Recenze: Neighbours From Hell 2 - jak dostat souseda do blázince?

Jste škodolibí? Milujete pocit, který ve vás vyvolává neštěstí druhých? Situace, kdy lidé zuří či se naopak červenají? Rádi škádlíte druhé a jejich utrpení sledujete z povzdálí, s pocitem dobře vykonané práce? Pak jste na chlup stejní jako hrdina hry Neighbours From Hell 2, pokračování jednoho z nejoriginálnějších titulů posledních měsíců. Milý Woody je zpět a opět s dávkou svérázného humoru!

Typ hry: Simulátor sousedských vztahů
Minimální konfigurace: Procesor 233 MHz, 128 MB RAM, 310 MB na HDD, 8 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 500 MHz, 256 MB RAM, 310 MB na HDD, 16 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 310 MB na HDD, 64 MB grafická karta
Homepage hry: (
Výrobce hry: JoWooD (
Vydavatel hry: JoWooD (
Distribuce v ČR: SeVeN M (
Předběžná cena: 999,- Kč

Když jsem loni na podzim objevil v útrobách internetu demoverzi "humorné televizní show" Neighbours From Hell, neváhal jsem. Odměnou mi bylo několik minut úžasné hry, která nepostrádala zajímavou myšlenku, roztomilé zpracování a humor, tolik opomíjenou složku našeho života. Smích je kořením našeho bytí, nejkrásnějším lidským projevem a pokud ho ve vás dokáže vyvolat počítačová hra, je skutečným darem. Neighbours From Hell si tak po zásluze odneslo sympatie nejen mé, ale i dalších členů redakce Doupěte. Mladý "šibálek" Woody se však znovu vrací na naše obrazovky, o půl roku starší, stále však s puberťáckými sklony a chováním.

Jednoduché, ale na druhé straně přehledné menu * Už jste někdy dostali ránu elektrickým proudem? * Jídlo je zničeno, soused zuří - jednoduše idylická chvilka

Byla to právě televizní show, která sloužila v jedničce coby záminka pro vaše zvrácené činy. V druhém díle však v zásadě veškeré trápení souseda provádíte z důvodů ideologicky významnějších - tedy pro vlastní potěšení :-). Drobná změna však nemění jinak zažité standardy - hned po spuštění hry vám bude jasné, že tohle jsou staří známí Neighbours From Hell, tentokráte ovšem v mnohem zajímavějším a exotičtějším podání.

I na dovolené si užijete spoustu legrace

Sousedův domek tak tentokráte nahradilo prostředí lákavějšího rázu a z nudné šedi interiéru se podíváte i do záživnějších míst po celém světě. Svého souseda tak budete trápit u proslulé Velké čínské zdi, na palubě zaoceánského parníku, na pláži, ale také v mnišském chrámu, kde se oddává radostem meditace a snahy o dokonalé propojení těla a mysli. Tvůrci se v návrzích jednotlivých místností vyřádili a suverénně překonali první díl, který se zdá být v oblasti herního prostředí jen chudým příbuzným. Navíc i samotné trápení neoblíbeného souseda nabírá na dalším rozměru, za což vděčíte přítomnosti dalších herních postaviček i kvalitnějším žertíkům.

Pádů si užijete opravdu mnoho * Maminka dává svému miláčkovi co proto - jen by to chtělo příště na holou, páni vývojáři! :-) * Podaří se mi vylákat kraba z jeho úkrytu?

Hlavní roli obstarává kromě nerozlučné dvojice "Woody - soused" také matka vaší oblíbené oběti. Jak si všimnete již při prvním pohledu, podoba se zkrátka nezapře. A není to pouze otázka vzhledu, ale také chování. Sousedova matinka je totiž ženou činu. Za každý žertík, který ohrozí jejího oblíbeného pejska či ji samotnou, tak svého mladého synka řádně ztrestá (byť je v tom celém bez viny). Krom hyperaktivní rodičky potkáte také sousedovu vyvolenou a věřte mi - tahle dívenka rozhodně proslulou anorexií netrpí.

Pasti a vtípky tam, kam se jen podíváš

Jádro hry? Stejně tak prosté a jednoduché jako v prvním dílu. Hrdina pobíhající po několika prostranstvích a vytvářející možné i nemožné vtípky, kterými se snaží svého souseda vyvést z míry. Budete tak používat obvyklých fint, spektrum žertíků však bylo znatelně rozšířeno a tak na vás čekají především novinky, ještě tvrdší a zlomyslnější než v případě prvního dílu. Milovaného souseda tak vystrašíte žraločí ploutví připevněnou na dětskou ponorku, poslední pramínky vlasů mu sežehne fakír a jeho pochodeň. Nouze nebude o zásah elektrickým proudem či chutné-nechutné pokrmy připravené místními šéfkuchaři. Vaše oběť si pak mimo jiné vychutná let raketou (vlastně spíše za raketou, ke které je připoutána lanem), závidět ji jistě budete také osvěžující sprchu, kterou souseda počastuje rozzuřený slon. A takhle bych mohl pokračovat do nekonečna.

Je libo kousek grilovaného souseda? * I náš milý Woody občas dostane co proto * Báječná a osvěžující sprcha

Kvalita žertíků z prvního a druhého dílu? V této otázce platí známé pravidlo - co člověk, to jiný názor a odlišný vkus. Osobně bych vyzdvihnul díl druhý, který nabízí rozmanitější a především důmyslnější způsoby, jak vyvést souseda z míry. Jednička se však pyšnila originalitou, na kterou pokračování pouze navazuje - přináší jen minimum novinek, zkrátka a dobře téměř nic, co by znalce prvního dílu překvapilo. Stále však povedené žertíky neztratily onu schopnost rozesmát vás – a to se jistě cení. I tak si však dovolím s přesností na 100% tvrdit, že u odpůrců prvního dílu nemá pokračování byť jen teoretickou šanci na úspěch. Jediné štěstí, že podobných morousů (neschopných docenit hru humornějšího ražení) je mezi námi naprosté minimum.

Další inovace? Hledáte marně

Hra Neighbours From Hell 2 je stejně legrační jako její předchůdce, staví na stejných základech, používá stejný systém "tvorby" žertíků a bavit se u ní budete přinejmenším stejně skvěle jako u postaršího předchůdce. V čem je tedy problém? Právě ve slovíčku "stejně", které musím používat na můj vkus až přespříliš často. Tvůrci se nepokoušeli o výraznější změny konceptu hry, za což jim patří náš dík - bohužel jej však zároveň nedokázali obohatit ani o minimum významnějších novinek, které by stály za zmínku. Hratelnost tak naopak kazí možnost být až třikrát spatřen sousedem (to se v jedničce již napoprvé rovnalo konci aktuálně rozehrané mise). I tak krátká herní doba se zcvrkává do jednoho zábavného dne - žádné delší dobrodružství vám Neighbours From Hell 2 bohužel nenabídne. Přípravu pastí vám tak může ztížit pouze zisk některých „surovin,“ při nichž si vyzkoušíte také své vlastní schopnosti – pro vytažení kraba z jeho v písku vyhloubené nory tak musíte po jistý čas udržet pohybující se kurzor myši v kulatém políčku, které je dobře vidět na tomto obrázku.

Pokud se snažíte, úspěch je zaručen * Býci opravdu nemají červenou barvu rádi * Loď se potápí a kapitán ji stále neopustil

Jen minimální jsou bohužel také změny „vizáže,“ což ovšem považuji za nepodstatnou vadu. Příjemná grafika prvního dílu mě totiž opět okouzlila svým kresleným nádechem, velký dík patří tvůrcům za zpracování mnohem rozmanitějšího prostředí. Po hudební i zvukové stránce nemohu nic vytknout, tvůrci však nijak výrazně nepřekvapili a tak i nadále zůstáváme u laťky, kterou nasadil již první díl.

• Dávka poctivého humoru
  • Nové žertíky a vtípky
  • Nápaditější prostředí
  • Další herní postavy
  • Systémové nároky
  • Krátká herní doba
  • Minimum inovací oproti prvnímu dílu

Srdce jásá, mozek pláče

Těžký je osud recenzenta. Z celého srdce bych si přál, abych mohl Neighbours From Hell 2 počastovat vyšší známkou než zvolených 6,5/10. Jenže nic není tak jednoduché, jak na první pohled vypadá. Kde nejsou inovace, ani nápaditá myšlenka ve spojení s humorem zkrátka nepomůže. Druhý díl rozhodně nezůstává nic dlužen pověsti svého předchůdce a přestože se stalo to, čeho jsme se ve skrytu duše obávali (tedy nedostatku novinek a pocitu pouhého datadisku, který hra vyvolává), jedná se stále o nadprůměrnou počin. Máte-li tedy rádi herní tituly, v nichž není o dobrou zábavu nouze, neexistuje lepší volba - společně s Armed & Dangerous a 6 ženichů a 1 navíc je Neighbours From Hell 1 & 2 jednou z mála sérií, k nimž se budu i v budoucnu rád vracet. A právě to je největší dar. Díky, páni vývojáři, těšíme se na další díl!

Grafika: 6/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 6/10

Zavítejte do světa, ve kterém můžete dát průchod škodolibosti a dalším negativním stránkám svého já. Neighbours From Hell 2 nabízí jedinečnou příležitost vyřádit se v utrpení druhých a přitom si užít bohatou porci humoru. Škoda jen, že ten tentokráte nešel ruku v ruce s dostatkem inovací.

Celkové hodnocení: 6,5/10