Recenze: NBA Courtside 2002 – 200 cm žádná výška

Zatímco v Evropě hrají prim fotbal a hokej, v Americe tyto dva druhy sportů s přehledem na celé čáře poráží basketbal. Obrovské návštěvy a největší příjmy z televizních reklam mluví za vše. Takže pokud jste přáteli tohoto sportu a něco takového vám na vašem GC chybělo, jste na tom správném místě, kde se dozvíte, zda koupit či nekoupit.

Žánr: sportovní
Platformy: GameCube
Podporuje: hra pro 4 hráče, paměťová karta – 7 bloků
Výrobce: Leftfield, Nintendo
Distributor: Nintendo

Když se řekne NBA, tak každého, kdo o tomto sportu alespoň něco málo ví, napadnou jména jako Shaquill O‘Neall, Kobe Bryant a další hvězdy, které zná z kabelovky nebo z reklamy na sportovní oblečení. Pokud se ptáte, jestli si za tato jména budete moci zahrát a pořádně s nimi zavěsit do koše až se plexisklo vysype na palubovku, tak vězte, že licence je zakoupena a všichni slavní hráči se budou po hřišti prohánět pod taktovkou vašeho ovladače.

Doby, kdy sportovní hře stačily k úspěchu dvě nabídky v hlavním menu (např. New Game a Options) už jsou dávno pryč a tak se autoři snaží hru oživit novými nápady. Na druhou stranu – co si budeme namlouvat, ve sportovních hrách to není vůbec jednoduché. Nyní se tedy podíváme, jak se s tímto problémem vyrovnali autoři tohoto herního kousku a každý mód si popíšeme, ať víte do čeho jdete při zakoupení NBA Courtside 2002.

NBA Court Side 2002   NBA Court Side 2002

Quick play – bohužel ne vždy je všechno quick (nejapná narážka na jistého poskytovatele internetu) ale v případě tohoto módu tomu tak není. Pokud přijdou na stejnou sportovní vlnu naladění kamarádi, není nic jednoduššího, než zasednout a hrát. Pouze vyberete týmy a pak se můžete po palubovce prohánět co hrdlo ráčí. Samozřejmě že pokud jste sám, můžete si zahrát proti počítači.

Arcade play – v základu se nabízí to stejné co Quick play, ale s tím rozdílem, že Quick se hraje v hale na palubovce pět hráčů proti pěti, kdežto v Arcade hrajete na venkovním betonovém hřišti a hrají pouze tři hráči proti třem. Dalo by se říci, že je to takový streetball ale na dva koše. Tento mód je hodně divoký a dělaný na efekt, takže pokud se chcete bavit nad parádičkami které při normálním zápase téměř nejsou k vidění, toto je jasná volba. Pokud se ptáte co mám na mysli pod slovem parádička, tak vězte, že téměř každý druhý koš padne s nějakou efektní animací jako např. otočka ve vzduchu, podhození protihráče a následná smeč nebo přihrávka přes celé hřiště, kterou váš spoluhráč zachytí už v letu a zavěsí načež pak ještě chvíli visí na obroučce.

NBA season play – toto je samozřejmě nejdůležitější část hry. Vyberete si vámi preferovaný tým a vzhůru za titulem. Můžete si zvolit, zda budete hrát rovnou play off  a nebo si projdete celou sezónu. Její délku si můžete nastavit od 28 po 82 zápasů. Můžete si zde také nastavit délku čtvrtiny nebo vypnout či zapnout Fantasy Draft. Pokud se ptáte, co je to ten Fantasy Draft, bylo by na místě vám to objasnit. Mě osobně se až tak fantastický nezdá ale to už nechám na názoru každého z vás. Funguje to asi takto – v okamžiku kdy začínáte sezónu žádný tým nemá žádného hráče a všechny si postupně vybíráte v draftu. Pokud však neznáte hráče, jste ztraceni a váš tým bude složen ze samých ztroskotanců, takže doporučuji nechat tuto volbu jako OFF.

Skills mode – je vlastně trénink se změněným názvem. Zde můžete trénovat trojbodové hody a pilovat přihrávky na soupeřově polovině aniž by vám tam zavazel nějaký protihráč. Co se týče tréninku tříbodových košů – pokud nemáte hráče, který je na toto vyložený specialista, tak nemusíte tréninkem vůbec ztrácet čas, protože v zápase, kde se musíte neustále hýbat, netrefíte ani za nic.

Create a player – může se stát, že nebudete se svými hráči spokojeni a v tom případě není nic jednoduššího, než si navrhnout své vlastní hráče. Dostanete celkem 260 bodů a ty musíte rozdělit mezi jeho vlastnosti. Tu uberete, tu přidáte a hle – výborný trojkař je na světě, ale v obraně vám bude téměř k ničemu, protože aby se z něj stal výborný trojkař, museli jste ubrat na rychlosti.

Rosters – zde můžete například obchodovat s hráči nebo pozměnit svou lajnu, která nastupuje do začátku zápasu.

Tak to by byl to základní co vám hra nabízí a nyní se podíváme na ovládání. Můžete si být jisti že využijete všechna tlačítka která ovladač GC nabízí a nejednou vám z toho půjdou prsty kolem. Protivníky můžete mást driblováním mezi nohami, můžete zrychlovat, krýt si míč tělem, obtočit se kolem protivníka, nebo můžete faulovat. Ačkoliv hra využívá všechna tlačítka, není to nijak chaotické, jen lehce náročné na kombinaci. Jedno je jisté – až budete prohrávat, budete používat přihrávku a střelu a na nějaké finty zapomenete. Control Padem můžete měnit strategii svého týmu přímo při hře.

Po grafické stránce je hra povedená a až na pár drobných mušek si ostudu neudělá. Na začátku utkání komentátoři představují hráče na které po vyslovení jejich jména najede světlo reflektoru. Diváci jsou detailní, při zápase vstávají, tleskají, křičí – prostě se chovají jako správní fanoušci. Palubovka se krásně leskne a odráží stíny, spoluhráči na střídačce hecují kolegy na place nebo se rozcvičují. Kvalitní pohyb kamery trošku kazí špatně umístěná kamera při opakování nějak efektně vstřeleného koše. Bohužel je posazená o trošku níž, než by měla být a obraz působí jakoby useknutě. Menší grafická hrubka se objevuje při rozehrávce po vstřelení koše – míč se válí na zemi, najednou se obraz cukne a hráč odchází za čáru už s míčem v ruce. Nadprůměrný je komentář – hlášky komentátorů „Easy many!!!“ při snadném vstřelení koše nebo pochvalné zamručení po kterém následuje vyslovení jména střelce opravdu přidává na kvalitě hry. Ačkoliv jsem byl z komentáře nadšený, ještě víc nadšený jsem byl z muziky. Až uslyšíte jak v hlavním menu nějaký raper rapuje „Leftfield Productions presents NBA Courtside“ atd. v kvalitním hudebním doprovodu, tak vás to téměř zvedne ze sedačky a roztancuje a musím říct, že toto se mi naposledy stalo u GTA3. Při hře by mohla být muzika o něco agresivnější, ale to je pouze otázka vkusu. Co napsat k hratelnosti – je příjemné že počítač „přemýšlí“ a pokud prohrává, tak změní taktiku a je podstatně útočnější. Pokud ke konci prohrává o hodně bodů, znervózní a začne faulovat. Je pravdou že neznám pravidla této hry a tak jsem nepochopil proč někdy nemůžu přihrát i když mám volného spoluhráče, ale to byla zřejmě chyba ve mně.

Zvuky: 9/10

Pokud jste příznivci basketu, tak by tato hra měla splnit vaše nároky.