Recenze: Mr. Kageyamas Maths Training – matika snadno a rychle

Nešla vám na základní škole matika a táhne se to s vámi do dneška? Nebo jste jako já chyběli při násobcích sedmi a máte s tím stále problémy? Nintendo prý ví, jak vám pomoci. Podívejte se sami, zda je to i zábavné.

Platforma: NDS
Typ hry: logická
Multiplayer: ano, pro 2-16 hráčů
Vydavatel: Nintendo (www.nintendo.com/)
Distributor v ČR: Conquest entertainment (

Po různých hrách procvičujících a rozhýbávajících váš mozek (série Brain Training) přichází i úže určené promazávání mozkových závitů, konkrétně tedy s cílem vylepšit vaše mozková centra zodpovědná za počítání. I když začátek vypovídá spíše o počítání na úrovni první třídy, na pružení mozku pro pokročilé ještě dojde. Po měsíci s Maths Training už by mohl člověk spočítat snad i hvězdy na nebi.

Stejně jako v ostatních hrách série Training, i zde se vám nedostává hutnějšího příběhu, prostě jen cvičíte a ověřujete své znalosti. To vše nejlépe denně po delší dobu, navíc podle předem určeného cvičebního plánu. Plynule postupujete od nejjednodušších matematických problémů k obtížnějším, stále ale zvládnutelným základní matematikou. Hru by tak měly zvládnout i desítileté děti a doma si můžete udělat vlastní kolo, zda jste chytřejší než páťák.

Základem rozvíjení svých dovedností je denní cvičení. Postupně zvyšujete svoji úroveň, vždy po několika dnech, kdy opakujete podobná cvičení. Ta jsou rozdělena do devíti obtížností po pěti, v rámci denního cvičení jich pak máte vždy z dané pětice splnit tři. Mistr Kageyama vám pak udělá v kalendáři fajfku a po několika dnech se vaše úroveň může výšit. Záleží na vaší výkonnosti, zda zvládáte všechny úkoly nejen správně, ale také rychle.

I když se získání zlaté medaile může zdát zpočátku těžší, již druhý den uvidíte, že je to docela možné. Při prvním setkání se hrou vás totiž nejspíš zdrží zadávání čísel, kdy si musíte zvyknout na poměrně přesné tahy. A nebo to možná bude tím, že ač počítám skoro pořád, tak hrabu jak kocour a NDS nezvládá má čísla rozluštit. S trochou tréninku jsem ale vychytal rychlý způsob, jak psát různé číslice, takže zlaté medaile se začaly množit jak peníze politiků.

Pořád tu mluvím o nějakém počítání, ale co vlastně počítáte? Nejprve, jako v první třídě, se vám začnou ukazovat na chvíli kartičky s obrázky, které máte spočítat. Protože vám vystačí prsty na rukou, možná odhodíte znechuceně hru do kouta a vrhnete se na něco jiného. To by však mohla být chyba, pokud tedy chcete rozvíjet své počtářské schopnosti. O chvíli později přichází sčítání, kde se konečně dostanete přes desítku. Zjistíte, že sice úlohy jsou jednoduché, ale stihnout je v cílovém čase vyžaduje slušné soustředění. Časem potkáte i odčítání a násobení, abyste ke konci klidně zvládali vyplňovat rychlostí namazaného blesky rozsáhlé tabulky s čísly.

Vyvstává však důležitá otázka, zda se budete při hraní bavit. Odpověď však bude o něco ošemetnější, protože sice vše bude o nějaký ten chlup zábavnější, než ve škole, navíc ještě budete poháněni časem. Ale nutnost v denním testování projít základními úrovněmi, kde se první dva týdny setkáváte s problémy na úrovni druhé třídy, nadšení slušně ubíjí. Ano, časem se dostanete ke složitějším počtům, které zvládnout v krkolomném časovém limitu je docela problém, ale nejprve se k nim musíte nějak prokousat.

A nebo také nemusíte, protože rovnou od začátku máte všechny úrovně otevřeny k volnému trénování. Stačí se vykašlat na denní trénink a zvesela počítat příklady podle libosti. Zde však narážíte na druhý problém, kdy vás ke hře nic moc netáhne zpátky. Pokud se staráte o trénink, tak vám mistr Kageyama aspoň odškrtává dny v kalendáři, ale vracet se jen tak k matice vyžaduje pevnou vůli, nebo ještě pevnější vedení.

Na druhou stranu, většinu problémů řeší multiplayer. Nemusíte být kdo ví jací hráči, ale základní počty zvládá každý a soutěživost se v člověku prostě projevuje. Stačí tak sehnat pár dalších kamarádů s NDS, spojit se a zjistíte, že hra dostává nový rozměr. Namísto nudného počítání se snažíte zrychlit při každé možnosti, výsledek máte napsaný už při čtení zadání, prostě zjišťujete, že i většinově nenáviděná matika může být sranda.

• Zábavnější forma učení
  • Multiplayer
  • Jednoduchost
  • Opakování
  • Rozlišování čísel

Maths Training je pochopitelně nejlepší pro rodiny s dětmi ve školním věku, které si hrají, klidně i s rodiči, a přitom se vlastně učí. Navíc i rodičové potřebují občas promazat matematické závity a odložit všechny ty kalkulačky. Když budete hrát Maths Training, můžete se, stejně jako já, smát v restauracích číšnicím, které si při placení nosí kalkulačku. Počítejte ale s tím, že stále se jedná spíš o učení, než jen o zábavu.

Grafika: 5/10
Hudba: 4/10
Zvuky: 4/10

Na to, že se jedná o učení, je Maths Training docela i zábavná hra. Pokud přeskočíte počáteční nudné počty, nebo máte dostatek spoluhráčů, ukáže se, že počítat umí každý, ale dobře jen málokdo. Neočekávejte moc a budete jen příjemně překvapeni.

Celkové hodnocení: 6/10

Váš názor Další článek: EA přináší hry z dílen Hasbro

Témata článku: , , , , , , , ,