Recenze: Motorstorm – adrenalinová jízda

Vítejte v Monument Valley. Při vstupu si nezapomeňte koupit lístek na náš festival drsné hudby, odvážných jezdců a rychlých kol. A taky bahna. Pokud máte odvahu, usednětě sami za volant či za řídítka a zúčastněte se jízdy svého života.

Platforma: PS3
Žánr: Arkádové závody
Výrobce: Evolution Studios
Vydavatel:Sony
Distributor v ČR: Sony Czech

Zírali jsme, když před dvěma lety borci z Evolution Studios prezentovali svůj trailer na novou dravou závodní arkádu Motorstorm. Ukázka z agresivní a divoké jízdy kolo na kolo uprostřed pouště dokázala přilepit oči  k obrazovce hlavně svým next-gen kabátkem. Jak se ukázalo, jako ve většině podobných případů se jednalo o předrederované video a výsledná grafická podoba není až natolik zářivě vypulírovaná. Ale přesto Motorstorm nezklamal. Grafika je sice moc hezká, ale hra dokáže vtáhnout hlavně svojí instatní hratelností a adrenalinovou zábavností. Proč si to neříct rovnou na začátku, jestli si hodláte pořídit PS3, krabice s nápisem Motorstorm by měla též skončit ve vašem nákupním košíku.

Akční exkurze po Monument Valley

Motorstorm vás zavede do proslaveného Monument Valley na jakýsi bizarní závodní festival. Stany, zástupy bavících se lidí, hlasitě dunící hudba a hlavně spousta jezdců s pestrými závodními stroji. Právě pestrá nabídka závodních speciálů patři mezi nejpřitažlivější aspekty hry. Jen schválně zkuste zavzpomínat, ve které hře jste naposledy závodili s motorkami, čtyřkolkami, buginami, offroady, rallye závoďáky či třeba kamiony zároveň? Celkem sedm rozdílných závodních tříd ukrývá hra ve svých rukávech. Nejedná se jen o vizuálně rozdílné modely vozítek, každý typ má trochu jiné vlastnosti a hodí se na jiný typ terénu.

S rychlými mrštnými motorkami se nejvíce prosadíte na extrémně členitých tratích, kde strávíte pomalu víc času ve vzduchu než v pevném kontaktu kol se zemí. S masivními tahači si zase hledejte rozbahněné cesty, na kterých nemají konkurenci... Pochopitelně je tu i faktor hmotnosti, v Motorstorm se na fair play zrovna moc nehraje, soupeři jsou na vás nalepeni jak známka na dopisové obálce, ti silnější vás bez skrupulí vytlačí z cesty, narazí na skalní výběžek, nacpou do kufru závodníka před vámi a ještě se vám vysmějí a ukážou obscénní gesto, když vítězoslavně profrčí vedle trosek vaší káry. Rrozhodně se nevyplatí pouštět do křížku s buginou, pokud zrovna sedláte čtyřkolku a naopak, s tahačem můžete ostatní rozrážet jak bowlingová koule kuželky.

AI soupeřů je na slušné úrovni a hlavně v pokročilých závodech vám nezůstane nic dlužná. Možná i trochu podvádí, ve většině závodů budete neustále v chumlu ostatních vozítek, a že se snad utrhnete od skupinky a vyhrajete s náskokem půl kola je takřka utopie. Na jednu stranu to je dobře, adrenalin pomalu nonstop stříká ušima, neustále bojujete o každou pozici, pokud náhodou uděláte chybu, lze ostatní poměrně snadno dohnat. Na druhou stranu, nic nenaštve víc, než když po precizní jízdě uděláte hrubku v samotném závěru a pracně vydřené vítězství zmizí v oblaku výfukových plynů předjíždějících soupěřů.

Na plný plyn

Motorstorm je divokou arkádou ve stylu her Burnout a Flatout. Na brzdy můžete klidně zapomenout, plyn na podlahu a prst na nitro, bez toho nevyhrajete. I když pravda to tak úplně není. Prst na nitru totiž musíte mít velmi jemný. Zásobníky sice máte neomezené, ale delší forsáží stále víc zahříváte motor až…BUM! A hned můžete počítat součástky, z kterých je váš stroj sestaven.

Ani plynový pedál na podlaze není vždy to nejideálnější řešení. Monument Valley není žádná vyasfaltovaná dálnice. Všude samý štěrk, obrovské šutráky, naváté písečné plošiny, úzké soutěsky, rozbahněné rokliny a další náročné terénní překážky. Stačí chvilka nepozornosti a  terénní hrb vás hodí proti skalní stěně, příliš ostře říznutá zatáčka vás vyšle na průzkum hluboké rokle a tak dále. Každá trať ve hře je unikát a nabízí spoustu různých odboček, zkratek a vedlejších cest. Valná většina z nich kombinuje i rozdílné povrchy, takže pokud budete mít tu možnost, volte tu nejvhodnější cestu. Ano, v Motorstormu se pro vítězství hodí zapojit i taktiku.

Jednotlivé závodní tratě jsou opravdu značně rozdílné, i po vizuální stránce. Jednou si to ženete po horských výšinách, až odletující písek pomalu zastírá obzor, jindy se řítíte po dně údolí plného rudého štěrku a snažíte se vyhýbat hustě rozesetým kamenům, jenž by i z vašeho tahače nadělaly hromadu krabiček na sardinky. Další trať vás zase zavede do úžlabiny doslova přecpané mazlavým bahnem... Tratě prostě patří k silným stránkám hry. Ale zároveň i slabým. Je jich totiž málo, zatraceně málo. Pouhých osm kousků.

Festival destrukce

Nízký je i počet herních módů. No, nízký je až moc slabé slovo. Je totiž jen jeden. Veškerá zábava pro jednoho hráče se omezuje na šampionát stylizovaný do podoby festivalu. Pro závodění musíte mít lístek, přičemž v jednom lístku se mohou skrývat až čtyři závody. Pokud se umístníte do třetího místa, obdržíte určitý počet bodů. Pro získání dalšího lístku s novými závody musíte nasyslit daný počet bodíků a případně splnit nějakou další podmínku, třeba mít nejhůř druhá místa v závodech nižší úrovně. Ach ano, lístky se dělí na několik úrovní, podle obtížnosti.

Závodů je velký počet, tratí málo, takže poměrně velmi brzy se vám okruhy okoukají. Určitým osvěžením je občasné získání nové třídy vozidel či odemčení nového vozítka, ale je to málo, zoufale málo. Naštěstí je tu velmi zábavný multiplayer pro všechny šťastlivce s PS3 zapojenou k síti. Ovšem i online trpí na nedostatek módů, ale nových se třeba dočkáme v budoucnosti prostřednictvím nějakého patche.

Bahno, bahno, všude bahno

Grafické zpracování stojí za to. Ale to vám asi nestačí, co? Jak už jsem zmínil, s prvotními rendery se rozhodně nedá srovnávat, ale stále je na co koukat. Vozidla jsou vymodelována do nejmenších podrobností, stejně tak celé lokace. Na tratích se můžete potkat až s patnácti protivníky - úctyhodné číslo. Každý okruh je navíc velmi rozsáhlý, detailní a plný objektů, z nichž většina se dá zničit.

S fyzikou si tvůrci vyhráli, auta se ve stylu Burnoutu rozpadají na hromady nepojízdného šrotu, jezdci sestřelení z motocyklů povlávají vzduchem poslušni rag-doll modelu a tak dále. Velmi hezky vypadá i bahno, ve kterém zůstávají vyjeté koleje a celkově prostředí prostě nemá chybu. Hlavně nevídaný dohled vám až sebere dech. V kontrastu s tím je  „prasácké“ zpracování diváků – ploší, mrtvolně strnulí,  prostě k smíchu. Jak už bývá zvykem, hudební doprovod je ve formě licencovaných sklade a výběr se dá jen chválit - Slipknot, Nirvana...

Světlé stránky
  • Adrenalinová jízda
  • Rozdílné závodní třídy
  • Nápadité a propracované tratě
  • Výborná prezentace
Temné stránky
  • Málo tratí, málo módů
  • Nevyrovnaná obtížnost
  • Multiplayer mohl být i split-screen

Motorstorm  rozhodně patří mezi nejlepší launchové hry pro PS3. Dravá jízda, stylové zpracování, okamžitá zábava – přednosti šampiónů. Bohužel slabá nabídka módů sráží hru poměrně razantně do kolen. Nepotěší ani nevrovnaná obtížnost, některé závody vyhrajete napoprvé, s dalšími se pěknou chvíli potrápíte, než uzmete zlatou medaili.  Celkově mám trochu pocit, že tvůrci vývoj trochu uspěchali, základ výborný, ale ještě něco chybí k naprosto perfektní hře. Ale jak už jsem řekl na začátku, pokud si hodláte pořídit PS3 a volíte, co za hru, Motorstorm je dobrou volbou. Mimochodem, pokud vás zajímá využití ovládače Sixaxis, tak ano - můžete vyzkoušet funkce gyroskopů. Své vozidlo lze řídit i nakláněním ovladače, ovšem v tomto případě to není zrovna ideální, věřím, že Sixaxis najde lepší uplatnění v jiné hře.

Zvuk: 9/10

Zábavné arkádové závody v rychlém tempu s bohatou nabídkou vozítek, ale bohužel velmi slabým výběrem módů.