Recenze: Návrat na Ostrov pokladů – hádankami uschované tajemství

Tématika pirátských soubojů na bouřlivém moři se za poslední léta stala nesmírně populární. Návrat na Ostrov pokladů proto přilévá pověstný olej do ohně, jenž ale v poslední době skomíral především špatnou kvalitou mnohých karibských budgetů. Ovšem podařilo se – plamínek neuhasl.
Recenze: Návrat na Ostrov pokladů – hádankami uschované tajemství

Objednejte si Návrat na Ostrov pokladů na shop.Doupě.cz


Návrat na ostrov pokladů (PC): 899,- Kč

Platforma: PC
Typ hry: Point and click adventura
Multiplayer: Ne
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 64 MB RAM, 64 MB grafická karta, 1.3 GB na HDD
Testovací konfigurace: Athlon XP 1600+, 1.5GHz, 768MB RAM, 128MB grafická karta
Výrobce: Kheops Studio (
http://www.kheops-studio.com/)
Distributor ČR: Hypermax (
http://www.hypermax.cz/)
Homepage:
http://www.destination-treasure-island.com/uk/

Za uplynulá léta bylo vidět, že se lodní deník neválel kdesi v ústranní, v přihrádce stolu. Namísto pečlivě uchovaných listů s poznatky o dění na celé lodi lemovaly jednotlivé stránky fleky, rozpitá slova, ne-li rovnou celé věty. Přesto do něj kapitán Hawkins zapisoval každý další den, a zřejmě se přitom nebránil lákavé chuti rumu položeného poblíž. Ostatně, mořeplavecká dobrodružství bez opilých námořníků, pirátů s háky a opičáky v papouškovském podání by nepůsobila věrohodně. Návrat na Ostrov pokladů proto jakoby mluvil z duše současnému trendu pramenícího z fenoménu Piráti z Karibiku, avšak doušky inspirace si bere i z Ostrova pokladů obsaženého v názvu.

Lokalizace

Titul Návrat na Ostrov pokladů můžete také znát pod názvem Destination: Treasure Island – původně anglická verze se totiž na slunci světa objevila už před několika pátky. Nicméně všichni neangličtináři si museli až doteď počkat na její lokalizaci. Přeloženy byly veškeré texty, zato dabing zůstal ponechán původní (někdo uvítá, jiný odsoudí). A jaká že je samotná kvalita lokalizace? Překlepů či jiných anomálií jsem si nevšimnul a texty byly tu a tam sušší, přesto však čtivé (což je otázka i samotného originálního scénáře).

Hispaňola na vlnách

A že se vám zdá povědomý? Není divu, mohli jste na něj narazit především ve stejnojmenném románu od R. L. Stevensona. Jeho herní adaptace nicméně není věrnou kopií knihy, jen si propůjčuje jistá místa, osoby a další aspekty, které posléze zaobaluje do své zestárlejší verze. Ano, kapitán lodi Hawkins už není malý klouček, nýbrž mladistvý dobrodruh vlastnící loď Hispaňola. O to smutnější událostí ale je, že se jí jedné noci zrádně zmocnili tři piráti, kteří se stali vašimi úhlavními nepříteli kvůli dávným nesrovnalostem. Vy se přitom ocitnete v roli Hawkinse, v uzamčené kajutě po boku do okna klepajícího papouška, jenž má na noze upevněnou mapu k onomu pokladu. A zde celý příběh začíná.

    
Malebný ostrov... no není to pravda? * Není uzel jako uzel * A tady bydlím já... teda, bydlel jsem.

Uplyne sotva pár minut, než se vám podaří utéct z lodi a pomocí mapy vyhledat kýžený ostrov. Triviální logické rébusy nedají snad nikomu přespříliš zabrat a jejich laťka obtížnosti se většího pozvednutí nedočká ani v pozdější fázi hry. Návrat na Ostrov pokladů je totiž ve svém slova smyslu klasickou point and click adventurou, přestože tak na první pohled nemusí vypadat díky svému vzhledu a zpracování. Jenže zdání klame, snad na každém druhém místě naleznete něco k sebrání, prohlédnutí a podobně. Spousty objektů zároveň můžete kombinovat mezi sebou a vytvářet díky nim nové nástroje, později uplatněné u dalších hlavolamů.

Škoda jen je, že se často nevyhnete bezhlavého zkoušení všeho na všechno. Nemusíte ani tolik přemýšlet, s důvtipem se dá vyřešit naprosto vše, byť se nevyhnete stereotypu. Naštěstí nás však autoři ušetřili nelogických spojovaček, úkolů bez hlavy a paty a podobných vylomenin. Se závanem směřujícím spíše k mladšímu publiku je sice mnoho rébusů zabarvenějších do pohádkovo-dobrodružného odstínu, ale na škodu to určitě není.

  
Titanik na obzoru! * Tak to asi nebude Titanik :-(

Spousty interakcí se mimo jiné dočkáte v neobvykle provedeném inventáři, který mi ale – pravda – vůbec nesedl. Neříkám, že je nepoužitelný, nefunkční, nebo že jsem mu neporozuměl. Spíše mi přišel na své potřeby až příliš „komplexní“, přičemž položka tranzitní oblasti je jakousi podivnou inovací v jinak zaběhnutých konceptech. Nač v tomhle směru vytvářet revoluce? Přijde mi zbytečné, když se veškeré objekty automatický nashromažďují do jednoho jediného místa, z něhož pak musíte vše přemístit do právoplatného inventáře vedle. Zároveň je tranzitní oblast pozicí, do níž musíte vložit objekt, který potřebujete použít kdekoliv jinde v lokaci, mimo inventář. Pravda, dá se na to zvyknout, ale po celou dobu hraní mi byl tento kamínek v botách setsakramentsky nepříjemný.

Není moře bez bouří, jako pirátů, co oko zamhouří

Hádanky. Někdo je miluje, jiný nenávidí. Aby také ne, potrápit mozkové závity dokáží hravě a dostat se pomocí nich do slepých uliček není velkým problémem. Jenže každá mince má dvě strany a pokud se vám podaří rozlousknout jejich tvrdou skořápku, hojivým balzámem se stane cena útěchy, třeba rovnou v podobě pokladu. Cesta k němu je ovšem lemována kromě mnohými úskalími i velkým počtem zapeklitých slok složených do jednoho celku, nečekejte tedy jen příležitostní hrátky s tajemstvími uschovanými v podivných větách – vše jde ruku v ruce s příběhem.

  
Bylo nebylo... * A takhle to vše začalo * Opice? Nebo slon?

Příjemným zpestřením se rovněž stanou provazy, za pomoci nichž budete muset často ručně utvořit různé uzly. Jejich podoba je vzata z reálné předlohy, žádné vymyšlené klikyháky se nekonají, o čemž mimo jiné svědčí ve spodní části obrazovky umístěné upozornění. Ano, žádný mladý námořník, třeba i pirát, by neměl podobné uvazování provádět bez kontroly pověřené osoby.

Doprovodné vypravěčské sekvence

Co nelze hře rozhodně upřít? Velice hezky zpracované vyprávění formou speciálních krátkých sekvencí, jako vystřižených z knihy. Doprovodné atworky nepůsobí vůbec špatně, naopak – oku lahodící nákresy doprovázené zvuky dávají jinak obyčejnému příběhu šmrnc.

Ve hře je ovšem vše jednodušší, stačí poklikat na pár šipek ve správném pořadí a máte vystaráno. S grafickým doprovodem přitom vše každý hravě zvládne a pokud byste se přeci jen spletli, nevadí – začněte odznova. V tomhle směru se musí Návratu na Ostrov pokladů uznat mírné oživení v jinak tradičním konceptu point and click adventur, byť je přítomnost zauzlování ve svém slova smyslu zbytečná a má spíše naučný charakter.

Modravé hladiny vod

Při toulkách okolní krajinou se můžete kochat přírodou, která si pokojně kvete na celém ostrově. A že se dění odehrává pouze na tomto tajemstvím zahaleném místě, snad ani není třeba dodávávat. Pestrosti jednotlivých lokací to však rozhodně neubírá, už první minuty strávené na mořem obklopené pevnině navodí příjemnou atmosféru, které se naštěstí po celou dobu hraní nezbavíte. Jednotlivá prostředí jsou zpracována opravdu detailně, grafické podání je přesně šité na míru, snad jen kdyby ještě bylo živých stromů, keřů a podobných nešvarů.

Vše totiž působí zkameněle. Sice občas narazíte na potůčky protékající krajinou, mořské hladiny odrážející paprsky slunce, případně na ptactvo létající ve výšinách, jenže stále tomu něco chybí. Autoři mohli vynaložit více sil, pár doušků života do toho umírání by nebylo na škodu, a to platí i o hudebním a zvukovém doprovodu. Oba aspekty jsou jen a pouze dobré – neurazí ani nenadchnou.

Netradičním způsobem je rovněž vyřešené „pohybování“ mezi lokacemi. Už z pohledu na okolní obrázky vám zřejmě neunikl fakt, že veškeré dění ve hře je snímáno z vlastních očí, jenže procházení po prostředí ve stylu TES či Gothic se nekoná. Návrat na Ostrov pokladů je opravdovou „klikací“ adventurou a za svá práva se bije už jen díky pevně stanovenému místu postavy v jednotlivých pozicích. Můžete se otáčet, provádět interakce s objekty vzdálenými i několik metrů, ale nic víc. A pokud přejdete z jedné části do druhé, dojde jen ke klasickému střihu obrazovky. Těžko se mi však třídí rozporuplné pocity z podobného zpracování, na němž si v týmu Kheops Studio očividně zakládají – někomu to asi sedne a jinému ne.

 

Světlé stránky hry
  • Inspirováno knihou Ostrov pokladů
  • Příjemné zpracování
  • Jedna velká hádanka
  • Doprovodné vyprávěčské sekvence
  • Nenáročná, přesto hezká grafika šitá na míru
  • Naučíte se uzlovat :-)
Temné stránky hry
  • Podivný inventář
  • Netradičně podané zpracování v ovládání postavy a pohybování mezi lokacemi
  • Pro zaryté adventuristy až příliš jednoduché
  • Převážně statická krajina
  • Malý počet postav

Návrat na Ostrov pokladů je zkrátka příjemnou adventurou odehrávající se na opuštěném ostrově, jenž skrývá nejedno tajemství. Pokud se budete chtít vydat vstříc nebezpečí a rozhodnete se objevit poklad zakrytý rouškou hádanek, nemusíte se příliš připravovat. Logické hádanky se nesou na vlně pobízející k plynulejšímu proplutí, větší zákysy nehrozí, akorát mi do oka nepadnul právě onen podivný inventář a pozoruhodné zpracování co se snímání lokací a pohybu mezi nimi týče. Velká škoda rovněž je malého počtu postav nacházejících se ve hře, které byste sotva spočítali na prstech jedné ruky. Ale pokud zmíněné nedostatky zvládnete překousnout, čeká vás solidní dobrodružná zábava z pirátského prostředí, k tomu ještě s českými titulky.

Grafika: 7/10
Hudba: 5/10
Zvuky: 5/10
Hratelnost: 7/10

Hledání pokladu za pomoci hádanek je velice lákavé a v případě Návratu na Ostrov pokladů okusíte, jaké to je bloumat zcela osamocen prázdným ostrovem. Škoda je jen některých zbytečností, či snad anomálií kazící jinak pohlednou vizáž hry.

Celkové hodnocení: 6.5/10

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A
Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, novinkách a budoucnosti hry

Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, …

DayZ je ve vývoji už opravdu dlouho. Naštěstí se na něm stále pracuje a jak nás vývojáři z Bohemia Interactive na Gamescomu ujistili, mají hodně plánů, co se hrou chtějí dělat.

7.  9.  2018 | | 8 N/A
Za malý poměr hráček si může herní průmysl sám, říká Alžběta Trojanová

Za malý poměr hráček si může herní prů…

11.  9.  2018 | | 15 N/A