Recenze: NHL 10 – bez Jágra, ale s Haškem

Přepracovaný systém nahrávek, nová hra u mantinelu, bitky tváří v tvář, nové výzvy v manažerském módu. Stojí soupis novinek za pořízení NHL 10?
Kapitoly článku

Každý rok je to víceméně stejné. Po předání Stanley Cupu vítězům, bujarých oslavách (či zapíjení neúspěchů v případě ostatních týmů) a vyspávání kocoviny se hokejoví příznivci pomalu zotavují a připravují na novou sezónu. Soustředění obnáší absorbování prvních nesmělých informací o novinkách v nadcházejících ročnících NHL od EA Sports a 2K Sports, od těch zbytečných (nový systém bitek) po ty ještě zbytečnější (který copyrighty ověnčený hrdina bude na krabičce nového ročníku).

 

Následuje demo, plná verze, období tichého nadšení z novinek, vystřídané chvílemi zmaru, když zjistíte, že ani nový ročník není vysněný ideál a obsahuje mnohé neopravené chyby z dřívějška. A pak to staré známé smíření – holt nic lepšího není a s trochou úprav se dá roční úsilí vývojářů ocenit. Letos to bohužel (bohudík) není jiné.

Pomalá postupná evoluce

Poslední velkou revolucí v sérii NHL od EA Sports bylo „skill stick“ ovládání z NHL 08. Od té doby v EA postupují ověřenou evoluční metodou. Hlavně nic nezkazit a přinést nějaké hmatatelné a marketingově dobře prodejné vylepšení.

Hokejisté dostali novou řádku pohybů, umějí například rukou zachytit puk letící vzduchem a položit si jej na zem, umějí dorážet z výšky

Letos se dle svých vlastních vyjádření soustředili na hru kolem mantinelu a nový systém bitek, což mě upřímně v letních měsících docela děsilo. Nic proti bitkám, ale hokej hrajeme kvůli něčemu jinému.

01.jpg02.jpg

Naštěstí došlo i na úpravy vlastností, které se opravdu týkají většinového dění na ledě a díky nim není NHL 10 marnou koupí. Přepracování se dočkal model kolizí. Nejde o nijak radikální změnu, spíše doladění mnoha pohybů a situací, díky nimž je dění na ledě opět o něco reálnější. Tečí, nechtěných odrazů, ale i gólů po náhlých změnách směru je mnohem více.

04.jpg

Hokejisté dostali novou řádku pohybů, umějí například rukou zachytit puk letící vzduchem a položit si jej na zem nebo dorážet z výšky. Obránci vkládají automaticky hokejky do nahrávek, odpalují puky před brankou, bojují u mantinelů. Puky tančí po brankovišti a přeskakují přes hokejky (což rovněž znamená konec ultimátní strategii blokování nahrávek i střel položením hole na led).

Pozice je všechno

Výsledek je opravdu pohledný a hokejový. Spousta těchto pohybů či činností v předchozích dílech absentovala nebo nebyla zpracována tak detailně. A ač se jimi tvůrci nijak výrazně nechlubí, jejich zpracování je jednou z nejdůležitějších změn oproti loňsku.

03.jpg05.jpg

Abych jen nechválil. Malým negativem může být zvýšená role náhody na ledě. Nemůžete ovlivnit, zda obránce zareaguje a odpálí puk do bezpečí nebo zůstane netečně stát. Budete jen nevěřícně sledovat, když nějakého hrdinu před vlastní svatyní napadne chytnout ze vzduchu puk a položit ho na zem přímo před soupeřova útočníka.

TIP: Pokud vás hra proti počítači nudí, sežeňte si lidské spoluhráče – zápasy budou probíhat úplně jinak.

Do každého souboje o letící puk se tak vkrádá větší nebo menší podíl náhody, na níž zkrátka nemáte vliv. Přesto může puk, který projde nepochopitelně přes obránce, představovat klíčový okamžik zápasu. Jasně, přesně takový je sport, ale utěšujte se tím v zápase proti počítači, jenž na každou situaci reaguje s milisekundovou reakcí a nedělá větší chyby.

VIDEO: 1791 'NHL 10 - trailer'

Nejlepší obranou proti počítačové zvůli je stejně jako v minulých ročnících precizní poziční hra. Rozebrání najíždějících útočníků, pečlivá práce před brankovištěm, vytlačování protivníků, nadzdvihávání hokejek, defenzivní opatrnost. Na nejvyšší obtížnosti a v boji proti lidským protivníkům je důležitější hlídat si za všech okolností prostor před brankou, namísto bránění útočníka s pukem.

Ach ty mantinely

Přidat do hry i souboje u mantinelu bylo jistě dobrým nápadem. Mantinely jsou nedílnou součástí nejrychlejšího sportu, ALE... Jak už to tak u EA Sports bývá, v prvním roce je každá čerstvá novinka trochu nevychytaná. Loni všichni nadzvedávali hokejky, letos budeme špendlit na mantinel. Nechápejte mě špatně, je to rozhodně fajn.

TIP: V NHL 10 můžete naznačit střelu zápěstím (stisknutím pravého joysticku), což se hodí hlavně v nájezdech.

Bohužel tvůrci zpracovali hru povrchně – obránce v 90 % případů přitiskne útočníka na mantinel, forvard se nemůže pohybovat, a tak puk bruslí přiťukne po mantinelu dál. Ve zbylém počtu případů může k dvojici o puk přijet někdo třetí a pokusit se vyšťouchnout kotouč. Naprosto minimální jsou šance útočníka vymanit se ze sevření a pokračovat v akci. Navíc se mi v mnoha případech zdála účinnost držení přehnaná. Útočník je už o metr před obráncem a ten ho stejně stihne naprosto zastavit a přimáčknout ke hrazení.

06.jpg07.jpg
 

Nové bitky ve stylu boxerských her jsou fajn, ale budou vás bavit jen chvíli. Stejně jako možnost vyvolávat potyčky po odpískání. Hru to spíše zdržuje a možnost doplnit energii unaveným lajnám díky bitce mi přijde trochu podivná. Ale pro zájemce, je to tu a boxerské souboje nejsou tak trapné jako loni.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Sportovní | hokej
Výrobce: EA Canada | Webové stránky hry
Začátek prodeje: Q4 2009
  • Vylepšený kolizní model
  • Nové pohyby hráčů
  • Celkové vyladění hry
  • Různé strategie vedoucí ke gólu
  • Novinky v Be a GM módu
  • Nemálo stejných chyb jako minule
  • Slabě propracovaná hra u mantinelu
  • Podivné statistiky českých hráčů v ELH
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,