Recenze: Ninja Gaiden Sigma – starý ninja nerezaví

Pořádný trhák pro PS3 je stále v nedohlednu, tak což si čekání zpestřit nějakou klasikou? A co takhle rovnou jednu z největších pecek pro Xbox přemalovanou do nejmodernější grafiky konzole od Sony? Bereme všemi deseti. Nabrousit katany, ať krev teče jako před lety!
Recenze: Ninja Gaiden Sigma  – starý ninja nerezaví

Objednejte si Ninja Gaiden Sigma na shop.Doupě.cz


Ninja Gaiden Sigma (X360):1799 Kč



Platforma: PS3
Žánr: 3rd person akce
Výrobce: Team Ninja
Vydavatel: Eidos
Distributor v ČR: Cenega (
www.cenega.cz)
Homepage:
http://ninjagaidengame.com

Série Ninja Gaiden, v Japonsku původně známá jako Ninja Reyukenden, ušla hodně dlouhou cestu. Na arkádách se zjevila již koncem osmdesátých let, následně si užila delší románek s NESem v podobě trilogie, pak přišlo promiskuitní období, kdy si zašpásovala na Mega Drivu, Atari, ZX Spectru či dokonce PC. A pak nad krvavou cestou agilního ninji na dlouhé roky zavřely vody. Až do grandiózního znovuzrození v roce 2004 na Xboxu pod jednoduchým jménem Ninja Gaiden.

  

Nová doba žádala nový přístup, a tak původně klasickou ručně kreslenou 2D scrollovací mlátičku nahradila mlátička ve vyleštěné 3D grafice se všemi těmi polygony, texturami, světelnými efekty a podobnými záležitostmi, díky kterým je nutné si čas od času zvednout čelist z podlahy. Jenže vizuální pozlátko (ať sebeoslnivější) nebylo tím pravým důvodem, proč se houfy hráčů se zasněným výrazem snažily běhat po zdech, vystřihovaly si z papíru hvězdice a se slovy: „Jsem ninja!“ je vrhaly po zmatených kolemjdoucích. Hratelnost, mýtická vlastnost a Svatý Grál každého herního vývojáře, to je pravým jádrem obliby her série Ninja Gaiden.

  

Ninja Gaiden patří mezi ty hry, které vás dokážou okouzlit pár minut potom, co poprvé sevřete v dlaních ovladač, abyste o několik hodin později stále seděli se zarudlýma očima před obrazovkou a zběsile bušili do tlačítek, i když už jste dávno měli jít spát, vynést koš, jít do práce, do školy, nakoupit, zachránit svět… prostě cokoliv. Fungovalo to u původního Ninja Gaidenu, i vylepšené verze s přízviskem Black a funguje to nové vylepšené verze Ninja Gaiden Sigma určené pro konzoli PS3.

Rozsekej je znovu, Ryu

Přesně tak, Sigma je pouhý remake, osekaný i obohacený, vyleštěný a načančaný pro potřeby nové platformy. Příběh tak znovu sleduje nadaného ninju jménem Ryu Hayabusha, který se vydává pomstít vyvražděnou rodnou vesničku a najít ukradený mocný meč Dark Dragon Blade. Klasická zápletka v klasickém japonském světe mixujícím poetické vesničky jako vystřižené z doby samurajů s hypermoderními technologiemi. Katany, šurikeny, ale i kulomety a výbušniny, stejně jako draky, pekelná stvoření, motorkáře a těžké ozbrojence – to všechno tu najdete.  Nechutná šlichta nebo nápaditá směska? Záleží jen na vaší chuti.

  

Sigma příběh v několika ohledech upravuje, v dobrém i špatném slova smyslu. Například trochu nepochopitelně chybí úvodní intro vyprávějící legendu Dark Dragon Blade. Původní úžasné renderované dějové animace už nyní tak úžasně nevypadají, protože na rozdíl od zbytku hry zůstaly v dnes už směšném rozlišení 480p. Možná i z tohoto důvodu chybí možnost si jednotlivé příběhové vsuvky znovu přehrát. Žádná škoda. Potěší však převedení některých animací do ingame grafiky a hlavně umné zakomponování možnosti hrát za jinou postavu, než je drsňák Ryu.

Jsem ninja!

Zcela pochopitelně stejně jako u příběhu, ani v samotném herním konceptu nedošlo k žádným razantním změnám. Sigma tak znovu nabízí 3rd person akci formátu Prince of Persia, Devil May Cry či třeba Onimusha. Od perského princátka si bere jeho atletické dovednosti, takže se připravte na značně efektní pobíhání po stěnách, ručkování po římsách, protáčení na hrazdě a netradičně i běhání po vodě. Vše vypadá naprosto přirozeně a ovládá se zcela intuitivně a je vysloveně radost koukat, jak elegantně se Ryu proplétá úrovněmi. Pokud ho tedy nezpomalí nějaký protivník. Nebo rovnou nezabije.

  

Boje, to je alfa a omega (i Sigma) Ninja Gaidenu. Jsou komplexní. Jsou zatraceně pohledné. A jsou taky ještě zatraceněji těžké. Říct o Ninja Gaidenu, že je těžký, je jako mluvit o pekle jako o tom trošku teplejším místě. Je to daleko horší. Nováčci s velkou pravděpodobností poprvé skončí jako variace na mrtvého ninju asi po patnácti minutách hraní. Zhruba na třetině cesty za prvním bossem. Ninja Gaiden totiž není o zběsilém bušení do tlačítek, staví na rozmyslu, obezřetnosti a totální koncentraci. Soubojový systém nabízí všechny ty klasické prvky známé z podobných her, postupně se odemykající komba, magické útoky, speciální útoky, zbraně na dálku, krytí, uskakování, protiútoky… ale zde to na rozdíl od podobných her k něčemu je.

  

Bez mistrné techniky krytí vám během pár vteřin naporcuje kdejaký nýmand, nemluvě o závěrečných protivnících na konci úrovní. Každý soupeř dokáže zasadit ránu, která pekelně bolí a která může další vývoj hry pěkně znepříjemnit. Uzdravovacích lahviček je málo a u prodejců stojí solidní peníze. A ty se rozhodně dají utratit užitečnějším způsobem, třeba za svitky s novými komby, lepší vybavení nebo vylepšování zbraní. Pokud prostě půjdete do akce bez rozmyslu, spláčete nad výdělkem. A na začátek si rozhodně pár kapesníků připravte. Ovšem ačkoliv je Ninja Gaiden obtížný, rozhodně není nefér. Bojový systém je komplexní a pokud pochopíte všechny jeho zákonitosti a získáte potřebný „nátisk“, stane se procházení úrovněmi daleko příjemnějším. A pokud na to opravdu nemáte, stále je tu možnost po několika úmrtích snížit obtížnost.

Když něco nejde, vem kladivo

Dobře, zatím sem celou dobu mohl mluvit o Ninja Gaiden Black a nic by se nestalo. Tak čím je tedy Sigma jiná? Tou nejvýraznější změnou je zmiňované přidání nové herní postavy. Stala se jí lovkyně Rachel, se kterou si projdete tři mise. Rachel se od hlavního hrdiny liší nejen daleko atraktivnějším vzhledem, ale zároveň i poměrně odlišným herním stylem. Tam, kde Ryu sází na svojí mrštnost ninjů, Rachel spoléhá na obrovské pomalé, ale po čertu účinné kladivo (či co to je za zbraň), se kterým si užijete spoustu švandy. Ve zkratce je blonďatá hrdinka tím pomalým, ale silným bojovníkem. Změna herního tempa slouží jako vítané zpestření, škoda, že ty tři mise jsou poměrně krátké.

Vězte však, že Rachel není jedinou změnou, ale Sigma získala do vínku spoustu malých, na první pohled nepostřehnutelných vylepšení. Přidání souboje tady, ubrání támhle, nové předměty v truhlách, více obchodníků po cestě, noví protivníci, dvojce fajnových katan pro hlavního hrdinu, možnost třepáním ovladače zesilovat účinky kouzel… nic zázračného, ale pokud máte v malíku hry předchozí verze, určitě si všimnete, že Sigma se hraje tak trochu jinak. Nedošlo však pouze k přidávání nových věcí, ale pár drobností z podivných důvodů zmizelo, pro mě nejvýraznější to jsou NESové verze stařičkých Ninja Gaidenů  odemykané po dohrání. Kdoví, jestli k tomu měli tvůrci nějaký zásadní důvod.

Starý ninja v novém kabátku

Samozřejmě došlo i na oprášení grafického kabátku a popravdě jsme čekali trochu víc. Ninja Gaiden  Sigma rozhodně nevypadá špatně, vysoké rozlišení má něco do sebe, přibylo pár nových efektů, ale nějak chybí atmosféra původní hry. A za problémy s vertikální synchronizací a pár rozmazaných textur by si tvůrci též zasloužili dostat přes prsty. Je prostě zřetelné, že se jedná o port a nikoliv hru přímo vyvíjenou pro PS3. Ve srovnání třeba s preview verzí Heavenly Sword rozhodně neobstojí.

Světlé stránky hry
  • Dlouhá herní doba
  • Komplexní soubojový systém
  • Výborné animace
  • Nová hratelná postava
  • Pestré prostředí
  • Spousta drobností
Temné stránky hry
  • Občas problémy s kamerou
  • Nepřesvědčivá grafika
  • Pár chybějících věcí
  • Pro někoho obtížnost

I přesto rozhodně stojí Ninja Gaiden Sigma za vyzkoušení a vzhledem k přítomnosti dema na Store to nemusí být žádný velký problém. Uvidíte sami, zda máte na to se stát pravým ninjou a dokážete skousnout fakt, že za docela velké peníze si kupujete už jednou provařenou hru. Na druhou stranu musím říct hodně vydařenou a zábavnou.

Grafika: 7/10
Zvuk: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 9/10

Další upravená verze výborné hry Ninja Gaiden. Tentorkát na jinou platformu. Zábavnost zůstala, některé hranky se zaoblily, podoba vyleštila. Sice to není ten pravý velký AAA titul, ale dokáže čekání na něj příjemně zkrátit.

Celkové hodnocení: 8,2/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

včera | | 8 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |
Jak by vypadaly současné herní hity v minulém století? (galerie)

Jak by vypadaly současné herní hity v …

Napadlo vás někdy, jak by vlastně vypadaly současné hry, kdyby byly vytvořeny v dobách dávno minulých? My už odpověď známe!

16.  1.  2018 | | 1 N/A