Recenze: NHL Eastside Hockey Manager CZ – mladší a retardovaný?

Když se řekne propracovaný fotbalový manažer, každému fanouškovi se vybaví Championship Manager z dílny Sports Interactive. Existuje tedy snad někdo povolanější pro tvorbu jeho hokejového brášky? Chtělo by se říci, že ne, bohužel předpoklady jsou jedna věc a realita jiná. Mladší bráška se má od svého staršího sourozence rozhodně co učit.

koupit (849 Kč)
NHL Eastside Hockey Manager CZ pořídíte za 849 Kč jen v internetovém obchodě Doupě na Vltavě. Navíc, když si koupíte další zboží, získáte automaticky předplatné Doupě DVD zdarma. Více informací na adrese vltava.doupe.cz.

Typ hry: sportovní
Minimální konfigurace: procesor 233 MHz, 96 MB RAM, 400 MB na HDD, grafická karta podporující rozlišení 800x600
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB 3D grafická karta (GeForce 4MX 440)
Výrobce: Sports Interactive (
Vydavatel: Sega (
Vydavatel v ČR: CD Projekt (
Homepage hry:
SI Games
Demoverze (58 MB):
SI Games

Jedináčci to mají v dětství jednodušší. Jsou rozmazlovaní, nemusí se s nikým o nic dělit a i velké průšvihy se jim odpouštějí, říkají ti, kdož pocházejí z větších rodin. „Navíc,“ by dodali zlí jazykové pocházející ze zvláště „láskyplných“ sourozeneckých poměrů: „Jsou ušetřeni srovnávání, nikdo jim pořád nepředhazuje starší ségru za vzor či jako důkaz vlastní neschopnosti. Mají se zkrátka skvěle.“

Jedináček ten se má

Ne, nebudeme tu řešit staré rodinné křivdy, to necháme raději odborníkům. Nicméně jakkoli se to zdá praštěné a uhozené, právě tento sociologický problém docela souvisí s dnes recenzovaným NHL Eastside Hockey Managerem. I on se totiž narodil sám. V herním průmyslu se jedná o první komerční titul, který se honosí popiskem „hokejový manažer“. Pokud nebudeme počítat jeho freewarového předchůdce, je NHL EHM v současné chvíli jediným dostupným zástupcem žánru. Nejlepším i zároveň nejhorším.

Dominátor není ohodnocen vůbec zle, i když ta agresivita... * Není to přeloženo špatně ale nezní to hezky * A Hašan dal asi góla, hodně gólů

Nelze tedy s ničím srovnávat. Co je průměr, co vyniká? Je možné, že se podobná vlastnost dá udělat lépe, zábavněji? Proto jsem se rozhodl k trošku podlému a nečestnému kroku a do rodiny EHM pro lepší srovnání adoptoval léty prověřenou legendu, Championship Manager. Dopředu říkám, NHL Eastside Hockey Manager je dobrou a zábavnou hrou. Je tu však spousta velkých ALE. Zvláště to největší z nich – NHL Eastside Hockey Manager mohl být vynikající hrou, ALE svou šanci nevyužil.

Genetické předpoklady pod mikroskopem

Je úsměvné sledovat, jak člověk občas dbá na naprosto zbytečné detaily. Při koupi mobilu detektivním způsobem zkoumá, zdali jeho vyhlédnutý mobil má 45 skvělých moderních funkcí, čímž se pro něj stává telefon s 42 kouskem starého šrotu. Místo aby se díval na základní údaje v podobě výdrže baterie, kterou bude muset chtě nechtě dobíjet ob den, je uchvácen vymoženostmi, jež využije jednou po nákupu a pak při chlubení přátelům. V herní branži ho zase reklamní plakáty krmí stovkami jednotek, tisíci variabilních zbraní a, zůstaňme u hokeje, desítkami ligových soutěží. Jaké však to bude jeho překvapení, když se jeho idealistické vize o desítkách tisíc reálných tváří setkají se zdí zvanou realita.

V případě NHL EHM se jedná o klasický rozpor mezi kvantitou a kvalitou. Nejde o to, že kupříkladu tuzemským hráčům chybí s naprostou pravidelností fotky a o nějaké historii si můžete nechat jen zdát, je tu špatné bodování za vyhrané zápasy apod., to jsou v podstatě hlouposti na zasmání a to je vše. Problém hry je v tom, že se zkrátka a jednoduše nedá avizovaná česká liga hrát. Nevím, jak je to u ostatních evropských soutěží, každopádně Tipsport extraligu si můžete z tiskových prohlášení výrobce klidně škrtnout, o nic nepřijdete.

Hra nabízí i logické hádanky * Naštěstí většinou budete řešit jen jak poskládat sestavu * Týmy v NHL jsou ohodnoceny docela věrně

Slavia je nejlepší

Hráče totiž hodnotil asi blízký příbuzný Růžičky nebo nějaký jiný oddaný fanda edenského hokeje. Jinak si totiž neumím vysvětlit, proč vše vypadá tak neuvěřitelně proslávisticky. Slavia Praha je úžasný klub. Jeden útočník vedle druhého, obránce, brankář, opora týmu, nadějný dorostenec, možná i místní hajzlbába – všichni disponují neuvěřitelnými statistikami.

Loňský mistr Zlín má srovnatelnou zhruba první lajnu, zbytek je ohodnocen mnohem hůře. Možná Pardubice a Sparta se Slavii vyrovnají, zbytek se však může jít zahrabat. Maximem Josefa Straky z Plzně je pravděpodobně, když na bruslích nespadne. Znojmo - Uram, Pucher? To je kdo? Soudě dle hry pomalí dědci s v případě Urama „nevyzkoušenou“ reputací. Prodejte ho do Slavie a nedostane se ani do béčka na lavičku. Když už jsme u toho béčka, respektive juniorky, Znojmu kupříkladu záložní tým úplně chybí.

Další brankář - střelec * Týmová strategie * Jediný okamžik, kdy opravdu víte, co se děje na ledě - gól

Je mi líto, ale hrát českou ligu nemá cenu. Ledaže máte velkou vůli a motivuje vás tvůrce statistik na hlavu porazit anebo jste fanoušky některého z tří výše uvedených klubů. V tom případě pro vás bude extraliga příjemnou procházkou růžovým hokejovým sadem. Bohužel asi trochu nudnou. A nezachrání to ani oficiální logo v hlavním menu, ani deset kartiček v balení s hrou.

Tetička z Kanady

A tak našinci prakticky zbývá z deseti různých lig jediná. Pokud se nehodláte s Herren Hockeymanny štrachat v autobusech z Freiburgu do Berlína, musíte zvolit kanadsko-americkou NHL. Na té si dali tvůrci opravdu záležet. Nabízí jak fotky hráčů, tak jejich statistiky snad od puberty. I týmy vypadají sympaticky a reálně. Na vrcholku západní divize se pravidelně drží Colorado, Dallas, Detroit, ve východní pokračují v černé sérii NY Rangers. Forsberg je Pan Hokejista, stejně jako Sakic či Jágr (ten je možná až příliš dobrý), kdežto Georgík Smithů z farmy má problémy trefit se párkrát za zápas do puku. Nezapomnělo se ani na dravé mládí typu Marián Gáborík a další.. Zkrátka je vidět, že když se chce, tak to jde.

Hra se umně vypořádala i se specifiky zámořské soutěže – draftováním, volnými a chráněnými hráči a ani tradování není špatné. Sice si nejsem jistý, jestli je opravdu zakázané povolávat již draftované hráče z Evropy v průběhu sezóny, ale to je jenom maličkost. Celkově lze říci, že se zázemí NHL podařilo hře nasimulovat docela věrně.

Bratříčkovi vnitřnosti

Přes všechny finanční starosti však hlavní náplní práce generálního manažera zůstává řízení samotného zápasu. Již dříve bylo avizováno, že populární 2D engine z CM zaznamenávající aktuální dění na hřišti, bude ve hře chybět. Nahradit ho měly „fotky gólů“ (zobrazení postavení hráčů na hřišti při vstřelené brance), dále ukazatele přesnosti střel a další statistiky.

Zprávy se nevyplácí nečíst * EHM nezapomíná ani na Euro Hockey Tour * Ukazatel střel

Mnohé z nich jsou docela povedené. Můžete například vypozorovat slabinu brankáře mezi betony a následně nařídit svým střelcům, aby se na tuto pozici zaměřili. Zjistíte, že jste za třetinu čtyřikrát ohrozili soupeřova gólmana, a tak do další části hry přikážete zvýšit střeleckou produktivitu.

V zápase samotném pak podobně jako v původním EHM sledujete hřiště a na něm kolmý pás, který se pohybuje podle aktuální pozice puku. Vidíte tak docela dobře, jestli vás v daném okamžiku soupeř tlačí nebo se hra přelévá ze strany na stranu či panuje bezvládí. Opět rozhodně povedená utilitka, ale bohužel dohromady je to málo.

Víc vlásků, víc indícií

Možná to u hře připomínající několik vrstev excelovských tabulek na sobě vypadá šíleně, ale osobně se domnívám, že hra má co do šíře statistik vážné nedostatky. Hokej se hraje na čtyři lajny, každé můžete (spíše musíte) nastavit individuální strategii, jinou míru útočnosti, jiný styl aktivity, defenzivní strategii, agresivitu apod., ale nikde vám hra nepoví, jak daná pětka vlastně hraje. Jediné osobní statistiky zahrnují střely, nahrávky, minuty na ledě, +- body a osobní hodnocení.

Osobní hodnocení, které vás v CM občas donutilo střídat o poločase se zde mrtvolně drží na základní hranici. Hráč dá gól? Dobře, ze šestky skočí na sedmičku. Další branka? Osm, možná i devět. Hoši ze čtvrté lajny pravidelně góly nedávají, a tak mají většinou šestku. Když se někdo náhodou dostane na pětku, znamená to, že se jedná o gólmana, který právě dostal dva góly anebo hráče, který přišel na zápas zfetovaný. Nižší čísla v kolonce hodnocení uvidíte jednou za uherský rok. Když potřebuji zjistit, kde to vázne, má první lajna sedmičky (dala gól), zbytek šest. Ptám se, k čemu takové hodnocení je?

Většinou se můžete jen domnívat, kde je chyba. Statistiky přihrávek jsou pouze pro celý tým, stejně jako bodyčeky, hity či vhazování. Zjistit, kde to vázne, je prakticky nemožné. V konečném důsledku je celé „to manažerování“ vlastně sofistikovanou variantou starého dobrého „pokus-omyl“. Nevíte, kde je chyba, nevíte, v kom je chyba a nevíte, jaká je proti ní adekvátní obrana. Zábava na dlouhé večery zaručena!

Pětky ze školy

Dojem ze hry navíc srážejí nepochopitelné bugy. Chcete provést výměnu s Bostonem, a tak se podíváte do užitečné nabídky „Co tým potřebuje“. Dozvíte se, že „Medvědi hledají talentovaného brankáře, talentovaného bránce a talentované levé křídlo. Celkově vzato má tým zájem o ostřílené veterány.“ Tak si vyberte.

Česká liga v praxi - máčka Uram * a šikovný mladíček ze Slavie * Jó, Kometa, té je v první lize hej

Jako ofenzivní hráč měsíce bývá pravidelně vyhlašován některý z brankářů. NHL EHM mě seznámilo i se soutěží „Výběr hvězd NHL“, kterou znám spíše pod názvem Hráč týdne. Jednou mi také na stole přistála zpráva, v níž se mí tři skauti svorně svěřují se svévolným třítýdenním pozorováním jednoho hráče, aby mi v další větě sdělili, že se jedná o neschopného hokejistu.

Co mě dorazilo nejvíce, je fakt, že připravované updaty opravující ty největší chyby s pravděpodobností hraničící takřka s jistotou nebudou kompatibilní s hrami započatými za předchozích verzích hry.

Čeští předkové

K dobrému dojmu bohužel nepřispívá ani čeština. Nejde o to, že by byla špatná nebo snad chybová, bohužel však díky krkolomně našroubovaným větám občas máte problémy pochopit, co se vám vlastně hra snaží říci. Jelikož jsem náhodou viděl, jak vypadá onen „zdrojový kód“ překladu, chápu, že to v podstatě ani jinak nešlo, pokud si překladatelé neměli přeprogramovat celou hru, nicméně to hráče asi zajímat nebude. Zkrátka a dobře vypadá to místy docela divně a z těch všech „hráčů jménem“ a „pozic nebezpečných útočných obránců“ vám půjde hlava kolem.

• je to hokejový manažer
  • zvládnuté prostředí kanadsko-americké NHL
  • papírově počet soutěží
  • počet hráčů a farem v NHL
  • svižná rychlost
  • nedostatečná propracovanost zápasových statistik
  • nehratelná česká extraliga
  • spousta chyb
  • nekompatibilita verzí hry

Kádrový profil

Bohužel není to ono. NHL Eastside Hockey Manager sám o sobě není špatný, ale do dokonalosti mu chybí hodně. Upřímně řečeno nechápu, proč hra vyšla ve stavu, který se musí poněkolikáté záplatovat, v půli prázdnin, když NHL začíná v říjnu (a letos ani to ne). Nechápu, proč ve firmě, která má takové zkušenosti s tvorbou manažerů, vznikla hra, která je ani zdaleka nevyužívá. Když už ne ve věrohodnosti statistik, tak alespoň v tom, co je zábavné a co nikoliv či přístupnějším ovládání se autoři u svých kolegů z kanceláře poučit mohli. Takhle to vypadá jako by honem, honem vydali nedokonalou hru, aby měli co v dalších dílech opravovat.

Místo kopie legendy zvané Championship Manager dostali hokejoví hráči do rukou její nevýrazný obraz.

Zvuky, hudba: nejsou

Mohl se stát legendou, je jen nesmělým příslibem do budoucna. NHL EHM není špatnou hrou, ale v porovnání se svým fotbalovým bratříčkem značně ztrácí. Možná až bude starší a zkušenější...