Recenze: NHL 2003 - stanete na straně vítězů či poražených?

S mírným zpožděním k nám letos opět dorazila nejnovější várka toho nejrychlejšího sportu na světě shromážděná na jedné jediné placce zvané CD. Jakápak je hokejová simulace od EA Sports letos? Najdou v ní staří mazáci dostatek zlepšení, aby nebyla její koupě zbytečností? Odpovědi naleznete v dnešní recenzi.

Platforma:  PC
Typ hry: sportovní
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 100 MB na HDD, 16 MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 600 MB na HDD, 64 MB 3D grafická karta
Výrobce: EA Sports (www.easports.com)
Distributor hry: Electronic Arts (www.ea.com)
Distribuce v ČR: Cenega (www.cenega.cz)

Monopol je v tržním hospodářství docela ošklivé slovo. Označuje věc, která sem podvědomě nepatří a přesto existuje a obyčejný člověk s ní nepohne. A tak nadává. Nadává na Telecom, který si bez konkurenčního prostředí může dovolit zůstat takový jaký je. Nadává na poštu, která úzkostlivě převažuje každičký dopis, aby si za něj mohla naúčtovat vyšší sazbu a nadává na České dráhy, kterým vůbec nevadí, že přišli o několik miliónů zákazníků, hlavně když po oškubání těch zbylých získali více peněz. Kromě těchto specifických postkomunistických problémů však můžeme sledovat monopol v oblasti, kde by ji nikdo nečekal - mezi počítačovými hrami.

Určitě jste pochopili, že mluvím o společnosti EA Sports a její nadvládě na virtuálních sportovních kolbištích. Kdysi dávno koexistovalo vedle sebe několik hokejových simulací, které však s nástupem EA Sports a její série NHL uhasínaly jako malé ohýnky při dešti. Pokud mě paměť neklame, už dobré tři roky se na PC neobjevil alespoň nějaký náznak hokeje, který by nevystupoval pod hlavičkou této firmy. Nejinak je tomu i letos, a tak jestli máte chuť vyrazit opět do boje o Stanleyův pohár či jinou hokejovou trofej, nemáte jinou možnost než sáhnout po NHL 2003.

První dojem

Nevím, jestli to je schválně, ale připadá mi, že se letos rozhodli hoši z EA Sports za každou cenu svými výtvory šokovat publikum. Ať to byla NHL nebo nová FIFA, po několika minutách jsem zůstal na monitor civět s otevřenou pusou. Bohužel nikoli v posvátném obdivu autorů, ale s údivem, jak někdo může tak jednoduše znechutit hráče v několika málo okamžicích. Už loni stálo intro s prominutím za prd a letos je dokonce horší. Nebo snad budete řičet nadšením, když vám Mario Lemieux s úsměvem na rtech sdělí: "EA Sports - it´s in the game"?

Menu inspirované Microsoftem

Nejhorším šokem je až samotné herní menu, které vypadá asi jako přeplácaná webová stránka. Když jsem jej viděl v demoverzi poprvé, ani ve snu mě nenapadlo, že se nejedná o provizorium, ale o jeho konečnou podobu. I když odhlédnu od estetických kritérií, nemohu autory pochválit. Důvodem je strašná nepřehlednost, která vás mnohdy nutí zoufale prohrabovat všemi částmi menu při hledání nějaké položky. Navíc některé věci jsou na obrazovce umístěny hned několikrát, zatímco k jiným se dostanete jen horko těžko.

Celou dobu na pravé straně obrazovky "straší" přihláška do EA Online a jméno právě hrané skladby, které dohromady zabírají zcela zbytečně pětinu obrazovky. Druhá pětina (tentokrát levá) se stala obětí aktuální nabídky, nahoře je prostor pro pár dalších herních odkazů, dole naopak okénko pro aktuální informace (pokud jste online) a zbývá vám ani ne půlka obrazovky pro informace, které opravdu potřebujete. Abyste se v tom mikroprostoru vyznali, došlo k radikálnímu seškrtání všech pěkných log a symbolů týmů, které nahradily většinou suché textové informace. Celé NHL vůbec vypadá jako hezčí verze Excelu, ovšem s nezvládnutým umístěním ovládacích prvků.

Například obyčejné nastavování sestavy se vrátilo do doby, kdy vládla NHL 95. Zatímco loni se po kliknutí na hráče objevilo menu se všemi informacemi včetně možných i nemožných statistik, teď se o něm nedozvíte při sestavování řad k zápasu nic. Kvůli tomu musíte navštívit speciální obrazovku. Statistiky uklizené kdovíkde bych autorům ještě odpustil, ale že si kvůli zjišťování, kdo je levák a kdo pravák, budu muset zařídit speciální papír a ručně na něj tyto údaje zaznamenávat, to už je i na mně trochu moc. No co vám mám povídat - zvyknete si (nebo alespoň budete muset), ale na náladě vám to určitě nepřidá.

Chlapi, jdeme na led!

Vstup do zápasu vám naštěstí žádný šok nepřipraví. Naopak vám docela zahřeje hokejové srdíčko pěkně prokřehlé mrazivým úvodem hry. Za jásotu tribun se představí nejlepší domácí hráči v efektních animacích. K vidění je třeba skvělá klička s přiťuknutím bruslí nebo pár úžasných zákroků "ala Dominátor". No a když uvidíte akci zakončenou pěknou kličkou do bekhendu, po které se brankář lapačkou marně natahuje, začnete věřit, že to s tím hokejovým monopolem není zase tak špatné. Stinnou stránkou věci je, že se tyto akce víceméně před každým zápasem opakují, takže po čase je akorát se zívnutím přeskočíte.

Pocta Hašanovi

Potěšitelné je, že s většinou parádiček se setkáte také v samotném zápase. Zejména brankáři se dočkali velkého zlepšení. Už nestojí jen tak na čáře a nechytají puky, ale jsou mnohem více pohyblivější a tím také opravdovější. Například při prudké střele srazí betony a za ně dají ještě lapačku, kdyby zpod betonů puk vyklouzl. Jindy skáčou na brankové čáře, aby zarazili skvěle provedený blafák. Stejně tak určitě oceníte pěkné zákroky lapačkou nebo rozkleky při příčných přihrávkách přes celé hřiště.

Trošku slabší je to s prací mimo brankoviště. Vyjíždění pro ztracené puky už celkem zvládli, i když občas nějaký ten kiks vyrobí. Ale to se stává i v reálu, takže to není chyba tvůrců hry. Horší jsou situace, kdy se puk zastaví před brankou. Milý gólman na něj chvíli nevěřícně kouká a pak mu v hlavě začne pochodovat myšlenková rovnice: "puk + branka = nebýt dobré", a s vítězoslavným úsměvem (alespoň si to tak představuji:-), vyrazí puk co nejdál od branky. Mně by ani tak moc nevadilo, že jsem se snažil k puku dostat svým obráncem a těsně předtím než jsem k němu dojel, jej brankář vrazil úplně jinam, mnohem smutnější mi připadl fakt, že jej tak skoro vždy přesně přihrál soupeři, který následně dal gól.

Puk je mrška placatá

S brankáři úzce souvisí i chování puku. Ten totiž přestává být řízenou střelou, která projde brankovištěm hlava nehlava, ale naopak se všelijak odráží a zastavuje. Neříkám, že dříve série NHL tento fakt opomínala, v novém pokračování je však doveden do krajnosti. Takřka můžete zapomenout na rozvlněné horní sítě po blafáku. Brankář není zase tak velká nula a často puk alespoň trochu tečuje, což může a nemusí ovlivnit jeho směr. A tak se mnohdy ani puk nedokutálí za brankovou čáru a obránce ho stihne vyškrábnout z brankoviště. Nebo gólman střelu jen nepatrně tečuje a ta skončí v brance.

Se zájmem jsem pozoroval, že spousta střel končí na tyčce. Nejsou výjimkou ani situace, kdy se po střele puk odrazí od jedné tyčky k druhé a vyskočí z branky. Jestli tím chtěli EA Sports přidat hře napínavé momenty, tak se jim to docela povedlo, ale přesto jsem měl občas pocit, že tref do brankové konstrukce je příliš.

Na můj vkus přehnané jsou také minely, které čas od času hráči na ledě vyrobí. Představte si situaci: puk stojí v klidu na modré čáře, vyrazíte za ním a zatímco přemýšlíte, komu nahrajete, zjistíte, že jste puk nějakým neuvěřitelným způsobem minuli a ujal se ho protivník, který zrovna v brejku sprintuje k vaší brance. Nestává se to zřídka, abych to přešel jen mávnutím rukou. Jestli nic jiného, tak toto je chyba hry jako hrom!

Blafuj jako Jágr!

Pokud jsem se na něco po zhlédnutí demoverze těšil, tak to byly blafáky a kličky, které vypadaly opravdu úžasně a představovaly smrtelné nebezpečí pro brankáře. V plné verzi se jejich účinnost zmenšila (samozřejmě v závislosti na nastavení hry), ale přesto když se blafák opravdu povede, tak stojí za to. Jenže bohužel se to nestává příliš často. Většina pokusů o kličku pomocí speciálního tlačítka končí buďto vražením do gólmana nebo dokonce až za brankou.

Spolehlivější metodou vstřelení gólu se mi zdálo kličkování pomocí šipek a následně střele do forhendu nebo klasická střela z první (chcete-li one-timer). Narozdíl od fotbalového bratříčka v NHL určitě poznáte, jestli je vámi ovládaný hráč nula nebo hvězda týmu. Nemůžu si pomoct, ale moje první lajna (Sakic, Tanguay, Hejduk - už slyším ty hlasy - ten bídák hraje za Colorado:-) vykazovala asi o třetinu větší rychlost než čtvrtá.

Kauza obtížnost

Zatímco zvítězit proti počítači v NHL 2002 vyžadovalo naprosté soustředění po celý zápas, v nejnovějším pokračování je obtížnost i na nejvyšší úrovni minimální. Počítač si většinou vytvoří pár solidních šancí, ale většinou je neproměňuje. Proto se vám klidně může stát, že celou sezónou projdete bez ztráty kytičky. V sezóně nejde zvýhodňovat jednotlivé týmy (jako např. v exhibici), a tak jedinou obranou proti tomuto nešvaru je sehnat si podobně hokejově naladěného kamaráda, který vám bude určitě rovnocennějším protivníkem.

AI, UI, IQ... zkrátka umělá inteligence

Hokej rozhodně není hra pro lidi bez invence. Proto jsem přivítal mnohé změny v chování svých spoluhráčů. Obránci nejsou přikováni k modré, ale najíždějí si do volných prostor. Jejich místo vzadu mezitím automaticky zastane některý z útočníků. Ale ani ti nejsou nijak ve svém pohybu omezováni. Levé křídlo se rozhodně nenachází pořád na levé straně, ale různě si najíždí na "centra" nebo si vymění pozici s třetím útočníkem.

Já být Tatar

Nedá mi, abych se závěrem nezmínil o překladu. Pravděpodobně v rámci snižování nákladů najali lidé z EA Sports k překladu člověka, který má asi smysl pro humor, ale hokej viděl akorát na obalu počítačové hry. Jak jinak mi chcete vysvětlit, že přeložil 4-Penalty Killing (formace pro oslabení) jako čtyřčlenné skupiny pro střílení penalt. Nebo co byste řekli, že najdete pod položkou "mé náměty"? Možná vás napadla spousta věcí, ale opakované záznamy to asi nebyly.

• zlepšené chování brankářů
  • inteligence spoluhráčů
  • nové kličky
  • variabilita v závislosti na nastavení hry
  • nepřehledné menu
  • překlad
  • spousta zbytečných chyb
  • nic radikálního se nezměnilo

Závěr

Celkově mám z NHL 2003 rozporuplné pocity. Na jedné straně přináší zajímavé inovace v podobě rozpohybování brankářů a umělé inteligenci. Na straně druhé tyto změny nevyvažují spoustu zbytečných chyb, kterých se autoři zcela zbytečně dopustili. NHL 2003 je ale ať se vám to líbí nebo ne nejlepší hokej pod sluncem. Změn mohlo být mnohem více, ale s tím už vy ani já nic nenaděláme. Monopol je totiž monopol...

Je to skvělá zábavná simulace hokeje. Bohužel to platí o sérii NHL už několik let a oproti minulému dílu nepřináší nejnovější pokračování nic extra originálního, a proto je hodnocení takové jaké je.