Recenze: NFSU Rivals a WRC - nastartujte motory

Město versus rally. Arkáda versus simulace. Need for Speed Underground Rivals versus World Rally Championship. Kdo s koho? Odpověď není tak jednoznačná, jak by se mohlo zdát. Zvítězí atraktivní licence nebo našlápnutý soundtrack?

Žánr: závody
Multiplayer: ano, 2 hráči
Výrobce: EA Canada
Vydavatel: EA
Distributor v ČR: EA (

Aktuální nabídka her na PSP není zrovna pestrá. Ne co se týče kvality nabízených titulů, ale spíše co do jejich žánrové různorodosti. Každá druhá hra jsou totiž závody. Need for Speed Underground Rivals není výjimkou; opět jde o nejlepší čas, respektive o co nejnižší číslo v kolonce „konečné umístění“.

Pokud jste se podívali na hodnocení, asi vám vrtá hlavou, co tak převratného může lehce nadprůměrná hra nabídnout. Odpověď je prostá: zcela unikátní hudbu. Možná jsem až příliš zaujatý, ale právě hudba je pro mne meritem hry. A právě ona drží Rivlas nad vodou. Po první projížďce autem se nevyhnete sprostým slovům a budete jindy skvěle přizpůsobené ovládání „PSPčka“ proklínat. Můžete rovnou zapomenout na lehkost, s níž řídíte svého miláčka v Ridge Racerovi – krutou realitou je necitlivé a těžko zvladatelné ovládání, s nímž budou mít problémy i sebezkušenější jedinci.

V případě, že se necháte odradit prvotním šokem, přijdete o spoustu zajímavých prvků. Tím prvním jsou tratě. Designéři se zde skutečně vyřádili: nechybí řada překážek, dlouhé rovinky plynule přecházejí v ostré zatáčky; trať se ale může pochlubit spádem, který by jí mohl leckdo závidět. Abychom ale jen nechválili – většina tratí připomíná ulice z NFS Underground a ve výsledku jde spíše o zmenšené verze z „větších“ bratříčků než o nová závodiště.

Za nabídku herních módů se NFS Underground Rivals rozhodně nemusí stydět. Na své si přijdou jak zkušenější, tak i méně zdatní šoféři. Ze všeho nejdříve si však musíte vybrat auto. Potom už vám nic nebrání vyrazit do ulic na hon za penězi. Ano, slyšíte správně – stejně jako ve skutečném světě půjde i zde pouze o ně. Za utrženou sumu si budete nakupovat odměny; ať už v podobě nového auta či vylepšení toho stávajícího. Žádné šetření do kasičky se tentokrát bohužel nekoná – soupeři jsou s každým závodem výkonnější, proto vám nezbývá nic jiného než tunit a tunit.

Dalším problémem NFS Underground Rivals je obtížnost. Na tu nejlehčí nebudou mít s výhrou problémy i naprostí nováčci, naopak při té nejtěžší si neškrtne nikdo. Nevyvážená – to je to slovo. Bohužel tím zásadně trpí hratelnost. Ke každému dalšímu kroku se budete muset dlouze přemlouvat, nepomáhá ani motivace v podobě tuningu a nových aut. Prostě nuda...

• Skvělá hudba
  • Tuning auta
  • Ulice jako v Underground
  • Tragické ovládání
  • Nevyvážená obtížnost
  • Podivná grafika

Po vizuální stránce si Rivals reputaci také moc nevylepší. Problémy s plynulostí obrazu by se daly překousnout, neboť si jich – pokud se na ně nebudete vysloveně soustředit – ani nevšimnete. Horší to je s použitou škálou barev, která jako by vypadla z krabičky od lentilek. Žlutá, červená, oranžová, fialová... To nejsou barvy, které navodí atmosféru závodů v dvěstěkilometrové rychlosti po ulicích velkoměsta. Černá, kde jsi, když tě potřebujeme?

Need for Speed Underground Rivals jsou pro mě zklamáním. Grafiku překousnu, někomu se určitě bude líbit, ale nevyvážená obtížnost se přehlédnout nedá. Možným řešením by byl mezistupeň mezi lehkou a střední obtížností.... Berme však věci takové, jaké jsou. V tomto případě tak pouze lehký nadprůměr.

Celkové hodnocení: 6/10

Města vám nevoní? Pak je tu pro vás druhá kapitola článku a World Rally Championship.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,