Recenze: NASCAR 09 - Dokolečka dokola

Motorové sporty čítají mnoho disciplín, z nichž některé patří mezi dosti kuriozní. To lze říci i u nás nepříliš oblíbených Nascarech.

Motorové sporty určitě nepatří mezi ty, kterých lze napočítat na prstech jedné ruky. Některé se těší veliké popularitě, jiné naopak ne. No a některé patří mezi ty, u nichž si člověk říká, co je na tom tak fascinujícího a zábavného. Koho by například bavilo jezdit na podivné motorce bez brzd na zabláceném oválu? Kdo by chtěl několik dnů drandit na motorce nebo tahači pouští? Kdo normální pojede čtyřiadvacetihodinový závod Le Mans? Kdo dobrovolně urazí za několik vteřin kilometrovou vzdálenost? No a kdo si nechá dobrovolně vykroutit hlavu z krku neustálým natáčením doleva a to ještě v obložení čtyřiceti dalších vám podobných týpků? Jednoznačně řidiči v Americe nesmírně populární závodní série NASCAR, jejíž atmosféru nyní můžete nasát i vy v té nejlepší formě.

 

Jezdcem od píky

Když se občas našincovi poštěstí a zahlédne nějaký ten NASCAR závod nebo pouze některé ukázky z něj, nic fascinující zde neshledá a spíše si láme hlavu nad tím, co na tom proboha může ty amíky bavit? Trať ve tvaru oválu, kde je možné zatáčet pouze doleva. Odkojeni složitým světem Formule 1 nebo rally nám to sice nemusí přijít až tak zajímavé, NASCAR 09 vás však vyvede z omylu. Alespoň tedy z toho, že tyto závody rozhodně nejsou o tom, kdo má ohebnější krk a umí udržet lépe volant ve směru doleva. Ono je to občas docela peklo.

nascar_05.jpgnascar_06.jpg

Dost už obecných plků a přejděme rovnou k popisu samotné hry. Hned zpočátku však výstraha pro všechny hráče, kteří si pod pojmem závodění představí Need for Speed, Ridge Racer nebo třeba Wipeout: toto není žádná arkáda a hru si opravdu užijí a ocení ji pouze opravdoví fanoušci motorového sportování.

Čím víc máš, tím větší máš možnosti

Hra nabízí hned několik herních módů, přičemž žádný není ničím neobvyklý. Rychlý závod je jasná věc, stejně jako různé, možná trochu arkádovité, plnění úkolů. Mnohem větší hloubku hry si však užijete v sezóně, nebo ještě lépe v režimu kariéry. Sezóna je sama o sobě pouhým odjetím několika závodů za určitého jezdce a určitý tým. Příliš motivace zde nenajdete, avšak mnohým z vás určitě může vyhovovat to, že si vyberete vůz na nejvyšší možné technické úrovni a tým plný peněz. Zvolit si můžete jakéhokoliv chcete závodníka, ať už třeba Jeffa Gordona, který letošnímu ročníku propůjčil svůj obličej (a také má nejlepší vlastnosti), nebo odpadlíka z F1 Juana Pabla Montoyu. Tu pravou srandu, pocit z vítězství a zadostiučinění si však užijete pouze a jedině s režimem kariéry.

art2.jpg

Jak už tomu bývá zvykem, vyberete si svého avatara. Pokřtíte ho, vyberete nějaké základní parametry a sáhnete po závodní stáji tak chudé, že budete muset prodat své ledviny a možná i jedno oko, abyste se vůbec mohli zúčastnit závodů nejnižší kategorie. Váš rádoby auťák bude smrdět korunou na hony daleko a sponzoři po vás budou prahnout asi tak, jako vy prahnete po tom, spadnou to kádě s močůvkou. Jelikož jste ale klucí opálení a šikovní, během prvních několika startů se vám začne dařit a vy postupně začnete získávat odměny. A jelikož peníze kazí charakter, budete místo nich dostávat body reputace.

Zde už pak začíná klasický kolotoč "čím víc máš, tím větší máš možnosti". Budete muset vyhovovat stále náročnějším sponzorům, začnou se o vás prát prestižnější týmy a rovněž si můžete být jistí, že v té zavrženíhodné nejnižší soutěži navěky určitě nezůstanete. Mimo to za své úspěchy dostanete bodíky, pomocí nichž je pak možné vylepšovat jakési RPG prvky a vlastnosti vaší káry. A opět, pro každou trať se hodí něco jiného a tak dále a tak dále. Taktizovat tedy můžete až do zblbnutí.

Vžuuuuum... ale opatrně

Při teoretickém výzkumu si možná říkáte, že závodění na takových okruzích a na takovém krásném betonu musí být naprosto přímočará a stereotypní záležitost. Jenže ona není ani v nejmenším a stejně jako v reálných Nascarech, tak i zde nebudete celou dobu držet levý analalog naklonění doleva a prst na tlačítku pro plyn. Aneb oslavujme reálnou fyziku jízdy, různorodost náklonu zatáček a tlačenice v nich.

nascar_07.jpgnascar_08.jpg

Tratě nejsou z žádné lepkavé hmoty a vaše auto na nich tedy rozhodně nebude sedět jako pověstný zadek v hrnci. Při opravdu vysokých rychlostech se začnou objevovat první problémy, kde je zapotřebí bedlivě ovládat plyn, brzdy a ještě tak nějak dávat pozor na ohromné množství vašich protivníků. Mějte na paměti, že se jich na trati může objevit až čtyřicet, což občas vytváří velice zajímavé spletence, propletence, nedopletence a polodopletence závodních situací, přičemž každá z nich samozřejmě vyžaduje naprostou ostražitost a bystré reakce. Při závodění se bere ohled i na to, jak je trať designovaná.

nascar_03.jpgnascar_04.jpg

Nejsou zde totiž tratě rovné jako placka, ale každá má (obzvláště pak v zatáčkách), určitý sklon na levou stranu. Dost zásadně tedy například záleží na tom, jakou rychlostí do zatáčky vjedete, kdy začnete zatáčet, v jaké úrovni trasy a samozřejmě jak si poradíte s brzdami. No, a když to nezvládnete, prostě to napálíte do kámoše vedle, případně do mantinelu. Tomu a všem dalším drobnějším kolizím pak odpovídá i poškození vozu, které rozhodně není pouze pěkným efektem, ale většinou končí naprostým vyřazením ze závodu. Různé drobnosti lze ale tradičně řešit v boxech. A abych nezapomněl, poškození aut je možné vypnout, což jistě ocení zejména začátečníci.

Prostě pořádná porce závodění

Ač se vám to nemusí zdát, při samotném hraní narazíte na velikou spoustu zajímavých závodních situací, kolizí a problémů, které jinde nenajdete. To je dáno především poměrně velikou rychlostí aut a zejména obrovským množstvím závodníků. V tak veliké chumlu stačí chyba jednoho lídra, a když ostatní, včetně vás, nestihnou zareagovat, dechberoucí podívaná je na světě. Navíc, tratí rozhodně není málo a zazávodíte si i na takových, které se netočí pouze doleva, ale mají strukturu řekněme standardní (tedy se zatáčí i doprava).

nascar_01.jpgnascar_02.jpg

Grafika nijak nevybočuje ze současného standardu, neurazí, ale rozhodně ani nepřekvapí. Divně ale určitě působí pomalé vykreslování textur na auťácích, které trumfne snad i naskakování textur v Mass Effectu. Zvuk je u EA na tradičně dobré úrovní, stejně jako nabušený licencovaný rocko-punkový soundtrack. Licence je tradičně bez jediné chybičky a jediné co tak Nascaru můžeme vytknout je... vlastně ani nic moc. Pokud tedy patříte mezi závodní nadšence, kteří raději pořádně realistický závod než ultrarychlou a efektní arkádu, nemůžete šlápnout vedle. Možná pro vás bude plusem i to, že série NASCAR není u nás tolik k vidění a trocha exotiky zafunguje.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Závodní | Simulace jízdy doleva
Výrobce: Electronic Arts | Webové stránky hry
  • Realistické vlastnosti vozů i tratí
  • Povedený mód kariéry
  • Atmosféra a ozvučení
  • Některé herně-závodní momenty
  • Občas podprůměrná grafika
  • Pouze pro trpělivé fanoušky závodění
Diskuze (1) Další článek: Stalo se 5. 11. - opice nebyly zraněny

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,