Recenze: Myška Milo - dvakrát pro děti

Dětské hry obvykle stojí na okraji zájmu recenzentů i hráčů. Pro ty mladší (a jejich rodiče) však mohou znamenat nejen vítaný dárek, ale také mnoho hodin dobré zábavy. Pokud navíc plní výchovné účely, tříbí paměť, logické myšlení či postřeh, tím lépe. My jsme se na zoubek podívali dvěma hrám, které tato kritéria splňují. Hlavním hrdinou obou je roztomilá myška Milo.

Typ hry: Dětská
Minimální konfigurace: Pentium 2, 32 MB RAM, Windows 95/98/ME/2000/XP
Testovací konfigurace: Athlon XP 2000+, 256 MB RAM, Windows XP
Výrobce: Lexis Numérique (
Distribuce v ČR: Media Trade Interactive (

Na téma škodlivosti hraní počítačových her již bylo napsáno velké množství článků a bezpochyby ještě větší množství napsáno bude. S tím, jak se počítače dostávají do stále většího počtu domácností a herní průmysl chrlí jednu hru za druhou, se také nadále snižuje věk, kdy začínají děti hrát. Desetiletý "pařánek" již dnes není žádnou výjimkou, ostatně v mnoha domácnostech již děti předčí své rodiče nejen v hloubce počítačových znalostí, ale také v době strávené před monitorem. Současná generace dětí je tak poznamenána fenoménem počítačového hraní mnohem více než ty předešlé.

Nehodlám v této recenzi rozsáhle filozofovat nad vhodností či nevhodností počítačových her pro děti. Je jasné, že některé krvavější a brutálnější hry by se malým dětem do rukou dostat neměly, zde platí stejná analogie jako u knih či filmů - později znamená lépe. I zde samozřejmě hrají nezastupitelnou roli rodiče, kteří by se měli dítěti aktivně věnovat a ne ho jen posadit k počítači, aby měli na chvíli klid. Bohužel odrazem dnešní doby je zvýšené množství násilí prezentované nejen v knihách či filmech, ale i v denním zpravodajství, takže počítačové hry logicky nejsou žádnou výjimkou.

K myšce Milo patří i exotické prostředí

Naštěstí (a přes dojem, který si může nezasvěcený čtenář vytvořit po shlédnutí některých "nestranných" reportáží našich televizí či přečtení neméně "objektivních" článků v denním tisku) vzniká a stále vznikat bude velké množství her, které násilí buďto vůbec neobsahují, nebo je zde zastoupeno ve velmi malé míře a znázorněné jen symbolicky. Kromě sportovních her či závodních simulátorů jsou to především logické hry, budovatelské strategie či adventury. Samostatným žánrem jsou pak hry dětské, tj. tituly určené primárně dětem.

V začátcích počítačové zábavy příliš mnoho dětských her neexistovalo. Počítače byly především doménou dospělých a jejich vysoká cena znemožňovala použití čistě pro zábavní účely. Postupem doby se ovšem počítače zlevnily a masově rozšířily (počítaje v to samozřejmě i konzole) a začaly se objevovat první hry pro děti. Zpočátku jejich zpracování i výchovná a výuková hodnota poněkud pokulhávaly, nyní je již situace mnohem lepší. Dle vzrůstajícího počtu i kvality dětských titulů lze soudit, že hry pro děti již mají své „dětské“ nemoci za sebou a stávají se nedílnou součástí trhu.

Obě hry s myškou Milo v hlavní roli se pyšní překrásnou grafikou

Co by měla taková kvalitní dětská hra splňovat? Odpověď je jednoduchá - jako u dobré hračky by i dobrá dětská počítačová hra měla být pěkná, zábavná a vydržet dlouho. Pokud navíc obsahuje výchovný či vzdělávací prvek, tím lépe. Převedeno do standardní recenzentské mluvy by hra měla mít pěknou grafiku a ozvučení, intuitivní ovládání, zajímavý příběh nebo aspoň hlavního hrdinu, adekvátní délku hraní, možnost volby více obtížností a slušné technické zpracování. Lokalizace do češtiny (u zahraničních titulů) je víceméně povinnost, pro menší děti je pak plusem i český dabing.

Justine aneb Milo

Všechny tyto požadavky do posledního puntíku splňuje dvojice titulů, které jsou předmětem dnešní recenze - Myška Milo a zářící kameny a Myška Milo a vzdálený ostrov. Vzhledem k tomu, že se jedná o velmi podobné hry, můžeme je sloučit do jedné recenze, neboť rozdíly mezi oběma tituly jsou opravdu minimální. Vzhledem ke kvalitě her bych se vůbec nedivil, kdyby v budoucnu vznikly ještě další příběhy myšky Milo.

I malé myšky mohou být ziskuchtivé

Hrdinou obou příběhů je roztomilá malá šedá myška Milo, která spokojeně žije spolu se spoustou dalších myšek na myším ostrově. V prvním příběhu objeví z jeskyni záhadný svítící kámen, donese jej do vesnice, kde myší rada brzy pozná jeho kouzelnou moc - kámen svítí, hřeje a činí myši šťastné. Rada rozhodne, že by bylo dobré, aby každá myška měla svůj svítící kámen, a sestaví skupinu, která má za úkol najít další kameny - v jejím čele je samozřejmě Milo.

V druhém příběhu Milo objeví v jeskyni kresbu myši - cestovatelky, která stojí na kousku plujícího stromu. Poté, co tento objev oznámí myší radě, se Milo spolu s přáteli rozhodne postavit si vor a vydat se hledat jiný ostrov, kde tyto myšky - námořnice žijí. Při stavbě voru i následné cestě zažijí myšky mnohá dobrodružství, aby se nakonec po objevení vzdáleného ostrova a myší civilizace na něm žijící šťastně vrátily domů.

Vzdálený ostrov se svou grafikou a ztvárněním od Myšky Milo a zářící kameny neliší

Obě hry vznikly na motivy nádherných knih od Marcuse Pfistera, známého švýcarského dětského ilustrátora a spisovatele, kromě jiného autora úspěšných trilogií Dobrodružství strýčka Alberta a Duhová rybička. Myška se v jeho příbězích v němčině jmenuje Mats, ve Francii Justine, v Holandsku Max, v Anglii pak Milo. Francouzská firma Lexis Numérique se pak zhostila nelehkého úkolu převést krásu a romantiku kreslených příběhů na obrazovky monitorů. A dlužno říci, že se jí to bezpochyby povedlo a že se dvojice her s myškou Milo v hlavní roli zařadila na čelní místa mezi kvalitní dětské hry. Zásluhu na tom má i česká firma Media Trade Interactive, která obě hry lokalizovala do češtiny a stará se o jejich distribuci v ČR.

Téměř bezchybné provedení

Jednou z největších předností obou her je nádherná grafika. Na krásném ručně kresleném pozadí se pohybují skvěle vymodelované trojrozměrné postavičky myšek a ostatních obyvatel herního světa. Přechod mezi lokacemi probíhá pomocí renderovaných videosekvencí. Graficky se oba tituly mohou směle měřit s kreslenými filmy. Taktéž ozvučení dopadlo na výbornou, pěkná hudba nevtíravě podmalovává jak dialogy hlavních hrdinů, tak zvukové efekty (zpěv ptáků, šustění krabích nožek po písku, mořský příboj, chrápání krokodýla atd.). Český dabing je přirozený, nepůsobí rušivě a zvolené hlasy vhodně charakterizují osobnosti jednotlivých myšek.

Myšky všude, kam se podíváš

"Myška Milo naučí děti řešit různé druhy úkolů, kreativně přemýšlet, správně pozorovat a všímat si detailů. Zdokonalí a procvičí si logiku, postřeh, bystrost, důvtip, obratnost, paměť, zručnost, kombinatoriku a všeobecnou šikovnost." (Citát z obalu hry, který bezezbytku vyjadřuje vlastnosti obou titulů.) Opravdu, řešené úkoly jsou pestrou a vhodně smíchanou směsicí, kde se uplatní jak postřeh a šikovnost, tak všímavost a logické uvažování. Na mnoha místech je hráč postaven před volbu, jakým směrem se bude hra vyvíjet dále. I když větvení není příliš patrné (většinou pouze v rámci děje na jedné obrazovce), přispívá to k ještě lepšímu pocitu ze hry. Hra má v sobě navíc i výchovný efekt, když nevhodné volby komentuje a nenásilnou formou dítěti vysvětlí, že jiná cesta by byla lepší (např. pokud se Milo se svými přáteli rozhoduje, zda kmeny, které potřebuje ke stavbě voru, získá od vydry tak, že splní její úkol a vydra jim kmeny daruje, nebo tím, že na vydru hodí kámen a kmeny jí seberou).

Obě hry mají dva stupně obtížnosti a (stejně jako původní knihy) více možných zakončení - Vzdálený ostrov dva, Zářící kameny pak dokonce šest různých konců. Úkoly skvěle zapadají do děje, dítě má při hře pocit, že myšce opravdu pomáhá a neplní úkoly jen tak pro nic za nic. Na nižší obtížnost jsou hry možná trochu krátké, což ale odpovídá předpokládanému věku hráčů (obě hry jsou určeny pro děti od 3 do 7 let). Ukládání pozic se děje automaticky při ukončení hry, takže příště začíná dítě přesně tam, kde minule skončilo. Sourozenci se nemusí obávat, obě hry umožňují zadat při startu jméno hráče, takže se každý dostane k té správné uložené pozici.

Táborák na pláži a při zapadajícím slunci - tomu se říká romantika!

Titul Myška Milo a zářící kameny obsahuje navíc mezihru ve formě jakéhosi vývojového ateliéru, který umožňuje jednoduchým postupem ozdobit různými barvami či kaménky list a vzniklý obrázek pak případně i vytisknout na tiskárně. Oba tituly pak v naší distribuci obsahují bonusové CD s katalogem výukových a zábavních titulů společnosti Media Trade Interactive, jednoduchou deskovou hru a samolepky pro věrnostní hru s pěknými cenami.

Nic není dokonalé, přesto neváhejte!

Drobné chybky na kráse se ale nevyhnuly ani těmto, jinak téměř dokonalým titulům. Na několika místech není dítěti (ale mnohdy ani dospělému) na první pohled patrné, co vlastně má dělat. Některé úkoly jdou splnit jen tehdy, pokud se předtím splní jiný úkol (hra ale závislost úkolů nijak zvlášť neinzeruje) - naštěstí je zde nápověda, která ve většině případů pomůže. Několikrát jsem se také setkal s tím, že pronášené věty či útržky vět neodpovídaly dění na obrazovce. Jednou na mne dokonce vyskočila ošklivá hláška o chybějícím scriptu.

• Nádherná grafika
  • Krásný příběh
  • Rozmanitost plněných úkolů
  • Výchovný efekt
  • Česká lokalizace včetně dabingu
  • Možná trošku kratší herní doba
  • Chybičky v ozvučeníí

Přes tyto drobné nedostatky se bezpochyby jedná o jedny z nejlepších dětských titulů, které jsou v současné době u nás k mání. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že jak ti nejmenší, tak i čerství školáci si myšku Milo a její příběhy rychle oblíbí. Pokud přemýšlíte nad vhodným dárkem, pro předškolní či školní dítě, určitě neprohloupíte, když sáhnete po myšce Milo.

Dvě z nejlepších her pro menší děti, které jsou u nás k dispozici. Pokud se vám nepříčí představa malého dítěte hrajícího počítačové hry, je kterýkoli z těchto titulů vhodným dárkem. A Lexis Numérique již vytvořili třetí pokračování - doufejme, že se brzy dostane i k nám.

Celkové hodnocení: 9/10

Diskuze (2) Další článek: Bonus u hry NHL Eastside Hockey Manager

Témata článku: , , , , , , , , , , ,

Diablo Immortal má šílenou politiku mikrotransakcí. Vyexpení postavy vás vyjde na tisíce dolarů

Blizzard pokračuje ve svém nekompromisním tažení monetizačním systémem.

Michal Maliarov
Diablo ImmortalMobilní hryByznys
PlayStation 5 je pořád nedostupný, zato ovladače DualSense jsou výhodnější než kdy dřív

Kousek PS5 si můžete koupit už dnes, navíc za rekordně nízkou cenu

Hlídač slev
PlayStation 5Sony
Tohle není videohra, ale skutečný závod NASCAR. Řidič ohobloval mantinel a předjel pět soupeřů
Karel Javůrek
Závodní
Nejlepší sluchátka, myši, klávesnice… Vybíráme osvědčený herní hardware pod stromeček

Důležitým parametrem herních sluchátek je pohodlnost a bezdrátová konektivita. U myší vybírejte podle oblíbeného žánru i ergonomie. Klávesnice kupujte ty mechanické a koukejte na jazyk potisku.

Stanislav Janů
Hardware
Kutil vyrobil unikátní PlayStation 5 Slim. Je celý z mědi, má vodní chlazení a nízké teploty

Další modifikace PS5 od DYI Perks ztenčila celou konzoli jen na dva centimetry

Karel Javůrek
PlayStation 5
Legendární GTA vzniklo před 25 lety. Gangsterské šílenství se zrodilo díky chybě v kódu

Slavná série Grand Theft Auto nastartovala žánr, kterému se dnes zjednodušeně říká gangsterky. Od svého zrodu jako chyba v kódu se dostala až na výsluní herního průmyslu.

Tomáš HolčíkDaniel Pánek
GTAAkce
Jak dobře vybrat herní konzoli. Kdy se vyplatí PlayStation, kdy Xbox a kdy třeba Nintendo

V prodeji je celá řada herních konzolí a za posledních několik let jich dokonce několik přibylo. Plánujete nákup? Pomůžeme vám s výběrem!

Michal Maliarov
Konzole
Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit za to ani korunu

Za kvalitní hry nemusíte utratit ani korunu. Máme pro vás tipy na nejzajímavější hry zdarma, které přitom snesou srovnání s draze placenými tituly a v mnohém je i překonávají. Hry žijí z drobných nákupů přímo ve hře, ale ani za ně utrácet nemusíte.

Michal MaliarovMartin Nahodil
TémaFree-to-play
19 nejlepších strategických her starých i nových. Vyzkoušejte Gears, zavzpomínejte na Red Alert

Strategickým hrám ještě neodzvonil konec, byť už se netěší takové popularitě jako dřív. Proto není od věci připomenout si ty největší pecky. A protože je strategických žánrů je mnoho, zaměříme se na válečné kultovky.

TémaStrategie
První Mafia bude zdarma. 2K oznamuje speciální akci spolu s potvrzením vývoje nového dílu

Oslavy výročí české Mafie jsou v plném proudu a nezapomněl na ně ani majitel značky.

Hry zdarmaMafia 1
Recenze herního notebooku Lenovo Legion 5. Hliníkový macek, co zvládne všechno

Do redakce nám přistál herní notebook Legion 5 ze stáje Lenovo za velmi příjemnou cenu. Vyplatí se toto kombo na stůl pravého hráče?

Michal Maliarov
RecenzeHardware
Legendární herní myš Logitech G502 se vrací v nové generaci a hned v několika variantách

Kultovní a jedna z nejprodávanějších herních myší vůbec je zpět s nejnovějšími technologiemi v kapse.

Michal Maliarov
Herní myšTechnologie
Naše domněnky byly správné. Nová revize PlayStationu 5 opravdu používá jiný čip

Mozek PS5 už využívá 6nm výrobu. Konzole má upravené vnitřnosti a nižší spotřebu

Lukáš Václavík
PlayStation 5SonyKonzole
Vybíráme 15 deskových her na Vánoce. Rodinné rychlovky i velkolepé strategie pro náročné hráče

Deskové hry nejsou jen pro nerdy, zvládnou zabavit celou rodinu. Mezi novinkami najdete širokou škálu rozsáhlých příběhů i jednoduchých záležitostí na jedno posezení. Vybrali jsme i pár stálic, kterým se daří už několik let.

Vojtěch Malý
Deskové hry
Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát. Většina je zdarma