Recenze: Motorstorm: Pacific Rift – dojedete první. Za každou cenu

Na vaše obrazovky se vrací nejšpinavější závody poslední doby. Silnější než kdy dřív.
Kapitoly článku

The rules are here to be broken

A největší šťávu ze všeho má závodění. Na startovním poli je seřazeno šestnáct závodníků usazených ve všem možném od drobných motorek pro dárce ledvin až po obrovské monstertrucky pro chlapce s malým... sebevědomím. Jakmile se to celé rozjede, už se před vámi odehrávají první bouračky, jichž jste při troše štěstí jen svědkem. Pak se na své čtyřkolce přiblížíte k tomu blbečkovi odvedle (není nad multiplayer) a jediným stiskem tlačítka ho efektním úderem rukou smetete někam stovky metrů pod správnou cestu. Yeah.

 Adrenalin vám chvilinku pulzuje v uších, než z vás truck udělá jemňoučkou paštičku

A to všechno jen pár sekund před tím, než rozžhavíte motor pořádným boostem před ohromnou rampou, která vás přenese vysoko nad ostatními těžkopádnými vozy až do čela pelotonu. Adrenalin vám chvilinku pulzuje v uších, než žbluňknete do kaluže, která vás zpomalí dost na to, aby z vás za vámi jedoucí truck udělal jemňoučkou paštičku.

motorstorm_pacificrift_09.jpgmotorstorm_pacificrift_10.jpg

V MPR se pořád něco děje, jediná chybička vás shodí o deset míst zpět, ale při troše štěstí a zručnosti si umístění zase urvete zpátky, nejlépe těsně před cílem efektním boostem nebo sestřelovacím manévrem. Jenže bohužel to takhle funguje jen někdy – často narazíte na závody, kde bez větší znalosti trati či řidičské zručnosti vítězíte z mnohasekundovým náskokem. Možná je to jen klikou na shodu svaté trojice trať-vozidlo-řidičský styl, ale trochu tvůrce podezírám, že takhle to úplně přesně nemysleli.

Co jde zlepšit, zlepši (na zbytek tyjo nesahej!)

Vývojáři zamakali i na rozličných dílčích aspektech, které více nebo méně kazily zážitek ze hry v prvním Motorstormu. O různorodém herním prostředí a vyšším počtu propracovanějších tratí jsem již psal dostatečně, nejsou to však jediná vylepšení. Předlouhým nahrávacím časům před závodem i při vybírání vozítek odzvonilo: garáž je řešena docela slušnými obrázky namísto 3D modelů, takže vše běží svižněji.

Trochu tvůrce podezírám, že takhle to úplně přesně nemysleli

Na druhou stranu, neptejte se mě, co autoři udělali s výkonem PS3, když jim nezvládne v rozumném čase vykreslit na obrazovku menu jedno autíčko. Whatever. (Ono to zkrácení loadingu před závodem taky není zrovna na sesazení Usaina Bolta ze sprinterského trůnu.)

motorstorm_pacificrift_15.jpgmotorstorm_pacificrift_16.jpg

V souladu s očekáváním také nesmí chybět notný facelift vizuální stránky hry – a pravdou je, že MPR vypadá překrásně. Rozličná zákoutí ostrova skýtají pastvu pro oči jako narcisovo zrcadlo, projetí vodou či blátem zanechává pořádné flákance přes celu obrazovku. Ale jestliže jsem se nedávno nad děsivou plynulostí Wipeoutu HD rozplýval jako nanuk v ústech krásné dívky, MPR mě docela zklamal. Jistěže v množství detailů v okolí či rozhledu do blízké i daleké krajiny je MPR mnohem dál, ale to rozhodně neospravedlňuje krutý pokles framerate v okamžicích, kdy se sejde víc vozů s particle efekty, například u vodopádu, páry či prašných oblaků. A zkuste si pak vychytat přesný drift.

 motorstorm_pacificrift_art01.jpgmotorstorm_pacificrift_art03.jpgmotorstorm_pacificrift_art04.jpg

TIP: Pasáže s vodou mohou ochladit váš motor k dalšímu boostu, lépe jich však využijete, když na boost dupnete právě v okamžiku ochlazení – zrychlení tak bude pořádně dlouhé.

Závodění napůl

Podobně, jako je grafika na jednu stranu krásná a na druhou místy nedotažená, je na tom hra i v jiných aspektech. Všechny běžné závody jsou stejné: máte trať, patnáct oponentů a úkol umístit se do první trojky. Časem pak přibudou vedlejší úkoly: třeba zničit vozidlo jen třikrát či zajet trať pod určitý čas. Zdaří-li se, odemknete si závod navíc: v prvním případě Eliminator (klasický knock-out, kdy každých několik sekund vypadává poslední závodník), v druhém časovku, řešenou staromódně projížděním check pointů ve velmi omezeném čase, aby vám každý průjezd stanovištěm několik sekund do ubývajícího času přidal. Nápad dobrý, ale ani jeden z těchto závodů se nevyrovná klasickému soupeření na běžných akcích.

motorstorm_pacificrift_13.jpgmotorstorm_pacificrift_14.jpg

Běžné akce jsou zase poněkud repetitivní: vlétnete do závodu, a často nemáte nejmenší ponětí, kudy vlastně vede trať. Jakmile to zjistíte, závodíte s ovladačem v nose a playstationem pod zadkem a nemáte větší problém: s velkými auty se belháte nejsnadnějšími trasami přímo za čumákem, s drobnými využíváte bleskurychlé akcelerace a možnosti motat se ve výše položených cestičkách, což je taktika, s jakou brzy můžete dosahovat prvního místa s děsivým náskokem. A likvidace oponentů? Prakticky zbytečná, když dobře načasovaný boost vám ani neumožní při průletu kolem soupeře na jeho příležitost zareagovat.

motorstorm_pacificrift_11.jpgmotorstorm_pacificrift_12.jpg

Celkové dojmy z nového Motorstormu jsou ale veskrze pozitivní. Autorům se podařilo odstranit většinu nedostatků z minula, a přitom nenasekat moc nových. Výsledkem je zdařilé divoké offroad závodění, které nemohu nedoporučit. Pacifisté budou blbnout se Super Rub-a-Dub, my normální vybijeme médii skloňovanou agresi hráčů ve hře, ve které trosky aut a kusy jezdců létají vzduchem jako pouťové balonky na Maťejské a budeme se u toho výborně bavit.

 

 

Dostupné pro: PS3
Žánr: Arkády | offroad závodění bez pravidel
Výrobce: Evolution Studios | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 7. listopadu 2008
  • divoká hratelnost
  • zabaví, i když nevyhráváte
  • nádherné herní prostředí
  • odlišný pocit z každého vozidla
  • adrenalin ve skoro každém závodu
  • parádní animace shazování soupeřů
  • bouračky
  • multiplayer až 4 hráčů na jedné konzoli
  • repetitivnost
  • poklesy framerate
  • časem nevyvážené závody
  • místy podivné reakce ovládání
  • fyzika vás občas podrazí
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,