Recenze: NBA 2K9 – nejlepší basket na trhu

Král basketbalu posledních několika sezón je zpět. Obhájí 2K svůj trůn také letos, nebo přenechá žezlo konkurenční sérii Live od EA?

Hrej a my se přizpůsobíme

Další novinkou je adaptivní inteligence. Parádní na ní je, že nikomu nenadržuje a zápasy tak téměř nikdy nekončí velkým rozdílem. Spoluhráči si v průběhu zápasu zvykají na váš styl, snaží se vám ideálně nabíhat, stínit, naznačovat a vůbec pomáhat. Malou nevýhodu je, že se někdy sami dostanou do pasti a to, když předem očekávají nějaký váš pohyb či akci a vy ji na poslední chvíli změníte.

Na druhou stranu z této nevýhody je možné udělat i výhodu, protože stejných „chyb“ se dopouštějí i protihráči. Stejně jako spoluhráči se vašemu stylu přizpůsobuje i soupeř. To co se vám povede třikrát po sobě, vám jen těžko projde i počtvrté. Soupeřův trenér nahlásí time-out, vystřídá, změní taktiku a máte po srandě. Neustále musíte hledat nové cestičky, jak uspět. K umělé inteligenci bych ještě přidal chování míče a pohyb hráčů po hřišti.

Association 2.0 nabízí nejkomplexnější zážitek ze hry včetně plné NBA licence

V minulém ročníku jste určitě často slýchali od rozhodčích hlášku out-of-bounds. Především při útoku podél základní čáry docházelo k tomu, že hráč omylem vyšlápl ze hřiště. Letos je ve hře implementována jakási neviditelná bariéra, která vás za normálních okolností za čáru nepustí. Díky tomu je hra plynulejší a máte o starost méně.

Představte si, že jste Kobe Bryant. Stojíte na trojce, dostanete přihrávku, ale proti vám stojí obrovský Finley. Naznačíte proto střelu a vydáte se podél lajny k základní čáře. Finley trochu zaváhá, ale přesto jde pořád s vámi a blokuje váš postup. Proto zrychlíte a obloukem vyběhnete pod koš. V tu chvíli to vypadá, že nemáte šanci projít, nebo že vyšlápnete ze hřiště.

V loňské verzi by se to nejspíš stalo, ale v NBA 2K9 díky novým animacím Kobe dokáže kolem Finleyho proklouznout. Je to také dáno tím, že Kobe Bryant je špičkový driblér. S o třídu horším hráčem by se vám to pravděpodobně nepovedlo. Pokud bych se měl k AI vyjádřit i negativně, tak jednu mušku bych našel. Přihrávky mimo viditelnou plochu vaší obrazovky prostě nefungují. I když tam máte hráče, míč stejně nechytí. Proto přihrávejte vždy na nejbližšího hráče, nebo na hráče, který je na obrazovce vidět.

Simulátor pohybů

Pokud jste předchozí baskety od 2K hráli, pak víte, že jsou neuvěřitelně komplexní, co se pohybů týče. Letošní ročník je snad ještě složitější. Pro hráče arkádovější NBA Live musí být přechod k 2K hodně krkolomný. Doporučuji proto projít celý tutoriál, jehož alespoň částečné zvládnutí vám zabere až tři hodiny. Najdete v něm ovládací prvky pro pohyb, střelbu, isomotion, posty, přihrávky, obranu, hru dvou hráčů, koučování a off-ball control. Celkem tutoriál nabízí neskutečných 108 možností, jak se na hřišti předvést. Troufám si tvrdit, že i aktivní hráči či dokonce profesionálové nebudou všechny finty a techniky znát.

Naučit se různé druhy lay-upů, floatery, in & out, hop stepy, pump faky, alley-oopy, tip-in, crossovery, spiny, faky, pick & roll nebo nudge vám zabere celé odpoledne. A to jsem jmenoval jen jejich základní verze. Ve skutečnosti je ve hře těchto pohybů asi 4x tolik a můžete využít jejich různé varianty. Osobně neznám jinou sportovní hru, která by nabízela tak komplexní, složitý a náročný systém pohybů. Zapamatovat si jejich všechny kombinace je podle mě nemožné a každý si spíš najde těch pár triků a fíglů, které bude různě obměňovat a střídat.

Pokud si teď myslíte, že je ovládání až příliš složité, není tomu tak. Tento dojem vyplývá z nepřeberného množství pohybů, které hra nabízí. Jejich dokonalé zvládnutí je otázkou několika týdnů a desítek odehraných zápasů. Opakuji ale, že pro solidní hraní je zdaleka všechny nemusíte využít. Základem jsou přihrávky (dlouhé, krátké), krytí, bránění, blokování, stínění, zrychlení, nabíhání a střelba. U bránění bych se maličko zastavil. Určitě znáte funkci lock-on, kdy se bránící hráč uzamkne na útočníka s míčem.

Perfektní zvládnutí všech pohybů je otázkou několika týdnů a desítek odehraných zápasů

Doporučuji uzamčení nastavit na střední vzdálenost od hráče. V případě, že útočník naznačí střelu a následně vyběhne kolem vás, musíte lock-on vypnout a bránit ho manuálně. To se řeší pravou analogovou páčkou v osmi směrech. Pokud lock-on nevypnete, zůstane váš hráč „uvězněn“ v bránící animaci a máte po hehe. Zatímco loni byl lock-on téměř neprostupný, letos je manuální bránění jakousi druhou fází k úspěšnému odražení přímého útoku.

Bránění je vůbec v basketbalu alfou a omegou. Pokud na něj rezignujete, spustí se lavina útoků a během chvíle se váš tým sesype. Díky šikovnému ovládání můžete na D-padu přímo ve hře měnit strategii, sílu útoků, obrany či protiútoků. Stejně tak lze střídat, využívat timeout nebo zobrazovat play-call nabídku. Doporučuji bránit již od půlky a snažit se pohybem steal soupeři míč ukrást. Sice se stane, že vás snadno obejde, ale vytrvejte v jeho neustálém otravování. V basketbalu, když bráníte, je čas váš přítel.

Čím více soupeři zavaříte ještě před jeho rozhodující útočnou fází, tím hůře si povede. Pokud tedy dokážete dejme tomu od půlky soupeři „ukrást“ 6-7 vteřin času, bude mu ke střelbě na koš zbývat už jen 17 vteřin. Umělá inteligence se v tu chvíli zachová stejně jako člověk, začne panikařit, nepřesně přihrávat nebo zbrkle střílet.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, iPhone
Žánr: Sportovní | simulace basketbalu
Výrobce: Visual Concepts | Webové stránky hry