Po loňském nepříliš povedeném dílu všichni hokejoví nadšenci netrpělivě čekali, jak se EA Sports podaří reparát. Tři týdny hraní, stovky zápasů, prohry, výhry, zklamání i výbuchy euforie, bujaré oslavy i noci strávené na operačním sále, to vše předcházelo dnešní recenzi. Máte tu jedinečnou možnost zjistit, jak to všechno dopadlo.
Typ hry: sportovní
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 700 MHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D grafická karta, 1 GB na HDD
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta , 1 GB na HDD
Výrobce: EA Sports (www.easports.com)
Vydavatel: EA (www.ea.com)
Vydavatel v ČR: oficiálně zatím nikdo, předpokládá se, že česká pobočka EA
Demoverze: Doupě (74 MB)
Je to každý rok stejné. Všichni se moc těšíme na nejnovější hokejovou nadílku od EA Sports, radujeme se z novinek, hrajeme a hrajeme a s postupujícím časem a stovkami zápasů na kontě přicházíme na nové a nové nedostatky, které ve hře od předchozích dílů přibyly. Někdy je jich co by za nehet vešlo, někdy je chyb víc a jindy (přesněji řečeno loni) jsou tak zásadní, že NHL skoro přestanete hrát. Jelikož poznání takovýchto chyb není otázkou jednoho odpoledne, snažili jsme se vám přinést recenzi opravdu až po určitém čase stráveném nad hrou. Ten čas doufejme nastal, takže hurá do toho!
Pár skutečností na úvod
Letošní NHL avizovala již dopředu spoustu skoro by se dalo říct radikálních změn. Bohužel třeba loňská intra se hráčům pravděpodobně natolik líbila, že se je tvůrci rozhodli ponechat i pro NHL 2004. Místo aby vás úvodní video pěkně hokejově naladilo, jak bylo dobrým zvykem ještě před pár lety, tak vám pouze vybraní hráči zopakují kouzelnou formulku "EA Sports - it´s in the game", kdybyste na to náhodou od minula zapomněli. No nevím jak vy, já jsem ve hře v té chvíli rozhodně nebyl, ale berte to pouze jako takové malé povzdychnutí nostalgického NHListy.

Po dvacetiminutové šichtě je čas na trochu odpočinku * Hákování vypadá reálněji * Kdo ho tam nechal volnýho?!
Důležitější je, že od minula se nám poněkud změnilo úvodní menu, a to směrem k lepšímu. Nabídka herních režimů se rozrostla o Dynasty mode a navíc do kolonky mezinárodních soutěží přibyly hned tři evropské hokejové soutěže. Krom toho se samozřejmě můžete těšit na exhibiční zápas, sezónu, playoff a mezinárodní turnaj. Nechybí ani čím dál populárnější online mód pro zápasy s hráči z druhého konce planety.
Jako od marťanů
Nejsem příliš velkým puntičkářem a dokážu si zvyknout na leccos, ale nad systémem řazení a ovládání jednotlivých menu mi doteď zůstává rozum stát. Loňské pošálení Excelem bylo naštěstí zapomenuto, nicméně ergonomie zůstala opět na bodu mrazu. Vše je připraveno na "cvak, cvak, cvak, hrajem", ale když budete chtít něco někde najit, aby jste se vybavili velkou trpělivostí a talentem takřka Sherlockovým. Začal bych třeba oním opěvovaným Dynasty Modem.
Ano vážení tvůrci, jsme rádi, že jste konečně zařadili do hry i obchodní složku a teoretický pocit ovládání farmářského celku, ale proč je hledání jakékoli informace na či spíše pod úrovní freewarových manažerů? Proč proboha není při nastavování sestav vidět, který hráč je zraněný, kdo má formu a koho sklátila chřipka? Vždyť tuto "vymoženost" nabízela hra už před třemi roky. Tak proč zmizela?

Ajaj, brankář venku z branky- to nevypadá dobře * Ještě že základní kameru EA nenapadlo "zlepšit" * Nagano!
Troška té filipiky
A můžeme pokračovat dál. Proč když kupuji hráče a na první pokus se s ním nedohodnu, proč mi hra skočí automaticky na úplně jiného hokejistu? Vždyť je úplně logické, že se s ním budu chtít ještě dále dohadovat. Místo abych se soustředil na obchod, tak musím znova a znova vyhledávat svého budoucího hráče (jednou jsem si takovéhoto přebliknutí nevšiml a celého nadšeného z toho, jak lacino jsem koupil kvalitního gólmana, mě málem trefil šlak, když jsem uviděl za jakou trosku jsem právě vyhodil tři milióny).
Samozřejmě nic se nestane, když si v klidu svého vysněného hráče podruhé, potřetí a počtvrté vyhledáte v seznamu, ale ve hře jakou je NHL od firmy jakou je EA, je takovéto jednání nepochopitelné až udivující. Místo aby se autoři soustředili na vychytávání chyb a upgradování systému, tak každým rokem spoustu věcí přetvoří a na pár "drobností" zapomenou. V NHL 2004 je situace o to nepochopitelnější, protože tolik změn v herním interface od minula nebylo, aby se dala nějak rozumně vysvětlit absence některých zažitých možností. To se nevešly na CD?
Nebudu zde zbytečně házet luštěniny na stěnu, NHL je zkrátka a dobře user-unfriendly. Berte to jako fakt a smiřte se s tím, že spoustu času strávíte hledáním nějakých informací či spíláním autorům. Alespoň vám u toho hraje velice kvalitní hudba, takže se to dá překousnout.:-)
Dallas, Dynastie a další
Myslím, že rozhodně nejsem jediný, kdo se po prostudování pár základních faktů a odehrání prvních pár zápasů jal prozkoumávat taje nového Dynasty módu. Poznatek první: nejde to hrát ve více lidech na jednom počítači. Na obligátní otázku proč opět nemám odpověď. Aby tato možnost byla s velkou slávou představena v NHL 2005? Poznatek druhý: proč mi nikdo nevysvětlí, o co zde jde? Až po několika desítkách zápasů jsem si úplně náhodou všiml nenápadného na první pohled neaktivního tlačítka s nápisem Email, kde se krom naprosto úděsně zpracovaného výsledkového servisu (na úrovni newsletteru posílaného ve formě SMS na mobily) vyskytovaly i zajímavé tipy, mezi kterými čnělo "rozpočet v černých čísel je důležitý pro hodnocení manažera".
Ještě jsem vám totiž neřekl, že hlavním cílem Dynasty módu, možná důležitějším než výhry, je co největší počet získaných manažerských bodů. A ty nejsou jen pro to, aby získal nejlepší manažer na konci každé sezóny hezky kýčovitou sošku a postavil si ji do vitrínky, ale mají přímou souvislost s chodem klubu.

Je to ON! Je to DOMINÁTOR! * Bronz je pro Kanaďany docela málo * Helma není k boji bezprostředně důležitá
Každý tým má totiž zpočátku schopnosti na určité úrovni. Schopnostmi je míněno tréninkové prostředí (a z toho vyplývající fyzická kondice hráčů), kouči, skauti a mnoho dalších. A právě mezi tyto činnosti své pečlivě vydělané bodíky rozdělujete. V první sezóně váš hledač talentů maximálně rozezná fotbalistu od hokejisty, avšak na páté úrovni už budete mít o kupovaném hráči celkem solidní informace. Docela legrace je, že když se na tento skill vykašlete, budete nemile překvapeni až se třeba z inzerovaného forvarda s hodnocením 80 vyklube podprůměrné béčko.
Peníze, peníze
Body získáváte za spoustu věcí. Zezačátku jsem je dostával za každý sebeblbější obchod. Ohodnoceni budete i za vítězství i remízy. Ovšem hlavní zůstávají vždy obchody a za ně dostáváte body pouze když je hospodaření klubu v plusu. Bohužel jedinou možností, jak rozpočet ovlivníte, jsou platy hráčů. Hokejisté totiž v Dynasty Modu mají reálné mzdy a smlouvy na určitou dobu. Vaším úkolem je v podstatě poskládat tým tak, aby byl dostatečně kvalitní a zároveň aby tato kvalita netížila předem daný rozpočet. Což se jednoduše řekne a hůře provede. Když moc prohráváte, snižuje se vám návštěvnost a tím i zisk ze vstupného, takže nakoupíte pár posil a začnete vyhrávat, jenže nákupem se zase dostanete do červených čísel. Najít balanc není jednoduché, zvláště když manažerské bodování vás stále žene k tomu, abyste neustále trejdovali.
Suma sumárum Dynasty Mode je celkem vítaným zpestřením NHL. Sice nenabízí to, co jsme si všichni přáli (třeba místo farmy je zde jakési "odkladiště" hráčů), přesto je to něco nového. Na pořádného manažera si ale asi ještě nějaký ten ročník počkáme.
Dostupné pro:
PC, iPhone
Žánr:
Sportovní | Sportovní arkáda
Výrobce:
EA Sports
- Nejhokejovější hokejový simulátor
- Chování puku
- Nové pohyby
- Nový herní mód
- Tři evropské soutěže
- Nepřátelský herní interface
- Složité ovládání
- Naprosto nepochopitelné chyby
- Dynasty Mode není žádný velký zázrak
- Střídání řad – z toho snad zešílím
- Pro někoho možná důležité – NHL 2004 není v češtině