PC | Recenze | RPG

Recenze: Mount&Blade – drsný středověk

Brousit meč, být skoro neustále na koni, bojovat, poslouchat skuhrání mužstva, a hlavně si hlídat záda. Zážitek k pohledání.

Mount&Blade nabízí opravdu nevšední zkušenost. Jako asi jediné RPG, jež si momentálně vybavím, je zasazeno dějem do středověkého světa, kde elfy ani jinou fantasy havěť nenajdete. Hlavním tahákem se v této hře nestává ani chvíle, kdy dokončíte příběhovou linii. Spletitější příběh totiž rovněž schází. A co tedy můžete dělat, jestliže všechno, co doposud z podobných her znáte, je odstaveno na třetí kolej nebo úplně odstraněno? Odpověď zní: „Všechno ostatní.“

mount&blade_art1.jpgJe libo živit se jako lovec lidí a prodávat nebohé farmáře do otroctví? Není problém. Jen holt nepočítejte s přílišnou láskou a otevřenou náručí obyčejných vesničanů. Je vám všech těch vidláků, kteří vypadají, jako by neuměli do pěti napočítat, líto? Jak je ctěná libost, objíždějte vesnice, zabíjejte bandity a pomáhejte lidem, jak jen budete moci. Budou vás mít rádi, nabídnou vám lepší ceny a spousta z nich se k vám bude chtít přidat. Nebo vám stačí bojovat pro slávu a stát se miláčkem davu? Aréna je to pravé ořechové.

Zachtělo se vám místo věčných šarvátek raději obchodovat s kořením, hedvábím a dalšími věcmi? Po celou hru nemusíte tasit meč z pochvy a jen poklidně jezdit po okolí. Musíte si sice dávat pozor na všudypřítomné bandity, ale o ty se může s klidem postarat vámi najatá eskorta.

Zpočátku máte v souboji životnost psa probíhajícího somálskou vesnicí

Chcete se stát feudálem a spravovat malou vesničku, hrad nebo klidně i město? Prokažte v bitvách, že se dokážete ohánět s mečem a složte vazalský slib svému králi. A mimochodem mu u toho pomožte dobýt těžce opevněný hrad.

První krůčky po Caladrii

Začněme ale pěkně od začátku, i když to jde zrovna v případě Koně a čepele špatně. V úvodu se nijak neodlišuje od ostatních RPG, nabídne vám úpravu vzhledu vašeho charakteru. Poté vás nechá vybrat si základní vlastnosti v jednoduchém menu, v němž vybíráte z možností, které se staly ve vaší minulosti. Jako potomek zchudlého aristokratického rodu tak máte právo nosit erb, jako páže to zase umíte se zbraněmi, jako obchodník se vyznáte v obchodu a tak dále.

Co napoprvé trošku vyděsí je vhození do hry bez jakéhokoliv slitování. Po chvíli koukání se na herní mapu si nejspíše určíte nějaké to cílové městečko. Po cestě potkáte první skupinku nepřátel, jež vás pravděpodobně nakrájejí na kostičky tak důkladné, že vás potom budou prodávat jako šunku.

Po celou hru nemusíte tasit meč z pochvy, stačí jen poklidně jezdit po okolí

Takže si postesknete a vrátíte se zpět do menu, kde na vás již s otevřenou náručí čeká tutoriál. Zjistíte, jak se ovládá kůň, jak se správně máchá s mečem a blokují se údery, a také jak se střílí z luku.

Pravděpodobně budete v tuto chvíli nenávidět tvůrce hry a všechny, kdo k tvorbě hry jen přičichli. Soubojový systém se vám totiž bude zdát hrozně těžký. Nebo je snad mnoho her, kde v podstatě nemůžete udělat tutoriál na první pokus? Zpočátku sice máte životnost psa probíhajícího somálskou vesnicí, ale s postupným zvyšováním vašeho umu se situace pozvolna začíná zlepšovat. Zlepšovat se ale budete vy, hráč, statistiky do toho netahejte. Pokud zatnete zuby a vytrváte, zjistíte, že takhle zábavné boje jste ještě nezažili.

Kovbojský krok

Co je těžké, totiž nemusí být nutně špatné. Vykrývání úderů štítem, lámání holí palcátem nebo zcela obyčejné strefování šípem do hlav nepřátel. To vše si bude žádat notnou dávku vašeho hráčského umění. Výhodou je, že ani po několika desítkách odehraných hodin si nebudete připadat jako nepřemožitelní. Sice vás nelze zabít, ale omráčení jste raz dva. Stačí jeden, dva zbloudilé šípy a už vás musí vaši muži odnášet z bojiště. Postih za smrt je vcelku slušný, takže se budete držet hodně vzadu.

Ve chvíli, kdy vám začnou jít souboje, se na tomto faktu nejspíše podepíše i zvyknutí si na nějakého toho bělouše pod vaší ctěnou zadnicí. Pomineme-li fakt, že se vám utvoří solidní mozoly, po nichž vás už ze sedla nebude tolik bolet pozadí, také se na té věci, jež dělá jíháhá, naučíte i jezdit. V ten moment doceníte neuvěřitelnou strategickou výhodu, kterou kůň znamená. Už jen ta rychlost při pohybu po bojišti stojí za nějakou tu državu, ale až bonus ke způsobovanému zranění vás přesvědčí k zaprodání království za koně.

Žánr: RPG | středověké RPG
Výrobce: Tale Words | Webové stránky hry
  • Samotné umění boje