Recenze: NHL 08 pro Xbox 360 – konečně pokrok!

Už loňský díl hokeje pro konzole nové generace ukázal, jak elegantně vycouvat ze slepé uličky každoročního vývoje hokejového simulátoru. NHL 08 navazuje na svého předchůdce a rozvíjí jeho možnosti. Výsledek připomíná staré dobré časy série. Tento ročník musí mít každý fanoušek sportu!
Objednejte si na shop.doupe.cz
NHL 08
  • PC: 1 250 Kč
  • Xbox 360: 1 799 Kč
  • PS3: 1 799 Kč
  • PS2: 1 499 Kč
  • Platforma: PC, Xbox 360, PS3, PS2
    Typ hry: Sport
    Multiplayer: Ano
    Minimální konfigurace (PC): Procesor 933 MHz, 256 MB RAM, 64 MB graf. karta, 2 GB na HDD
    Výrobce: Electronic Arts (
    Distributor: EA Czech (

Pokud sledujete hokejovou scénu delší dobu, jistě jste už zaznamenali obvyklé napětí koncem léta, při němž hokejoví fanatici směřují své modlitby směrem k vancouverskému studiu EA Sports. Přejí si lepší hokej, odstranění chyb předchůdců a novinky, jež se stanou přínosem pro celkový zážitek. Zkrátka hru, která vydrží celou sezónu (reálnou). Co si budeme povídat, tyto tužby v posledních letech nebyly zcela naplněny. Velké očekávání střídá pravidelně velké zklamání. Proč o tom mluvím? Protože letos je to přesně naopak!

I když loňská „next-gen“ verze NHL (pro PS3 a Xbox 360, o níž je i tato recenze) implementovala do hry zajímavé myšlenky a nápady, šlo o experiment, který nebyl zcela ověřený v praxi. Pokročilé ovládání pomocí analogů rozhodně hru obohatilo a přiblížilo dění na ledě více k rukám hráče, ale související porodní bolesti v podobě jistých gólů po zběsilém kličkování nebo nevyvážení a poměrně děraví brankáři kazily celkový dojem. Proto se na NHL 08 nečekalo s nijak velkým očekáváním. O to je však překvapení příjemnější!

PS3 nebo Xbox 360?

Která z verzí je lepší? Podle hlavního producenta hry najdete v obou totéž. Jedinou výjimkou je hra na jednom přístroji, PS3 zvládá 6 hráčů, kdežto Xbox 360 verze je technologicky omezena připojením čtyř ovladačů na jednu konzoli. PS3 verzi jsme k dispozici neměli, na oficiální prezentaci hry ovšem jely obě verze vedle sebe a v přímém porovnání nepříjemně překvapila plynulost pohybu na PS3. I pouhým okem bylo možné zaznamenat trhavé posuny hráčů. Pravdou nicméně je, že v zápalu hry si toho asi nevšimnete.

EA konečně přestali k hokeji každým rokem přistupovat s pomocí náhodného generátoru úkonů, který je občas vedl k nepochopitelnému rozvrtání oblastí, jež to v žádném případě nepotřebovaly. Místo toho udělali to, co se nabízí samo – soustředili se na vlastní hru.

Není to revoluce, ale po té nikdo nevolal. Evoluce a postupná vylepšení sedí sportovním hrám mnohem lépe. NHL 08 vychází z osvědčených základů svého předchůdce, přebírá Skill Stick, ono kouzlo ovládání hokejky pomocí pravého analogu. Přidává k němu sice speciální pohyby pro překonání obránce při nájezdu 1 na 1, ale jinak se nic nemění. Pohyb doprava nebo doleva znamená blafák na jednu či druhou stranu, joystick nahoře značí střelu zápěstím a směrem k sobě napřahujete pro příklep.

Kouzlo hry ovšem nespočívá v samotném ohromení z toho, že ovládáte hokejku nezávisle na jízdě těla (to zde již ostatně bylo), ale v tom, že opravdu ZÁLEŽÍ na tom, zda puk vedete vlevo do středu kluziště nebo jej schováváte u mantinelu, daleko od obránce. Fyzika, to je mantra NHL 08. Podle hlavního producenta hry, s nímž jsme měli možnost dlouze pohovořit, bylo chování puku, hráčů a kolizní systém kompletně přepracovány. Výsledek je znát po první střele…

Ona totiž ani nedorazí k brankáři. Zastaví se o něčí hokejku, někdo ji ztečuje do rohu nebo útočník vůbec nevystřelí kvůli nenadálému zásahu obránce. Nic není předem dané a spousta okolností ovlivní, zdali se z útoku stane brilantně provedená akce nebo fiasko a protiútok soupeře. Na one-timery nelze spoléhat, létání puku ze strany na stranu přes obránce je prakticky nemožné. A tak se musíte snažit.

Nelze jen bezmyšlenkovitě najet do pásma a počkat, až se spoluhráč objeví na opačné straně kluziště. Nemůžete se naučit jednu akci a tu do zblbnutí opakovat. Musíte umět reagovat. Když se k vám blíží obránce z jedné strany, uděláte mu kličku do protipohybu. Když naopak nevystartuje, ujedete mu podél mantinelu. Vyplatí se také sledovat gólmana. Občas jde zbytečně brzo do rozkleku, čehož můžete využít ostrou ranou pod horní tyčku. Jindy se sice stihne přesunout po nahrávce napříč pásmem, ale už nestihne zareagovat na následnou střelu do protipohybu… Hra tím mnohem víc připomíná reálný sport. Nejde o automatizované provádění naučených akcí, ale o čekání na chybu. O zvládnutí taktiky, přechytračení obrany a využití následné šance.

Obrana je mnohem náročnější než obvykle. Hity a bodyčeky ztratily na účinnosti. Jasně, když se rozjedete a narazíte přímo do soupeře, spadne nebo jej aspoň rozhodíte. Ale to se rozhodně nestává pokaždé. Soupeř se může zastavit, kličkovat, nahrát nebo si dokonce nahodit puk! A také všeho využívá… Ke slovu se dostává opět taktika a zvládnutí nastavené strategie. Když své obránce stáhnete do prostoru mezi kruhy a sami budete lítat jako utržení z řetězu a po vzoru minulých dílů nahánět hráče s pukem, selžete. Utvoříte tím někde skulinku, které protivník zcela jistě využije.

Obzvláště na vyšších obtížnostech. Úroveň umělé inteligence byla v minulém díle kritizována, nyní budete nadávat jen sami sobě. Počítač si vás totiž rozebere jako malé žáčky. Stačí malá chybka, jeden nepokrytý útočník a na neštěstí je zaděláno. Přihrávky jsou skoro až nerealisticky prudké a střely často míří přesně do horního rohu branky. S NHL 08 si zkrátka užijete, i když budete hrát jen proti počítači.

Zajímavé je i chování v útoku, kde se obránci snaží maximálně zapojit do kombinace. Automaticky obsazují modrou čáru, najíždí si podle zvolené strategie… zkrátka můžete s nimi počítat. Navíc signály nemusíte jen dodržovat, ale můžete je také sami vytvářet. Jejich nastavení je primitivní a takřka neomezené, takže záleží jen na vaší fantazii a taktické vyspělosti. Nemyslete si ale, že díky nim hravě překonáte soupeře! Tvůrci se chlubí adaptivní umělou inteligencí, která by měla během zápasu poznat, jakou habaďúru na ni hrajete a zařídit se podle toho. Vytáhnout obranu, zvýšit napadání nebo něco jiného. Netroufám si po několika desítkách (možná i nějaké té stovce) zápasů soudit, ale rozhodně poznáte rozdíl mezi jednotlivými obranami a stylem hry.

Jak už víte z loňska, „next-gen“ verze vyvíjí jiné studio než PC a PS2 verzi, takže se nekoná česká extraliga nebo komentář Roberta Záruby (i když internetem koluje fáma, že česká extraliga bude – není to pravda). Nabízí se ale NHL včetně AHL, nároďáky a švédská a finská nejvyšší soutěž. Starost o farmářské celky přidává do hry zajímavý aspekt starosti o talenty (navíc za spřátelený tým můžete hrát), ale zároveň není povinná. Pokud nechcete, nemusíte řešit nic navíc. Z tradičních herních režimů chybí pouze obyčejná sezóna (prý se jednoduše nestihla), zato přibyly rozmanité formy tréninku a hlavně online hra, která podle všech dosavadních zkušeností funguje skvěle (bez lagů) a navíc je možné vytvářet vlastní soutěže.

Grafika je skvělá, jak je u EA zvykem, Hra je svižná, hokejisté detailní a animace opět o něco lepší. Hráčské srdce plesá při sledování hokejistů, kterak bruslí v zatáčkách, překládají nohu přes nohu nebo jen prudce mění směr. Ani NHL 08 ovšem není imunní vůči chybám. Puk se občas zadrhne, golman nepochopitelně kouká na opuštěný kotouč těsně před brankovištěm a i účinnost obranných zákroků je dosti variabilní.

Závažnější nedostatky ale budete hledat dlouho. Možná trochu překomplikované nastavování, spousta věcí je trochu někde jinde, než byste čekali, pár nenajdete vůbec. Na hře je vidět, že se tvůrci soustředili na překopání fyziky a vylepšení hry samotné, ale na blbůstky okolo času nezbylo. Předzápasové animace, opakované záběry a hlavně záznam zápasu mohly být zpracovány mnohem lépe. Na druhou stranu jejich minimalizace zase prospívá spádu hry.

• Realistické chování puku, odrazy, teče…
    • Široké taktické možnosti
    • Vylepšené animace
    • Oprava všech potíží předchozího dílu
    • Počítač je rovnocenným protivníkem
    • Hra je náročnější, nováčky může odradit

Je jasné, že kvalitu každé sportovní hry ověří až čas. Fungování umělé inteligence v desítkách zápasů, výstupy mnohaleté starosti o farmářské celky, souboje mezi profesionálními hráči… to vše chce mnohem víc než pár týdnů. Aktuální dojmy a instinkty ovšem napovídají, že letos máme čest s opravdu kvalitním ročníkem. Tak ať nám vydrží!

Konečně! Místo experimentů vylepšení celkového pocitu ze hry, přepracování fyzikálního modelu a protivník, který je výzvou! NHL 08 je návratem zlaté éry.

Celkové hodnocení: 8,7/10

Dostupné pro: PC, X360, PS3, iPhone