Recenze: MX vs. ATV Unleashed – vzhůru do extrémů

Stalo se vám někdy, že jste nevěděli, jestli si pořídit motorku, či auto? Stejně tak je tomu i u většiny závodních her, řešení však přináší MX vs. ATV, kde se vám pod ruku dostanou jak řidítka terénního motocyklu, tak i čtyřkolek. A jak se s jejich ovládáním vypořádáte, záleží jen na vás.

Platforma: PC, PS2, Xbox, PSP, mobily
Žánr: Závody
Výrobce: Rainbow Studios (
Vydavatel: THQ (
Minimální konfigurace: Pentium 1,2 GHz, 256 MB RAM, 1,2 GB HDD
Doporučená konfigurace: Pentium 2,4 GHz, 512 MB RAM, 1,2 GB HDD
Testovací konfigurace: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, GeForce 6600 GT, 1,2 GB na disku

Protože jsem v redakci proslulý svojí zálibou v závodních hrách, stejně tak jako všichni vědí, že si rád občas zahraji Tondu Jestřába (pro neznalce Tony Hawk`s Pro Skater), byla volba recenzenta MX vs. ATV v podstatě jasná. I když, pokud bych měl k něčemu novou hříčku přirovnat, nejspíš bych se opět dostal ke svojí oblíbená Trackmanii.

Zmatek nad zmatek

O čem že to mluvím? To je jasné, milý Watosne, MX vs. ATV je závodní hra, konkrétně hra zaobírající se různými terénními závody, ať už se jedná o motocross, závody čtyřkolek (neboli oněch All Terrain Vehicle), nebo případně i jaýchkoliv jiných pohybovadel, dokonce i létadel. No a všem je snad jasné, že na podobné vozidlo by si sedl pouze člověk závislý na adrenalinu, jinak by to dopadlo stejně, jako když jsem to zkoušel posledně. I když, jak tak o tom přemýšlím, možná jsem to tehdá taky s adrenalinem trošku přehnal, to je ale úplně jiná historka.

Já se jen kochám krajinou * A tady mě protivník vykochal * Tak na něj pořádně zařvu

Zpět ale k různým možnostem, jak zvýšit obtížnost i tak dostatečně zákeřných tratí z hlíny. Jistě jste si všimli zmínky o Tony Hawkovi, a bystřejší již dostali body za správné spojení těchto dvou jasných nápověd. A za tisíc bodů je lízátko. Jinak řečeno, jakmile se dostane vaše vozidlo do vzduchu, máte možnost provádět všemožné kejkle. Od klasických supermanů, přes let bez držení, až třeba po can can, který je obtížnější na dopad. Za každý takovýto předvedený prvek, jež se vám podaří nějak ustát při přistání, dostáváte ve hře body, za které sice nejsou žádná lízátka, ale zase si s nimi můžete svá pohybovadla dostatečně vylepšit. Zdá se vám, že pro lepší přistávání bude třeba jiné tlumiče? Není problém, časem se k nim probojujete.

A jak to bylo doopravdy?

Vypadá to zmateně, co říkáte? Nejspíše se mi podařilo navodit podobný dojem, jaký zanechává hra samotná. Ono již kombinace závodění s děláním triků je dostatečně složitá, přidám-li ale ještě různé úkolové závody, se kterými se v průběhu šampionátů potkáte, vznikne podivná, ale veskrze zábavná směska. Snad jen ony úkoly jsou lehce zmatenější, nezasednete totiž za řidítka vaší oblíbené dvojice motorka/ATV, ale do rukou se vám dostane vozidlo jiné. Jednou se tak budete prohánět mezi brankami v Monster Trucku, jindy, když už tolik štěstí mít nebudete, narazíte na vrtulník.

Tady už je to výrazně lepší * Mám to ale pěkný rozhled * Zatančíme can can

Proč se zmiňuji o nedostatku štěstí, když se vám dostane do rukou konečně prostředek, se kterým strávíte ve vzduchu více času? Nejen že toho času o tolik více nebude, ale metodice skoků se budeme věnovat později, ale hlavně zjistíte, že pilotní průkaz mohou mít pouze lidé s osmi rukama. Ovládat totiž vrtulníky je spíše nemožné, autoři si však byli této chyby vědomi a závodů s létavci je jen málo. I tak je docela zvláštní, že je nevyřadili nakonec úplně, protože pak by ušetřili nervy nejednoho hráče.

Hop a skok

Raději se rychle vrátíme na nepevnou zemi (přeci jen, tratě jsou hlinité), abychom se mohli odrazit k dalšímu skoku vzhůru. Tentokráte ale opět za řidítky dvou vozidel, která dala hře název. Pokud jste někdy zkoušeli jízdu na podobných záležitostech, objevili jste silné tlumiče, kterých se dá, s trochou dovednosti, využít k vyššímu odskoku. Prostě před skokem zapružíte a pak jen doufáte, že se povede správně odrazit. Podobně je tomu i ve hře, kdy před skokem můžete předozadním pohybem vylepšit skok. Jakmile se toto naučíte, budete již automaticky před většími hromadami správně pružit, protože toto je asi nejdůležitější součástí jízdy.

Jakmile totiž nevíte, jak přejet kterou překážku, jichž je na trati dostatek, výrazně se zpomalíte pády. Ať už nedoletíte, nebo naopak snahu přeženete a přeletíte, většinou tvrdě dopadnete na zlom jiné překážky. A jak již někteří vědí z reálu, takovéto dopady většinou posílají jezdce výrazně jiným směrem, než jeho stroj, jistá budka by mohla povídat, jak jsem přistál poblíž a čtyřkolka pokračovala skrz. Podobných situací si ve hře, zvláště pak ze začátku, užijete více než dost, výhodou však je, že oproti karambolům ve skutečném světě neobolí.

Já nedělám níc! * Krásné sledovat svůj dopad na obrazovkách * Zatím si myslí, že ujede

Co by to však bylo za závody, kdyby na trati byl jen jeden jezdec? Proti času se samozřejmě soupeřit dá, máte-li však pětici protivníků, kteří se vám motají do dráhy, stává se celé zápolení veselejší. Teda až do chvíle, kdy odhalíte některé nesrovnalosti. Na jednu stranu na vás soupeři čekají, pokud uděláte klidně i desítku chyb, stále se můžete vrátit do závodu. Druhou stranu mince ale ukazují kolize, které zásadně dopadají ve váš neprospěch. Kdykoliv se o někoho výrazněji otřete, nebo se necháte ostatními závodníky zasáhnout ve vzduchu, je jasné, že k zemi půjdete vy, zatímco ve většině případů protivníci spokojeně pokračují čekat na vás.

Co mi tady chodíte po trati?

Již jsem se zmiňoval, že závodní dráhy jsou převážně hlinité, pokud jste již někdy byli na offroadu, nebo případně motocrossu, je vám asi jasné, jak může taková trať vypadat. Ať už se jedná o sportovní arény, do kterých je na závod dovezeno dostatek hlíny pro tvorbu překážek, nebo pokud zavítáte do přírody, každá trať má svoje klíčová místa. Venkovní tratě se vyznačují rozmanitějším prostředím, které je radost sledovat, vnitřní arény zase přilákaly zástupy diváků, jež by vám rádi vyřvali mozek z hlavy. Na obou typech závodních tras se setkáte se spoustou skoků a zákeřných zatáček, takže vaše pozice může být ohrožena jakoukoliv nepozorností v posledním kole.

Chystáte-li se MX vs. ATV ovládat na klávesnici, obrňte své nervy dostatkem trpělivosti. Hra byla původně vyvíjena pro konzole, které jsou na hraní takovýchto kousků výrazně lepší. Přeci jen, na klávesnici se nedá lehce naklánět v sedle, zatímco plachtíte desítky metrů směrem k zemi, doporučil bych tedy sehnat si nějaký ovladač, se kterým budete schopni lépe hru ovládat. A vychytat na klávesnici pružení kolem překážek zaslouží určitě bobříka trpělivosti. I Mirek Dušín by z vás měl radost, pokud při učení se tomuto manévru nesklouznete k vulgarismům.

Letíme k zemi * Drtivý dopad * Tady bude něco špatně

Ve chvíli, kdy si pomyslíte, že jste neporazitelní, zbývají zde ještě závody ve více hráčích. Až při nich totiž můžete své dovednosti otestovat do poslední kapky. Ať už budete hvězdou ve vzduchu při tricích, nebo na zemi při jízdě, vždy najdete vhodný způsob hry, který ovládnete, stejně jako objevíte i své slabiny. Nejvíce ale potěší možnost prohánět se na vlastních tratích, které si můžete vytvořit v přiloženém editoru. Budete se jej, stejně jako jízdu, muset nějakou chvíli učit, pak ale budete schopni vytvořit arénu svých snů.

Uděláme tuc-tuc káru

Již je takovým zvykem, že extrémní sporty mívají docela našlapaný soundtrack, nejinak je tomu i zde. Hudba vás požene dopředu, zvuky motoru jsou asi takové, jaké od daných vozidel čekáte, graficky nečekejte žádnou bombu, ale úrovní detailů uraženi snad nebudete. Žádné zbytečné odlesky a podobné efekty nečekejte, grafika spíš než smyšlený svět nablýskaných aut ukazuje pěkně bahnitou cestu terénní jízdy, a to dělá dobře.

• Poměr mezi realitou a zábavou
  • Dostatek různých vozidel
  • Rozmanitá prostředí
  • Kvalitní soundtrack
  • Skvělý editor tratí
  • Létající vozidla
  • Srážky se soupeři
  • Čekající soupeři

Jakmile si zvyknete na pár základních vychytávek, stane se pro vás MX vs. ATV chytlavou záležitostí, kterou bych klidně přirovnal k dříve zmíněné Trackmanii. Nedosahujete sice tak šílených rychlostí, o to více si však pak ceníte každého akrobatického kousku, který se vám povede. Navíc jejich hodnocení novými díly vás donutí se o vzhled jízdy starat více, než pouhý čas. MX vs. ATV ukazuje, že hra nepotřebuje miliony různých efektů k tomu, aby byla skvěle hratelná.

Pokud vás zajímají závodní hry, máte rádi extrémní sporty a nepotřebujete extrémní grafiku, berte MX vs. ATV všemi deseti. A jde li vím pouze o vzhled hry? Pořiďte si Barbie, možná se vám bude líbit.

Dostupné pro: PC, PSP, iPhone
Žánr: Arkády | Závodní arkáda