Recenze: NIBIRU – Posel Bohů v novém?

Jsou tomu už dva roky, co se na pultech našich obchodů objevil poslední titul od domácího týmu Unkonown Identity. Posel Smrti je naší nejlepší adventurou, jejíž jméno má určitou hodnotu i ve světě. Nový projekt Nibiru: Messenger of the gods byl proto logicky očekáván s nejvyšší pozorností. Stál ten povyk za to?
Recenze: NIBIRU  – Posel Bohů v novém?

Typ hry: Adventura
Minimální konfigurace: CPU 800 Mhz, 128 MB RAM, 2,5 GB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: CPU 1,3 Ghz, 256 MB RAM, 2,5 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 2,5 GB na HDD, 128 MB grafická karta
Výrobce hry: Unknown Identity
Distributor hry: Future Games (
Cena: 999 Kč (899 Kč na

Adventury se v našich končinách těšily velkému zájmu odjakživa. Na kultovní kousky jako 7 dní a 7 nocí, Tajemství Oslího ostrova či Léto s Oscarem (první titul Illusion Softworks)  si i po letech vzpomene mnoho hráčů. Jenomže co nás při vzpomínce na tyto a jim podobné tituly napadne? Charakteristika českých adventur je každému jasná; kreslená grafika, bizarní humor za každou cenu a v neposlední řadě také přílišná obtížnost jdoucí ruku v ruce s nelogičností jednotlivých postupů.

Německá štola – konec cesty? * V Barbořině bytě něco nehraje * Klasický český barák

Za vrchol byla pro mnoho hráčů dlouhou dobu považována série Polda, na kterou přesně sedí „nedostatky“ vypsané o pár řádků výše. Tato doba je však již za námi; před několika lety spatřil světlo světa úspěšný a zcela odlišný Posel Smrti, oplývající výbornou grafikou, perfektně rozvětveným „temným“ příběhem a neméně zajímavými dialogy. Titul si mezi herními recenzenty odnášel famózní hodnocení (na Doupěti např. krásných 9/10), což hře bez nadsázky vyneslo označení „nejlepší česká adventura všech dob“.

Klasický remake?

Na Nibiru: Messenger of the Gods se těšilo mnoho hráčů. Někteří díky nadšení z Posla Smrti, jiní prostě proto, že milují adventury, a zřejmě největší procento tvoří hráči pamatující původní předlohu. Kdo nechápe, o čem to tu mluvím, vysvětlím. Předlohou dnešního Nibiru je přesně sedm let stará prvotina týmu Unknown Identity, Posel Bohů. Nejedná se však o remake v klasickém smyslu slova. Celá první kapitola je kompletně překopána, a změnám se nevyhnul dokonce ani samotný hlavní hrdina; namísto archeologického experta Stanislava Novotného se nyní setkáváme s jakýmsi Martinem Holanem, studentem archeologie, jehož život se má v několika příštích dnech navždy změnit.

Posel Smrti – Král českých adventur

Je to jenom něco přes dva roky, co se na pultech obchodů objevil dlouho očekávaný titul Posel Smrti, který si ihned po vydání odnesl označení „nejlepší česká adventura všech dob“. Hlavní hrdina Samuel Gordon se po dvanácti letech vrací na panství Black Mirror, aby zde vyřešil záhadnou smrt svého oblíbeného strýčka Williama. Strhující příběh prolezlý zvraty a spoustou tajemství vrcholí až po úctyhodných třiceti hodinách hraní, což ze hry dělá pravou zábavu na dlouhé večery. Kus práce odvedli autoři také co se technického zpracování týče; krásná grafika (přes 150 herních obrazovek), atmosférická hudba a v neposlední řadě profesionální český dabing. Pokud se vám líbilo Nibiru, z Posla Smrti budete nadšeni.

Grafika je v některých místech opravdu krásná * Tak přes toho jen tak neprojdu * Sebrat dokumenty a rychle zase pryč

Přitom celý příběh začíná celkem poklidně. Martin sedí ve svém archivu (ten je mimochodem ve Francii) a pracuje. Z této činnosti ho vyruší podivný telefonát strýčka, jehož obsahem je naléhavá prosba: aby ho Martin co nejdříve navštívil. Zde se náš hrdina dozvídá o staré německé štole, objevené náhodou při silničních pracích kdesi v Západních Čechách. No a protože by tento nález mohl mít co dočinění s tajemnou dvanáctou planetou Nibiru, nezbývá Martinovi nic jiného, než se vydat do srdce Evropy, zde se sejít se strýčkovou „spojkou“ Barborou a společně se celé tajemství pokusit vyřešit.

Příběh plný zvratů

Takhle to možná zní jednoduše, jenomže nebyla by to správná adventura, kdyby neobsahovala nespočet různých zvratových událostí. Nibiru jde na vše již od začátku pěkně zostra. Hlavní hrdina přilétá do Čech s výrazným zpožděním, a schůzku s Barborou jednoduše nestihne. Tato událost se posléze ukáže jako velká chyba, protože o pár minut pátrání a několik obrazovek dále naleznete Barboru brutálně zavražděnou (mimochodem to je také to poslední, co vám z příběhu prozradím ;-) v jejím bytě. A přesně v tuhle chvíli začínají problémy; nejenže si budete muset povolení k prohlídce štoly opatřit jiným způsobem (Barbora už to zřejmě nestihne), mnohem větší hrozbu však představuje existence neznámé osoby, která evidentně usiluje o to samé, co vy. Teď jen zjistit proč? Všechno se pochopitelně dále v příběhu vyřeší, a zvratů bude ještě tolik, že na ty počáteční brzy zapomenete.

Barbořina kancelář * Hlídkujícímu vojákovi stačí ke štěstí málo * Tak to bude problém

Nibiru jde ve šlépějích svého slavnějšího předchůdce Posla Smrti, což je poznat takřka na každém kroku. Občas mi dokonce přišlo (teď mám na mysli grafiku), že autoři vzali již dříve použitou lokaci a pouze ji obalili do jiných textur. Ať se na mě páni autoři nezlobí, ale už třetí obrazovka (v intru), je nebývale podobná panství Black Mirror – takřka totožná. Chápu, že Nibiru nepatří mezi nejdéle vyvíjené hry, ale pro příště by to možná chtělo více invence a méně kopírování sama sebe.

Posel Bohů – Předloha Nibiru

Historická prvotina týmu Unknown Identity se na českém trhu objevila přesně před sedmy lety, a u domácích hráčů vesměs zabodovala. Hlavní postavu stvořil nezapomenutelný archeolog Stanislav Novotný, bádající po tajemství ukrytém v náhodně objevené německé štole. Příběh se rozprostírá na více než 100 herních obrazovek, a hlavní hrdina v něm zavítá do mnoha zemí (Česká Republika, Holandsko, Amerika či Mexiko). Samozřejmostí na tehdejší dobu byla pěkná VGA grafika, solidní hudební zpracování či profesionální dabing.

Pohodové hraní

Ale přejděme k těm příjemnějším věcem. Příběh Nibiru je pojat velice zajímavým způsobem, a po celou dobu hraní se v podstatě neobjevila chvíle, kdy bych se nějak nudil. Příběh má spád, čemuž dopomáhají i vyvedené dialogy, které na rozdíl od Posla Smrti postrádají rozvleklost. Takřka každý rozhovor obsahuje jen to nejdůležitější, takže na jednu stranu se do dané situace sice tolik nevžijete, nicméně existují hráči - mezi něž patřím i já - kteří (skalní příznivci adventur prominou) raději hrají než čtou.

Pochválit musíme také snahu autorů při vytváření jednotlivých logických puzzlů, na které lze s použitím mysli opravdu snadno přijít. Jednoduše se mi stávalo, že jsem hrál například dvě hodiny v kuse bez nějakých výraznějších zákysů – tomu se říká relaxační hraní. Ty pravé problémy začínají zhruba ve druhé třetině (tj. při vstupu do štoly), kdy se objevují klasické rébusy známé z mnoha jiných adventur. Obzvláště z kuličkového mechanismu vám půjde nejednou hlava kolem.

Tajemství štoly objeveno! * Dynamit udělá své… * Tajný deník

Současně s vyvrcholením celého příběhu mi také připadalo, jakoby se autoři podobnými puzzly snažili natáhnout celkovou herní dobu. Ti hráči, kteří si pamatují původního Posla Bohů sami, vytuší, kdy se blíží konec hry, a patrně budou - stejně jako já - hodně překvapeni. Vaše putování se studentem Martinem totiž trvá jen něco málo přes deset hodin čistého času, což je v porovnání se skoro třikrát tak dlouhým Poslem Smrti dosti slabé.

O třídu horší nástupce

Ani další srovnávání s přímým konkurentem (oba tituly jsou si totiž technicky dost podobné) nedopadá pro Nibiru zrovna nejlépe; 80 herních obrazovek (PS jich měl 150), mnohem méně zvukových nahrávek a dvojnásobně menší množství aktivních postav z Nibiru prostě přemožitele logicky dělat nemůže. Docela jsem také nechápal výraznou absenci animovaných filmečků. Jev, který byl u Posla Smrti naprosto normální a hojně využívaný, je zde jaksi nepochopitelně opomíjený, tzn. že se s ním setkáte pouze několikrát za hru. Bohužel.

Tak tady se prach neutíral asi hodně dlouho * Jeden z logických hlavolamů * Rychle se ubytovat, a hned zase pátrat

Novinkou v enginu (pouze vylepšený PS) je použití vyššího rozlišení. Zastaralé 800 × 600, vystřídalo mnohem praktičtější 1024 × 768, což je znát na první pohled. Lokace jsou živější, více propracované a celkově se mi zdály o něco hezčí než v případě Posla Smrti. K ozvučení žádnou větší výtku nemám; hudba hraje pouze v určitých (většinou dramatických) situacích, a v mnoha chvílích ji ani nepostřehnete. Profesionální dabing však váš sluch zaregistruje stoprocentně. Výkony jednotlivých herců (J. Šťastný, V. Brabec či P. Soukup) jsou na vysoké úrovni a skvěle dotvářejí atmosféru.

• Technické zpracování
  • Zajímavý příběh
  • Nenáročnost
  • Dabing
  • Přílišná krátkost
  • Místy slabé ozvučení

Existuje Nibiru?

Tak na tuhle otázku vám odpovím asi jen stěží. Pokud byste se mě ale zeptali, zdali má cenu pořizovat si stejnojmennou počítačovou hru Nibiru, odpovím jednoznačně kladně. Titul oplývá kvalitním technickým zpracováním, solidním příběhem i vcelku logickými puzzly. Kdybych před dvěma lety nehrál Posla Smrti, a kdyby herní doba byla o něco delší, mohlo se konečné hodnocení vyšvihnout daleko výše.

Zvuk: 8/10

Zajímavá, dobře hratelná a technicky vyspělá adventura od českých Unknown Identity, která však svého slavnějšího předchůdce neporáží. Tak snad příště…