Recenze: Nemesis Of The Roman Empire – zdařilá sandálová RTS

Psal se rok 2002, když nám bulharská vývojářská firma Haemimont Games naservírovala skvělou galskou RTS Cetic Kings. Do té doby přehlížený výtvor zaujal adventurními prvky i skvělou hratelností. Nyní, o dva roky později, vás seznámíme s jeho nepřímým následovníkem, který vás vtáhne do tajů punských válek. Čtěte naši recenzi a seznamte se s prvním překvapením roku 2004!

Platforma: PC
Typ hry: RTS
Multiplayer: Internet, LAN (8 hráčů)
Minimální konfigurace: Procesor 400 MHz, 128 MB RAM, 700 MB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 400 MHz, 12 8MB RAM, 700 MB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Celeron 2,2 GHz, 512 MB RAM, 700 MB na HDD, 128 MB grafická karta
Výrobce hry: Haemimont Games (
http://www.haemimont.com/)
Distributor hry: Enlight Software (
http://www.enlight.com/
Distribuce v Česku: Zatím není rozhodnuto
Homepage:
http://www.haemimontgames.com/punicwars/index.html

Chtěli byste vědět, jaké je přejít s Hannibalem přes Alpy nebo bojovat po boku Scipia Africana? Toužíte potom rozdrtit kartáginské loďstvo či prožít nejednu z dalších událostí doby římského impéria? Nemesis Of The Roman Empire vám nabídne všechny důležitější konflikty mezi Římem a Kartágem, v podobě a zpracování do dnešního dne nevídaného. Jste-li zmateni názvem hry, mám pro vás jednoduché vysvětlení – poslední výtvor burharských Haeminon Games byl původně projektován coby Celtic Kings: The Punic Wars. To jen pro přehlednost. Tak se na ni pojďme podívat.

Zapalte pod kotlem

V základním menu máte na výběr z několika variant. Jednak je to klasický singleplayer mód, v němž budete moci okusit vojenské taktiky Římanů, Kartaginců, Galů a Ibeřanů. Oproti Celtic Kings tedy přibyly dva národy. Dále je zde tutorial, který vás seznámí se základními funkcemi a ovládáním hry, multiplayer, který nabízí hru přes internet a LAN a asi nejpodstatnější adventure mód. Ten nabízí dvě rozsáhlé kampaně - jednu za římskou a druhou za kartáginskou stranu, přičemž ty se dále dělí na několik menších. Délka jednotlivých misí je neuvěřitelná a strategického manévrování s vojáky po mapě si užijete v každé z nich.

  

Ranní koupel v řece * Fénický přístav * Skvělá a přehledná mapa!

Někdo má, někdo nemá

Za zdařilou považuji velkou různorodost jednotek. Jen za římskou stranu máte k dispozici lučištníky, oštěpaře, legionáře, pretoriány, jízdu, gladiátory a mnoho dalšího. Význam jednotek je nadmíru důležitý a v každé potenciální bojové situaci se budete muset rozhodnout, zda použít ty či ony vojáky - každá z jednotek totiž oplývá určitými schopnostmi, jenž vám ostatní nenabídnou. Budete-li kupříkladu chtít zničit nepřátelské hradby, jediný, kdo krom katapultů tento útok zvládne, jsou lučištníci.

Rozhodně však také využijete pretoriánů (nejdrsnější hoši – osobní císařská stráž). Až zjistíte, že se na vaši osadu valí hromada Punů a vy nemáte téměř nic kromě pretoriánů, pochopíte, co jsem tím mínil. Dokážou totiž čelit i několikanásobné přesile, aniž by utrpěli větší ztráty. Výsledně to tedy vypadá tak, že horda krví se zadušujících Kartaginců vzhlíží za západu slunce na své přemožitele, kteří utrpěli minimální ztráty – a navíc jako „Rambo“ vítězoslavně pochodují krajinou, nahánějíce strach všem kolemjdoucím strašidelnými zvuky, které vydávají jejich meče cinkající o kovové opasky se symbolem pretoriánské gardy. A to je, věřte mi, něco!

Schopnostmi samozřejmě disponují i ti na druhé straně konfliktu. Kartaginci oplývají rychlou jízdou, silnými bojovníky, ale hlavně bojovými slony, pro něž není problém skolit i pět římských legionářů jedním mávnutím chobotu. Roztroušené štíty a helmy Římanů se díky těmto gigantům budou válet všude okolo.

  

Májový průvod * Jen přijďte, Římani * Jako na burze ve Wallstreet

Dalším plusem jsou speciální formace, do kterých se mohou některé jednotky seskupit. Při útoku tak nenastane ,,úplný” chaos, ale (hlavně u Římanů) převládá organizovanost, která zaručí větší efektivitu útoku.
 
Taktika a strategie

Autoři vsadili na věrohodné zpracování vojenské mentality a odpovídá tomu i celý herní systém. Jak se tedy ve hře postupuje a co je její podstatou? Podobně jako v Celtic Kings spočívá princip dobývání území v obsazování nepřátelských osad. Vaše vojsko jednoduše přinutí místní obyvatelstvo, aby se přidalo na vaši stranu. Postupnou okupací jednotlivých vesnic získáváte početní a strategickou výhodu a nepřítel tím přichází o možnost vás efektivně napadat. Navíc je více něž pravděpodobné, že jeho vojsko začne pomalu vymírat hlady – byli jste to totiž právě vy, kdo zablokoval dodávky jídla do města. Tím se pomalu dostáváme k tomu, jakéže zdroje máte ve hře k dispozici.

Zdroje jsou ve hře de facto jen dva. Jídlo a zlato. Ale ani to nijak nevyrábíte, je dováženo z okolních dobytých osad na vámi určená místa. Zlato je třeba k výrobě zbraní, jejich upgradování a výrobě jednotek. Hlavní složkou vesnice jsou její obyvatelé, jejichž hlavním úkolem zůstává práce v jednotlivých budovách. Právě tím je docíleno rychlejší výroby. Muži pak poslouží jako branci.

Hlavní budova hry je kasárnami a skladištěm jídla zároveň. Všechny vyrobené jednotky jsou automaticky posílány právě sem, aby se podrobily výcviku. Odtud je pak můžete posílat, kamkoliv jen chcete. I když to tak nemusí působit, tento systém je nesmírně důležitý - dojde-li ke zdrcující invazi nepřítele, všechny v kasárnách „uschované“ jednotky se jako jeden muž vrhnou na příchozí vojsko. Jsou tedy jakousi záchrannou brzdou.

  

Slon Dumbo v akci * Takhle se ničí nepřátelské hradby * Iberská vesnice

Výbornou záležitostí jsou vylepšené katapulty. Je jich několik druhů a jsou účinným nástrojem nejen na ničení nepřátelských hradeb. Samotné hradby pak obývají lučištníci.

Skvěle zpracována je i mapa. Je přehledná, srozumitelná a hlavně jednoduchá. Mapu využijete často a stane se vaší tajnou zbraní, protože na ní přesně uvidíte, kam se nepřátelská armáda chystá. Třešničkou je pak kvalitní editor map, díky kterému si budete moci vytvořit libovolné herní scénáře a mapy.

AI a zelený jídelníček

Troška dějepisu

Kdo z nás by neznal slavnou Římskou říši, která naháněla hrůzu všem barbarům? Na cestě za její slávou však stálo několik překážek. Nejprve bylo nutné sjednotit rozdrobenou Itálii, dobýváním měst a zakládáním nových osad rozšiřovat pole působnosti po celých Apeninách. Následovaly války s vojsky Řeka Pyrrha v jižní Itálii, tímto vítězstvím se Řím dostal na dosah severní Africe. A právě zde začíná jeho vrcholný rozkvět (v letech 264 - 133 před Kristem). V severní Africe ovšem vládl národ Kartaginců v čele s armádou nemilosrdných žoldnéřů. Střety mezi Římem a Kartágem byly časté a větší konflikt byl nevyhnutelný už z toho důvodu, že Kartaginci měli pod kontrolou Sicílii a Korsiku. Vše vyústilo v punské války (264 –146 před Kristem). A právě v tomto místě začíná příběh celé hry.

Umělá inteligence nepřátel je úctyhodná. Krom klasického obklíčení, semknutí do kleští, obcházení a průzkumu se budou nepřátelé vašim jednotkám mistrně vyhýbat a potáhnou přímo na váš tábor. Zjistí-li vaši soci, že jste v přesile, okamžitě se obrátí a seč jim síly stačí utíkají zpět do tábora.

Za strategicky důležité považuji rozmístění vojáků do jednotlivých částí map v rámci monitorování oblasti a kontroly nad vámi okupovanými osadami. Vaše jednotky však nemohou bez řádného zásobování setrvat na této pozici věčně. K tomuto účelu slouží jakýsi zásobovací osel, který, plně naložený jídlem a vedený jezdcem, zásobuje vojáky na frontě i obyvatelstvo v týlu. Vydáte-li se tedy na delší cestu s cílem invaze, je nezbytné přibalit také několik oslů, jinak vaše vojsko cestou pomře hlady.

I přesto se pochopitelně čas od času stane, že na zásobování zapomenete. Potom vás tedy čeká nepříjemná situace – budete tak jen smutně přihlížet tomu, jak všichni na dálku vyhlížejí osla a jeden po druhém umírají. Nic příjemného, věřte mi.

  

S pretoriány není sranda * Hlavní budova Římanů – skvost! * Další říční masakr

Základní systém hry je velice propracovaný a zábavný. Jediné, co by se mu dalo vytknout, je přítomnost pouhých dvou surovin - na jejich shánění se však ani vy, ani obyvatelé vaší osady nijak nepodílí. Jsou dováženy z ostatních vesnicí způsobem, jako by se braly odnikud – nikdo je netěží, přesto se v osadách nalézají jejich nekonečné zásoby. Na druhou stranu nám autoři ulehčili situaci a vy se tak můžete soustředit výhradně na boj.

,,Stěrače stírají, klakson troubí” - grafika a zvuk

Dostáváme se k mé oblíbené části každé recenze, ke graficko-akustickému zpracování. Grafika Nemesis Of The Roman Empire je velice povedená. Terén je 2D, což chválím, protože je přehledný, dobře zpracovaný co se členitosti týče a vojáci se po něm pohybují přirozeně. Chceme-li si užít negativní kritiky, pojďme se podívat na zoubek zvuku - konkrétně dabingu Kartáginců.

Začněme hudbou, která do kategorie mínusů nespadá, naopak zaujme motivy, které skvěle zapadají do struktury příběhu a dotváří už tak skvělou bojovou atmosféru. Objevují se v ní některé moderní prvky, ale hlavně skvělé bicí a celkový dojem z ní je velice příjemný.

  

Sjezd římských papalášů * Krásná kostra slona * Galové, jestlipak také pijí kouzelný nápoj

Zvuky ve hře jsou pestré, totéž platí o dabingu římských vojáků. Když jsem ale slyšel namluvení Kartaginců, nad jejich výroky jsem se zhrozil a všechen dobrý pocit, který jsem doposavad ze hry měl, silně utrpěl. Dabing je v angličtině, ale objevují se zde i průpovídky v arabštině! Něco takového mě naprosto uzemnilo! Každý přece ví, že Arabové se do severní Afriky dostali až na konci sedmého století našeho letopočtu. Navíc staroarabštinou tehdy mluvil sotva jeden kmen na Arabském poloostrově.

Nevím, jestli jsou páni vývojáři neznalí historie, ale tento fakt dosti sráží celkovou úroveň profesionálního zpracování hry. Na druhou stranu se mi ulevilo, když jsem zjistil, že autoři nedotáhli myšlenku do konce a nevydávají tak Kartágo za Tunisko a Hannibala za prezidenta Zine El Abidine Ben Aliho. Shrneme-li výše řečené, tak grafika je velice poutavá, totéž platí i o hudbě, nadabování Kartaginců je ale ostudné.

Světlé stránky hry
  • Délka misí
  • Rozmanitost jednotek
  • Zpracování bojů
  • Editor map
  • Scénář kampaní
  • Mapa
  • Pretoriáni, bojoví sloni
  • Grafika
  • AI
Temné stránky hry
  • Ostudné nadabování Kartaginců
  • V zásadě hra nepřináší nic nového

VIVAT ROMA!

Nemesis Of The Roman Empire je velice povedenou strategií, skoro by se dalo říci, že něco podobného tu v minulých měsících chybělo. Nová hra tak rozvinula strategický koncept svého předchůdce – Celtic Kings: Rage Of War - a zábava v podobě punských válek a Hannibalova tažení na Řím potěší každého milovníka historie i RTS. Haemimont Games nám zkrátka předvedli, že hry dělat umí a my si tak můžeme opět vychutnat kvalitní historickou RTS.

Grafika: 7/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 8/10

Historická strategie z období punských válek se skvělou hratelností, propracovaným herním systémem a nekončícími bitvami. Hledáte-li kvalitní RTS, jste na správné adrese!

Celkové hodnocení: 8/10

Diskuze (1) Další článek: AKTUALIZOVÁNO: UEFA Euro 2004 je tu v hratelném DEMU!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,