Recenze: Need for Speed: Carbon – žhavé uhlíky

A přišel podzim. Listí začalo padat ze stromů, sníh z mraků a fanoušci z očekávání dalšího dílu série Need for Speed. A copak je letos nového, jakých změn se dočkáme a budeme se opět bavit? Na tyto otázky odpovídá naše recenze.
Kapitoly článku

Vrcholnými závody jsou pak jízdy v kaňonech. Tam se sice občas ocitáte i v normálních závodech, častěji se ale jedná o souboje s některým z hlavních rivalů. Představte si silničku klikatící se horským úbočím se spoustou zatáček a dvojicí řidičů s auty rychlejšími než jejich myšlenky. Tuto smrtící kombinaci prožijete v každém ze závodů dvakrát, kdy nejprve budete pronásledovat protivníka směrem dolů a získávat body za přiblížení se k němu, abyste potom stejnou trať jeli první vy a byly vám body odečítány za blízkost vašeho pronásledovatele. Když k tomu dodám, že ne každá zatáčka má pevné bariéry a náraz tak znamená přímou cestu do temné propasti, začíná vytékat adrenalin i ušima.

Model nepoškození

Pád do propasti je jedinou možností, jak zničit vašeho plechového miláčka. Při závodech je model poškození pouze vizuální, takže máte sice pomačkané sklo, odřený lak a prohnutý nárazník, ale na vlastní jízdu to nemá nejmenší vliv. Těžko ale říci, zda je to špatně, nebo ne. Hráč si tak sice může dovolit často narážet, neřešit čelní střet s protijedoucím kamionem a podobně, ale na druhou stranu by nebyl schopen odolávat některým agresivnějším soupeřům a hlavně policii.

  
Tak tady máš zaměřovač, toho sestřel * Kdo odhaduje že letím, hádá správně * Já mám fanouška, whoa!

Ano, slyšíte dobře. Policie nás od minulého dílu neopustila a tak se budete často potkávat s muži zákona, nebo spíše jejich automobily. A nečeká vás o nic lichotivější sebranka, než tomu bylo v Most Wanted. Když se rozběsní, potkáte opět neoblíbené SUV najíždějící sebevražedně vstříc vašemu vozidlu, stejně jako obvyklé legrácky jako je vrtulník, zátarasy a pás s hřeby. Právě s ním mám ale jeden zážitek, který mne vytočil. Poklidně si prchám před rukou zákona a vesele srážím k zemi některou z nástrah na policisty nachystaných. Následuje pochopitelně animace padajícího domu, jak se sesouvá do cesty a pak už jen blik, pohled z mého auta. I kdybych měl reakce supermana, nestihl bych se již hřebíkům vyhnout, protože jsem je zahlédl ve sto dvaceti asi půl metru před autem. Po chvilce se tak moje plechová kráska válela obklopena policejními vozy a tiše poskřipovala.

  
Tak tady bude pěkně horko, čtyři plamínky * Z burzy rovnou na závody * Mazda RX-8 jako nová, jen lehce ťuklá

Nemám se taky divit, když jsem se rozhodl připlácnout auto na silnici, spojlery vytáhnout skoro k zemi a prahy skoro urážel o obrubníky. Pokud si rádi upravujete vzhled svého auta, představují pro vás poslední Need for Speed výzvu. Přinášejí totiž mimo obvyklých součástek i díly pro autosculpt, kde můžete upravovat poměry ploch a křivek, čímž vám vznikají sice podobné, avšak originální, díly. Nelíbí se vám šířka přítlačného křídla? Změňte si ji. Stejně tak jako rozšklebenost masky, nebo již zmíněnou výšku prahů. Vše samozřejmě v jistých mezích, nepředěláte Mazdu na Mustanga. To je přeci jen úplně jiná skupina.

Tři trhači asfaltu

Přesně tak, auta se řadí do tří skupin. Třeba výše zmíněná Mazda patří mezi auta tuningová, která by měla vynikat vyšší ovladatelností, zatímco Mustang je klasický zástupce american muscle, s brutální sílou. To vše doplňují exotická auta, do kteréžto kategorie spadají zejména vozy německé výroby. Hned zpočátku si jeden ze směrů vyberete a podle toho vám jsou častěji nabízeny vozy dané skupiny. Ty si můžete volně kupovat, budete-li na ně mít dostatek peněz, jakmile získáte potřebné území. Z Most Wanted zůstal zachován princip odměn za porážku nějakého významnějšího protivníka a tak máte možnost získávat ještě vozy svých rivalů, s trochou štěstí.

  
Vždyť tam mám jen o jedničku víc, na obou stranách * Ano, dopadnu mu přímo do kufru * Fofr pruhy

Je to pak úžasný pocit, řítit se krkolomnými uličkami v čerstvě získaném vozítku, ať už se jedná o kterékoliv z nich. Protože je město přímo stavěno na závody, najdete si jistě nějakou oblíbenější oblast, kde se můžete jen tak mezi závody projíždět, zkoušet různé vlastnosti svého auta a vyzývat na souboje jezdce z ostatních gangů. Pak už jen určit směr a vyrážíme. Hlavně zpočátku, dokud hra tolik nepodvádí, si užíváte jízdy. Pak začnete řešit klasický problém, že závod na vašem území je najednou přehnaně těžký, i když jste jej vyhrávali s počátečním autem.

  
Bereme to středem * Nezaprší a nezaprší * Na leteckém dni se představí i Mazda

Dalším problémem by mohlo být, že ona zmíněná polovina přijde velmi rychle. Ani se nenadějete a za odpoledne máte půlku hry pryč a zbytek dohráváte už jen tak z povinnosti. Máte sice možnost pokračovat ještě sérií výzev, ale tam je situace podobná. Nebýt hry více hráčů, nemáte za víkend co řešit. Právě ale multiplayer vše zachraňuje, protože narozdíl od Most Wanted se tvůrci poučili a přidali i jiné druhy závodů, než klasické. Můžete si tak vyzkoušet třeba vyřazovací závod s tím, že z vyřazených se stávají policisté a získávají body za zpomalování svých bývalých soupeřů.

Tuc-tuc kára

Přiznám se, že jsem očekával soundtrack ke hře s nadšením, protože u předchozích dílů se jednalo o skvělý doplněk, který není radno pouštět v autě. Tentokrát sice hudba neruší, ale většinou ji nijak nevnímáte. Najdete si sice pár skladeb, které vás poženou vstříc cílové čáře rychlostí rakety, ale asi jsem čekal moc. Stejně tak je tomu se zvuky, znějí sice tak, jak by měly, ale podle toho není jediné auto schopno projet zatáčku bez toho, aby na silnici nechalo půlku pneumatik.

  
Na prvním místě je Rampa McKvík * Plynulý slide brzo přejde v darkslide * Sorry kámo, klíčky jsou moje

Jiná kategorie je pak grafika. Ta, ač to tak možná z obrázků nevypadá, v pohybu působí skvěle. Jediný problém je, že se veškerá akce odehrává v noci. Autoři snad nejsou schopni vytvořit hru, v níž by se dalo jezdit jak za světla, tak i v noci, proto to střídají po dílech. Docela zajímavé pak je, do jakých podrobností je vymodelováno město, ač si toho v zápalu závodu nemáte šanci všimnout. Jedině když záměrně vyrazíte na vyjížďku slepými uličkami, narazíte na spoustu zajímavých zákoutí.

Světlé stránky hry
  • Patra jezdců
  • Závody v kaňonech
  • Závodní město
  • Pocit rychlosti
  • Atmosféra
  • Přítomnost češtiny
Temné stránky hry
  • Kvalita češtiny
  • Konec příběhu odhadnutelný po spuštění
  • Jenom noc

Otázka dne zní, zda Carbon doporučit. Mohu nadávat, že je hra stejná, jako v předchozích vydáních, ale ta byla kvalitní. Nebudu vám tedy nalhávat, že Carbon je nějaké zlo, jen počítejte s tím, že sice přináší některé novinky, ale spíše než o revoluci jde o postupný vývoj, neboli učeně evoluci. Kdo by čekal víc, bude zklamán, já jsem vcelku spokojen.

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 8/10

Další rok, další díl série Need for Speed. Rozhodně není špatný, stále přináší různé novinky, ale časem se omrzí. První polovina hry je skvělá, zbytek dojíždíte jen tak ze setrvačnosti.

Celkové hodnocení: 8/10

A následuje ještě rozsáhlá galerie v další kapitole

Dostupné pro: PC, X360, PS3, Wii, PSP, 3DS, iPhone
Žánr: Arkády | Závodní arkáda
Výrobce: EA Games
  • Patra jezdců
  • Závody v kaňonech
  • Závodní město
  • Pocit rychlosti
  • Atmosféra
  • Přítomnost češtiny
  • Kvalita češtiny
  • Konec příběhu odhadnutelný po spuštění
  • Jenom noc

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,