Recenze: NHL 2004 - sejdeme se opět na ledě?

Po loňském nepříliš povedeném dílu všichni hokejoví nadšenci netrpělivě čekali, jak se EA Sports podaří reparát. Tři týdny hraní, stovky zápasů, prohry, výhry, zklamání i výbuchy euforie, bujaré oslavy i noci strávené na operačním sále, to vše předcházelo dnešní recenzi. Máte tu jedinečnou možnost zjistit, jak to všechno dopadlo.

První kontakt s ledem

Dost bylo pohodlného sezení v koženém manažerském křesle, je čas obout brusle a vyrazit na led. A nezapomeňte si s sebou vzít pěkně velké chrániče! Zápasy totiž nebudou vůbec jemné. Celkem se potvrdily domněnky z demoverze, že hra se bude mnohem více podobat realitě. Hokej na monitoru se totiž docela často sklouzne v nehezkou podívanou plnou tečí, nepřesných přihrávek, hákování, držení, skluzů, nahazování a dalších, z pohledu hokejového labužníka nepříliš vítaných zákroků a činností.

Nicméně, ať se vám to líbí nebo ne - je to mnohem více hokejovější. Navíc, co si budeme povídat, NHL je opět stará dobrá NHL a možnosti nastavování jsou řekl bych širší než minule. Díky tomu v podstatě nemám příliš o čem hovořit. Stačí pár posunů s různými "hejblátky" a získáte úplně jinou herní zkušenost. V NHL 2004 jsem opět zažil tolik různých zápasů, že jsem se až divil. I při stejném nastavení stačilo vyzkoušet nějaký nový pohyb či taktiku a hra získala úplně jiný rozměr. Z obranné partie se stala hra plná gólů a naopak. A to nemluvím o zápasech s humanoidy.

Jako chobotnice

Než se ale dostanete do výše popsaného stádia, bude to bolet. A to nejenom obrazně! NHL 2004 má až na čtyři základní tlačítka zcela překopané ovládání, do kterého než proniknete, budou vám naopak připadat všechny zápasy VELICE stereotypní. Bude to totiž něco ve stylu "snažím se překonat obrannou hráz nepřítele, když v tom - buch, buch a počítač dá dva góly". Míra zábavnosti hry do značné míry souvisí se zvládnutým ovládáním, což ale není vůbec lehké. Autoři na vás totiž připravili zhruba desítku tlačítek, což průměrný pařan na klávesnici skoro nemůže zvládnout.

Dva naši před brankou - bude to gól? * Toto bolí * Klička a je to gól!

A aby toho nebylo málo, některé zažité funkce se přesunuly jinam. Dalo mi neskutečnou práci než jsem si zvykl na to, že hákování není na stejném tlačítku jako střela v útoku, a to nemluvím o tom, že na stejném tlačítku není vypichování, které dostalo samotný čudlík. Trvalo mi dlouhou dobu než jsem jakž takž dokázal ovládat hru a dokázal pohrozit nepříteli v útoku a zároveň účinně bránit. Zkoušel jsem zápasy i na gamepadu (bohužel bez analogových minijoysticků), ale ani toto ovládání se mi příliš nezamlouvalo, a tak jsem se potupně vrátil ke klávesnici.

Nové funkce, nové možnosti

Přišel jsem tak hlavně o směřování úderů nezávisle na směru jízdy, které sice funguje i na klávesnici - ovšem vyžaduje pianistické dovednosti, jež jak mohou potvrdit všichni okolo, nemám. Docela mi stačilo rozhodování, zda-li se mám raději soustředit na vypichování puků, hákování, držení, bodyčeky či boje u mantinelu a nějaké další pohyby jsem neměl pomyšlení.

Asi největší novinkou je právě ono držení, díky kterému můžete na pár chvil zneutralizovat útočníka u mantinelu. Trošku negativní na této skutečnosti je, že zároveň zneutralizujete i obránce, který útočníka k hrazení přimačkává. Nicméně v kombinaci s vypomahájícím kolegou v defenzívě vám tato možnost prokáže užitečné služby. Bohužel je vidět, že je v NHL poprvé, takže se jí nevyhnuli některé amatérské chyby. Kupříkladu občas se obráncům podaří zcela nepochopitelně namáčknout na mantinel útočníka, který je dva metry od něj. Program je záhadným způsobem spojí k sobě jako magnety a narazí na mantinel, jako kdyby se vlastně nic nestalo a vše bylo v pořádku. Nejde o nikterak častý jev, ale přeci jen se stává vícekrát než abych jej mohl považovat za náhodný.

Rada u trenéra * Tváře jsou čím dál tím víc reálnější * To není kotel Sparty ale fanoušci jednoho švédského celku

Mimo mantinel probíhá držení podobně. Oba soci se do sebe zaklesnou jako jeleni v říji, čímž se v daném okamžiku vyskytuje na kluzišti pouze 8 kombinace schopných hráčů a po krátkém čase se pustí. Nic světoborného ale dá se tím celkem příjemně zpomalit či úplně zastavit útok soupeře.

A to není vše

Klasiky jako hákování samozřejmě také zůstaly a počítač jich využívá, a to ve větší než malé míře. Úniky jsou nyní dvojího typu - buď máte tak rychlého útočníka, že všem ufrnkne a bez problémů skóruje anebo ne a obránci jej zahákuji, přidrží nebo mu vypíchnou puk a z nadějné šance je trapná minela. Spoléhat na rozhodčího, že onen přestupek uzří a zapíská by bylo trochu bláhové, naštěstí jde manuálně nastavit účinnost hákování a alespoň takto dopomoci k většímu počtu brejkových situací.

Nechybí ani bodyčeky a další přídavné funkce (skákání do střel, SOS vypichování rybičkou atd.), jejichž kouzlo bohužel zůstane nám, obyčejným homo sapiens sapiens desetiprostos utajena, protože je zkrátka všechny nezvládneme (deset tlačítek by se možná ovládnout dalo, ale jedno fungující jako shift z NHL vytváří program na bázi všemi deseti a hlavičkou navrch).

Třetí třetina

V útoku ani zdaleka tolik nových možností nepřibylo. Ano, tvůrci inzerovali nové nahrávací možnosti, údajně kamkoliv na ledě jste mohli poslat kotouč. No, není tomu tak (překvapivě:-). Alespoň ne na klávesnici. Tam zkrátka nahráváte do osmi směrů a většinou s pomocí hry, která puk nasměruje k nejbližšímu spoluhráči v daném směru - tedy žádná velká změna. "Nový" systém mě motivoval pouze k většímu počtu nahrávek o mantinel případně osvobozujícím odpalům. Na druhou stranu častokrát zapříčinil (nenasměrováním přihrávky) znemožnění celé útočné akce a pravděpodobně hlavně díky němu končí většina zpětných nahrávek málem ve vlastní brance místo aby je zachytili na modré stojící obránci.

Když už jsme se dostali k obráncům, napadá mně jedna věc, jak je popsat - zapomeňte na ně! Ještě nikdy v hokejové historii nebyl rozdíl mezi forvardy a obránci tak malicherný jako zde. Je jedno, jestli daný hráč má v kolonce D nebo snad RW, pokud získá kotouč anebo je druhý, upaluje si to pěkně k brance. A v útočné třetině klidně vydrží až do konce akce. Pravé křídlo nenajdete věčně připoutané u mantinelu. Naopak, jednou zaskakuje v obraně, podruhé vede útok po levém křídle, potřetí je zase na centru.

Hlavní změna - Jeho Veličenstvo puk

Ovšem všechny výše popsané změny (u některých se zdráhám říci vylepšení) nejsou tak důležité jako podstatná změna v poskakování puku po ledové ploše. Černý gumový výlisek je více chápan jako opravdový puk, který hráč získá do svého držení až poté, co jej ukořistí svou hokejkou. Už se nestává tak často, aby se puk nějak otřel o hráčovi brusle a pak se záhadným způsobem objevil na hokejce. Žádná taková - pokud není hokejka, není taky puk! Občas tak zažijete situace, kdy neposedný kotouč projde pod nohama hned několika hokejistů.

Vyloučení zamrzí * A mám to za šestnáct * Po gólu i dřevěná sedačka přijde vhod

Toto chování puku také ovlivňuje různé teče, kterých zažijete ve hře spoustu.Rukou, tělem, hokejkou, jednou se puk odrazí zpět, podruhé ho teč jen nepatrně změní, jindy se stane kořistí obránce. Negativní na tom je, že díky tomu se prakticky nedá střílet z větších vzdáleností. Stačí dva hráči před brankou a můžete si být jisti, že puk se k brankáři ani nedostane. To je docela nereálné, zvláště když skákavá přihrávka přes pár beků celkem v pohodě projde.

Jak cizáckého gólmana pokořit

Góly tak budete muset střílet jinak. Každý hraje jiným způsobem, ale pravděpodobně opět žebříčku nejpopulárnějších zakončení vévodí one-timery, prostřely z blízka a blafáky. Spousta branek padá i po všelijakých závarech před brankou, kterých pochopitelně díky novému fyzikálnímu modelu vzniká požehnaně. Častokrát ani nevíte přes hradbu dorážejících hráčů, jak útočník puk do branky vpravil.

Oproti minulým dílům je blafák mnohem jednodušší. Stačí zakvedlat hokejkou, v poslední chvíli uhnout do forhendu a pokud vystihnete ten správný moment, můžete už dopředu zvedat ruce nad hlavu. Brankářům se sice občas povede zázračný zákrok ala Dominátor, ale to je spíše výjimkou. Stejně tak střela z oblasti mezi kruhy pod vyrážečku s nadprůměrným hráčem se rovná změně stavu skóre. Vůbec rozdíly mezi průměrnými a vynikajícími hráči jsou docela veliké...

Jaký byl led?

Celkově je nutno dění na kluzišti pochválit. Zlepšilo se toho docela dost. Hra se opět více posunula k realitě. V zápasech je méně vyložených šancí, za to z nich padá víc gólů. Obrana již není přehlídkou likvidačních zákroků a puk se chová tak jak má.

• nejhokejovější hokejový simulátor
  • chování puku
  • nové pohyby
  • nový herní mód
  • tři evropské soutěže
  • nepřátelský herní interface
  • složité ovládání
  • naprosto NEPOCHOPITELNÉ chyby
  • Dynasty Mode není žádný velký zázrak
  • střídání řad – z toho snad zešílím
  • pro někoho možná důležité – NHL 2004 není v češtině

Ovšem nebyli by to EA Sports, aby zase něco nevymňoukli. Nechápu, proč nelze na začátku každé třetiny určit pětku, která půjde na led. Ještě více nechápu, proč je střídání řad za hry tak úděsné (funguje zároveň se šipkami, takže když chcete střídat, nesmíte se pohybovat nahoru a dolů) a poslední věcí, nad kterou mi zůstává rozum stát jsou strategie. Těch je mimochodem stejně málo jako minule, ovšem to není to, co mi vadí nejvíce. Kromě nich si totiž ještě navíc můžete vybrat styl hraní (od nahazování puků po bezhlavý útok a totéž v obraně). Bohužel i když jsou jeho výběrem zabity hned čtyři tlačítka, nejde jeho výběr provézt v přerušení hry, ale pouze v jejím průběhu. Opravdu "skvěle" vymyšleno. V praxi tedy si tedy buď budete hrát se střídáním řad a strategií a dostanete občas díky tomu nějaký náhodný gól anebo se na to raději vykašlete a budete všechno nastavovat v menu hry a střídat necháte automat.

Zajímavý zápas švédské nejvyšší soutěže začíná * Předstvení hráčů * Odpočinek po siréně

Letos za kolik?

Přiznám se, že tento okamžik zvláště u her jako NHL a jí podobné nemám rád. Jak jednou číslicí ohodnotit tak rozmanitou hru jakou NHL bezpochyby je? Zohlednit všechny chyby, jichž se autoři dopustili? Nebo brát v úvahu to, že se jedná o nejlepší simulátor tohoto sporu na světě a v herní části se opravdu zlepšil? Po dlouhých vnitřních mukách nakonec volím zlatou střední cestu. Tedy ocenění jako průměrně nadprůměrná hra.

Grafika: 8,5/10
Hudba a zvuky: 9/10
Změny oproti předchozím dílům: 5/10

Po hokejové stránce nabízí nová NHL celkem slušné zlepšení, které dává zapomenout na nepovedený minulý díl. Při pohledu na spoustu chyb a nedomyšleností zejména v mimoherních činnostech mě však čím dál víc obtěžuje otázka, zda-li novému hokeji dali EA Sports opravdu vše co mohli.

Celkové hodnocení: 7,5/10

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Sportovní | Sportovní arkáda