco.com)
Vydavatel: Namco (
www.namco.com)
Distributor v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz)

Málokdo si ještě vzpomene na první díl v sérii Moto GP. Psal se tehdy rok 1998 a nejednomu hráčskému srdci se ulevilo, že všechny ty hype se nakonec stala skutečností. Druhý díl pokračoval ve vyšlapané cestičce po jedničce a nabídl ještě lepší zábavu s ještě lepší grafikou. Třetí pokračování, které vyšlo relativně nedávno, celou trilogii završilo a zdálo se, že už není co přidat. Ovšem Moto GP není Pán Prstenů, abychom se dočkali pouze tří dílů: pojem trilogie tedy není na místě, neboť máme čest již se čtvrtým dílem. Bohužel.

  
Proč grafika vypadá dobře jen na obrázcích?

Že cítíte z konce předchozího odstavce zklamání? Máte pravdu. Tedy nechápejte mě špatně: Moto GP 4 možná není zase až tak špatnou hrou, ovšem ani zdaleka se nepřiblížila tomu, na co jsem se z tiskových zpráv těšil. „Skvělá zábava.“ Pche, možná tak první hodinu. „Skvělá grafika.“ Možná tak před šesti lety, kdy vyšel první díl. A vůbec, je nějaký důvod, proč byste se do hraní čtvrtého MGP měli pouštět?

Staří známí

Už při prvním seznámení s hrou vám bude jasné, že nemůžete očekávat nic světoborného. Vybavuje se vám v poslední době nějaká hra, která na místo sestříhaných in-game animací vsadila na reálné záběry? Já matně lovím v paměti a nic mě nenapadá  Inu, nevadí. Valentino se vám s celou svou partou předvede v efektním sestřihu všech možných i nemožných situací, takže vlastně o nic nepřijdete. Ale pak přijde rozčarování. V herním menu nenaleznete prakticky žádné herní módy, které by stály za bližší prozkoumání. Ano, je tu kariéra. Ano, je tu klasický challenge. Ale chybí „něco navíc“. Něco, co by vás při hraní udrželo déle než pět minut a co by vás donutilo se k novému Moto GP za nějaký ten pátek vrátit. Nic takového nehledejte – zbytečně byste ztráceli čas. Jedinou převratnou novinkou, kterou vás Moto GP 4 může ohromit, jsou aktuální licence.

  
Na startovním roštu je plno * Jízda ve 200 km/h vypadá stejně jako jízda v padesátce... * Některé detaily jsou krásné, ale opravdu jen některé

Říkal jsem si, že čtyřka přece nemůže být tak špatná, když předchozí díly byly tak skvělé. Úvodní překvapení jsem tedy překonal a po dlouhém přemlouvání jsem se vydal prozkoumat zákoutí tutorialu. Ne že by série Moto GP vynikala kdovíjak reálným fyzikálním modelem, ale lehké zaučení do tajů ovládání přece vždycky přijde vhod. Jenže zdejší tutorial připomíná spíše „výuku“ v mateřské školce. Žádná závodní škola, v níž pouze dopilujete logické a všem známé základy. Prostě školička pro naprosté mamlasy, kde vám budou vysvětlovat, že pro to, abyste se svou motorkou zahnuli doleva, musíte zmáčknout tlačítko doleva…

Dobře, umím tedy ovládat plyn a brzdu, dokonce zvládám zásady jízdy po té nejvýhodnější stopě, takže bych už teoreticky mohl zkusit nějaké závody. Jako první mi do rány padl challenge mód. Ten na první pohled vypadá originálně – spočívá totiž  v tom, že můžete vyzvat některého ze soupeřů, anebo jezdíte pouze sami a snažíte se dosáhnout co nejlepšího času na kolo. I tento mód však trpí zásadním nedostatkem. Oponenti se chovají pokaždé jinak a vy nikdy nevíte, co od nich můžete očekávat. Najednou se vyřítí ani nevíte odkud, potom se zase záhadně propadnou. Jednou vás nenechají na vítězství ani jen pomyslet a hrdě si pro první místo dokráčí bez jediného zakopnutí, ale podruhé se zase chovají jako po opici a vítězství nad nimi je pouze ve vašich rukou (buďto spadnete, nebo motorku ukočírujete a nějak do cíle doplavete - ale o tom potom).  

Kariéra nuda je, má však cenné údaje
 
Do třetice všeho zlého máte k dispozici režim kariéry. Začínáte se slabší motorkou (třída do 125 ccm) a snažíte se probojovat až k těm nejsilnějším strojům (třída Moto GP). Stejně jako challenge to na první pohled vypadá zábavně; po každém závodě vám vyskočí tabulka, z které můžete vyčíst, kolik bodů jste tentokrát sklidili. Čím více bodů, tím lépe. Čím více bodů, tím vyšší kubatura – to je logické. Ovšem zcela proti smyslům je, jak se autoři vypořádali s dramatickými situacemi, které jsou pro dlouhotrvající sezóny tak typické – a zde způsobují další pokles na křivce hodnocení. Oni se na ně totiž úplně vykašlali. Motorkám nehrozí sebemenší poškození, pozice na startovním roštu jsou předem rozdány (můžete jezdit kariéru třeba deset let, ale na prvních třech místech se vždy točí pouze tři jména) a nejinak je tomu i v samotných závodech – král Rossi prostě vládne a z trůnu se mu nechce.

  
Zahřívací kolo * Multiplayer, který v Čechách asi moc nevyužijete * Jeden z krásných detailů...

Tedy abych byl přesný: z trůnu se nebude chtít vám. Rossi se tentokrát bude muset spokojit s druhou pozicí, kterou mu (možná) přenecháte. Výhra v tomto případě totiž není to nejtěžší; zmiňovaná inteligence nepřátel je na tom v kariéře snad ještě hůř než v challenge módu, takže vaší jedinou starostí bude udržet motorku na silnici. Protivníci se striktně drží ideální stopy a NIKDY z ní nesjedou; sami však záhy přijdete na to, že jezdit po doporučené dráze je sice zárukou toho, že nikdy neskončíte v písku, ovšem pokud v ideální stopě  pojedete po celou dobu, naděje na dobré umístění je nulová. Cesty jsou ale na(ne)štěstí dost široké, takže se pohyb pro manévrování určitě najde.         

Moto GP 4 - fakta (a fikce)


Nové pohledy kamery (které nevyužijete)
Možnost hry online (v ČR je vám také prakticky na nic)
Vylepšená fyzika (opravdu?)
Možnost tuningu (pouze jednou za rok…)
Podpora USB headsetu (zní zajímavě, ale kdo ji ve skutečnosti využije?)
Arkádový mód (první pozitivum v této tabulce!)

 

Jediné, co vás na kariéře může těšit, jsou desítky tabulek. Co desítky, dost možná jsou jich i stovky! Výkonem jednotlivých motorek počínaje a statistikami o proběhnuvší kvalifikaci konče. Troufám si ovšem tvrdit, že asi jen málokdo kvantum přítomných textů využije, ba co více - vrtá mi hlavou, kdo by ztrácel čas jejich čtením. Je sice hezké, že si Max Biaggi zlepšil svůj osobní rekord o dvě tisíciny, ale to nikoho nezajímá. Když už jsme u Maxe, byla by škoda nezmínit ostatní známé závodníky, které ve hře můžete najít. Respektive vám je ani nemusím jmenovat, protože máte k dispozici všechny jezdce z aktuální sezóny. Stejně je na tom i šestnáctka licencovaných tratí.

Ach, ta fyzika

Fyzikální model motorek je přinejmenším zajímavý. Připomíná umělou inteligenci oponentů, která se také občas rozhoduje stylem kámen/nůžky/papír. V praxi to znamená asi tolik, že pokud jednou čekáte tvrdý náraz do zdi a jste smířeni s rychlým koncem v závodu, najednou se objevíte znovu na trati jen s minimálními ztrátami a můžete směle pokračovat dál. Jindy ovšem při menším kontaktu se soupeřem sletíte z tratě, jako by do vás soupeř kopl.

  
Okolo tratí jsou samé reklamy, ale bohužel žádní diváci... * Pozadí tratí tvoří jedna bitmapa * Pohledů máte k dispozici hodně, ale stejně využijete jen jeden

Ani po grafické stránce se Moto GP 4 zrovna nevyvedlo. Oproti předchůdci zde samozřejmě je vidět značné zlepšení, dnešní standardy jsou však úplně jinde. Samotní závodníci jsou propracováni do nejmenšího detailu a jejich motorky se mohou pyšnit tím, že jsou věrnými replikami svých skutečných předloh (po zvukové stránce už tomu tak není). Tratě už na tom ale tak dobře nejsou; sice můžete jezdit na totožných závodištích, na kterých svádějí souboje i skuteční jezdci, ovšem k realitě chybí jedna podstatná věc – diváci. Atmosféra, která je pro stadiony nabité diváky tak typická. Všude kolem trati jsou rozesety tisíce zvědavců, kteří byli ochotni zaplatit tisícovky za vstupné – jenže ouha, virtuální tratě jsou náporu diváků zbaveny. Ani ostatní prvky na tom nejsou o nic lépe. Kupříkladu takové tribuny, které ostatně s diváky přímo souvisí. Člověk by čekal, že autoři použijí nějaké důmyslné kamufláže než jedné strohé bitmapy, která se navíc slévá do jednoho celku, takže nemáte šanci rozeznat hlavu diváka od hasícího přístroje. Stačí se zastavit a porozhlédnout – svět kolem vás se jakoby zastavil a jediní, kdo v okolí vykazují prvky života, jste vy a vaši soupeři.

Světlé stránky hry
  • Nová licence
Temné stránky hry
  • Grafika
  • Hratelnost
  • Multiplayer
  • A vše ostatní !!!  

Byla by škoda ztrácet s popisováním chyb, ne něž můžete během hraní narazit, další čas. Moto GP 4 je pro obrovským zklamáním, jehož koupi můžete riskovat jedině v případě, že už opravdu nemáte do čeho píchnout. Pokud si titul ale přeci jen zakoupíte, riskujete ještě jednu podstatnou věc: dobrý vkus. Nevím, zda jsem měl přehnané očekávání, ale výsledný produkt nedosahuje ani z pěti procent toho, na co jsem se těšil.

Grafika: 6/10
Zvuk: 6/10
Hudba: 5/10
Hratelnost: 6/10

Aktuální licence ještě z Moto GP 4 nedělá skvělou hru. K dobré zábavě je potřeba mnohem víc.

Celkové hodnocení: 6/10


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět grafickým skvostem

Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět g…

Jestli něco Ubisoft umí, pak jsou to pestré světy, lákající k focení.

16.  1.  2021 | |11 N/A
Daniel Pánek
Assassin's Creed ValhallaGalerie
10 největších překvapení minulé generace, která nás potěšila

10 největších překvapení minulé generace, která ná…

Končící éra Xbox One a PS4 přinesla mnoho velkých změn. Jaké nás nejvíce překvapily?

18.  1.  2021 | |6 N/A
Vojtěch Matušinský
Téma
Hry zadarmo nebo se slevou: velká akce a Galactic Civilizations III zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: velká akce a Galactic …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

22.  1.  2021 | |3 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce