Recenze: NHL 2005 – takhle to hrají v Kanadě!

Je podzim, příroda se ukládá ke spánku, ze stromů padá listí a z lisoven krabičky s nápisem NHL 2005. Jako vždy se spolu s přibývající tmou rozjedou debaty o nejoblíbenějším ročním období a virtuální hokejisté podiskutují nad výdobytky nejnovějšího hokejového simulátoru. Jak to dopadlo tentokrát? Čekali jsme léto a zatím přišel mráz?

Typ hry: sportovní
Minimální konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D grafická karta, 1 GB na HDD
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta , 1 GB na HDD
Výrobce: EA Sports (
Vydavatel: EA (
Vydavatel v ČR: EA Czech (
Demoverze: není

Je to každý rok stejné. Ať už mluvíme o podzimní únavě či nejnovějším hokejovém simulátoru od EA Sports, pachatelé se vždy rok co rok vrací na místo činu. Ovšem zatímco únava se vrací vždy víceméně ve stejnou dobu, hokejová NHL je pokaždé jiná. A nejinak je tomu letos. Nevím, proč mají tvůrci každý rok tendenci udělat tlustou čáru za předchozím ročníkem a metodou náhodného výběru zmixovat staré základy s dosud nevyzkoušenými prvky, každopádně to ani není důležité, je to zkrátka a jednoduše fakt.

Opět se tedy setkáváme s ročníkem, který má v sobě něco starého osvědčeného, nového povedeného a nového pokaženého, které nepochopitelně nahradilo staré osvědčené. Jednoduše řečeno NHL 2005 je jako vždy rozporuplný výrostek. Do děcáku ho poslat nechcete, ale za své prohřešky by si trest zasloužil.

Víte, já jsem od plejstejšnů

Jedním z největší provinění nového ročníku je zřetelný důraz kladený na konzolové verze hry. Vypadá to jako kdyby PC verze byla jakousi třešničkou na dortu, kterou vytvořili nudící se programátoři týden před vydáním. Jinak si totiž nelze vysvětlit na poměry PC otřesně vyřešené ovládání, které je prakticky beze změn přejato z krabiček s nápisy PS2, Xbox či GameCube.

EA si konečně všimli našeho státního znaku na dresech * Úvod utkání je vždy velká show * Detailních záběrů je jako obvykle NHL plná

Každé nastavení čehokoliv ve hře tak vyžaduje po PC hráči naprosté soustředění a hlavně zachování klidu před útoky nervové soustavy a jejich všetečných dotazů na bázi: „Který ****** inteligent toto vymyslel?“ Řekněme například, že chcete nastavit sestavu svého týmu. Jsme na začátku, takže to nebudeme komplikovat, dejme tomu, že nastavíme jen základní čtyři útočné trojice.

Doporučuji si k tomuto úkonu opatřit tužku a papír. Výběr základní sestavy se totiž děje tak úděsným způsobem, že se ani nedá popsat. Představte si nouzové nastavování řad, které bylo v dřívějších NHL v průběhu zápasů, odeberte asi deset bodů uživatelské přítulnosti a celé to zamíchejte do systému, kde myš je pouze doplňkovým šperkem na stole. Když chcete vyměnit pravé křídlo z první lajny do druhé, spotřebujete na to asi dvě minuty (záleží na tom, jak daleko v abecedě oba hráči jsou, při každé výměně totiž musíte prolistovávat seznamem se všemi hráči včetně těch z farmy), stejný úkon v NHL Hockey (NHL 93) zabral asi pět sekund. V okamžiku kdy stavíte sestavu od nuly, abyste si na papíře odškrtávali, který z útočníků je již obsazen v jiných pětkách, protože při výběru hráče ostatní lajny nejsou na obrazovce zaznamenány.

Horor na střídačce

Stále se přitom jedná o tu lepší variantu. V menu před zápasem máte k dispozici i myš, i když je zde pouze do počtu. To ve hře samotné možnost ovládání hlodavcem chybí a z jakéhokoli vašeho požadavku se stává horor o čtyřech dějstvích. Nejdříve musíte najít v kupce nepřehledných boxíků to, co chcete provést (byť by to bylo třeba vystřídání brankáře, musíte jít přes čtyři obrazovky, na kterých nefungují šipky(!) a vše probíhá prostřednictvím náhodně vybraných písmenek), na místě vytrpět zdlouhavou proceduru střídání (u gólmanů jsou naštěstí v nabídce jen dva), následně zjistit, že na potvrzování se tu nehraje a nehraje se tu ani na escape, nýbrž backspace a po dosažení hlavního menu se osvobozujícím enterem vrátit do hry. Hůře to udělat opravdu nešlo.

Pardon šlo, replay ovládaný pomocí tlačítek Q, W, E, R atd. s escapemem tentokrát pro změnu v tlačítku W je ukázkou „evoluce“ kdysi čistě PC hry.

Gól, gól, gól * Varianta 2 - brankář Ostrovanů má díru nad vyrážečkou * Hlavní menu - hezčí než minule, hůře ovladatelné než minule

Prázdný a falešný

Konstatování, že se ovládání mimoherní složky NHL 2005 nepovedlo, by nebylo přesné. Lepší by bylo říct, že se nepovedla celá mimoherní část. Ono je sice krásné, že můžete hrát „Dynasty mód“ a stát se generálním manažerem některého z klubů, starat se o finance, tréninky a hráče. Jenže když v tom samém Dynasty modu se nemůžete ani podívat na kanadské bodování všech hráčů, když jediné, co se o svých předchozích zápasech dozvíte je stav a kdy sestavování útočných trojic hodnotí počítač jakýmsi potenciometrem, je to docela těžké.

NHL 2005 je viditelně cíleno na masy. Na masy, které viděly hokej v televizi, fandí svému oblíbenému klubu, a tak si s ním projdou celou sezónu, když je zrovna stávka. Vše je maximálně zjednodušeno, což si však protiřečí se snahou tvůrců o jakousi všeobsažnost. Z toho vznikají paradoxy popsané výše.

Ošálení světovým pohárem

Naštěstí jsme se dočkali alespoň nějaké kompenzace v ostatních složkách hry. Nabídka soutěží se nám rozrostla o trénink a světový pohár, přičemž ve hře zůstaly i všechny evropské ligy, klasické sezóna i zmiňovaný pseudomanažerský mód. Trénink je povedeným tutorialem do hry, můžete si v něm vyzkoušet nájezdy či souboje jeden na jednoho (jeden na dva).

Už v tom okamžiku ale zjistíte, že se něco změnilo. Něco hodně podstatného. Hra je jiná, pro někoho možná lepší, pro někoho horší, každopádně jiná.

O co jde? Přirovnal bych to k nedávnému Světovému poháru, nejlépe památnému semifinále Kanada – Česká republika. Připravte se na souboje, v nichž nedostanete ani metr místa, každý souboj bude bolet, každý špatný pohyb bude potrestán. Připravte se na to, že můžete soupeře přehrávat, vypracovat si spoustu šancí, celou dobu být lepší a pak ujede nějaké pako typu Draper (omluvte mé nacionalistické vášně), od kruhů to jen tak bezhlavě napálí a trefí se pod horní tyčku. Můžete být lepší, prohrajete, můžete být naopak horší a po ušmudlaných gólech se jako naše reprezentace v základní skupině se Švédy dostat rázem do hry.

Texasané nastupují na led * "Novinkou" je možnost určit si rozestavení hráčů na buly * Buch, buch a z útoku je protiútok

Zrádná modrá čára

NHL 2005 je o hokeji, o kanadském hokeji s přídavkem z „hitařských“ přehlídek. Pokud se vám sestřihy bodyčeků, nárazů na mantinel a dalších srážek v NHL magazínech nelíbí, budete zklamáni, v opačném případě vaše srdíčko zaplesá nadšením. Po přejetí do útočné třetiny se totiž stanete svědky moderních toreadorských zápasů, v nichž ovšem váš útočník hraje roli červeného šátku proti rozzuřeným býkům – obráncům.

Vniknutím do soupeřovy třetiny se z vás stává frontový voják, který se omylem vzdálil daleko od hraniční linie a jako naschvál zabloudil přímo k nepřátelským kasárnám. Nedostane se vám chvilky oddechu, vždy po vás půjdou a jediná vaše šance je dostat se do relativní země nikoho za brankou anebo doufat, že spoluhráči vás podpoří.

Bez legrace, nový ročník NHL zvrátil křehkou rovnováhu mezi útokem a obranou jednoznačně ve prospěch beků. Vjedete do třetiny a dříve než přejedete prostor mezi kruhy, ležíte na zemi. Můžete kličkovat, můžete naznačovat, můžete se plížit podél mantinelu, Velký bratr to vždy vidí a trestá. Souboje jeden na jednoho? Bez šancí, když už se náhodou vyhnete úderu, zabrzdí vás nemilosrdný háček a s ním i ztráta kotouče. Úplnou náhodou ujedete jednomu bekovi, sundá vás druhý.

Jeho veličenstvo CPU

Trošku nespravedlivé je, že v případě počítače to zas tak neplatí. Samozřejmě ho taky můžete řezat a hákovat ostošest, nicméně jemu se čas od času podaří pomocí tlačítka pro kličku vyklouznout. Proti němu ovšem podobný fígl nefunguje.

To ovšem není ve hře žádná výjimka, spíše naopak. V průběhu hry můžete velice často získat dojem, že je vše postaveno proti vám. Počítač vám ujíždí v případech, ve kterých vy nemáte šanci. Nahrajete přes celou šíři kluziště, brankář se bleskurychle přemístí, obránci jakbysmet. Moment překvapení jaksi neexistuje. Seberete útočníkovi za jízdy kotouč, on se zastaví a sebere vám jej zpátky.

Bez myši by byl replay ještě horší než ve skutečnosti * Tým si vytvořit můžete, vlastního hráče ne * Stisknou dnes čelisti žraloků soupeře?

Možná je to nespravedlivé, možná nereálné, každopádně dá se proti tomu hrát. Řešení existují, ale nejsou to ty krásné evropské kombinace do branky, ale typické kanadské ušmudlané góly z dorážek. Ostatně viděli jste někdy celý zápas NHL?

BUM Realita

Autorům nelze upřít snahu více se přiblížit realitě, byť to v některých momentech přehání. Ale pravdou je, že souboj jeden na jednoho tváří v tvář těžko může na úzkém kluzišti dopadnout ve prospěch útočníka. Na druhou stranu je nutno říct, že ve skutečnosti by brejkové situace v mnohem větší míře končily vyloučením či alespoň trestným střílením. Ale od toho tu jsou opět desítky různých hejblátek, prostřednictvím niž si můžete upravit NHL opět blíže k obrazu svému a to nejen onu vylučovanost ale také včetně takových detailů jako rychlost vyhazování gólmanů.

Všechny problémy nastavování nevyřeší, k úspěchu a požitku ze hry vede pouze dokonalé zvládnutí ovládacích prvků. To je díky EA Sports sice opět poněkud problematické (protože některé klávesy nejdou přenastavit), nicméně v základní verzi si vystačíte i s pěti tlačítky na klávesnici (přijdete sice o populární inzerovaný shift, na druhou stranu si alespoň nevědomky díky němu neodvoláte brankáře - potvrzeno praxí). Ideální je ale samozřejmě analogový gamepad. I když ani ten vám nepomůže v případě tlačítka pro střelu, na níž je v obraně pevně nastavena rybička po kotouči místo logičtějšího hákování (na nejčastěji využívané útočného funkci je tak ta nejméně častá obranná).

Bodyčeky, bodyčeky, hity - to je nová NHL * A taky světový pohár * A žádné statistiky

Ovládání

Mezi pěti „základními tlačítky“ je nutné zmínit zejména novou střelu zápěstím a inovované turbo. Obě velice rychle zapadly do hry a tvoří její nedílnou součást. Když nebudete využívat druhého typu střely, nebudete se tolikrát radovat z gólu, bez turba bude každý průnik do útočného pásma utrpením.

Zrychlení je totiž nově jen krátkou zhruba pětisekundovou akcelerací, která se za chvíli znova dobije. Když ji vyplýtváte v obraně, v útoku nebudete moci dravě pronikat kolem obránců. Ne že by nové zrychlení bylo všelékem, ale když jej šikovně použijete v okamžiku, kdy po vás obránce vystartuje, vyhnete se jinak obligátnímu bodyčeku a konci útočného snažení.

Ne Evropa, Kanada

NHL 2005 totiž není v jádru vůbec špatná, pouze je najednou vše, co šlo dříve automaticky o mnoho složitější. Hůř se střílí, protože po vás obránce většinou shodí dřív, než pustíte tlačítko, hůř se proniká, hůř se nahrává, ale opět musím odkázat na reálnou NHL, která je upřímně místy opravdu nekoukatelná.

Proto také padá jako ve skutečnosti spousta ušmudlaných gólů z dorážek, tečí či skrumáží před brankou. Bohužel autoři celkem nepochopitelně odepsali one-timer, který má takřka nulovou účinnost. Stejně tak brejky (když už se náhodou povedou) nelze nějak šikovně a efektivně zakončit blafákem, ale jediné, co na brankáře platí, je střela.

Opět se dá procento takovýchto gólů snížit vhodným nastavením, nicméně je fakt, že střela je až nezdravě účinná. Má pouze dvě podmínky – musíte umět mířit (do šibenice nebo mezi nohy) a zjistit, jestli má daný brankář horší lapačku nebo vyrážečku. Pak není problém s nadprůměrnými hráči skórovat ze stejného místa klidně i několikrát za zápas nezávisle na tom, jestli jde o střelu zápěstím či nápřahem.

Obvyklé porodní bolesti

Odvěký souboj mezi příznivci absolutní simulace a maximální hratelnosti už dávno v diskusích hráčů vzplál, pravdou je, že realistická NHL 2005 těžko obhájí excesy typu vztahu přihrávky se střelou, kdy je mnohem jednodušší a rychlejší poměrně přesně vystřelit než nahrát třeba jen o pár metrů za sebe.

Dynasty Mode -  pod povrchem žádná hloubka * Další branka * Brankáři se realisticky rozcvičují

Na stranu druhou nelze kvůli tomu dané zjištění zobecňovat na celou hru. Zapomněli bychom na celkem povedené chování hráčů u modré čáry, kdy se za každou cenu snaží zabránit offsidu, na nově, jednodušeji zpracované dorážky a teče přímo ze vzduchu i na ty chvíle radosti, kdy se vám podaří dokonale vyšachovat obranu a ze zadní pozice najet s obráncem nikým nebráněný sám před branku. A samozřejmě v neposlední řadě na tu černou práci v podobě rozmanitých obranných (i když často přehnaných) možností.

Na hrách a klečet!

Autoři by zasloužili naplácat na holou. Za to, že opět nešli ve šlépějích předchozích dílů a rozvrtali, co se dalo, za neuvěřitelně stupidní ovládání, za nepochopitelné změny, které v praxi nevyužijete (aneb Open Ice Support - jde dost těžko nechat spoluhráče s pukem v útočné třetině, zatímco vy si najedete před branku, když do té doby většinou obrana složí vašeho kolegu na zem) i za ty mraky zjednodušení.

• obrana má stejně jako ve skutečnosti převahu
  • nová střela zápěstím
  • tečování, dorážky
  • zajímavé pojetí turba
  • hra se více podobá záoceánské realitě
  • mnohdy se zvrhává v přehlídku bodyčeků
  • úděsný herní (konzolový) interface
  • střely až moc silné, narozdíl od zlikvidovaných one-timerů
  • kombinace znevýhodněna
  • blafáky zničeny

Na druhou stranu jim nelze upřít značné inovace v samotné hře. Pro Evropana je sice smutné, když celá NHL vypadá jako přehlídka amerického fotbalu (i evropské ligy bohužel), ale záoceánští to mají zkrátka rádi.

Proto není třeba hned vyhánět NHL 2005 na ranní mrazíky, stačí ji jen poslat do kouta a až vás vztek přejde, zkusit se s kanadským pojetím hokeje smířit. Nejlépe v kombinaci s lidským protivníkem (bohužel zatím pouze přes síť či na jednom PC, online hra je v současné době nehratelná).

Hudba a zvuky: 9/10
Mimoherní prvky: 3/10
Hratelnost: 7,5/10