Recenze: Návrat krále - konečně pořádná hra podle Pána Prstenů

Pán Prstenů je legenda. Filmové zpracování je úchvatné a v prodloužené verzi osloví i ortodoxní tolkienisty. Logicky je tedy cílem vydělat co nejvíce peněz, takže se podle knižní předlohy i podle filmů dělají hry. Společenstvo dopadlo neslavně, čistě konzolové Dvě věže však dlouho okupovaly žebříčky hitparád. Je ale konzolová akční řežba to pravé pro PC hráče?

Typ hry: 3D akční
Multiplayer: pouze kooperativní
Minimální konfigurace: procesor 700MHz, 128MB RAM, 32MB grafická karta, 2GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 1500MHz, 256MB RAM, 64MB grafická karta, 2GB HDD
Testovací konfigurace: P4 2,4@2,8GHz, 256MB DDRAM, GeForce 3 Ti 128MB, 2GB HDD
Výrobce: Redwood Shores Studio
Distributor: Electronic Arts (
Distribuce v ČR: Electronic Arts Czech

Předně je vhodné zmínit, že vytvořit hru podle něčeho jako Pán Prstenů je velmi nelehký úkol. Nejenže si můžete být téměř jistí absolutním nepřijetím u zarytých fanoušků, kteří vám jsou schopni omlátit o hlavu každičkou sebemenší odchylku od knižní předlohy. Aby toho nebylo málo, je nemožné zpracovat látku natolik komplexně, aby hra obsahovala vše. Jedním z důvodů je třeba i omezený čas na tvorbu hry - přirozeně je nutné vydat hru zhruba v době premiéry filmu, tak teprve vzniká to správné komerční kombo.

Na začátku hry si připomeneme bitvu o Helmův žleb

Tohle vše zmiňuji pouze z jediného důvodu. Ani Návrat Krále není komplexním herním zpracováním filmu. Není to masivní RPG, jaké bychom od charakterů knižní předlohy mohli čekat. Ve skutečnosti se nedočkáme ve hře jediného dialogu (pokřikování postav během souboje za dialog považovat nemůžu). Hra si bere za cíl jedinou věc, a to zpracování akční části knihy/filmu. Pokud na ni budete pohlížet jako na akční mlátičku, beroucí si za inspiraci filmový Návrat krále a ne jako na převedení knihy na monitor, nemůžete být zklamáni.

Nádherná scenerie z Cest mrtvých se záhy zvrhne v boj na život a na smrt. Mimochodem, jedná se o nejúchvatnější pasáž z interiérů

Nejpřesněji můžu Návrat krále (The Return Of The King - ROTK) charakterizovat jako plně 3D Golden Axe s vynikajícím audiovizuálním zpracováním a jistými RPG prvky. Myslím, že existuje slovo, jenž by teď naprosto přesně vystihlo váš pocit z poslední věty - hrůza. V době, kdy jsem pročítal první informace o ROTK, jsem předpokládal, že půjde o manifestaci toho, jak hry v dnešní době mohou vypadat, avšak beze špetky hratelnosti, nápadu či čehokoli pozitivního. S radostí vám nyní musím říct, že jsem se mýlil.

Kam se podíváme?

Celkem je ve hře třináct lokací, respektive nejvýraznějších míst z knihy. K tomu, že to není mnoho, se ještě vrátím, prozatím si je pojďme rozebrat jednotlivě. Děj začíná na konci Dvou věží. Ano, tušíte správně, připomeneme si bitvu o Helmův žleb. Okamžitě si všimnete, že hra je do značné míry stavěná na efekt. Záběry přímo z filmu vás dostanou do správné atmosféry, aby naprosto plynule přešly do herní grafiky a než se vzpamatujete, je ovládání Gandalfa Bílého na vás. Jistě nemusím zdůrazňovat, že prožít něco takového „na vlastní kůži“ je fantastické.

Jenom tři? To je vtip? * Zápalné šípy ti ukážou, stvůro! * Ve hře se setkáme i s netradiční bojovou technikou

Po záchraně ztracené bitvy a zničení Železného pasu (opět si vychutnáte notoricky známé momenty z filmu) se děj rozvětvuje na tři části. Cesta čaroděje, kde bude vaším alter-egem Gandalf, Cesta krále, kde budete mít na výběr mezi Aragornem, Legolasem a Gimlim, no a konečně Cesta hobitů, kde se zhostíte úlohy nedobrovolného hrdiny Sama. Po dohrání hry však budete mít pro každou lokaci k dispozici všechny postavy a navíc ještě tři bonusové skryté charaktery.

Kdo jiný než Gandalf by měl zachránit helmův žleb?

Za Gandalfa si vychutnáte například obranu Minas Tirith, se Samem prožijete souboje s nespočtem pavouků završené duelem s přerostlou pavoučicí Odulou či plížení po Cirith Ungol za zajatým Frodem. Cesta krále je nejrozsáhlejší. Po strastiplné pouti Cestami mrtvých za jejich králem vás čeká například bitva na polích Pelenoru nebo boj před samotnými branami Mordoru. Celou hru pak završuje finále u Hory Osudu.

Styl hry

Jak již jsem zmínil, náplň hry je v podstatě jediná - mlácení Sauronových či zpočátku Sarumanových armád. V každé lokaci máte samozřejmě nějaký ten úkol či úkoly, který (které) je potřeba splnit pro zdárné dokončení. Nezřídka se stane, že po splnění jednoho úkolu dostanete úkol jiný, čímž je delší mise rozdělena na více samostatných kousků. Ryze akční zaměření je znatelné i na ovládání, které je jednoduché, účelné a velmi rychle vám přejde do krve. Pochvalu zaslouží i kamera, jejíž umístění mi nevyhovovalo možná tak dvakrát za celou hru.

SPECIÁLNÍ AKČNÍ HODNOCENÍ

Množství bojových pohybů: 9/10
Akce: 9/10
Design misí: 8/10

Akční faktor: 9/10

Je jasné, že kdybyste měli celou hru jenom proklikat bez ničeho navíc, byla by zajímavá myšlenka zpracování akčních částí filmu proměněna v jakési nudně pojaté Diablo. Vaše postava, ať už je to kterákoli z nabídky, má tedy několik druhů útoku. Kromě třech typů útoku na blízko tu je útok na dálku, speciální útok prováděný podržením pravého myšítka, speciální schopnost, defaultně nastavená na klávesu F5, a dorážecí úder. Kromě toho postupem času můžete získávat různá komba, která provádíte stisknutím příslušné kombinace tlačítek. Souboje se tak mění nejen v grafickou podívanou plnou nádherných pohybů, ale především se oprošťují od bezduchého mlácení do myši a nutí vás vhodně kombinovat veškeré pohyby, přecházet v tu pravou chvíli z obrany do útoku a šetřit speciální schopnost na okamžik, kdy bude opravdu nejvíce potřeba.

V soubojích s více protivníky oceníte tlačítko na vykrývání úderů, díky kterému můžete setrvat chvíli v klidu bez nebezpečí že budete zraněni - a promyslet další postup. Navíc po vykrytí útoku běžného protivníka můžete pomocí příslušného komba útočníka efektně zabít a přitom se ještě dostat do perfekt módu, jenž vám dá výrazný bonus na zranění. Mimochodem v tomto případě se jedná o asi nejefektnější kombo, při jehož použití se zpomalí hra, abyste si ho mohli náležitě vychutnat.

Postavy a RPG prvky

Bohužel díky vyváženosti hry není přílišný rozdíl mezi postavami. Přirozeně je ohromný rozdíl v jejich animaci, ale už ne ve stylu hraní za ně. Sice má každá postava některé schopnosti náležející pouze jí a nikomu jinému, avšak i zde nalezneme jistou podobnost s ostatními. V praxi je tak jedno, jestli ostřelujete nepřátele z luku zručného Legolase či házíte sekery silnými pažemi Gimliho; výsledek je stejný. Jediné, co se odlišuje více, jsou zvláštní schopnost hobitů. Ti se totiž mohou skrýt na krátký čas pod elfí plášť a pokud se k libovolné postavě takto přiblíží zezadu, mohou ji jediným úderem zabít.

Za Sama to vypadá na tichou stealth akci... * ...ale to je jen první dojem. * Final Judgement je jedno z nejmocnějších komb

RPG prvky jsem již nakousl, takže je pojďme dojíst. Za každé zabití dostanete určité množství zkušenostních bodů, které se navíc mění v závislosti na tom, jak dlouho jste nebyli zraněni na čtyři druhy: fair, good, excellent a perfect. Na konci mise uvidíte závěrečnou statistiku a navíc dostanete bonus za celkové hodnocení. Jakmile získáte dané množství zkušenosti, postoupíte na vyšší úroveň a zpřístupní se vám nová komba a vylepšení, jako například více životů, delší setrvání v perfekt módu, lepší šípy apod.

Nové vychytávky však nedostáváte automaticky, musíte si je totiž koupit za zkušenostní body. Aby to ale bylo složitější, je možné novinku koupit jen pro aktuální postavu anebo, pokud se nejedná o unikátní vylepšení dostupné pouze pro jednoho konkrétního bojovníka, dáte víc zkušenosti a danou schopnost budou mít k dispozici všechny postavy, které dosáhly úrovně, do níž schopnost spadá. Zvláště ze začátku tak bude třeba dobře rozvážit, do čeho investovat a do čeho ne.

Audiovizuální zpracování

To, co vám TROTK rozehraje na monitoru, je pravá herní symfonie. Je až s podivem, jaké preciznosti zpracování bojových animací zde bylo dosáhnuto. Cílem autorů bylo zjevně nabídnout hráčům pocit, jako kdyby prožívali původní film. Podřízeno je tomu úplně všechno, setkáme se nejen s hudbou z druhého i třetího(!) dílu filmové trilogie, ale i se záběry z netrpělivě očekávané „trojky“. FMV sekvence plynule přecházejí do herní grafiky a naopak, to vše bez dlouhého čekání u otáčejícího se prstenu symbolizujícího loading obrazovku.

Přeskočit skřeta, podrazit mu nohy a podříznout je opravdu husarský kousek * Na tomto místě se vyplatí hodně taktizovat... * ...třeba i s pomocí trochy ohně

Grafika sama o sobě je jedním slovem monumentální. Dojem, když se opatrně plížíte Cestami mrtvých a náhle se před vámi otevře obrovský jeskynní dóm s úzkým kamenným mostem přes hlubokou propast je tak silný, že zapomenete dýchat. Jakmile uvidíte množství Sauronových přisluhovačů, které se na vás vyvalí z Černé brány, bude vám tuhnout krev v žilách. Jasně, můžete být zarytí skeptici a dívat se na tuhle hru jako na obyčejnou mlátičku, ale pak vás neosloví asi už vůbec nic. My ostatní si užijeme atmosféru beznaděje při obléhání Minas Tirith, kdy se Gandalf jako bílý přízrak symbolizující zhmotnění samotné podstaty dobra vrhá do bitevní vřavy, vědom si toho, že je jedinou nadějí malého množství obránců.

V málokteré akční hře jsme se rovněž mohli setkat s tolika masovými bitevními scénami, jako v ROTK. V mnoha lokacích se setkáte s neustálým přibíháním dalších a dalších skřetích posil. Uvidíte, jak lidští válečníci, bojující s vámi po boku, jeden po druhém podléhají ohromné přesile, budete čelit větším a větším skřetím hordám obsazujícím hradby Minas Tirith či se budete opatrně plížit kolem desítek bojujících skupinek skřetů a Skurutů v Cirith Ungol. Vše působí opravdu nádherně, skvěle zapadá do atmosféry závěrečného dílu Tolkienovy trilogie, kde se království všech ras musí spojit v jednom zoufalém posledním odporu proti Saouronovi a doufat, že dva malí hobitci uspějí ve svém nelehkém poslání.

Masové záběry z Dvou věží za necelý rok neztratily vůbec nic ze svého půvabu

Veškeré dění podbarvuje naprosto dokonalá hudba. Samozřejmě pochází přímo z filmu, takže se můžete těšit, že vaše reproduktory rozechvějí melodie a chorály, jaké dlouho nepoznaly. Postavy dabují herci, které známe z filmu, takže ani po této stránce není hře co vytknout. Ozvučení nezůstává pozadu. Třeskot zbraní, pokřiky postav, výkřiky skřetů… vše působí precizně. Vůbec vás dokáže hra ozvučením dost vtáhnout do dění na obrazovce.

Mušky, mouchy, ovádi - všude se vloudí, neřádi

Zatím jsem o herním zpracování Návratu krále neřekl nic negativního. Shrnu tedy všechno právě tady. Prvním výrazným nedostatkem bude jistě délka. Na dohrání samotné hry vám bude stačit odhadem necelých deset hodin čistého času. Rozehrát hru znova, protože jste se tak dostali k novým charakterům, přitom díky jejich (ne)rozdílnosti není přílišná výzva. Navíc popravdě řečeno je délka uměle natahovaná systémem ukládání. Rovnou tedy zapomeňte na vymoženosti tipu quicksave, v určitých částech mise jsou checkpointy, kde se hra sama uloží, avšak pokud ji vypnete před dohráním mise, budete tuto muset rozehrát od začátku. Výhodou tak zůstává pouze to, že při případném neúspěchu začnete od checkpointu s plným zdravím.

Nádhernou grafiku jsme již rozebrali. Nic proti ní, ale každopádně si vybírá značnou daň na HW nárocích. Na testovací konfiguraci se i při rozlišení 800*600 (pravda, v maximálních detailech) občas hra docela cukala, a na to nejsem příliš zvyklý. Zvláště když může každé zpomalení znamenat neúspěch, protože prostě nebudete moci včas zareagovat.

• ovládání
  • množství komb a bojových pohybů
  • hudba a ozvučení
  • grafické zpracování, zvláště při masových scénách
  • systém ukládání
  • místy až frustrující obtížnost
  • některá místa působí odfláknutě

Bohužel z některých míst mám dojem jakési odfláknutosti. Pravděpodobně zde jsou patrné nějaké tlaky distribuce na to, aby hra už šla ven, takže jednoduše bylo potřeba některé aspekty nedopilovat. Jako příklad poslouží předposlední lokace, bitva před branami Mordoru. Velkolepá scenérie dosti ztrácí na pochybných texturách pozadí a faktu, že rozsah lokace je naprosto minimální. Proč se nedočkáme masové bitvy se spoustou pomocníků, jakou bychom čekali, ví jenom autoři.

Resumé

Musím však říct, že mě Návrat krále chytnul jako málokterá hra v poslední době. Vypadá krásně, zní krásně, hraje se krásně, co byste mohli chtít víc? Dovedu si představit množství lidí, kterým bude vadit přílišné akční zaměření, ale ROTK se nesnaží být převedením knihy či filmu na monitor, je pouze brilantním zpracováním akčních pasáží. Pokud se na hru podíváte z tohoto úhlu, budete se královsky bavit, stejně jako jsem se bavil já. A pokud byste se báli nevelké délky a na druhou stranu nemáte strach z frustrace při procházení stejných pasáží hry posté, můžete zkusit dokončit Návrat krále na Hard. Vzhledem k tomu, že i Easy je v pozdějších částech dostatečně „challenging“, užijí si hard-core hráči a masochisté svoje. Každopádně TROTK dokázal, že jde podle filmu udělat kvalitní hra. A to dokonce velmi kvalitní.

Zvuky: 9/10
Hudba: 10/10
Ovládání: 9/10

Výborná hra na motivy závěrečného dílu trilogie Pán prstenů. Díky využití FMV sekvencí, hudby a dabingu z filmu působí patřičně velkolepě. Pokud se navíc na ni budete moci podívat jako na zpracování akčních pasáží a ne jako na převedení filmu na monitor, bude vám jedno, že jde v podstatě o obyčejnou mlátičku. Protože je to mlátička zatraceně dobrá.

Závěrečné hodnocení: 8,5/10

Žánr: Akce
Výrobce: Redwood Shores Studio | Webové stránky hry