Recenze: Nanostray – konečně pořádná střílečka

Nejnovější handheld ze stáje Nintenda stále postrádal opravdu kvalitní střílečku ze staré školy, která by zkombinovala desetiletími ověřené vzorce hratelnosti s ohromující 3D grafikou, jakou je Nintendo DS schopné vykouzlit. Nyní je mezera zaplněna.

Platforma: Exkluzivně NDS
Žánr: střílečka s raketkou
Multiplayer: wi-fi, pro 2 hráče
Výrobce: Shinen
Vydavatel: Majsco
Distributor v ČR: Conquest (

Nanostray není ničím více či méně něž klasickou „střílečkou s raketkou“, ve které letíte ze spodní části obrazovky nahoru a vaším cílem je přežít - a to tak, že sestřelíte (nebo se tomu vyhnete) všechno, co se na obrazovce objeví. Klasickou hratelnost ze staré školy obohacuje kvalitní moderní grafika i soundtrack, společně s využíváním unikátních vlastností nové platformy, jako jsou ovládání dotekovou obrazovkou nebo bezdrátový multiplayer.

Exkluzivně pro Nintendo DS připravil tuto hru vývojářský tým Shin´en, který znalci Game Boy Advance znají díky jejich předchozím titulům Iridion 1 a 2, z nichž především dvojka byla velmi uznávaná. Nanostray na Iridion nepřímo navazuje po stránce příběhu (tohle berte s nadhledem, hra prakticky žádný příběh nemá, dokonce ani v manuálu) a herního světa. Mnohem viditelnější je ovšem návaznost v rámci herního stylu. Trochu mne zaskočilo, když jsem zjistil, že tvůrci hry pochází z Německa – původně jsem tipoval Japonsko, odkud podobné střílečky většinou přicházely v minulosti.

Dobře vyvážená klasika

Hře rozhodně nijak neškodí, že po stránce hratelnosti nejde za hranice staré dobré školy. Nicméně příjemné vybalancování obtížnosti zavání moderním přístupem k masovému hernímu trhu: vaše loď po zásahu nepřítele neexploduje, ale ztratí několik procent energetických štítů. Stejně tak pokud už k té explozi dojde (štíty klesnou na nulu nebo narazíte do zdi či protivníka), odečte se vám jedna loď (nebo život, chcete-li) a pokračujete plynule dál, žádné vracení se k checkpointu.

Občas je na displeji poněkud těsno * Proplout střelami nepřátel dá zabrat * Na konci každé úrovně najdete pořádného bosse

Docela chytře autoři vymysleli ovládání, které kromě jiného nabízí možnost držením levého shiftu přitahovat bonusy, plavající po explozi nepřátel na obrazovce. Drobným omylem se zdá být umístění ikon pro přepínání čtyř druhů zbraní na spodní dotekovou obrazovku, protože vás to nutí na vteřinu pustit z očí hlavní (vrchní) obrazovku. Po chvilce hraní se ale naučíte přehmatávat automaticky, bez pohledu na displej. Každá ze čtyř zbraní má nekonečno běžné munice, ale k tomu i (postupně obnovovanou) sekundární střelbu, která je výrazně silnější. Kromě toho má každá loď možnost odpálit tři „super-bomby“, které vyčistí celou obrazovku.

Nejlepší podívanou jsou většinou exploze bossů * Automaticky naváděná elektřina je výbornou zbraní * Super-bomba vyčistí celou obrazovku

V ústředním herním režimu „Adventure“ budete postupně procházet tři galaxie, nabízející dohromady osm různých planet. Jedna planeta znamená zhruba pětiminutovou úroveň s jedním pořádným bossem na konci. Bude ovšem chtít trochu cviku, než danou úroveň zdoláte. Nejjistější cestou k je totiž vítězství zapamatování si ideální dráhy. Nádherná 3D grafika (zabíraná z 2D nadhledu) se však občas obrátí proti vám, když z prostředí pod vámi vystoupí nějaká ta plastická překážka a vy do ní narazíte, protože jste ji považovali za pozadí. Postupně si ale vypěstujete určitý cit pro záměry designérů. Grafika překypující nádhernými světelnými efekty běží téměř stabilně na 60 fps, zpomalení se dočkáte jen vzácně v extrémních přestřelkách.

Krátká dlouhá hra

Z výše napsaného vám musí být jasné, že hlavní herní režim lze dohrát za pár hodin urputného snažení – tím spíše, že obsahuje nekonečno pokračování (continue). Hra nicméně obsahuje tři různé obtížnosti, v rámci kterých se mění mnoho věcí. Navíc je tu herní mód „Arcade“, kde můžete hrát libovolnou již odemčenou úroveň. A především je tu mód „Challenge“, kde se vám postupně odemyká řada speciálních úkolů, jako například dohrát danou sekci s jedním životem nebo dosáhnout v určitém časovém limitu daného skóre. Tyto úkoly jsou většinou hodně těžké a jde o pořádnou výzvu pro každého „pařana“.

• Nádherná grafika
  • Přístupná hratelnost
  • Multiplayer
  • Poněkud krátká
  • Přepínání zbraní
  • Statistiky multiplayeru

Nanostray obsahuje také podařený multiplayer, v němž můžete za pomoci bezdrátového wi-fi připojení prolétat úrovněmi zároveň se spoluhráčem. Můžete si pomáhat, ale můžete také soutěžit v nasbírání více bodů atd. Jediný problém je nedostatečně zviditelněné vyhodnocení multiplayerové hry, kdy se pouze vítězi objeví na displeji pohár, ale chybí podrobné statistiky dosažených bodů. Ke hře ve dvou stačí oběma hráčům jediná kazetka.

Zvuk: 7/10

Výborná střílečka ze staré školy, s nádhernou grafikou a mile přístupnou hratelností. Bohužel poněkud krátká, navíc s několika nedořešenými drobnostmi.

Diskuze (2) Další článek: Vyhlášení soutěže o herní počítač Lynx Challenger