Recenze: Nosferatu - hororová FPS s atmosférou Aliens vs Predator!

Tak tu máme další akční hru, v poslední době jich rozhodně nedostatek není. Čím je tahle zvláštní? Proč by vám měla stát za pohled? Možná jste ani nezaregistrovali, že se připravuje... a přesto je tady. Vedle připravovaných her s velkým H byste Nosferatu klidně přehlédli, ale to by byla chyba. Tohle dílko nám chce totiž dokázat, že ATMOSFÉRA do her stále ještě patří.

Typ hry: hororová akce
Minimální konfigurace: procesor 733MHz, 128MB RAM, 32MB grafická karta, 350MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 1,2GHz, 256MB RAM, 64MB grafická karta, 350MB HDD
Testovací konfigurace: P4 2,4@2,8GHz, 256MB DDRAM, GeForce 3 Ti 128MB
Výrobce: Idol FX (
Distributor: Panvision (
Distribuce v ČR: zatím není známo

Tma. Ponurá noc a starý hrad. Děsivá samota. Nepřirozeně zbarvená mlha se převaluje na nádvoří. Odevšud se ozývají podivné zvuky, skřípot, kroky, smích… Tikot hodin. Zlověstný tikot symbolizující nezadržitelný běh času a blížící se půlnoc. Bělající klouby s nesnesitelně bolícími prsty naznačují silné sevření jílce meče - třeba pomůže. Studený pot stéká po spánku, mráz si lehce hledá cestičku na zádech, ježí se chloupky na šíji. Strach. Strach ze všeho - i z dalšího kroku.

Takové dokáže být Nosferatu.

Příběh

Již nějakou dobu platí, že k úspěchu FPS nestačí jen tupé pobíhání po nekonečných chodbách a vraždění anonymního svinstva (pokud nebereme v úvahu budgetové tituly na tohle zaměřené - třeba Serious Sam), ale je potřeba hráči nabídnout víc. Je už jedno, jestli to bude strhující příběh plný zvratů, precizní realismus, fantastická atmosféra či něco takového. O většinu z těchto věcí se snaží mnoho her, avšak výsledek obvykle nepůsobí příliš dobře. Fascinující příběh v Nosferatu budeme asi hledat marně, ale i tak se na něj pojďme podívat.

Nádvoří hradu - to první, co ve hře uvidíte * Další z temných zákoutí

Nosferatu se odehrává roku 1912. Jednoho dne přijíždíte na svatbu své sestry na starý hrad Malachi. Dorazíte jako poslední, navíc pozdě v noci, a aby toho nebylo málo, na první pohled vám tu něco nehraje. Hrad je ponořený do temnoty, žádná slavnost se nikde nekoná, na nádvoří najdete kufr jednoho ze svých příbuzných a také několik krvavých kaluží. V kufru nalezený meč vám dodá falešný pocit bezpečí a tak nic nebrání menší průzkumné procházce.

TRAILER

Na našich stránkách si můžete rovněž stáhnout trailer na Nosferatu a okusit tak ponurou atmosféru této hry...

Download (9 MB): Doupě

Při ní na vás málem spadne z okna jeden z vašich starých známých a s hrůzou v hlase vám vypráví cosi o upírech nebo podobných nemrtvých zrůdách a vyšle vás do jednoho z hradních křídel najít doktora. Krucifix, jenž vám daruje, by vám měl pomoci… Takto nějak začíná vaše strastiplná pouť za záchranu rodiny a vyškrtnutí dvojhlásky „ne“ u všech nemrtvých, které potkáte.

Atmosféra

Nosferatu se vás však rozhodně nebude snažit nějak extrémně upoutat příběhem. Hlavním lákadlem je STRACH. Ponurá atmosféra nočního gotického hradu plného nemrtvých monster toužících po vaší krvi. Cílem je vyvolávání tíživých pocitů. Je tomu podřízeno vše od intra po celkový design hry. Po úvodní velmi vydařené animaci jste vrženi doprostřed dění bez pořádného ponětí, co vlastně dělat. Nápovědou jsou jen rozhovory s přeživšími příbuznými.

Nejděsivější věc, co může být: prázdná chodba * Tohle zákoutí je příjemné hlavně lékárničkou v rohu

Design hradu tak trošku připomíná staré dobré Diablo (mám na mysli první díl). Procházíte chladnými chodbami, ponurými zákoutími i rozlehlými halami, které ale přesto dokáží působit tak tísnivě! Prostředí starého hradu na vás sahá svým mrazivým dechem s příchutí čehosi zkaženého - hordy nemrtvých, které potkáváte na každém kroku. Vše je umocněno first-person zpracováním, jenž vám umožňuje se až nepříjemně vcítit do role hlavního „hrdiny“.

Žánr?

Masivní dveře Východního křídla hradu se s hlasitým skřípěním otvírají. Odporný zvuk se ještě chvíli odráží od kamenných stěn na nádvoří, než zcela utichne. Další dveře. Rána. Vzduchem proletí třísky z díry ve stropě a mezi nimi… malý humanoid s pokřiveným tělem a hrozivými drápy na „rukou“. Drápy jsou to jediné, co upoutává pozornost. Vše mizí, celé zorné pole zaplňují jen ty ostré nositelé smrti. Chladná ocel se několikrát noří do oživlé mrtvoly a ta s hrozivým křikem padá k zemi. Snad se už nezvedne… Tahle cesta nebude snadná.

V podstatě bychom mohli Nosferatu žánrově zařadit mezi survival horory, avšak není to tak úplně přesné. Zde vám totiž nejde o to pouze se dostat odněkud (tedy z hradu) živí, nýbrž naopak se stále znovu noříte hlouběji do jeho prohnilého nitra, abyste zachránili dalšího přítele a dovedli ho v pořádku do bezpečí svatyně, která leží na nádvoří - tedy tam, kde hra začíná.

Ghúlové se kříže bojí... zatímco usměvavého zombíka s kosou nechává ledově chladným

Když se hrou probíráte, zjistíte, že se nesnaží být nějakou velkolepou komplexní pařbou, ale naopak se zaměřuje pouze na dva aspekty, jež však dovádí téměř k dokonalosti: atmosféra a grafické zpracování. Atmosféru už jsme nakousli, ale vzhledem k tomu, že je tím nejpodstatnějším na Nosferatu, ještě se k ní několikrát vrátíme. Rovněž grafika je zcela podřízena právě atmosféře, ale i tak si zaslouží své místo o kousek níže. Nazvěme tedy Nosferatu atmosférickou 3D hororovou akcí z vlastního pohledu.

Jádro recenze - hra samotná

Schéma hry je velmi jednoduché - chodíte po hradě na vlastní pěst nebo dle instrukcí někoho ze zachráněných, zabíjíte nemrtvé a přicházíte na kloub „hradní záhadě“, abyste se nakonec postavili samotnému lordu Malachi a zachránili tak svět pře temnotou. Samo o sobě by to asi nebylo nic moc, že? Nosferatu proto nabízí jistou míru nelinearity a dává vám značnou volnost v pohybu po hradě. Chvíli vás sice vede za ručičku, ale pouze způsobem „najdi tohohle a doveď ho sem“. Pro jistotu vám ani nenaznačí směr. V určitých kolejích posloupnosti příběhu jste tak drženi pouze dočasným uzamčením některých lokací - čili jste nuceni nejdříve najít příslušný klíč, než se do té které oblasti budete moci vydat.

Výše zmíněné připodobnění k Diablu nebylo vůbec samoúčelné. Nosferatu totiž obsahuje jednu velice zajímavou věcičku, na zahraničních fórech poměrně diskutovanou - a to náhodnou generaci interiérů! Tyto se totiž do značné míry mění každým novým rozehráním, stejně jako umístění herních postav a některých příšer. Zajímavý je i dopad na hratelnost - občas vás totiž hra nechá dlouho chodit po zcela prázdných chodbách a místnostech, čímž geometricky roste s každým dalším krokem vaše napětí a očekávání akce. Bravo, takhle se nám to líbí!

Nádherná hra světla a stínu * Naštěstí již zničený portál vyvrhující nestvůry

Pomalu se tedy dostáváme i k akci samotné. Nutno podotknout, že laťka obtížnosti Nosferatu je poměrně vysoko -možná až moc. Tři nastavení obtížnosti jsou spíše kosmetickým detailem, protože už na medium je hra pro běžného hráče hodně tuhým oříškem. Protivníci nejsou žádná ořezávátka a na jednu ránu mečem se jim rozhodně jít k zemi nebude chtít. Nepříjemnou vychytávkou jsou například portály, na něž místy narazíte, které chrlí jednu potvoru za druhou a dokud je nezničíte, budete mít o zábavu postaráno.

PŮVOD NÁZVU HRY

Nosferatu je novotvar, odvozený od staroslovanského slova nosufur-atu, které bylo převzato z řeckého nosophoros, což znamená přenašeč moru. Optimistický název pro hru, není-liž pravda?

Nemrtví vás budou napadat z mnoha pozic. Jakoby nestačilo, že vám klidně skočí do zad, pakliže se nerozhlédnete než vstoupíte do místnosti, klidně na vás budou skákat ze stropu, vylézat z podlahy, vstávat z rakví… Vynikající z hlediska hratelnosti je i zpracování procházení již jednou (či vícekrát) prozkoumaných míst. Šli jste tudy už? Nevadí, zabloudil sem další ghúl. Prošli jste už kolem těch mrtvol dvakrát? A co na tom? Teď zrovna ožívají. Skvělé na tom je, že se v žádném případě nejedná o nudný a neférový respawn, ale prostě nové originální obsazení vybitých prostor další nemrtvou havětí. A co teprve až přijde půlnoc…

Pokud chcete vědět, jaké příšery se skrývají v útrobách hradu, čím je můžete likvidovat a jaké je konečné hodnocení hry, klikněte na odkaz níže, vedoucí do druhé kapitoly článku!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,