PC | Recenze | RPG

Recenze: Neverwinter Nights 2 – návrat zaprášené legendy

Šestka na útok, d8 zranění, odečti si pět životů. Taky vám podobné věci sežraly část mládí? Ať už v elektronické či reálné podobě jsou RPG výrazným fenoménem, umožňujícím žít aspoň na chvíli někde jinde. Podívejme se, zda je takovéto živobytí příjemné i ve světě Neverwinter Nights 2.
Kapitoly článku

Platforma: PC
Žánr: RPG
Výrobce hry: Obsidian Entertainment (
http://www.obsidianent.com/)
Vydavatel hry: Atari (
http://www.atari.com)
Minimální konfigurace: 2 GHz procesor, 512 MB RAM, 4,6 GB na disku
Doporučená konfigurace: 3 GHz procesor, 1 GB RAM, 4,6 GB na disku
Tesovací konfigurace: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, 6,4 GB na disku
Homepage hry:
http://www.atari.com/nwn2/
Datum vydání: 31. října 2006
Preview:
http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=113473&CAI=2125, http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=114514&CAI=2125
První dojmy: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=115131&CAI=2125
Objednat hru na shop.doupe.cz

Když před čtyřmi lety vyšel první díl Neverwinter Nights, byla to úžasná bomba. Ostatně pojem RPG od Bioware se stal mezi hráči proslulý, podobně jako třeba hra od Blizzardu. Po dvou datadiscích od stejných autorů přichází najednou druhý díl z úplně jiné dílny. A nebo tomu tak není? Odpověď je někde mezi, protože Obsidian tvoří hlavně lidi z Bioware, kteří pracovali na starších projektech. Dá se tedy očekávat, že si pokračování s originálem bude v něčem podobné.

Podobnost více než náhodná

Jak se dá krásně zabalit, že originality moc nenajdete. Nejspíš jste už měli šanci si přečíst Davidovy první dojmy, takže matně tušíte, že na technické stránce je něco smradlavého. I když je to nějaký ten pátek, pokřiky postav z prvního dílu si ještě živě pamatuji a opravdu zde nemáte na výběr nic nového. Co si ale pamatuji skoro stejně živě je grafika, kterážto bude nejspíš pro většinu dnešních hráčů nesnesitelná při svojí náročnosti. Možná časem dozná hra jisté optimalizace, nebo počítače popojdou o notný kousek dál, ale říkal jsem si, že na svojí plečce dosáhnu slušného zážitku při stabilním běhu. Jak hluboce jsem se mýlil.

  
Koho si jen vybrat, že by trapně člověka? * Můj nevlastní otec je Elf, navíc mistr střelec * A tohle je moje nevlastní matka, teda vlastně kouzelník recitující básničku. Nevím, co je horší

Mlaďoši, kterým záleží jen na grafice, už jsou pryč, takže se můžeme vesele vrhnout do úžasné hry pro starší a pokročilé hráče. Pokud stejně jako já pamatujete živě Dungeon Master a podobné perly, zapomenete na grafické neduhy a budete se skvěle bavit. I když uslyšíte od svojí postavy již posté známé hlášky, pokud se jedná o ostatní, jsou namluveni samozřejmě zcela znovu, protože se nesetkáte s většinou svých známých. A toto namluvení se opravdu povedlo, stačí se zaposlouchat a cítíte vedle sebe postavu, s níž hovoříte. Poznáte nenávist, skrytý žal, radost a možná i lásku.

Všechny tyto emoce nevzbuzujete jen v prostých postavách, jež se vám po cestě připletou do rány, ale také mezi svými kolegy v partě. V tomto ohledu prodělala série přes dva datadisky evoluci a nyní můžete každého člena vaší party volně ovládat. Přesto si však zachovávají jistou míru samostatnosti co se názorů a rozhovorů týče. Vaše akce ovlivňují jejich náhled na vaši postavu, což se pak projeví v míře informací. Ostatně, pokud jste hráli Star Wars: KotOR 2, víte, o čem mluvím. Pomocníci vás navedou k různým zajímavým zjištěním, z nichž některá vůbec nesouvisejí se hrou, ale jiná zase pomůže při plnění roztodivných úkolů.

Hledání svatého úkolu

Ostatně různými questy je hra prošpikována skrz naskrz. Stále vás táhne silná linka hlavního příběhu, ale co chvíli narazíte na různé drobnější akce, však to znáte. Těžký je život hrdiny, budete zase moci zachraňovat spanilé panny a vracet je jejich otcům, mužům, dětem (v tomto případě jistě ne jako panny, v ostatních možná), pobíjet loupežnické hordy, získávat artefakty neskutečné moci, spát v hospodách i divočině a vykonávat spoustu dalších hrdinných činností. Některé z úkolů nebudou ono typické dojdi a zabij, případně přines, ale opět se dostanete i k soudu a do podobných, pro otrhané hrdiny netypických, míst.

  
Nejlepší je mluvit ze stínů. Jinak to snad ani nejde * Drow vidí i v noci, kolik nepřátel jste napočítali vy? * Tahle Elfka se průběžně objevuje, kdopak to asi je? Raději neprozradím

Budete brázdit širý svět z Forgotten Realms, známý také jako Faerun. Některá místa, jako třeba Neverwinter, vám budou jistě povědomá, já se například skvěle bavil při zmínkách o válce kapitánů v Luskanu. Na tyto zvěsti narazíte co chvíli, přinejmenším při přechodu mezi lokacemi, a připomenou vám některé vaše akce z prvního dílu, tedy spíš jejich lidové podání. Může se vám to zdát jako drobnost, ale i takovéto vychytávky posouvají hru dále v očích pamětníků.

Advanced Dungeons and Dragons

Hra na hrdiny s názvem Dungeons and Dragons je pro anglicky mluvící svět přibližně stejně oblíbená, jako u nás Dračí Doupě. V současné době se pravidla dostala do své tři a půlté edice, se kterou jste se mohli setkat již třeba v AD&D Online: Stornreach, nebo zčásti i v posledním datadisku Hordes of Underdark k původním NWN. Jako doplněk k hraní vycházejí různé světy a nejspíše nejznámějším je Forgotten Realms, kde se hra odehrává.

Pamětníci předchozího dílu (pokud se už dají nazvat pamětníky) také mohou překonat různá úskalí, která s sebou druhý díl přináší. Přeci jen, ovládání má daleko k přívětivosti a pokud jste zvyklí na novější hry, může vám dělat jisté problémy. Vezměme si třeba inventář. Pokud jste si již přivykli na různé možnosti, jak jej seřadit, najít v něm předmět a podobně, zde se vracíte o několik let zpátky. Máte čtyři záložky, které se automaticky plní postupně. Navíc s možností nakupování magických báglů se celý tento zmatek rozšiřuje do nich, takže nestačí prohledat čtyři záložky, ale musíte prolézt i batohy. A pokud chcete poznat jakýkoliv předmět podrobněji, nestačí pouhé najetí myší, nebo jednoduché kliknutí.

Může vám to přijít jako banalita, přece jen podržíte pravé myšítko, vyjede menu, vyberete si a zjišťujete. Ale později ve hře, když máte „někde ve výbavě“ dva meče, jeden z nich s ohnivým útokem a druhý s ledovým, oba mající stejnou ikonku v inventáři, stane se z jejich přehazování vaše noční můra. Tolik sprostých slov jsem za tak krátkou chvíli snad nevychrlil. Stejně tak je sice krásné, že můžete podobným způsobem prozkoumávat své nepřátele a zjišťovat o nich jakési informace, ale pokud se pohybují, tak se dozajista bez pauzy neobejdete. Jinak je ani netrefíte. Přitom se dá ovládání udělat jinak, jednodušeji, ale z nějakých neznámých důvodů se autoři rozhodli trápit své hráče.

Otrlí narazí na zlato

Když už toto týrání neviňátek přečkáte v psychickém zdraví, čeká vás skvělá zábava. Už jen taková drobnost, jakou je váš počáteční výcvik a seznamování se hrou. Není děláno formou nudného vysvětlování, nýbrž soutěže na trhu ve vaší rodné vesnici. Skvělý pocit získáte z toho, že si konečně všichni všímají vaší postavy tak, jak by měli. Budete-li barbarský válečník, budou se k vám tak chovat, stejně jako budou mít jiný přístup k elfímu čaroději. Krásně jsem to pociťoval na svojí postavě Temného Elfa (pro znalce Drowa), který ve své rodné vesnici působil drobné pozdvižení už jen tím, že jej viděli ve dne. Navíc jsou Temní Elfové „zcela nepochopitelně“ spojováni se zlem, takže se ani nedivili, když jsem občas použil trochu důraznější argumenty, jakými je třeba rána pěstí.

Když už jsem nakousl jednotlivé rasy, nenechám je jen tak být. Přeci jen, výběr rasy vašeho hrdiny patří k základu klasických RPG a zde tomu není jinak. Na výběr je osm základních možností, pouze u lidí a půlorků s půlelfy pak není možnost dalšího upřesnění. Ostatní rasy se ještě dělí na různé podrasy, například Elfové mohou být již zmíněnými Drowy, jejich lesními protějšky, nebo Měsíčními a Slunečními Elfy. Každá z těchto větví má své výhody a nevýhody, jež jsou nejlépe jasné znalcům Faerunu.

  
Opravdu nechápu, že i thiefling je překvapena Drowem * Dostaveníčko na hřbitově * Ale, pán je nekromant, pozor na něj 

Je snad samozřejmostí, že k rasám se pojí i různá povolání. Bylo by navíc trestuhodné nezmínit se o dvanáctce základních povolání a sedmnácti prestižních, jež si můžete vybrat až v průběhu hraní. Pro jejich provozování totiž musíte splňovat nemalé nároky na vaše schopnosti, přeci jen, co by byl nájemný vrah bez schopnosti se maskovat, berserker bez znalosti zbraní a nekromant neschopný seslat jediné kouzlo? Podle rasy a povolání se pak hodí rozdělit body mezi typické vlastnosti postavy, jakými jsou třeba síla s odolností, stejně jako investovat něco do dovedností. Vaši postavu pak dobarví i výběr božstva, který sice neovlivní hru, ale ostatní postavy se na něj budou odvolávat. A aby byl váš vývoj kompletní, určíte si i původní profesi vašeho hrdiny v době, kdy ještě hrdinou nebyl. Přinese vám to nějakou tu výhodu, jinou nevýhodu, vše rozumně vyvážené.

Ke komu se přidám?

Pokud vám něco říkají pravidla AD&D, vyznáte se i v přesvědčeních, jež vás ve hře čekají. Většina vašich akcí pak nějak ovlivní váš ukazatel, takže pokud se budete chovat jako Elminster, brzy se i z původně zlé postavy může stát dobrá. Příjemné je přitom sledovat, že ač je příběh v podstatě jasně dán, můžete si jej vykládat různými způsoby. To se v praxi projeví třeba tak, že sice budete hrát stejnou hru, ale místo osvobozování zajatců z rukou banditů dostanete za úkol loupežníky vyzabíjet. Ve výsledku žádný rozdíl, ale budete se cítit děsně hodní, nebo zlí, podle vašeho výběru. Většinou u rozhovorů jasně vidíte důsledky, ale občas se autorům podařilo slušně vás zamotat do morálních dilemat.

  
Ó všemocná ještěrko, dej, ať nám neupadávají ocásky * Fantasy televize, čumím do truhly * Tak to je trapas, trpaslík je větší než Drow

Příjemné je, že se autorům podařilo vyladit hru tak, že nejste ani přehnaný hrdina, ani lejno v trávě. Už od začátku jste pouze lehce výjimečný mladík, časem se sice dostanete do významnější role, ale dlouho z vás nikdo nedělá spásu celého města, kontinentu, světa, vesmíru, doplňte libovolné zachranitelné místo a nehodící se škrtněte. Jak se tak prokousáváte hrou, roste váš věhlas, stejně jako vaše schopnosti. Přesto hra stále poskytuje nové výzvy, ženoucí vás stále vpřed. Však většina z vás zná slavnou hlášku: „Ještě jeden quest a určitě to vypnu,“ která se rychle mění v začátek dalšího  dokončení úrovně, sehnání nové zbraně, zbroje, šutříku do amuletu, prostě čehokoliv, jen abyste se mohli dále prokousávat hrou.

Přitom vás ale nic nehoní, nenutí vyrazit do města právě teď. Můžete se klidně poflakovat ve volné přírodě, potkávat vlky, zabíjet je a z jejich kůží vyrábět různé věci. Ano, řemesla přišla i do Neverwinter Nights a mezi různými profesemi, jež se můžete učit, jsou i dovednosti výrobní. Ukovejte si vlastní zbraň, zbroj, vydestilujte jed, nebo naopak uvařte léčivý lektvar. Snad cokoliv vás napadne čeká na použití, pokud budete mít chuť tak činit. Nebudete-li, klidně se bez řemesel obejdete a můžete investovat drahocenný čas jinde.

Světlé stránky hry
  • Staré dobré RPG
  • AD&D 3,5
  • Vývoj postavy
  • Postranní úkoly
  • Hudba
  • Herní doba
  • Návrh prostředí
Temné stránky hry
  • Zpracování grafiky
  • Žádná optimalizace
  • Uživatelská nepřívětiviost

Svázány strašidelným technickým zpracováním přináší Neverwinter Nights 2 přesně takovou zábavu, o níž starší hráči tvrdí, že se již ve hrách nenachází. I když ne všechno zpracování je vyloženě špatné, design prostředí se povedl, stejně jako hudba vás přitáhne za pačesy. Kdyby autoři strávili více času optimalizací, klidně bych neváhal a vysekl hře absolutní hodnocení. Takto se musím zastavit výrazně níž, protože mimo skalních fanoušků málokdo překoná prvotní útrapy a nalezne skvělou hru. Pokud si živě pamatujete původní hru a její datadisky, přidejte si za každý dohraný kousek jeden bod k výslednému hodnocení. Přesně pro vás je zde dokonalé pokračování.

Grafika: 6/10
Zvuk: 8/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 7-10/10

Pro milovníky staré školy skvělá hra, mladší hráči však budou rychle odrazeni a přijdou o jeden z herních klenotů. Doba kráčí dále a Neverwinter Nights 2 zůstávají v krajině nostalgie.

Celkové hodnocení: 7/10

V příští kapitole naleznete video ukázky ze hry

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | Akční RPG
Výrobce: Obsidian Entertainment
  • Staré dobré RPG
  • AD&D 3,5
  • Vývoj postavy
  • Postranní úkoly
  • Hudba
  • Herní doba
  • Návrh prostředí
  • Zpracování grafiky
  • Žádná optimalizace
  • Uživatelská nepřívětiviost

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,