Recenze: Neverwinter Nights 2 – návrat zaprášené legendy

Diskuze čtenářů k článku

someone  |  15. 11. 2006 07:26

Firmu Obsidian Entertainment (pokiaľ viem) netvoria ľudia z Bioware, ale ľudia z firmy Black Isle Studios - pobočky firmy Interplay, ktorá sa zameriavala na RPG. Pod jej krídlami vyšli hry Baldur's Gate. Black Isle si potom sami urobili Icewind Dale (na lincencovanom engine na ktorom bežal Baldur's Gate). Black Isle však zanikla spolu s bankrotom Interplay. Ľudia čo tam pracovali (v BI) potom založili novú firmu. Takže spolupráca medzi Bioware a Black Isle bola úzka (napr. Bioware renderovala postavičky do Icewind Dale), ale to je tak asi všetko

 |   |  Odpovědět
Pettka, Pettka  |  15. 11. 2006 10:41

Omlouvám se, máte samozřejmě pravdu, nějak mi splynuly společnosti Black Isle a Bioware, zvláště pak pro velmi podobné personální obsazení.

 |   |  Odpovědět
bat  |  15. 11. 2006 15:34

na jaky grafice jsi to hral ? (je uveden jen cpu). dekuji za info i za recenzi... jinak celkem skoda... roky cekani a ono je to takove - prumerne... Takze asi pockejme par let az to bude za 299kc a budeme mit vsichni GF 8800

 |   |  Odpovědět
Pettka, Pettka  |  15. 11. 2006 16:09

GeForce 6600 GT. V rozlišení 1280x1024 běžela hra plynule při rozumné míře detailů, ale při dalších redakčních testováních jsme odhalili, že grafika prostě už lépe vypadat nebude ani na silnějších sestavách.

 |   |  Odpovědět
mp  |  15. 11. 2006 18:30

ja jsem to hral s 7800 GT, a na nejvyssi detaily to bezi naprosto plynule

 |   |  Odpovědět
mp  |  15. 11. 2006 18:35

a prumerne to neni ani ani omylem, jak rikam staci nastavit obtiznost na hardcore D&D, vypnout automaticke kouzleni a je z toho stary dobry baldurs gate. Navic je to obrovska hra, act I jsem hral nepretrzite 2 dny. Ale je nutne mit posledni patch, puvodni hra je dost zabugovana, s patchem uz bez problemu...  

 |   |  Odpovědět
Ripper  |  15. 11. 2006 17:28

Ty ukazky ze hry jsou moc dobry napad a dost to ocenuji, ale nebyla by moznost dat k tomu flashi i odkaz na stahnuti v nejakem rozumnem formatu, treba ogg theora nebo xvid? Myslim ze by to ocenilo vic lidi, nejen ja, kdyby se ty videoukazky daly stahnout, a nemusel se kazdej spolehat na zapnuty a funkcni flash v prehravaci. Neni to zas takove pravidlo, jak se muze nekterym lidem znat. Diky.

 |   |  Odpovědět
Martin_Bocek, Martin_Bocek  |  15. 11. 2006 18:07

Dobrý den,
děkuji za reakci - ty flashe jsme nehodily poprvé, takže zatím spíš testujeme jak to vypadá, co to dá a jak to udělat co nejlíp. Nápad alternativy flash / stáhnout není špatný, minimálně u videorecenzí s ní rozhodně počítáme. U ostatních počinů ještě uvidíme, ale rozhodně to není špatný nápad

 |   |  Odpovědět
lama  |  15. 11. 2006 23:47

priznavam, ze mozna je to chyba na me strane, ale nic nebylo slyset... nejaky komentar nebo zvuk hry by se hodil

 |   |  Odpovědět
Dude  |  15. 11. 2006 17:56

... to fakt vypadá jako datadisk jedničky....

 |   |  Odpovědět
mp  |  15. 11. 2006 18:28

nahodou je to vyborna hra. Od dob baldurs gate me zadne RPG takhle nechytlo. Samozrejme za predpokladu, ze se obtiznost nastavi na hardcore D&D pravidla a tim padem je nutne vypnout automaticke kouzleni u vsech postav a kouzlit vlastnorucne...
A problemy s narocnosti, nebo se stabilitou(verze 1.02) jsem taky zadne nezaznamenal (i kdyz mam pravda novejsi pocitac).

 |   |  Odpovědět
Pettka, Pettka  |  15. 11. 2006 19:58

Jsem nadmíru potěšen, že se najde někdo, kdo má na hru stejný názor. Přesně pro Vás je hodnocení napsáno, tak, jak je. A věřím, že si přičtete tři body a máte ultimátní 10/10, stejně jako já.

 |   |  Odpovědět
MichiGen  |  15. 11. 2006 20:25

Ja vam poviem len tolko ze tato recenzia je totalne o nicom pozrite sa na zahranicne weby neklesla pod 80% pohybovala sa od 80%-100%.Btw testovat dnes nieco na 6600GT je absolutny nezmysel 6800GT je uz lowend.... a preboha to co tu mate za screenshoty? TO co tam vidim kocky?????? TO bolo vykreslovane software?? hmmm.... ak ma niekto zaujem mozem poslat moje screeny z mojej 7900GTO taktnutej ze hra nebude vyzerat lepsie na silnejsich zostavach je absolutna kravina hral som Gothic 3 a mam Neverwinter 2 a mozem s cistym svedomim povedat ze Neverwinter 2 ma podla mna ovela lepsiu grafiku a celkovo je to lepsie RPG aj ked je tazke porovnavat ale men urcite sadne viac nez Gothic. Dohovoril som a testujte to aspon na 7600GT a s novymi ovladacmi autor recenzie sa nato asi vysral tie screenshoty su vazne otrasne ukazuju hru v najhorsom svetle moje hodnotenie je 9,5 ostatni citatelia spravte si zaver aky chcete

 |   |  Odpovědět
mr_wawra, mr_wawra  |  15. 11. 2006 20:36

mozna bys byl prekvapenej, kolik lidi hraje na dnes uz lowendovy 6600GT (mnoho hracu ani na tom). Jako vyraznej nedostatek bych to nevidel, k cemu budou beznymu hraci obrazky z high-end grafiky:

 |   |  Odpovědět
negr  |  15. 11. 2006 20:53

Aby mohl tiše závidět

 |   |  Odpovědět
RP  |  15. 11. 2006 21:00

Tak 7900GTO rozhodne nie je high-end grafika a ked niekto na konci roku 2006 hra hru na VGA z roku 2004 co caka ze uvidi. Pri tempe vyvoja asi velke *****. A grafika na lepsich PC rozhodne vyzera nadherne a nic si nezada s ostatnymi RPG vydanymi tohto roku, ktomu priratame asi najlepsi pribeh v hre za posledny rok, skvele fungujuci system vyvoja postav, skvelu hudbu... hopla ono to bude asi jedna z najlepsich hier za tento rok. moje osobne hodnotenie 9.5/10.
Inac hudba z prveho dielu mam taky dojem ze hra iba zo zaciatku pretoze ja som za poslednych 6 hodin hrania nepocul uz ziadnu hudbu z prveho dielu ale same nove kusky.. moze my tuto moju domienku potvrdit niekto kto to hra dlhsie ako 10h (??alebo to je iba moj dojem??)

sry za agresivne ladenie prispevku zo zaciatku

 |   |  Odpovědět
Pettka, Pettka  |  15. 11. 2006 21:22

Pokud se jedná o hudbu, máte zcela pravdu. V recenzi jsem se záměrně zmiňoval pouze o naluvení hlavní postavy, které zůstalo stejné. Hudba je z významné části nová a jak jsem psal, připoutá vás ke hře.
Pokud se grafiky týče, uznávám, že moje grafická karta již pamatuje lepší časy, ale pokud jste si četl recenzi a diskusi, tak víte, že jsme hru testovali i na jiných redakčních strojích bez výrazného rozdílu.
Stejně tak bych vás odkázal na konec recenze v případě hodnocení hry. POkud jste fanoušek série NWN, připočtete si krásné tři body (originál a dva datadisky), abyste se, stejně jako já, dostal k 10/10. Bohužel si však je nutno uvědomit, že většina hráčů nepamatuje dobu, kdy se člověk hrou bavil i přes krkolomné ovládání. Optimalizace je na tak tragické úrovni, že běžného hráče odradí od tohoto skvělého kousku. Proto jsem se musel odhodlat k objektivnímu hodnocení 7/10 pro všechny.

 |   |  Odpovědět
MichiGen  |  15. 11. 2006 22:35

No ze 7900GTO pretaktovana za vykon 7900GTX nieje high end sa da povedat kedze uz vysla 8800GTX ale kazdy vie ze 8800GTX si nedovoli hocikto a az vide 8600GT ktora bude mat vyssi vykon ako moja potom priznam ze je to "len" mainstream. Podla obrazkov ako som uz napisal co tu vidim ak ste hru testovali na inych pc s lepsim HW a nevyzeralo to lepsie tak potom som blazon asi ja ale nechapem ako mozte nieco take napisať.Tu su linky na screeny ktore som len narychlo vyfotil tiene niesu dane na maximalne rozlisenie tak isto nieje zapnuty antialiasing a bola nutna kompresia do jpg formatu i tak podla mna vyzeraju ovela lepsie nez to co tu ukazujete chudakom citatelom a si myslia ze neviem co za hrozu to je Doporucujem kliknut po nacitani na screen inak sa nezobrazi v prirodzenej velkosti a obraze
http://img377.imageshack.us/my.php?image=nwn21ga3.jpg
http://img515.imageshack.us/my.php?image=nwn22jq4.jpg
http://img520.imageshack.us/my.php?image=nwn23id7.jpg
http://img204.imageshack.us/my.php?image=nwn24wh5.jpg
http://img472.imageshack.us/my.php?image=nwn25oc9.jpg
http://img161.imageshack.us/my.php?image=nwn26wp9.jpg
http://img161.imageshack.us/my.php?image=nwn27dp8.jpg
http://img512.imageshack.us/my.php?image=nwn28eu0.jpg
http://img231.imageshack.us/my.php?image=nwn29wf6.jpg

Vazeny autor recenzie zamyslite sa nad tym kolko prace muselo dat mnohym ludom na tom aby vytvorili takuto skvelu hru, je to viac nez dostojne pokracovanie NWN 1 a mna osobne to nadchlo viac nez Baldurs Gate 2 ktora sa mi velmi pacila takymito recenziami ktore vyzneju ze hra je datadisk k NWN 1 a 7/10 je mensie hodnotenie nez ktore dostal na vasom webe napriklad NFS Carbon o ktorom by sa dalo velmi velmi diskutovat je to pre tuto hru prinajmensom ponizujuce ak by takto postupovali aj ine zahranicne weby tak by chudaci pracoviti autorovia hry za akych mozeme byt vdacni skrachovali... nastastie zahranicne weby davaju hre v priemere 90% tak sa asi bať netreba uz sa tesim na velke mnozstvo modulov pre tuto hru









 |   |  Odpovědět
MichiGen  |  15. 11. 2006 22:43

A ehm to ak ako tvrdite vam hra bezala na rozliseni 1280x1024 !!!!! na rozumnej miere detailov na 6600GT len dokazuje ako je engine nenarocny pre graficke karty s mierne starsou architekturou co je v optimalizacii vzhladom na zobrazovani kvalitu obrovske plus. Zoberte si napriklad taky Oblivion ako by sa hybal na 6600GT na 1280x1024 i keď Oblivion mi ide asi lepsie nez NWN2 co sa tykra poctu fps. Nastastie optimalizacia nedopadla tak hrozne ako u Gothic 3 ktory mi neustale padal a bez 1,5GB RAM ho nebolo takmer mozne "hrat" a to nehovorim o tom ze grafika naplno nesplnila moje ocakavania

 |   |  Odpovědět
MichiGen  |  16. 11. 2006 09:36

Takze ak som to dobre pochopil keby to autor nehral na 6600GT tak by nemusel hromzit na optimalizaciu a dal by grafike urcite aspon 9/10 a ta hratelnost dat 7-10/10 podotykam ze recenzia ma byt jeho nazor a nie vseobecny to moze dat do vsetkych koloniek 1-10 a vysledne hodnotenie 1-10

 |   |  Odpovědět
Pettka, Pettka  |  16. 11. 2006 09:58

Pokud jste to ještě nepochopil, tak jsem hru testoval nejen na svém stroji. U hry, jakou je NWN2, se rozhodně nemohu spolehnout pouze na její vzhled na svojí, postupně zastarávající, mašině. Hru jste zřejmě hrál a pokud ji srovnáte po stránce optimalizace s ostatními, nemůže vyjít vítězně. Domívám se, že grafická karta ovlivňuje nahrávací časy pouze minimálně, stejně tak čekat na "quicksave" 15-20s mi přijde nemístné ve srovnání s ostatními hrami. Hlavní problém bych však viděl v krkolomném ovládání, na které jsou sice příznivci série zvyklí, ale pro běžného hráče se bude jednat o osinu v místech temných a okultních.
Docela by mne zajímalo, kde jste vzal tvrzení, že recenze je čistě názor jejího autora. Recenze se jako útvar pohybuje na rozhraní subjektivního a objektivního stylu. I když jsem se skvěle bavil, nemohu dát NWN vyšší hodnocení, protože vím, že pro většinu hráčů je hra svým pojetím nevhodná. Najde si svoji úzkou skupinku nadšenců, avšak masové oblíbenosti srovnatelné třeba s Diablem se jí nemůže pro její komplexnost nikdy dostat. Podařilo se mi pro příznivce aspoň zmínit, že si mohou k hodnocení připočíst nějaký koeficient, který jim hru přiblíží. Pokud bych recenzoval hardcore letecký simulátor, tak jej také nemohu doporučit širokým masám, protože by je nebavila složitost ovládání (pokud by se jim vůbec podařilo vzlétnout). Snad tohle přirovnání vysvětlí mé hodnocení.

 |   |  Odpovědět
Draag  |  16. 11. 2006 00:19

Ja hodnotim nwn 2 jen kladne. Sice jsem zatim hru hral cisteho casu asi jen 10h, i tak si myslim, ze je to skvela zabava, rozhodne mne hra pohltila vice nez sveho casu singl u nwn1. Hra ma atmosferu BG2 a to je hlavni. A naroky taky nejsou tak strasne jak vsichni oplakavaji. Na mem pc (Sempron 2600+, GF 7600GS, 1GB RAM) hra bezi v pohode v rozliseni 1280x1024 s nejvyssim nastavenim textur (ikdyz tady je asi rozhodujici velikost pameti na karte). Samozrejmosti ovsem bylo vypnuti odlesku vody a stinu. Interface je taky v duchu BG2 sic nektere veci jsou neprehledne, ale protoze je modifikovatelny, uz nyni existuji modifikace a casem pribudou urcite dalsi. V toolsetu se da delat opravdu spousta veci a myslim, ze vyvojari se v dalsich patchich zameri hlavne na multiplayer a podporu pw svetu. Ikdyz diky tomu, ze toolset nabizi tolik moznosti je i znacne slozitejsi a postrada jakekoliv pruvodce, coz je minus, ale komunita si uz sama vytvorila mnoho neoficialnich textovych pruvodcu. Je videt, ze v teto casti vyvojari sazeli predevsim na onu silnou komunitu skalnich hracu nwn1, ktera se na nwn2 tesi. Take je poznat, ze byli nejspis firmou atari tlaceni hru co nejdrive vydat, proto to temer identicke ozvuceni. Mnohe tim zklamali, ale i presto neodradili a myslim, ze nwn2 ceka svetla budoucnost. A nyni zakryji sve male ruzky kapi a necham se pohltit timto nadhernym fantasy svetem.

 |   |  Odpovědět
risingRed  |  16. 11. 2006 03:29

Stravil jsem u te hry zatim asi 30 hodin a maximalni spokojenost. Jeste jsem nenarazil na hru u ktere bych prosmejcil kazdy subquest, ktery nekdo nekde zmini. Hratelnost bych nehodnotil "mezi" 7-10 ... ale tak 9.5 - 10 a nic mene, protoze body lze strhnout pouze za technicke zpracovani ovladani a grafiky a bugy ai clenu tvoji skupiny ... na vsech cizich serverech na ktere jsem narazil hodnoceni hry presahuje 80% a pro mne lehce nejlepsi hra co letos vysla. Nutnost vyzdvyhnout super komentare spolecniku (Neeshka,Kelgar) a na zaklade toho pohanit, ze jedina slecna ve hre na romanci je Elanee, ktera je jasnou kandidatkou cislo jedna na osinu v zadku (i kdyz ona je neutral good X ja lawful evil) ... Neeshka rulez :D

PS. Hraji Warlock 10(18) - Blackguard 2(2) - nejlepsi kombinace co jsem nasel pro kouzelnika-bojovnika (stit a medium armor + na 18 levelu[8d6 + 6d6 acid] zraneni ignorujici imunitu a dalsi)

 |   |  Odpovědět
shadowHK  |  16. 11. 2006 08:36

Nechci být kritický, ale ta recenze je dle mého názoru vzhledem k recenzovanému titulu opravdu nic moc, málo informativní a zdá se mi i taková odfláknutá. Kritizovat mizernou optimalizaci, ale přitom to hrát na 6600GT, která je dnes už skutečně za zenitem, je poněkud mimo mísu a celkové hodnocení i dojem recenzenta ze hry jsou tím zákonitě ovliněné, nebo lépe řečeno zkreslené. Doporučuji čtenářům http://www.rpgdot.com/ a přečíst si současně i odkazované recenze na zahraničních herních serverech pro získání objektivněnjšího úsudku. Při vší úctě k recenzentovi jako letitému RPGčkáři, mezi které se také troufale počítám, ta recenze vyznívá dle mého názoru skutečně dost amatérsky.

Věřím, že neurazím recenzentovu profesní ješitnost, a že příště zrecenzuje hry podobného typu a očekávání komplexněji, tedy více do podrobna rozebere jednotlivé aspekty hry a případné i odlišnosti oproti NWN 1, a i objektivněji. I třeba v kontextu obrovské hodnoty této do hry do budoucna vzhledem k početné komunitě hráčů a myriádou modů, která je s ní spojena.

 |   |  Odpovědět
shadowHK  |  16. 11. 2006 08:42

Tedy ta hra si takovouto, i krátkou, recenzi opravdu nezaslouží. Věřím, že se doupě příště polepší, jinak přišlo minimálně o jednoho, i když jen občasného, čtenáře .

 |   |  Odpovědět
MichiGen  |  16. 11. 2006 09:25

No myslim ze vacsina citatelov ma zcela odlisny nazor ako autor recenzie. Okrem toho napisat recenziu o 100% kratsiu na NWN2 nez niekto u vas napisal na NFS Carbon ktoreho dlzka a rozmanitost sa k ziadnej RPG neblizi az na prepracovany tuning je tiez ostuda. Take hry ako Gothic 3 niekde dostanu minimalne na 3stranky a podla mna nieje vobec tak dobra ako NWN 2 ani co sa komunitou hracov tyka a ked zoberiem do uvahy modovatelnost NWN 2 tak nieje o com

 |   |  Odpovědět
Pettka, Pettka  |  16. 11. 2006 09:43

Dovolil bych si Vám oponovat. Většina čtěnářů nejsou hardcore RPG hráči, což se projevilo i na recenzi. Mohl jsem z ní udělat odborný článek o NWN2, nebyl by to pro mě nejmenší problém, ale většina hráčů by nerozumněla ani zbla.
Jinak pro srovnání, Vámi řečená recenze na NFS má 12 tisíc znaků (sám jsem ji psal, mohl bych to vědět), což je přesně tolik, kolik má i tato recenze. A i kdyby byly stránky v časopisech po čtyřech tisících znaků, jako že nejsou, dostáváte se na ony vámi zmíněné tři stránky. Vím, že odhad délky je ošidný, proto zde uvádím raději fakta než doměnky.
Zkuste si, prosím, uvědomit, že recenze je psaná pro široké publikum, kterému často přijde zbytečné rozebírat do hloubky příčiny občanské války v Luskanu, milostné romance mezi postavami, modifikovatelnost hry, ... O většině podobných věcí jsem se zmínil, kdybych je však rozebral do hloubky, stal by se z recenze článek pro hrstku vyvolených. A, ač bych možná chtěl jinak, je potřeba psát články tak, aby byly čitelné pro širokou veřejnost.

 |   |  Odpovědět
MichiGen  |  16. 11. 2006 11:43

Pre siroku verejnost tomu mam rozumiet ze sa uchylujete k takej komercnosti aby ste proste svojou recenziou sadli kazdemu a kazdy bol spokojny a kazdy si vas kupil?O NWN 2 vobec netreba ziadnu odbornu recenziu ale ako hovorim posobi odflaknuto screenshotov je malo a takmer nic neukazu citatelovi a ani nic neukazuju z tej dobrej stranky hry. Dat do zaporov hry neprivetivost k uzivatelovi?Ako? Po chvilke si clovek zvykne na ovladanie a skoro vsetky okienka si clovek moze posunuť kam len chce ako napriklad vo WoW interface je jednoducho skvely, ziadna optimalizacia? Skusal som hru hrať na 512MB RAM a neswapovalo to tak ako Gothic 3 na 1GB RAM a co sa grafiky tyka je nadherna a az neuveritelne detailne nastavovatelna takze kazdy si najde pekny vzhlad pre svoj PC a ohodnoťit hratelnost 7-10/10 to mi tiez akosi nedava vyznam k comu je to dobre. 7/10 je hodnotenie ake dostavuju hry ktore su v jadre dobre ale su napriklad prilis kratke alebo maju obrovsku hromadu chyb ako napriklad Dungeon Lords ktore dostalo vo vasom casopise tak isto 7/10 ak sa nemylim, je to vysmech

 |   |  Odpovědět
Literát  |  16. 11. 2006 11:47

Mne by jen zajímalo následující. Podle Vašeho tvrzení jste hru zkoušel i na silnějších strojích aniž by se grafika přiliš změnila. Jak je tedy možný tak výrazný rozdíl mezi Vašimi screeny a screeny od jednoho z hráčů? Nezapomněl jste náhodou při zkoušení na silnějším stroji také nastavit vyšší detaily? :)

Co se týče oblíbenosti. Myslím že první díl dokázal, že ani komplexnost není důvod aby si hru neoblíbilo obrovské množství hráčů. Druhý díl přináší pár možností navíc, takže si myslím, že se chytne minimálně stejně jako díl první. V případě NwN totiž nikdy nešlo o singleplayer ale právě o možnost vytvořit vlastní dobrodružství, což zůstalo zachováno a společně se snadnou modifikovatelností je myslím největším tahákem celé hry.

A srovnávat oblíbenost NwN s oblíbeností Diabla? Proboha, vždyť Diablo je jen čistá rubačka s prvky RPG. To můžete srovnávat s Dungeon Siege například. Ale NwN je třeba srovnávat spíš se sérií TES (byť Morrowind a Oblivion už mi připadají spíše jako nudná kombinace mezi FPS a RPG).

Tím jsem vyjádřil co jsem měl na jazyku. Děkuji za pozornost :)

 |   |  Odpovědět
Pettka, Pettka  |  16. 11. 2006 12:12

Možná Vás to překvapí, ale existují jisté normy, jak by měl vypadat obrázek pro prezentaci na internetu. Vím, že jsou z velké části zastaralé, ale ke každý se chce dívat na čtvtrmegový obrázek a čekat, než se načte. Mnozí chtějí obrázky hned, jak na ně kliknou. Bohužel se toto odráží na kompresi a velikosti obrázků.

Pokud se jdná o srovnávání s Diablem, vrátím se ke svému příměru s leteckým simulátorem v jedné z předchozích reakcí. Mohu srovnávat dva simulátory, ale hráči, který je nehraje to nic neřekne. Proto jsem zvolil pro srovnání oblíbenosti mainstreamový titul odlišné kategorie. NWN 2 prostě není titul pro všechny, i kdybychom tak chtěli. Nejedná se o "komerčnost" našeho magazínu, jak naráží Váš kolega, ale nutnost přizpůsobit se většině čtenářů.

 |   |  Odpovědět
Literát  |  16. 11. 2006 13:16

Eh, no, snad jsem Vás neurazil. To bych nerad. Jen jsem si chtěl trošku rýpnout ;) S těmi obrázky je to samozřejmě pravda. Nicméně zase musím souhlasit s někým, kdo zde napsal, že jsou nicneříkající. Chce se mi dodat, že by možná stálo za to k článku přikládat i obrázky v původní velikosti, pro ty, kteří se chtějí podívat jak to vypadá nepoškozené kompresí. Ovšem to je zase práce (byť minimum) navíc.

Omlouvám se ale příměru s leteckým simulátorem jsem si nevšiml. Myslím že tím jsme se dobrali ke shodě. Pak tedy proti srovnání s Diablem ničeho nenamítám. Ono to ani moc nejde, udělat hru tak, aby se líbila skutečně všem. Mladší hráči koukají převážně na grafiku a jednoduchost hraní, takže jim zrovna NwN2 moc nesedne jak říkáte. Naopak pro nás "starší" (no, je mi 23...) odkojené Dungeon Masterem a podobnými RPG je to vítaná věc. Možná jste měl k hodnocení připsat ještě řádek - Pro fanoušky RPG a NwN 9/10 nebo něco v tom smyslu ;)

A k té komerčnosti... To je zcela normální. Každý magazín se musí přizpůsobit tak, aby zaujal co nejširší počet lidí. Takže v tom bych neviděl problém :)

Tak hodně štěstí v dalším recenzování :)

 |   |  Odpovědět
Pettka, Pettka  |  16. 11. 2006 13:44

Každopádně jste neurazil, jsem rád za každý kousek konstruktivní kritiky, nápad s obrázky v původní velikosti není vůbec špatný, pokusím se jej prosadit. Popravdě, pokud se jedná o objem práce s recenzí spojené, bylo by to zanedbatelné :)

Pokud se jedná o příměr se simulátorem, omluvám se, pokud to vyznělo nějak útočně. Jen jsem jej již psal, takže jsem se nechtěl opakovat. Spíše jsem zaražen Vaším návrhem pro dvojí hodnocení, zvláště když na konci recenze píšu: "Pokud si živě pamatujete původní hru a její datadisky, přidejte si za každý dohraný kousek jeden bod k výslednému hodnocení. Přesně pro vás je zde dokonalé pokračování."
Předpokládám, že stejně jako v mém případě se jedná o připočtení tří bodů (stejně jako Vy jsem vyrůstal na Dungeon Master, Wizardry a podobných hrách). Uznávám, že to není uvedeno přímo u hodnocení, propříště se poučím.

Přeji skvělou zábavu s úžasným titulem a i spoustou následujících.

 |   |  Odpovědět
Pettka, Pettka  |  16. 11. 2006 13:47

Každopádně jste neurazil, jsem rád za každý kousek konstruktivní kritiky, nápad s obrázky v původní velikosti není vůbec špatný, pokusím se jej prosadit. Popravdě, pokud se jedná o objem práce s recenzí spojené, bylo by to zanedbatelné :)

Pokud se jedná o příměr se simulátorem, omluvám se, pokud to vyznělo nějak útočně. Jen jsem jej již psal, takže jsem se nechtěl opakovat. Spíše jsem zaražen Vaším návrhem pro dvojí hodnocení, zvláště když na konci recenze píšu: "Pokud si živě pamatujete původní hru a její datadisky, přidejte si za každý dohraný kousek jeden bod k výslednému hodnocení. Přesně pro vás je zde dokonalé pokračování."
Předpokládám, že stejně jako v mém případě se jedná o připočtení tří bodů (stejně jako Vy jsem vyrůstal na Dungeon Master, Wizardry a podobných hrách). Uznávám, že to není uvedeno přímo u hodnocení, propříště se poučím.

Přeji skvělou zábavu s úžasným titulem a i spoustou následujících.

 |   |  Odpovědět
Jindragon, Jindragon  |  16. 11. 2006 12:14

Or-Horo na nasich strankach napsal:
Doporučené grafiky jsou s 256 - 512MB, protože textury bohužel jsou na 128MB grafiky moc velké. Podle mě ale banda fanoušků vydá určitě neoficiální patch, kde budou i textury pro slabší grafiky podobně, jako to bylo v Oblivionu (pamatuji si, jak mi ta první verze padala každých 10 minut).
Na mem pocitaci hra beha na plne detaily uplne plynule: AMD Athlon 64 3000+ (socket AM2), 2x Kingmax DIMM 512MB DDR II 800MHz,  Gigabyte GA-M55S-S3 - nForce 550,  GigaByte MAYA GV-NX76T256D-RH 256MB.
Uzivatelske rozhrani je opravdu strasidelne stejne tak umela inteligence. Hra je ale predevsim udelana tak ze jde velmi jednoduse modifikovat. Napriklad UI si muzete nastavit podled svych potreb mrknete zde.
Pokud vas zajima co se deje v nasi NWN komunite a jestli se planuji nejake PW svety pro NWN 2 mrknete se na nase stranky.

 |   |  Odpovědět
Jindragon, Jindragon  |  16. 11. 2006 12:16

http://nwvault.ign.com/View.php?view=NWN2UI.List
http://www.neverwinter.cz/

 |   |  Odpovědět
bigbythewise  |  16. 11. 2006 15:04

Tak to je divne, Oblivion jsem hral na 128MB Radeonu 9800 s texturama na HIGH a uplne v pohode (v podstate zadny vykonostni rozdil oproti low nastaveni) a textury vypadaly asi tak 13x lepe nez v NWN2, tudiz problem bude asi mezi klavesnicemi a zidlemi programatoru Obsidianu. :)

 |   |  Odpovědět
Kylian  |  07. 12. 2006 09:04

No, tak mě se to seká jako blázen na ani ne poloviční detaily... mám nový drivery .. atd at..
AMD A64 3200+, 2Gb DDR400 Ram, 720BG disky, ATi X800XL 256MB DDR3, SB Audigy 2 ZS ..

jediný co jsem nastavil trošku na víc je rozlišení na 1600x1200, vzhledem k jednadvaceti palcovému monitoru je to povinnost. Jinak stíny fakt zabíjej fps a view distance... trošku jsem to poladil a jde to vpohodě ... ale rozhodně ne na Max detaily... jiný i FPS pecky mi jdou výborně na max, ale NWN2 bohužel ne. Slyšel jsem, že patch 1.03 bude spousta performance problémů opravovat.

 |   |  Odpovědět
Jindragon, Jindragon  |  16. 11. 2006 12:32

Rad bych se tu zastal autora clanku. Me se clanek libi, rozumim tomu ze clanek musi oslovit bezne hrace, takze nemuze byt zamereny na uzkou komunitu tvurcu dobrodruzstvi nebo hardcore RP hracu FR sveta . To co pise jsou fakta a nejenom on, ale i NWN fandove jsou nekterymi vecmi okolo NWN2 malicko zklamani. Ale na konci tunelu vidim svetlo, pokud Obsidian doladi nektere veci a NWN komunita prijde se zajimavymi modifikacemi teto hry. Prakticky my uz Obsidian moc nepotrebujem, pokud jste se trochu mrkli do adresare hry a udelali jste pruzkum, tak jste zjistili do jake hlobky lze hru modifikovat. Takze si myslim ze tu hraci a tvurci svetu maji skvely nastroj na simulaci hry na hrdiny ve svete FR. ;)
Jinak kdokoliv z vas je nadseny fanda her na hrdiny a FR sveta, proste tuto hdur musi mit, uz jen kvuli fantastickemu pribehu ve hre!

 |   |  Odpovědět
shadowHK  |  16. 11. 2006 13:08

Až na to, že tuto recenzi si přečtou spíše hráči RPGčkáři, než širší hráčská veřejnost, kterou odradí už jen to závěrečné hodnocení a tři zmiňované temné stránky hry a hráče RPGčkáře musí pochopitelně taková recenze zklamat. Nezlob se na mě, Petře Koláři, ale domnívám se, že se zde vymlouváš dost alibisticky, místo abys uznal, že toto se ti zrovna moc nepovedlo... - ostatně nejsi žádnej newbie. Ale není dobré usnout na vavřínech, že... navhrhuji, aby dDupě tuto hru zrecenzovalo ještě jednou a lépe a popř. i jiným autorem. A na lepší grafice, než 6600 GT.

 |   |  Odpovědět
Literát  |  16. 11. 2006 13:26

Musím se autora trochu zastat. Pokud se hráč nechá odradit recenzí, tak je mi ho líto. Já sice občas nějakou tu recenzi přečtu ale rozhodně se jí neřídím. Hru si posoudím sám.

 |   |  Odpovědět
Pettka, Pettka  |  16. 11. 2006 13:55

Pokud hodnocení a temné stránky, stejně jako úvod, odradí mainstreamové hráče od NWN 2, pak recenze splnila svůj účel. Pokud není hráč nadšencem v žánru RPG, rozhodně si stojím za tím, že mu NWN 2 nepatří do rukou. anoušci hry si naopak recenzi přečtou celou a dozvědí se, že si mají k hodnocení připočíst přibližně tři body. Stačí se ostatně podívat jen pár řídků nad hodnocení, kde je to napsáno.

O recenzi jsem se rozsáhle bavil s Davidem Slámou, který hru recenzuje pro papírové Doupě. A domnívám se, že pokud si ji přečtete, shledáte, že David má ještě ostřejší názor.

Pokud se jedná o "alibistickou" argumentaci, je založena na článku, který si nejspíše většina diskutujících ani nepřečetla. Dorazili pouze k hodnocení 7/10 a začali lomit rukama nad tou hrůzou. Přitom většina recenze se zabývá skvělým příběhem, propracovaným rozvojem postavy, ... A mimochodem se také zmiňuji o oněch bodech navíc.

 |   |  Odpovědět
shadowHK  |  16. 11. 2006 15:25

Mně se to celkové hodnocení prostě zdá neadekvátní. Ten jeden řádek v textu, sktytý v okolním textu, to nezachrání. To byste totiž pak měli přistupovat stejně i třeba ke zmiňovanému NFS Carbon. Celkové hodnocení 5/10, fanoušci připočte si tři body... Ale už Vás nechám žít . Jo, jinak nevím, proč tato hra nepatří do rukou někomu, kdo není RPGčkář. Třeba díky NWN 2 k RPG přičichne, a tento žánr si zamiluje. Každý jsme nějak s RPG začínali. Zase z RPGčkářů nedělej nějakej elitářskej klub. Je třeba rozšiřovat hráčskou základnu, aby si trh kvalitních single player RPG jen udržel, ale nadále rozvíjel. Jistě by tomu přispělo i příznivější celkové hodnocení a vynechání takových opravdu čistě subjektivních dojmů z hodnocení jako "uživatelská nepřívětivost"...

 |   |  Odpovědět
Pettka, Pettka  |  16. 11. 2006 15:54

Jeden řádek, záměrně skrytý těsně před koncem, aby jej člověk měl ještě v paměťi když si čte hodnocení.
NFS Carbon je typická hra pro široké masy. Kupují si ji i lidé,kteří normálně hry nehrají. Když si představím, že by podobný člověk koupil NWN 2 na základě recenze, rozhodně by mi nepoděkoval, ba přímo naopak. V době, kdy stačí na předmět najet, aby člověk viděl informace o něm, mi přijde dvousekundové držení pravého tlačítka jako naprosto zbytečný opruz. Stejně tak si pojmy "kamera v NWN 2" a "uživatelská přívětivost" nemají co říci. V době vydání prvního dílu se to ještě dalo pochopit, ale nyní už jsme snad někde dál, ne?

 |   |  Odpovědět
shadowHK  |  16. 11. 2006 15:46

Chci tedy říct, že hodnocení 7/10 a uvedení špatné grafiky, uživatelské nepříjemnosti a mizerné optimalizace do závěrečného hodnocení hráče, kteří RPG obvykle nehrají, spíše odradí, a to je myslím škoda. Jestli něco takového je skutečně Tvým, nebo Vaším cílem jako redakce, tak to mě mrzí. Mělo by tomu být úplně naopak. NWN 2 patří ZEJMÉNA do rukou neRPGčkáři, aby poznal, jak skvěle hratelné může kvalitní RPG být a jak úžasný herní žážitek může přinést - narozdíl od takového NFS: Carbon.

 |   |  Odpovědět
martiiinn  |  16. 11. 2006 17:34

recenzia je kratka, odflaknuta a nudna..Screenshoty hrozne, ved tam nikde nie je ukazka z hrania. Su tam ukazane len dialogy. Dalej ste vobec nerozobrali zvukovu stranku hry, ako sa bojuje ani len naznak,priblizna dlzka hry tiez nie je uvedena, nieco o pribehu tomu chyba, typy questov su len okrajovo..Vzhladom na hodnotenie ostatnych zahranicnych webov a vlastnu skusenost nemozem suhlasit s hodnotenim. Hra je to dlha, prepracovana zabavna. Sice je zle technicky spravena.Ale to vsetko spravia patche..Tak nechpem preco tak nizke hodnotenie

 |   |  Odpovědět
MichiGen  |  16. 11. 2006 19:42

Podla mňa by mal tuto hru zhodnotit iny objektivnejsi redaktor a vazne 7/10 celkove je malo a 6/10 za grafiku je proste ponizujuce akoze dat NWN 6/10 za grafiku a NFS:Carbon 9/10 pri jeho otrasnej optimalizacii pre nVidia grafiky je proste ostuda. Kvalita obrazkov nieje vobec kvoli tomu ze su v mensom rozliseni ano su menej ostre a taktiez maju malu velkost ale su skarede jednoducho preto ze sa autorovi s tym asi moc nechcelo robit a su totalne nic nehovoriace o hre chce niekto odfotit inventar alebo ine veci ? O grafiku v tejto hre nejde ale musim povedat ze je krasna a optimalizacia je lepsia nez u inych hier co v poslednej dobe vysli a 6/10 celkovo zhadzuje vysledne hodnotenie.

 |   |  Odpovědět
MrKure  |  17. 11. 2006 13:26

Gratuluji, nejhorsi recenze co jsem kdy cetl. Informacni hodnota nula. Autorovi bych doporucil maximalne tak omalovanky.

 |   |  Odpovědět
risingRed  |  17. 11. 2006 21:37

Docela bych uvital moznost doplnovat hodnoceni recenzentu hodnocenim uzivatelu a na setejne urovni s vyslednym hodnocenim recenzenta uvadet i prumernou znamku hracu podobne jako tomu je na nekterych jinich webech. Pokud by hraci s hodnocenim recenzenta nesouhlasily, hned by se to projevilo ... mistni engine stranek (nejen) v tomto ohledu uz dlouhodobe stagnuje.

 |   |  Odpovědět
Almych  |  18. 11. 2006 09:08

Ja mam GF7900GT, Intel 6600, 2GB ram@888MHz a ta hra je proste nehratelna. Kamera je naprosto zoufala, kdo hral nekdy nejake MMORPG, vi o cem mluvim. O nejakem slusnem framerate se neda mluvit, i kdyz vsechno sundam na minimum tak to skube jak prase. Ta hra je proste nedodelana po technicke strance, potrebovala by jeste tak pul roku ladeni. Pro me obrovske zklamani.

 |   |  Odpovědět
mp  |  18. 11. 2006 09:55

a ja mam athlon x2 3800+, 7800GT, 2GB ram a jede to naprosto plynule na nejvyssi detaily. Mel sis asi lip rozmyslet vyber procesoru

 |   |  Odpovědět
MichiGen  |  18. 11. 2006 11:41

Tak toto nebude problem Hardwaru ale napriklad zasvineneho windowsu alebo co ja viem ci neripujes nejake video ked to hras. Moje CPU AMD Athlon 3700+ na 2,6GHz GeForce 7900 GTO@GTX 2x512MB RAM to ide pekne plynule.Nepis blbosti ked tu hru ani nemas ani keby si to napisal do Gothic 3 tak tomu neuverim ten je sice 2x horsie optimalizovany toto ma slusnu optimalizaciu ale 2GB RAM mu urcite staci a tejto hre staci 1GB RAM a s dobrym HDD je to hratelne aj s 512MB RAM

 |   |  Odpovědět
splinter  |  16. 01. 2007 23:07

přesně tak reinstalni wokna a nainstaluj vsechny ovladace-i zákl a tak...pak ti to musí jet nádherně...mimochodem C2D 6600 je krapet vykonnější než X2 3800+

 |   |  Odpovědět
Honza  |  18. 11. 2006 23:34

Přečetl jsem si recenzi a byl jsem překvapen. Hraji vůbec tu samou hru co recenzent? Ale opravdový šok mě čekal až tady v diskuzi. Pan recenzent se tu otevřeně přiznává k neobjektivní recenzi, kterou prý psal pro mainstreamové publikum a záměrně tak hru poškodil. Jestli je to tak, prosil bych vyjádření šéfredaktora tohoto webu, jestli je to jenom ojedinělý exces, nebo politika celého webu. Každopádně se mi takové praktiky zdají jako jeden z největších hnusů, co se dají při tvorbě recenze vyplodit.

Recenzi píší odborníci v daném oboru, aby nezaujatě zhodnotili a rozebrali všechna klady a zápory daného díla. Odborník na operu napíše kritiku na představení v Národním divadle podle kladů a záporů opery, kterou viděl, ale rozhodně to neudělá  style m pana Petra Koláře. Tedy nenapíše recenzi, aby se líbila průměrnému divákovi TV NOVA. Podbízení se čtenářům je obludná praxe, podle které by recenze na onu operu vypadala asi takhle: průměrné nudné dílo s nedostatkem akce – 3/10, pokud jste příznivci opery, připište si 6 bodů. JE TOHLE NORMÁLNÍ???
Stále ještě věřím, že toto „dílo“ je příšerným omylem a bude co nejdříve staženo a nahrazeno skutečnou recenzí. Za vyjádření šéfredaktora předem děkuji.

 |   |  Odpovědět
Alnag  |  19. 11. 2006 16:03

Rád bych pouze dodal, že mi zůstává rozum stát nad tím, jakou rigiditou trpí recenzenti ve vztahu k papírovému základu této PC hry (bohužel tento problém se netýká toliko pana Koláře. Čili stručně a jasně, slovo "Advanced" bylo z názvu produktu vypuštěno s novou edici pravidel v roce 2000. Tedy šest let dozadu. Od té doby se papírová hra jmenuje Dungeons & Dragons (zkráceně D&D). Máme tedy D&D 3e z přelomu milénia a současné D&D 3,5e. Žádné AD&D 3,5e neexistovalo a pokud mohu soudit ani existovat nebude. Stejně tak neexistuje žádná počítačová hra AD&D Online ale opět jen D&D Online. Chápu, že se někomu ten rozdíl může zdát marginální, ale nám, hráčům papírového D&D se zdá docela významý.

 |   |  Odpovědět
Pettka, Pettka  |  19. 11. 2006 19:13

Omlouvám se, mám v krvi ještě AD&D (v podstatě 2. edice), kteréžto jsem hrával. Přiznám se, že nové edice už mne jako hráče mimo počítač minuly, takže jsem se dopustil této chyby.

 |   |  Odpovědět
Vít  |  19. 11. 2006 18:58

Předem musím uvést, že mám za sebou teprve několik večerů hraní (dorazil jsem do Neverwinteru) a hru si velmi užívám. Ale pár věcí mě zklamalo. Subquesty trapně jednoduché, přímočaré, s očekávaným koncem. Když je někde mimo cestu kus místa, tak tam bude něco k řešení. Postavy trpně čekají na jednom místě, až si s nimi promluvím. A to většinou před domem, aby autoři nemuseli řešit interiér. Vždyť není ani pořádně kam se vloupat Jednotlivé lokace jsou malé, nenavazují na sebe. Když si vzpomenu na Baldur's Gate, kde jenom podzemí bylo rozlehlejší než celá kapitola v NW2... Ale jak jsem uvedl, hra je zábavná, nikoli však dokonalá

 |   |  Odpovědět
Eles  |  19. 11. 2006 21:51

Ze tolik lidi musi kritizovat tu recenzi? To nechapu, dyt je to jenom recenze.

Muj nazor: Nejlepsi RPG od dob Baldurs Gate II (krom Star Wars jednicky). Rozhodne lepsi nez Icewindy i NWN1. Grafika mi prijde ok, a na mym pocitaci (Athlon3000, ATI x800/128mb, 1gb RAM) bezi na 1024x786 ve strednim nastaveni v pohode. Co chtit vic...
Pribeh je perfektni a vtahne do deje, navic porad graduje. Zabavne a zajimave vedlejsi questy.
Prakticky jedine, co mi vadi, je ohranicenost pohybu v mapach. Mate treba venkovni lokaci (louky a stromy) a da se vicemene jit akorat po ceste pripadne odbocit na 2 pesinky. Kolem cest je totiz zdvizeny teren a neda se tam vylezt. Tohle nesnasim, uvital bych volnost.
Potom me taky trochu derou nahravaci casy lokaci (dilem asi mala RAMka), ale neni to nic hroznyho.

 |   |  Odpovědět
martinn  |  20. 11. 2006 16:25

ALE MY SA HNEVAME HLAVNE NA OBSAH RECENZIE A TO JE OPRAVNENE...TO ZE JE TAKE NIZKE HODNOTENIE, TO JE DRUHORODE..LEBO Z TEJ RECENZIE SA O HRE PRAKTICKY NIC NEDOZVIES A TO JE NAPLN..ALE PAN RECENZENT TO NEPOCHOPIL

 |   |  Odpovědět
yakkuru  |  19. 11. 2006 23:18

Takže hra vlastně mohla klidně dostat 10/10 hodnocení, ale protože je špatně optimalizována, což navíc dle reakcí lidí asi ani není příliš pravda, tak kleslo hodnocení o 3 body (poslední odstavec)??? Jste sice internetový deník a zdarma, ale i tak, tohle je trochu moc.

 |   |  Odpovědět
tuky  |  20. 11. 2006 12:06

Uzivatelska neprivetivost? prosim vas co to je? Oproti povodnemu NWN ma ovela lepsie a prehladnejsie ovladanie. Na Baldura este sice stale nema, ale od jeho dob ak neratam Planescape je tu konecne nieco ako rpg. Sposob akym su postavy v NWN2 ovladane sa mu michodom mimoriadne priblizuje, takze si nemyslim, ze to je az taka strasna novota.
Primerane suboje? Podla toho kam som sa v hre dostal si dovolim tvrdit, ze suboje zacinaju byt primerane az na vyssich obtaznostiach, hoci vacsine munchkinom(tunta, powergamer) mozu pripadat primerane. Ale je pravda, co cakat od drowa. To je len skromny nazor trapneho cloveka.(sem tam robim PJ a mozem povedat, ze drowov, a poloelfov si vybera iba jeden druh ludi)
Optimalizacia sa mi zda viac ako primerana. Skuste si na takom pocitaci pustit Oblivion na takej urovni detailov a myslim, ze horko zaplacete ked vam fps nestupne nad 10. A na zaver mam taku malu otazku... Hrali ste vy vobec niekedy Seriu Baldur's gate ci Planecape? Pretoze kazdy kto sa odvazuje recenzovat rpg by ich hrat mal aby vedel ako take spravne rpg vlastne vyzera

 |   |  Odpovědět
Mirek  |  23. 11. 2006 10:41

Tak jsem vcera zkusil tuto hru. Ve zkratce bych mohl rici, ze jsem u ni s prestavkami sedel od 4 do 9 hodin a byl nadsen. Oproti jednicce je pribeh, vtahnuti do deje, hudba, rozhovy a hratelnost uplne nekde jinde a srovnani s BG2 a podle me s KOTOR(em) je rozhodne na miste. Dost me prekvapuji rozdilna hodnoce na nasich webech a v casopisech (nejvic se priklanim k Levelu 9/10). Jako stary hrac RPGcek sleduji jak brecime, nad "mainstreamovosti" a jednoduchosti dnesnich RPG her, a kdyz nam nekdo nabidne komplexni a "skorohardcore" zabavu, tak ji za to autor v recenze sepsuje a odvolava se na mladou generaci, ktera takovou zabavu neskousne a slavne pred sebou hrne zarezy v rychloklikackach typu Titan Ques a Dungeon Siege. Musim se priznat, ze i ja jsem skoro podlehl jednoduchosti dnesnich her a pri hrani NWN 2 jsem, jak bych to rekl, proste cekal, az se vsechno tak nejak samo hezky urovna v inventari, po najeti mysi vyskakoci informace o predmetu, samo se mi doplni zdravi a sipka mi ukaze smer k dalsimu questu:)...Pak se mi ale nabidl dasli rozhovor, posledni rady pred cestou do Neverwinteru a dary od pratel. No a vsechny "neduhy" byly zapomenuty a jelo se dal. Trochu mi to pripomina Gothic 1, ktery je skvela hra, ale "strasne ovladani" a neprivetivy interface hrace odrazovalo. Takze lidi uzivejte si tohle dilo a ostatni maximalne politujte.

 |   |  Odpovědět
Gizmo  |  24. 11. 2006 13:20

I presto, ze nejsem D&D fanousek a ani neznam pravidla, musim souhlasit s VESKEROU kritikou na tuhle recenzi.
Je slaba a jeji informacni hodnota je temer nulova, stejne tak slaba je obhajoba autora tady v diskuznim foru(srovnavat recenzi nwn s nfs - bez komentare, myslim, ze uz to bylo okomentovano dostatecne).
Autor se pravdepodobne nedostal ani na konec Aktu I(odpovidaji tomu obrazky, ktere natipa kdokoliv po 20ti minutach hrani).
Stejne slabe jsou videa ze hry, kdy autor v uvodnich castech zabiji vlky(hra pak pusobi dojmem diabla).

Nekolik skutecnosti, ktere by mely zaznit na obhajobu kvality hry:

Advanced Classes - Pokrocile tridy povolani
Podobne tomu bylo uz v datadiscich a predchozich dilech, najdete v novem dilu k zakladnim classum i advanced classy, ktere je mozne trenovat pouze po splneni urcitych predpokladu(skilly, featy, nebo dokonce clenstvi v nektere "organizaci"). Pokrocile tridy jsou tentokrat uvedeny uz na zacatku hry, pri vytvareni postavy, aby si je hrac mohl prohlednout a v pripade zajmu smerovat vyvoj rovnou k nim. (ja mel treba assasina uz na lvl 5)


+ Good vs Evil, Lawfull vs Chaotic
Tento dil obsahuje propracovany system presvedceni postavy silne provazany s pribehovou linii(tj. zpusob, jakym se dostanete ke konci hry bude jiny podle toho jake presvedceni vyznavate a jakym  style m hru hrajete). Nejde sice o zadnou novotu, oproti predchozim dilum, ale tentokrat mam opravdovy pocit, ze se muzu rozhodnout a ze se musim dobre rozhodnout a ze to, jak se rozhodnu bude mit dopad na budouci pribeh. Kolikrat se dobra vec/svinarna kterou udelate projevi az po delsi dobe hrani.
A to nemluvim o dalsich omezenich v advanced classes, kdy napr. assasin muze byt pouze evil postava a uz vubec ne o druhem aktu, viz spoilter niz.

+ Henchmani
To, ze se v prubehu hry se k hrdinovy pridavaji spolecnici neni zadna novota. Novotou vsak je Influence, kterou mate nad kazdym ze svym spolecnikem a ktera je ovlivnovana rozhodnutim, ktere ve hre udelate. Na zaklade tohoto vlivu se oteviraji vedlejsi questy pro kazdou z postav. Z kazde postavy dycha osobnost, ma svuj nazor, svoje pocity, zpusob mysleni odvijejici se od jejiho presvedceni. K tomu je potreba pricist mnozstvi variant ve vasi skupine a to, ze postavy reaguji nejen na Vas, ale i navzajem na sebe. Kdyz to vsechno zkombinujeme, ziskame opravdovy pocit ze spolecniku - od arogantniho namysleneho maga, nad nimz ziskate vliv tim, ze mu polezete do zadku, pres evil rangera, ktereho oslnite tim, kdyz nekomu zakroutite krkem, po chvilemi az nechutne cnostneho paladina, ktery Vas bude zboznovat kdyz zachranite kazdeho, kdo se namane. Uz to neni jen tupy hench, ktery byl do poctu, nebo protoze nekdo musel disarmovat pasti.

+ Crafting
Jeste jsem s nim moc neexperimentoval, ale i tak je v nem spousta zmen a novot - klasicky jde craftovat magicke itemy tim, ze nahazite nekolik itemu a zakouzlite na ne kouzlo, pribyla vsak spousta ingredienci, ktere vetsinou padaji z ruznych brouku a podobne haveti(takze uz nemate jen nejakou spider leg, kterou prodate za par drobnych, ale crafting component), v jeskynich nachazi zily nejruznejsich rud atd. Krome magickych veci muzete libovolny standardni item vykraftit pomoci kladivka, zakladu itemu, ktery koupite u craft vendora a potrebnych surovin. Nedivil bych se, kdyby existovala spousta variant jak zkombinovat komponenty a vytvorit unikatni itemy, ktere ani z lootu nepadnou(protoze nachazim ruzne rare komponenty).


+ Grafika
Ac ji tu autor hodne zkritizoval, myslim si, ze je vyborna, pouze hur optimalizovana. (ano, TES:VI i Gotic maji lepsi) Kazdopadne na mem stroji, ktery je dnes povazovan na mainstreem(7800GT,1GB ram, PIV 3,4) vypada podobne jako na tady uvedenych obrazcich, tj. skvele. Hlavne svetelne efekty pri kouzleni jsou uzasne, ruzne koure, chapadla, darkness, ktera je opravdu nepropustna tma, ve ktere se ztrati vase postavy atd. (Ale to si autor asi moc neuzil, protoze maga nedostanete hned na zacatku)

- Bugy
Presto ze peji chvalu, urcite musim rict, ze hra vysla predcasne(tomu odpovida fakt, ze v den vydani byl k dispozici prvni patch a dnes je 1.0.5), urcite by 14 dni testovani, optimalizace a debugingu prospelo. Tuhle drobnost ale urcite vyresi patche a az tak bych se s tim nezalamoval a myslim ze na vanocni prazdniny, na ktere je hra urcena bude tak opatchovana, ze uz se nad tim nikdo nepozastavi

Takze kdyz to shrnu, ac nejsem fanousek D&D, ale pouze priznivce RPG a MMORPG, tak me tahle hra absolutne vtahla, hlavne diky skvelemu pribehu a tomu, ze je to opravdu legenda a vubec neni zaprasena...


!!SPOILTER!!
+ Rozdel a panuj
Uvadim zamerne az na konec, abych nekomu nezkazil prekvapeni a nedonutil ho hrat jinym zpusobem.

Asi v puce druheho aktu dostanete pod svou spravu cele panstvi, tj. hrad s prilehlymi farmami. Na zacatku je to zricenina a zalezi jen na Vas, jakym vladcem budete. Lze nastavovat neuveritelne mnozstvi parametru, rozhodovat jakou cast hradu opravit, co pribudovat atd. Takze zde se plne projevi, to jake presvedceni jste - Paladin si udela krasne blistive sidlo, kde budou nizke dane, straze na kazdem rohu a vsichni budou stastni, oproti tomu takovy assasin si udela doupe spiny, kde se bude krast sem tam vrazdit a lide budou drzeni strachem. Na rozvoj sveho panstvi mate omezene prostredky, ktere muzete zvysit napr. danemi, nebo bochodem, nebo tim, ze budete mit pod palcem zlodejicky a ti budou krast pro Vas. Tahle cast mi uplne vyrazila dech... A to uz vubec nemluvim, ze se postupne panstvi plni spojenci(i z predchoziho aktu).

 |   |  Odpovědět
melman  |  24. 11. 2006 15:20

tak sa tu pozeram na tie prispevky, citam recenzie( mimochodom som sa o hre skoro nic nedozvedel) a redakcia na to kasle. Preco tu recenziu nezmenia, nove obrazky by sa zisli. Aspon je vidiet ako serveru zalezi na hracoch.

 |   |  Odpovědět
Skaven  |  25. 11. 2006 16:28

Skor technicka otazka....
Da Sa v NWN2 nejako zmenit cesta na ukladanie saves???
Hra si uklada do c: dokuments...atd/
ide o to ze ja mam c: ako systemovy disk a nemam tam priliz vela miesta...a po case mi hra vypisuje ze nemozem ukladat lebo disk je zaplneny...
Su nejake navrhy?

 |   |  Odpovědět
Rimsy  |  26. 11. 2006 17:28

Starý NVN byly super, pamatuju si na první soupboj, který mi připadal divný ...polo taktický s množstvím missů .... to že teď přichází pokračování který se nevydává cestou diabla (nic proti němu) ale cestou hard core rpg je skvělá zpráva. Teším se na souboje newbiků, kteří mají problém i s vlkem protože sou slabí a netrefují se a než něco ušmudlají tak jim to trvá půl hodiny. To právě chci, když chci rubačku zahraju si Diablo nebo Titan quest. Spolu s dobrým příběhem .... paráda. Čekám jen na češtinu, abych si všechno pěkně vychutnal. NVN 2 je jistá koupě.

 |   |  Odpovědět
Pepa  |  27. 11. 2006 11:46

V NWN 1 v indoor lokacích se zprůhledňovaly zdi, sloupy a nábytek pokud stály v cestě kameře. V NWN 2 se to neděje. Mám něco vypnuté v defaultním nastavení nebo to prostě neimplementovali?

A potom - při stlačení TAB se rozsvítily klikatelné předměty (poměrně nutná funkce, pokud se nechcete unudit). Je ve dvojce něco podobného?

 |   |  Odpovědět
MichiGen  |  27. 11. 2006 19:39

Veci ako stromy dokonca cele domy sa spriehladnuju tak ze ich nieje takmer vidno keby ti mali zavadzat vo vyhlade tato funkcia sa da v optionse vypnut ale potom kamera skace vsetkou snahou za chrbat prave ovladanej postavy aby ju hrac videl co je rusive takze klasicka kamera z NWN 1 je naj co moze byt

 |   |  Odpovědět
Arnold Rimmer  |  29. 11. 2006 13:35

Mám to doma, koupil jsem a už jsem jednu noc skoro nespal. .... Kdo chce rpg řežbu, berte titan quest nebo diablo, kdo chce rpg v první osobě berte Oblivion.
 
Kdo chce hru na měsíce s rpg partičkou s pipláním vlastností, se souboji které plně kontrolujete, s pomalejším rytmem hry, s příběhem který prožíváte a s kobkama, pastma a pochodněma .... .JDĚTE DO TOHO.

 |   |  Odpovědět
pepa  |  29. 11. 2006 22:11

"se souboji které plně kontrolujete"
Prosím? A jak tedy? (Kromě klikání kolem dokola na NPC)

 |   |  Odpovědět
risingRed  |  30. 11. 2006 02:23

U henchmenu das puppet mode a ovladas je jako npc ... klikani kolem dokola na npc nerozumim ...

 |   |  Odpovědět
Pepa  |  30. 11. 2006 16:13

Puppet mode znamená, že všichni comrades z tvé partičky rychle vychcípaj (kromě tebou ovládané postavy).
To opravdu není režim pro souboje.

 |   |  Odpovědět
RPG hráč  |  01. 12. 2006 14:17

Hraješ to špatně .... počítá se s tím, že během souboje každý postavě (po zapauzování) budeš  zadávat rozkazy a určovat jí co má dělat. Na to je puppet mod dělanej.
 
Jestli chceš naklikat nepřítele a hurá na něj tak hraj titan quest v multiplayeru.

 |   |  Odpovědět
Wakizashi  |  29. 11. 2006 19:14

Stejne tak jako G3 mel bidnou optimalizace v zakladni verzi na mem Sempronu 2800+ @ 2200 1,5 GB ram a X850 XT nehratelne... takove slideshow sem nezazil... s patchem jsme to nehral :). NWN jsme zacal hrat a z po nainstalovani 1,03b a musim rici , ze ukladani neni delsi jak 5 vterin, a nahravani vetsich venkovnich lokaci je hotove do 30 vterin...vzdy cekam na kamarada :) jinac se mi hra libi kvuli novym povolanim (zkusil jsme Warlocka) a novym kouzlim, featum , skillum...kterych je tu snad dvakrat vic nebo nevim, hlava mi sla kolem :D

 |   |  Odpovědět
Wakizashi  |  29. 11. 2006 19:16

Jeste dodavam, hraji to na FULL jen soft shadows jsme vypl, rozliseni 1024x768 a 2x AA

 |   |  Odpovědět
pepa  |  29. 11. 2006 22:09

Nemůžu si pomoct, ale neskutečně mě tam štvou ty tuny dialogů v in-game animacích. A co je teda děsivý je kamera. Na tu bude muset být hóóódně velký patch.

Protože si nemůžu dovolit pustit všechny grafické feature, tak mám stále pocit, že starý engine v NWN1 byl lepší.

 |   |  Odpovědět
risingRed  |  30. 11. 2006 02:30

podle mne jsou ty dialogy super a oproti NWN1 mne tim hra mnohem vice vtahla do deje. Co se tyce grafiky ... i na nejmensi detaily je nesrovnatelna s puvodni NWN (i kdyz obsahuje vice bugu) ... staci se podivat na obliceje z NWN1 slozene ze zhruba 10-100 polygonu.

 |   |  Odpovědět
Pepa  |  30. 11. 2006 16:12

to si děláte srandu, ne? K čemu je mi kulatej obličej, když stejně kvůli kameře musím mít vyzoomováno vysoko nahoru? A ten engine pro in-door lokace? Vždyť je to krok zpátky proti NWN1!

A mlžný opar z kruhových placiček (rozuměj listí na větvích stromů) mě opravdu nebere.

 |   |  Odpovědět
Pepa  |  30. 11. 2006 16:09

jsem došel k závěru, že tohle není NWN2, ale BG3. Mohlo mě to napadnout, když jsem četl ty reference na vývojářské studio.

NWN1 bylo specifické tím, že se hrálo ve stylu - "1 hlavní postava a její bodyguardi". Prostě vymakanej kouzelník na klikání pro postup a jeden bodyguard a jedno zvířátko k tomu na osobní ochranu (pro souboje na blízko).

NWN2 se MUSÍ hrát se skupinou a během hry přepínat mezi postavami a hrát chvilku za tu a pak za jinou. To je věc, kterou jsem nezkousnul a sere mě.
Další příšernost je grafický engine, který sice podporuje kdejaký shader a podobnou kravinu, ale kamera je zoufalá (pořád skáče na záda, takže stejně skončíte u Diablo stylu kamery) a hlavně vám nezprůsvitňuje zdi v indoor lokacích. To je k zblití. Když si vzpomenu na úžasný les druidů v NWN1, tak jenom kroutím hlavou nad tou příšerností v NWN2.
Co mi asi zlomilo vaz jsou neustálé in-game animace, které vám s pravidelností nabourávají vaše ponoření do hry. Když vám potřetí přeruší rozehranej souboj tří sekundová animace, kdy vám NPC říká, že to máte vzdát, tak to opravdu raději zasejvujete a jdete spát.

Počkám na nějaký patch a pokud se to neuchytí, tak to tu nabídnu k odprodeji.

 |   |  Odpovědět
RPG hráč  |  01. 12. 2006 14:09

Souhlasím s kolegou, že tohle je částečně BG3.  Neskutečně mě zklamalo NVN 1 které se stavělo jako pokračování BG 2 ve 3D a mělo daleko horší grafiku než BG2 a jen jednu postavu s podivným nohsledem .... kam se ztratila parta? Kdo si koupil NVN1 ihned po vydání jako já, tak si pamatuje na vzhledem k nic moc grafice obrovský hardwarový nároky.
 
NVN 2 ..... návrat k partě. To je pro mě ten nejdůležitější rys.  Kdo má aspoň trochu slušnou grafickou kartu, užije si efekty, perfektní atmosféru. Kdykoli to zapnu nemůžu od toho odlézt. Po několika dnech bych tý hře dal 87% .... po patchích, upgradech mašin, datadiscích  a vytvoření nových modů to bude 95%. Příběh, in game animace, atmosféra, dialogy ... super.
Co je vytýkáno : 
1) kamera ..... není ideální, ale jde slušně nastavit. Co mě štve je, že jsem ještě nepřišel na to aby při výběru jiné postavy kamera neskočila přímo k ní, to musí opravit. Jinak po zapauzování v souboji když vidíte rozjetý efekty kouzel - rotujete kolem dokola s kamerou, vidíte švihy meče ....paráda. Není to nic pro klikače a lenochy ala titan quest. Je to pro ty co si chtějí každej souboj užít a nechvátají už aby byli o kus dál.
 
2) inteligence NPC ...nechápu výtky ...dáte puppet mod, odstraníte všechny další automatický činnosti a máte postavy, který můžete plně ovládat (neboli neudělají nic bez vašeho příkazu) ..... příkazy se dají uložit do fronty, případně nechat defend master a útočí automaticky na nepřítele hlavního hrdiny.
 
3) In game animace? ..... vytýkat single rpg s příběhem že má dialogy a příběh ?? komu se to nelíbí ať hraje titan quest.
 
Neomlouvám některé nedodělané věci, je to ostuda a patří je za to pranýřovat, nicméně to nic nemění na tom, že v současný době je to zdaleka nejlepší rpg s partičkou na trhu. Naposled mě tak chytl Temple of elemental evil.

 |   |  Odpovědět
Witiko  |  10. 06. 2008 21:09

Naprostý souhlas. Když jsem hrál NWN1, nemohl jsem pochopit proč nemůžu prohlížet inventář postavy a taky mě děsivě štvala nemožnost ovládat postavu, čímž nastupovalo děsivé AI (například klerik za zády stále pálil kouzla do stěny přes roh atd.). Z taktické zábavy jakou byl Baldur se hra zvrtla v mnohem svižnější, ale zároveň již méně taktickou a více Diablo - like hru. NWN2 je opravdu něčím jako BG3. A nebýt toho, že ji tvořil obsidian, řekl bych, že jde o návrat ke kořenům série. Jenomže ačkoliv je obsidian super výrobce (např. kotor), tak je to prostě někdo jiný, než původní tvůrci. Neříkám horší, ale jiný. NwN je vinikající rpg, ale Baldur byl něco jiného. A proto doufám, že na základě informací šířících se po netu (http://games.tiscali.cz/news/news.asp?id=25732) , že je vyvíjen Baldur 3, nebude hru vyvíjet Obsidian. Neberte mě špatně, nic proti obsidianu nemám, způsob jakým zvládli druhé díly her, které jim byli přenechány je úžasný a to, že druhé díly od obsidianu dosahovay kvalit jedničky od jiného tvůrce je něco nevídaného, nicméně stále ve skrytu duše doufám, že původní tvůrci stále vývoj hry se studiem které hru tvoří konzultují a mým snem je, že by tvůrci opět získali licenci na DrD a tvořili hru oni. Baldur je srdeční záležitost a prostě se nesmí pokazit, ani nesmí být vyvedena průměrně. Musí to být zase pecka s tajemným příběhem, strašidelnými kryptami. Hra, díky které zůstanu týdny v pokoji obklopen potravinami ve tmě a budu hrát. Rád bych, aby se vrátily stejné pocity, jako když jsem prostupoval čarotvrzí hledaje Jona Irenicuse, nebo procházení příběhem knihy v NwN. Legenda nesmí zemřít.

 |   |  Odpovědět
Ignus  |  04. 12. 2006 23:50

Fajn hra, u ktere jsem se bavil. Nic vsak neprekona Planescape Torment, snad nekdy vyjde neco, co pripomene tu skvelou hru

 |   |  Odpovědět
L8M  |  05. 12. 2006 21:21

Suverénně nejhorší hra jakou jsem v životě hrál...

 |   |  Odpovědět
L8M  |  05. 12. 2006 21:38

A doplnil bych, že mám za sebou komplet Baldurs Gate a nebo třeba Planescape Torment. Poslední DaD co jsem hrál byl Temple of elemental evil. RPG a specielne DaD mám rád, ale tenhle absolutní potrat musí každého normálního hráče navždy odradit. Trapná linearita, zombie NPC bez stopy umělé inteligence, naprosto šílená kamera, která z ovládání dělá utrpení, trapná grafika atd atd. Obdivuju lidi, kteří u tohohle vydrží...

 |   |  Odpovědět
MichiGen  |  07. 12. 2006 13:10

Este by som sa ta ako exota ktory ma tento nazor ako jediny rad opytal po kolkych minutach zhodnotil takto najlepsie RPG ake som kedy hral?

 |   |  Odpovědět
L8M  |  23. 12. 2006 18:58

Po několika hodinách hraní. A po několika desítkách hodin to hodnocení nijak neměním: šílené ovládání, neuvěřitelné bugy. No a jestli je tohle nejlepší RPG co jsi hrál tak tě upřimně lituju...

 |   |  Odpovědět
Actor  |  14. 11. 2008 22:04

Po opatchování je hra prakticky bez chyb a jede jak po másle.

 |   |  Odpovědět
Spellweaver  |  26. 05. 2007 16:28

No, ja bych se dal klasifikovat jako mladsi hrac a nic ted nehraju radsi nez baldurs gate dva( na 3000mhz procesoru a giga RAMce
Grafika je, jak rika sedma z deviti irelavantni

 |   |  Odpovědět
Actor  |  14. 11. 2008 21:59

Překlad Letohradských nocí 2 je již skoro hotový. Aktuálně se tvrdě maká na betatestu. Více zde: http://nwn2.nothrem.cz/index.php/topic,98.0.html

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance zdarma – unikátní příležitost získat hru bezplatně!

Kingdom Come: Deliverance zdarma – unikátní přílež…

Hru Kingdom Come: Deliverance si může každý dopřát zdarma. Unikátní příležitost má jen týdenní trvání, ale hra vám zůstane už napořád.

13.  2.  2020 | | 56 N/A
Metro Exodus s ray-tracingem ve 4K rozlišení vypadá nádherně

Metro Exodus s ray-tracingem ve 4K rozlišení vypad…

Metro je už v základu krásnou hrou. A co teprve ve 4K rozlišení s ray-tracingem.

9.  2.  2020 | | 11 N/A
Zadarmo nebo se slevou: digitální deskovky zdarma a balíček vláčků

Zadarmo nebo se slevou: digitální deskovky zdarma …

Na všech platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Někdy je toho ale tolik, že se v tom člověk jen těžko orientuje. My vám s tím rádi pomůžeme. Podívejte se níže na akce, které by vám tento týden neměly uniknout.

7.  2.  2020 | | 5 N/A
Pražský Comic-Con přilákal fanoušky i cosplayery | Galerie

Pražský Comic-Con přilákal fanoušky i cosplayery |…

Minulý víkend jsme se zúčastnili pražského Comic-Conu a nechali se ovládnout atmosférou. Podívejte se na naše zážitky.

12.  2.  2020 | | 5 N/A
Red Dead Redemption 2 pod útokem hackerů, mlátí hráče pomocí kostlivců

Red Dead Redemption 2 pod útokem hackerů, mlátí hr…

Na PC se hráč prostě nikdy nenudí.

11.  2.  2020 | | 2 N/A