Recenze: Need for Speed Underground – slavné ilegální závody nově

Po nepříliš vydařeném šestém dílu se legendární série Need for Speed pokouší vrátit na výsluní v dalším pokračovaní s lákavým podtitulem Underground, který má evokovat atmosféru ilegálních pouličních závodů. Líbil se vám film Rychle a zběsile? Krásná auta i krásné ženy? Toužíte vyzkoušet si vše na vlastní kůži? Pak neváhejte a s chutí se začtěte do naší recenze.

Platforma: PC
Typ hry: závodní
Minimální konfigurace: Procesor 700 Mhz, 128 MB RAM, 32 MB graf. karta, DirectX 9.0, 2 GB místa na disku
Doporučená konfigurace: Procesor 1,5 GHz, 256 MB RAM, 64 MB graf. karta, DirectX 9.0,
Testovací konfigurace: AMD Duron 1,0 GHz, 256 MB RAM, GF3 Ti200 128 RAM, DirectX 9.0, Windows 2000 SP3
Multiplayer: ano
Domovská stránka:
www.needforspeed.com
Výrobce hry: Black Box Games (www.eagames.com)
Distributor hry: EA Games (
www.eagames.com)
Distribuce v České republice: EA Czech

První díl série Need for Speed se na našich monitorech objevil před hezkou řádkou let. Nutno říci, že zaznamenal velký úspěch a dodnes jej mnozí považují za jeden z nejlepších dílů. Náplní hry byly atraktivní závody v parádních vozech a vše bylo okořeněno přítomností police. Druhý díl byl naopak obrovským zklamáním. Honičky s policií byly vypuštěny, výběr vozů se přesunul do kategorie pro horních deset tisíc (McLaren, Ferrari, Jaguár atd.) a hra tak ztratila svůj náboj.

  

Můj první vyhraný závod * I tebe jednou porazím * Skladby, které se vám nelíbí, jednoduše vypnete

Třetí díl s podtitulem Hot Pursuit (v překladu něco jako divoká honička) dokázal vzkřísit skomírající sérii téměř dokonale. Policie slavila návrat a hra byla hned zajímavější. Muži zákona vás mohli za rychlou jízdu pokutovat nebo dokonce i uvěznit, což znamenalo konec závodu. K vašemu zastavení rádi využívali i podlého triku v podobě hřebíkového pásu, nataženého přes silnici. Čtvrtý díl nepřinesl výraznější inovace, jen několik nových vozů a samozřejmě nové tratě. V podstatě se svezl na úspěchu svého předchůdce.

  

  Brzdy nejsou až tak důležité, ale proč si je nevylepšit * Tak nevím, co mám obdivovat dřív * Holky, moc se neplácejte a hybaj startovat

Pátý díl s názvem Porsche Unleashed osobně stále považuji za vrchol série. V módu kariéra jste postupně procházeli celým vývojem značky Porsche, od prvních „třistapadesátšestek“, přes řadu 911 až po nejnovější Boxtery. Důležitým faktorem byly peníze. Za každý závod jste museli zaplatit startovné, nové součástky a hlavně oprava poškozeného vozu taky něco stály. To vše vás nutilo k čistém stylu jízdy. Šestý díl byl pojat hodně arkádově a pro mě byl velkým zklamáním.

Underground mód

Hlavní náplní nového dílu je mód s názvem Underground. Vyhráním prvního závodu získáte jakousi pozvánku do světa ilegálních závodů . Vyberete se jeden z nabízených vozů a vaším úkolem je úspěšně dokončit všech 111 závodů a stát se naprostou jedničkou a králem silnic. K dispozici je Peugot 206, VW Golf GTI, Honda Civic, Mazda Miata MX-5 a Dodge Neon. Časem se výběr samozřejmě rozšíří. Teď už vám nic nebrání pustit se do závodění.

Před každým závodem si můžete zvolit obtížnost. Na tu nejlehčí dojedete do cíle téměř vždy první, a to i přesto, že cestou potkáte nějaký ten strom či nejedno protijedoucí auto. Vaši soupeři totiž chybují také a velmi často. Proto doporučuji volit střední obtížnost, kde jste nuceni jet soustředěně. Jedna či dvě chyby se dají při delším závodě ještě dohnat, ale hodně také záleží na štěstí. Nejtěžší obtížnost je pak skutečně výzvou. Zde o vítězi rozhoduje každá probržděná zatáčka a znalost tratě je rozhodující. Jakýkoliv kontakt s okolím se rovná prohře.

Drag & Drift závody

Nový Need for Speed nabízí pestrou paletu herních módů. Máme tu klasický závod na kola (Circuit), přičemž v pozdějších fázích hry se jede na šest i sedm kol a udržet celou dobu koncentraci a nechybovat je obtížné. Druhou variantou je Knockout, kdy se také jede na kola, ale poslední závodník vždy vypadne. Dále si vyzkoušíte Sprint. Nejedná se o nic jiného, než o závod s jednoho místa (start) do druhého (cíl).

Novinkou jsou pak závody Drag a Drift. Začněme prvně jmenovaným. Pokud jste viděli film Rychle a zběsile, pak si jistě pamatujete závod dlouhou ulicí, kdy o vítězi rozhoduje přesné řazení a použití nitra. V NFS se spolu s třemi soupeři postavíte na začátek jednu míli dlouhé ulice. V levé části monitoru se objeví obrovský otáčkoměr, který je velmi důležitý. V tomto módu se řadí výhradně manuálně. Vaším úkolem je snažit se zařadit vždy perfektně, což je indikováno nápisem „Perfect Shift“. Pokud pokaždé zařadíte perfektně, téměř jistě vyhrajete.

  

Start je v Drag módu důležitý * Stejně tak i přesné řazení * Vidět se na obálce časopisu je příjemné

Při krátkém řazení ztrácíte výkon, při vytočení motoru zase hrozí jeho přehřátí. Důležité je také správné načasování použití nitra. Při brzkém spuštění se sice dostanete po pár metrech do čela, ale počítejte s tím, že před cílem vašemu miláčkovi dojde dech a budete převálcováni. Celá závodní dráha je rozdělena na pruhy, mezi kterými můžete přejíždět. Nekoná se tedy žádné zatáčení, po stisku směrové klávesy prostě jen přejedete do vedlejšího pruhu. Vyhýbání se dopravě, překážkám a zúženým místům je tak až příliš snadné.

Drift mód prověří vaše schopnosti zvládat efektní smyky. Před vámi je závodní dráha plná zatáček a vy musíte ve čtyřech kolech nasbírat více bodů než soupeři. Z počátku se to může zdát obtížné, ale s trochou cviku a vhodným vozem se tento mód stane nejlehčím ze všech. Pozor si musíte dát především na kontakt s mantinelem, který se rovná ztrátě bodů. Základem je pokusit se projet sérii zatáček v jednom smyku, za což se body načítají a pokud se vám alespoň  jednou za kolo podaří dosáhnout hodnocení „superb“ nebo „kolosální“, máte vyhráno.

Ladím, ladíš, ladíme

Hlavním lákadlem módu Underground je propracovaný tuning vozů. Svého plechového miláčka můžete vylepšovat po všech stránkách. Základní kategorie jsou dvě - vizuální a výkonové. Ve vizuální části můžete nakupovat různé typy předních a zadních nárazníků, bočních lišt, spoilerů, kapot, koncovek výfuků, předních a zadních světlometů a mnoho dalšího. Dále si můžete zvolit barvu - a to nejen kapoty, ale i spoilerů, brzdových kotoučů, disků kol a koncovky výfuku. Další nabídkou jsou nálepky a unikátní motivy, kterými se budete lišit od ostatních závodníků. Velmi oblíbené jsou také neony.

  

Průjezd okolo vlaku je spíše o štěstí * V NFS Underground si i zalétáte * Ukázkový drifting

Ve výkonové části je také z čeho vybírat. Postupně získáte lepší motor, převodovku, brzdy, vylepšení vstřikování paliva atd. Také můžete svůj vůz odlehčit, snížit světlou výšku pro lepší ovladatelnost a samozřejmě můžete do svého vozu namontovat systém NOS, který dokáže na krátkou dobu rapidně zvýšit zátah motoru. Všechny uvedené součástky jsou k dispozici ve několika variantách, které si postupně zpřístupňujete.  Za vyhrané závody dostanete určitou finanční částku, podle zvolené obtížnosti. Peníze mají sloužit k nákupu vylepšení, ale ve hře je bohužel další omezení. I přesto, že máte hromadu peněz, nemůžete si například lepší turbo koupit, protože si jej nejdřív musíte odemknout vyhráním závodu. Toto omezení tak naprosto degraduje celou finanční stránku.

Modely vozů a jejich chování

Vizuální dojem je opravdu výtečný. Auta jsou vymodelována velmi dobře a každý nový spoiler, boční lišta či jen nálepka se na vzhledu okamžitě projeví. O to více zamrzí absence replaye. Naprosto nechápu, jak mohou opakované záběry v závodní hře chybět. Při tak krásných modelech je to velké mínus a váš vůz si tak pořádně prohlédnete pouze v menu. Ve hře je jen krátký záběr při startu a pak po dojetí v cíli. V samotném závodě se kamera na určitých místech přepne do venkovního pohledu, ale jen na pár vteřin a především při skocích či bouračkách.

  

Chybička se občas vloudí * I na širokých cestách je někdy těsno * Motion blur v praxi

Chování aut se od minulého dílu bohužel příliš nezměnilo a stále je velmi akční. Pomalu si začínám zvykat, že se série ubírá k arkádovému pojetí a reálného fyzikálního modelu z pátého dílu se již asi nedočkáme. Auta sedí na vozovce jako přikovaná a pokud vletíte do pravoúhlé zatáčky ve 180 km/h, nic vážného se nestane a vy můžete vesele pokračovat dál. Maximálně můžete trošku přibrzdit, ale není to nutné, protože se dá využít svodidel. Hra vás tak nenutí při jízdě přemýšlet. Prostě po startu dupnete na plyn a nohu sundáte až v cíli.

Pokud čekáte na propracovaný model poškození, budete čekat dále. Auta zničit nejdou a čelní náraz ve 200 km/h do betonového sloupu vás tak akorát na místě zastaví, ale pak můžete bez ztráty kytičky pokračovat dále. I přesto, že v průběhu závodu potkáte dvakrát strom a pokus o objetí tramvaje také nevyjde, dojedete do cíle s naprosto nepoškozeným vozem. Při fungujícím poškození vozu by přitom měly vydělané peníze nějaký smysl, protože byste museli platit za opravu.

Audiovizuální zpracování

Grafická stránka je výborná, i když občas působí až trochu kýčovitě. Mám na mysli hlavně naprosto nereálný odraz vozovky, kdy se v asfaltu lesknou nejen vozy, ale i okolní domy. Naštěstí jde tahle možnost vypnout, což se také kladně projeví na plynulosti hry. Dojem z rychlosti je i na průměrných strojích velmi dobrý a při zapnutí motion bluru je vše několikanásobně umocněno. Při vyšších rychlostech dochází k rozmazávaní obrazu a viditelnost se rapidně zhoršuje. Po použití nitra efekt ještě zesílí. Sám jsem tuto možnost příliš nevyužíval, protože závodění je kvůli nepřehlednosti obtížné, ale pro pozorovatele jde o vizuální lahůdku.

  

Touhle pasáží pojedete skoro pokaždé * Řítit se ve 280 km/h čínskou čtvrtí je zážitek * A hned vypadá lépe

Auta zvučí poměrně dobře a rovněž ostatní zvuky neurazí. Velmi kladně hodnotím hudbu. Celkem hra obsahuje 26 skladeb, z nichž si každý určitě vybere své favority. U každé písničky je možno nastavit, zda má hrát všude, v menu, při závodě a nebo vůbec. Tuto možnost jsem ocenil a ihned vyřadil některé elektronické kousky, které mému rockovému uchu neladí. Podivné je, že i přes zakázání některých skladeb je hra dál vesele pouští, proto bych uvítal tlačítko pro posunutí na další skladbu, ale to je jen taková drobnost.

Variabilita tratí je bídná

Tratím sice nelze upřít kvalitní grafické zpracování, horší je to však s jejich variabilitou. Hra se odehrává jen v jednom městě, a to navíc není nijak rozsáhlé. Najdete zde čínskou čtvrť, centrum, průmyslovou oblast, rozestavěnou dálnici či odvodňovací kanál. Tratě pak vedou různě přes výše uvedené oblasti. Zpočátku je to ještě v pořádku, protože třeba polovina tratě je nová a druhou půlkou jste jeli v předchozím závodě. Postupem času se ale vše opakuje, jen se to jede třeba obráceně.

  

Konečně první * Už je to uděláno, už je to hotovo * Nabídka herních módů je pestrá

Velkým problém jsou jakési omezení po stranách tratě. To, že z tratě nelze vyletět bych ještě překousnul, ale když si chci ostrou zatáčku zkrátit skokem podél fontánky a ve vzduchu narazím do neviditelné bariéry, to už je trochu moc. A ještě se přitom zajiskří, jako kdybych brousil bokem o svodidla. Zkratky jsou rovněž velkým zklamáním a rovnou zapomeňte na jejich hledání. Jsou totiž vidět přímo na mapě. Navíc se na tratích vyskytuje až příliš málo technických míst, kdy jste nuceni přibrzdit a v podstatě se jede pořád na plno.

Nepříliš podařené je i zpracování dopravy. Rozhodně nečekejte nějaké zácpy ve stylu Midnight Club 2. Zde je doprava spíše sporadická, ale o to více zákeřná. Auta vám vjíždějí do cesty z vedlejších ulic, objevují se v rychlých zatáčkách a vše na mě působilo hodně umělým dojmem. Navíc se při jízdě na více kol objevují vozy na stále stejném místě, jen v jiném provedení. Doprava hodně komplikuje situaci především v Drag závodech, kdy jediný kontakt znamená okamžitý konec.

Král je mrtev, ať žije král?

Král, tedy NFS Porsche Unleashed, rozhodně není mrtev, jen učinil moudré rozhodnutí a dal svému ambicióznímu synkovi území, ať si založí vlastní, akčnější království. Tyhle hry zkrátka nelze srovnávat, neboť každá nabídne úplně jiný zážitek. Need for Speed Underground je bezesporu kvalitní a zábavná závodní hra. Propracované možnosti tuningu spolu s módem Underground skýtají zábavu na dlouhou dobu. Mě samotnému se hru podařilo dokončit za tři dny, a to jsem závodil převážně na střední obtížnost, občas jsem zkusil i nejtěžší.

Světlé stránky hry
  • propracovaný tuning vozů
  • Underground mód
  • hezky zpracované modely aut
  • hratelnost a zábava
  • příjemná grafika
  • řízná hudba
Temné stránky hry
  • nízká variabilita tratí
  • chybí model poškození a replay
  • arkádové pojetí

Potěší také inteligence protivníků, kteří se vás snaží natlačit na protijedoucí vozy či pilíře tunelu. Povedená je hudba a grafická stránka. Co však nepotěší je bídná variabilita tratí, absence modelu poškození, replaye a pohledu s přístrojovou deskou a volantem. Jak již ale bylo řečeno, i přes arkádové pojetí se jedná o kvalitní závodní hru, kterou byste si rozhodně neměli nechat ujít.

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 9/10
Ovládání: 8/10
Hratelnost: 8/10
Atmosféra: 8/10

Kvalitní závodní hra, která i přes pár mušek a arkádové pojetí nabízí velkou porci zábavy na dlouhou dobu, a to především díky propracovanému tuningu vozů. Určitě si ji nenechejte ujít.

Celkové hodnocení: 8/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Arkády | Závodní arkáda
Výrobce: Black Box Games
  • Propracovaný tuning vozů
  • Underground mód
  • Hezky zpracované modely aut
  • Hratelnost a zábava
  • Příjemná grafika
  • Řízná hudba
  • Nízká variabilita tratí
  • Chybí model poškození a replay
  • Arkádové pojetí
Diskuze (34) Další článek: Vojenská akce kill.switch bude i na PC!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,