Recenze: New Super Mario Bros. – návrat superhrdiny

Remake nejslavnějšího dobrodružství, v němž hlavní roli hraje Mario, konečně přichází na NDS. Bowser má opět šanci získat princeznu Peach pro sebe a jedině vy ji můžete zachránit. Nejklasičtější klasika všech klasik slibuje především vynikající hratelnost a nesnesitelné záchvaty nostalgie.

Platforma: Nintendo DS
Multiplayer: ano (2-4 hráčů)
Ukládání pozice na kazetu: ano
Výrobce: Nintendo
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (
Objednat hru na shop.Doupě.cz

Ještě před samotnou recenzí by možná bylo na místě se stručně zmínit o pestré historii instalatéra Maria. Pro některé z vás může být překvapením, že tato postava se poprvé objevila v dodnes populární hře Donkey Kong již v roce 1981. O dva roky později, v roce 1983, se objevil ve hře, která již nesla jeho jméno – Mario Bros. Rok 1985 pak zplodil titul, který se pravidelně oživuje až do 21. století – řeč je pochopitelně o Super Mario Bros., o jehož nejnovějším remaku bude právě nyní řeč. Jednotlivé vedlejší postavy, které jsou nedílnou součásti Mario her, se staly mnohdy tak oblíbenými, že podle nich vznikly a vznikají nové a nové hry. Příkladem může být nejnovější titul Super Princess Peach.

A mega-houbička je tady * Chlupatý kaktus mám tak rád… * Vodní svět je po grafické stránce nádherný

Příběh pro Hollywood

Nyní se ale vraťme k New Super Mario Bros. Příběh začíná ve chvíli, kdy jsou Mario a princezna Peach spolu na procházce a náhle uvidí, že jejich zámek hoří. Mario se k požáru snaží co nejrychleji dostat, ale bohužel si nevšimne, že to byla past. Na scéně se totiž objevuje Bowser Junior a unáší princeznu. Vyděšený Mario se ihned otáčí a snaží se je dohonit. Tak jednoduché to ale nebude…

Hned při prvním spuštění ais každého fanouška překvapí změna grafiky, která je více než povedená. Celá hra je stavěna především na single-playerové kampani, která je rozdělena do osmi herních světů. Ty se liší nejen obtížností, ale hlavně různorodostí. Jeden je situován v horké poušti, druhý v džungli a třetí například v chladné Sibiři. Koncept jednotlivých světů mi spíš místo staršího Super Mario Bros. připomínal Super Mario World, kde krom základních levelů jsou i některé skryté či zpoplatněné.

Abyste se dostali do těch skrytých, musíte v některé úrovni objevit jiný východ (stožár s vlajkou). Mezi zpoplatněné patří především bonusové místnosti, kde můžete získat spoustu životů či nějakou tu houbičku, kytičku či krunýř. Chcete-li se do nich dostat, musíte obětovat obvykle 5 velkých mincí, které můžete sbírat v jednotlivých úrovních (v každé jsou vždy tři, a mnohdy jsou velmi dobře skryté či špatně dostupné). Mapu jak samotného světa, tak mapu celkovou naleznete na spodní dotykové obrazovce, zatímco na horní se pohybujete s Mariem.

Vodní příšera * Mario může někdy na provaze ztratit stabilitu * Mega-Mario je tady

Mezi jednotlivými levely tak přebíháte buď ovládacím křížem, nebo pomocí stylusu. Na dolní obrazovce se také zobrazuje (pokud hrajete zrovna nějaký level) status, na kterém vidíte, v jaké části dané úrovně se právě nacházíte. Krom toho tu může být i ukryta kytička do zásoby, kterou si můžete vzít tím, že se jí dotknete.

Power-up = povolený doping

Nepřátele, kteří se objevují ve hře, snad ani není třeba představovat. Kdo by neznal želvy chodící, létací, zelené či červené, vystřelující děla, létající mráčky,případně kousající kytky. Pochopitelně nechybí ani Bowser, se kterým se střetnete v každém světě hned dvakrát. Mnohem zajímavější jsou ale power-upy, u kterých narazíme na některé novinky. Houbičku, která Maria zvětší či kytičku, díky níž může střílet zná asi každý. Hra ale navíc nabízí mega-houby, které Maria několikrát zvětší a tím se stane nejen nezranitelným, ale získá i ohromnou sílu, s jejíž pomocí zničí vše, co mu přijde v cestě. Je nutno ještě poznamenat, že čím více toho zničíte, tím více se naplní lišta na horní části obrazovky a tím více životů můžete po Mariově zmenšení získat.

Mezi podpůrné prostředky patří i houbička, která způsobí Mariovo zmenšení. V tomto stavu pak můžete prolézat úzké trubky, běhat po vodě či se vznášet ve vzduchu. Další novou praktickou pomůckou je krunýř, do kterého se může Mario obléci a získá tak podobné vlastnosti jako jeho želví nepřátelé. Tyto důležité artefakty se ale jen tak neválí na zemi, nýbrž jsou ukryty v blocích (ať již skrytých, neoznačených nebo se znakem otazníku).

Kdo s koho – hvězda nesmrtelnosti nebo dravá ryba * Mario využívá svůj krunýř * Dům duchů

Chcete-li se ale vrátit do svých mladých let a prodělat mnohdy i nesnesitelný záchvat nostalgie, potom si zapněte zvuk. Ten totiž, splu s hudební složkou, zůstal nezměněna a nejen, že uslyšíte známé zvuky a melodie, ale občas zaslechnete Maria mluvit, a to v té sladké nezměněné podobě, která bylo použita již před x-lety. Podobnou radost zažijete určitě i tehdy, když dokončíte level, a Mario se otočí o 360 stupňů, sundá čepici, ukloní se a promluví.

Herní žánr? Mario!

Obtížnost hry se postupem času zvětšuje. Je možné, že se vám ze začátku bude zdát, že je hra moc těžká. Brzy si ale na ovládání zvyknete a zjistíte, že ta první mise byla velmi jednoduchá. V dalších světech ale nebude určitě výjimkou, když narazíte na „neřešitelnou“ situaci, bude vás polévat studený pot a vzteky budete bez sebe. Nyní bych měl zřejmě tento fakt zkritizovat, ale neudělám to. Tyto situace zkrátka k Mariovi odjakživa patřily a patřit budou. Jsem za ně rád.

Bowsera přeskoč, přelez nebo podlez * Mapa herního světa * Horní ukazatel značí, kolik životů Mario může získat po zmenšení do původní velikosti

Další popisování již tak známého single-playeru by bylo asi nošením dříví do lesa, a tak se pojďme podívat na multi-player, u kterého stačí pouze jedna herní cartridge. Hráči se mohou rozhodnout ze dvou variant. Buď můžou soutěžit ve sbírání hvězd, a nebo se střetnout v sérii miniher. První zmíněná možnost je určena pro 2 hráče a jedná se o střet Maria o Luigiho. Ve druhé variantě můžou hrát dohromady až 4 hráči. Bohužel není podporována služba Wi-Fi Connection.

• Je to starý dobrý Mario
  • Hudba a zvuky
  • Nepřekonatelná hratelnost
  • Dlouhá trvanlivost
  • Ehm…pro někoho zastaralý koncept
  • Slabší využití dotykové obrazovky

Hra New Super Mario Bros. splnila veškerá má očekávání. Vyniká svou grafickou stránkou, zvuky, hudebním doprovodem a především hratelností, která je v mých očích téměř nepřekonatelná. Ačkoli se jedná o 21 let starý titul, který byl převeden do novější podoby a byly mu nově navrženy designy úrovní,  stále v sobě má neuvěřitelnou sílu, díky níž ji budou hráči stále dokolečka hrát a stále si budou Mario tituly kupovat. Odvážím si tvrdit, že i po 21 letech od svého vzniku stále překonává Super Mario svou dobu v oblasti virtuální zábavy.

Zvuk: 9/10
Hratelnost: 10/10

New Super Mario Bros. je hra, kterou musím stále chválit. Ačkoliv nepřináší vůbec nic nového, dokonce téměř ani nevyužívá dotykovou obrazovku, je to hra s téměř nesmrtelnou hratelností, která je kořeněna nostalgickými zvuky i hudebním doprovodem. Jedna z nejlepších plošinovek poslední doby.

Celkové hodnocení: 9,5/10

Diskuze (6) Další článek: Recenze: LocoRoco – blemcavá zábava

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,