Recenze: Nokia N-Gage QD - podruhé a lépe?

Kde finská Nokia zaseje, tam (obvykle) sklízí plody úspěchu. Žádný trh však není tak specifický jako ten herní a finský výrobce se o tom při své premiéře přesvědčil. Nokia N-Gage byla pokusem spojit mobilní telefon a herní konzoli; z jednoho pohledu milník, z druhého velké zklamání. Nokia se však nevzdává a pokouší se o reparát. Uchlácholí nás "vylepšenou" N-Gage QD?

Již dlouho se finská Nokia tolik nespálila jako v případě první N-Gage. Ambiciózní projekt strhl vlnu zájmu a nadšení, aby se vzápětí po svém vydání stal cílem výsměchu; zejména pak ze strany hráčů, kteří byli jednou z cílových skupin nového produktu. Projekt herního mobilního zařízení měl své klady, nicméně to byly zápory, které v rozhodující chvíli převážily. Konec konců také odhadovaná prodejní čísla jen potvrzují, že herní trh výrobek Nokia ani v nejmenším neoslovil. Finský výrobce však není z těch, kteří by se vzdávali bez boje; a tak jej tu máme znovu, s menšími ambicemi a jen kosmeticky pozměněnou N-Gage QD. Dočkali jsme se překvapení nebo opět užasneme nad odvahou (či možná spíše nerozvážností), se kterou vstupuje na trh?

Vzhled a ergonomie jdou ruku v ruce

Při prvním setkání nebudete novinkou nijak zásadně překvapeni. Základní koncept byl dle očekávání zachován, design přístroje drobnostmi vylepšen a finský elegán si tak znovu po stránce svého vzhledu získává mé sympatie. Ptáte-li se na srovnání mladšího se starším bratříčkem, pak přesvědčivě vítězí QD – „N-Gage 2“ vypadá menší a celkový dojem nekazí ani o několik gramů vyšší hmotnost. S novinkou si navíc již nebudete připadat, jako byste byli z jiné planety – zatímco u původní N-Gage bylo sluchátko umístěno na hraně, u QD je již na obvyklém místě a novinka se tak používá jako běžný mobilní telefon.

Pod kapotou N-Gage se skrývá výkonnější baterie, díky níž se herní doba prodloužila z 3 – 6 na 5 – 10 hodin čistého času. Buďme však upřímní – v dnešní době jsou daná čísla stále nedostačující, ony i připravované novinky Sony PSP a Nintendo DS nabídnou po této stránce MNOHEM více. Kryt baterie je tentokráte menší a co je podstatné; pro výměnu her ho již nemusíte odsouvat! Slot pro paměťové karty je umístěn pod krytem baterie, při výměně již nemusíte vypínat přístroj. Jeden z nejvíce kritizovaných nedostatků původní N-Gage se tedy podařilo odstranit a pro pohodlí hráče i uživatele tak byl učiněn významný krok vpřed.

N-Gage QD - je potřeba něco dodat? * Porovnání se starší sestřičkou? * Nová a stará baterie

Příjemně mě potěšil vzhled, lepší umístění slotu paměťových karet i na herní poměry bohužel stále nedostačující výdrž baterie! Pochvalu si mimo to zaslouží také kvalitnější klávesnice (především přesnější, s rychlejší odezvou), kterou oceníte zejména při rychlejším „prstokladu“ – například psaní SMS zpráv či hraní her. Nová N-Gage se navíc dobře a pohodlně drží, dle předpokladů také snadno ovládá - ergonomie je zkrátka věcí, ke které můžu mít jen drobné výhrady. Konec konců jsme však na něco podobného zvyklí a tak nový výrobek Nokie v tomto ohledu ani v nejmenším nepřekvapí. Pokud jste snad vlastníky původní N-Gage (či jste s ní již měli tu čest, stejně jako s kterýmkoliv mobilním telefonem se systémem Symbian), nebudete mít s ovládáním novinky sebemenší problém - od svých starších kolegů se totiž liší jen minimálně.

Kde je rádio a MP3 přehrávač?

Byla to cena, která stála za prodejním neúspěchem původní N-Gage? Finská Nokia v to evidentně věří a dokazují to také změny, se kterými se mladší bratříček prezentuje. Pryč jsou totiž funkce, díky nimž jsem ve své původní recenzi hodnotil N-Gage coby zajímavé multifunkční zařízení, které svým bonusovým herním obsahem potěší. Při pohledu na QD se mi však nevybavuje jediný argument, který by toto tvrzení dnes obhájil - absence MP3 přehrávače i rádia, to vše jsou ony třešničky na dortu, které z původní N-Gage dělaly chutný a zajímavý pokrm. QD je jen dortem bez polevy, který navíc nechutná nejsladčeji.

Takhle vypadají útroby pod baterií * Slot pro paměťové karty * Ovládací joystick

Co však potěší (a u mnohých otupí pocit z trpké chuti samotného zařízení), je cena. Sedm tisíc i s DPH, to je jistě částka, která je pro mnoho hráčů lákavější, než jak tomu bylo u původních jedenácti v případě první N-Gage (její cena se v současnosti pohybuje na úrovní novinky).

Milujeme hry a fotbal zvláště!

Musím však přiznat, že ne ve všech oblastech byl dojem z N-Gage negativní. Potěšit mě i přes zřejmá negativa dokázaly dostupné hry. Nečekejte žádnou revoluci - QD nabízí stejné herní výtvory jako její předchůdkyně, hlavní rozdíl tak tkví v již dříve řečeném; narozdíl od původní N-Gage již nemusíte pro výměnu paměťové karty (a tedy právě her) oddělávat baterku telefonu. Od uvedení „jedničky“ však již uběhl nějaký ten čas a k dispozici jsou zajímavější a kvalitnější herní tituly. Jejich hlavním nedostatkem však nadále zůstává cena; nejsem jistě sám, kdo se těžko smiřuje s představou, aby za nový herní titul pro N-Gage zaplatil částku v rozmezí 1500 – 2000 korun.

Detail klávesnice * Krytka na konektorech * Reproduktor telefonu

K testovanému telefonu jsem opět dostal k dispozici čtveřici her - recenzi dvou z nich najdete již v našem dvoudílném článku o původní N-Gage, jsou však pouze malým předkrmem před velkým finále, které nabízejí zbývající dva herní výtvory. Jmenovitě fotbalová FIFA 2004 a malá sonda do lidského života jménem The Sims. Obě hry mě svou kvalitou mile překvapili, FIFA je návyková a nabízí až na výjimky vše, co její větší herní kolega - vyzkoušet si tak můžete většinu evropských lig, byť o některé funkce byla "mobilní" verze obrána.

Pro ne-hráče

Přímo v telefonu nově najdete položku N-Gage Arena;  multiplayerové služby, kterou Nokia připravila pro her-chtivé z řad svých zákazníků. Funguje tak jako jednoduchý rozcestník pro všechny ty hráče, kteří si chtějí porovnat své nejlepší výsledky, popovídat o hrách a podobně. Cennou novinkou je také tzv. správce her, díky němuž můžete pracovat se soubory N-Gage QD (týká se to například uložených pozic).

V závěru jsme zabředli do pozitivních výhod. Řečeno tvrdě a nekompromisně - nemusíte se ani v nejmenším bát, že se mi při konečném hodnocení „zatemnil“ mozek. Ať se totiž dívám na novinku z jakéhokoliv pohledu, po herní stránce nenabízí nic, čím by si pozornost současné hráčské obce výrazněji zasloužila. Ano, jsou zde jisté pozitivní změny (slot pro paměťové karty, delší výdrž, N-Gage Arena přímo v telefonu apod.), ale to jsou jen drobné perličky. Nabídka her se sice stále rozrůstá, specializovaná herní zařízení (řeč je především o GBA) se však i nadále pyšní silnější podporou i mnohonásobně vyšším přísunem nových her. A co dále? Jedno velké nic. Z pohledu hráče tedy říkám nové N-Gage jednoznačné NE. Pokud navíc již vlastníte její předchůdkyni, myšlenkami o investici do QD ztrácíte čas dvojnásob.

FIFA 2004 v celé své kráse

Zoufalý útok se smutným koncem

Množství výhod, kvůli kterým jsem o první N-Gage hovořil jako o zajímavém multimediálním zařízení, se bohužel s příchodem mladšího bratříčka vytrácí. Pryč jsou věci, které si mnozí (včetně mé maličkosti) oblíbili, s přehrávačem MP3 souborů a rádiem na čele. Zdá se mi, jako by se finský výrobce snažil nové zařízení nabídnout dříve, než jeho šance na získání solidní pozice v herní branži definitivně skončí s příchodem očekávaných handheldů Nintenda DS a především PlayStation Portable - herního zázraku, kterému po herní stránce nebude moci Nokia ani v nejmenším konkurovat. Mít výsostné postavení v mobilním světě však neznamená, že bez revolučních změn se něco podobného snadno podaří také v tom herním. Snad si to Nokia pro příště uvědomí a hráčům celého světa nabídne solidní alternativu k i nadále výhodnější klasické kombinaci mobilního telefonu a některého z dostupných handheldů. Škoda, přeškoda, potenciál tu jistě byl.