Recenze: NWN Hordes of the Underdark - pocta starým dungeonům

Neverwinter Nights patří mezi nejlepší současná RPG. Po mnoha přídavných modulech od fanoušků se logicky objevil oficiální datadisk. Sice přinesl hodně nového, avšak svým zaměřením na postavy od první úrovně mnoha hráčům neudělal úplnou radost. Hordes of the Underdark tohle mění. Vstupní úroveň je patnáctá a možné je dosáhnout až čtyřicáté. Ponořme se tedy do temnoty pod městem Waterdeep.

Platforma: PC
Typ hry: RPG
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 800MHz, 128MB RAM, 32MB grafická karta, 1,5GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 1,3GHz, 256MB RAM, 64MB grafická karta, 1,5GB HDD
Testovací konfigurace: P4 2,4@2,8GHz, 256MB RAM, GeForce 3 Ti 128MB, 1,5GB HDD
Výrobce: BioWare (
http://www.bioware.com)
Distributor: Atari (
http://www.atari.com)
Distribuce v ČR: Seven m (
http://www.sevenm.cz)
Homepage:
http://nwn.bioware.com/underdark

V prvním datadisku (Shadows of Underentide) jsme mohli poznávat rozsáhlé a krásné exteriéry, je tedy vcelku logické, že děj druhého přídavku se ponese ve zcela opačném duchu. Pod městem Waterdeep je rozsáhlý dungeon, jemuž se říká Undermountain. Vybudoval jej šílený arcimág Halaster, v podstatě jen jako lákadlo pro dobrodruhy, kteří v touze po bohatství a slávě dávali v šanc své životy procházením temných kobek plných nepoznaných monster a smrtelných pastí - a také o ně více či méně rychle přicházeli. Halaster se samozřejmě výborně bavil.

  

Realm of Reaper - zde se proberete po smrti * Pasti jsou skutečně důmyslné

Jednoho dne ale arcimág zmizel a s ním i všechna moc, která udržovala Undermountain v jakémsi řádu. Monstra spolu začala bojovat o vládu nad jednotlivými patry dungeonu a do všeho se ještě zamíchali temní elfové, když vzali Waterdeep útokem. Ať už vás láká bohatství, sláva, či jste hnáni mnohem ušlechtilejšími hodnotami, přijíždíte do města a velmi rychle události kolem vás začínají nabírat na spádu. Ještě dodám, že pokud se vám nezalíbí některý z předdefinovaných zkušených avatarů, můžete si bez obav stvořit vlastního - hra vám sama na začátku dá zkušenost přesně na patnáctou úroveň a vy tak v klidu můžete začít.

  

Krásné zákoutí s jezírkem * Krásný zatuchlý dungeon * Krásná čarodějnická věž :-)

Jak už to tak bývá, dobrodruhové nezapomínají na prožitá dobrodružství (pokud je přežijí), a tak Doupě mohlo exkluzivně navštívit příjemnou hospůdku Yawning Portal ve Waterdeepu, kde se sešli veteráni předchozích dobrodružství. Nechyběl nikdo, přišla svůdná a velmi schopná klerička Linu La’neral, drzý a problémový zlodějíček Tomi, nádherně zpívající bardka Sharwyn a ohromný bojovník známý svou dvoustrannou sekerou - Daelan. Partu rozšířil i Deekin, nyní bard, jinak starý známý z prvního datadisku. Skupinku uzavírala neohrožená elfí čarodějka Raylen Firefly, proslavená nejen mocnými kouzly, ale i nebezpečně ostrými rapíry a krví červených draků, proudící jí v žilách... a konečně já, její „familiar“, Shiva.

Začátek aneb cesta do hlubin

Staří přátelé se vítali s neskrývanou radostí, u některých byly vidět i slzy - znamenali pro sebe jistě hodně, vždyť kolikrát si navzájem zachránili život? Nicméně po probrání aktuální politické situace, zhodnocení pohybů obrů v horách, pohraničních půtek a zvýšení ceny piva se konečně dostalo i na události, které nás budou zajímat více. Nemohli jsme si nevšimnout, že se dobrodruhům o tom, co se před léty odehrálo pod Waterdeepem, hovoří těžko a s velmi patrnou tísní. Zřejmě to nebylo nic jednoduchého. První se zeptal Deekin, co se vlastně stalo před tím, než se s Raylen znovu po dlouhé době potkal, tentokráte u vstupu do Undermountain.

  

Samozřejmě se dočkáme nepopsatelně úžasných grafických efektů kouzel

„Přicestovala jsem do Waterdeepu, abych se porozhlédla, co se vlastně děje a tak, ale hned první noc se mi zdál velmi podivný sen. Vypadalo to, že nějaká zřejmě mocná a zlá temná elfka se snaží vyvolat obraz někoho, kdo jí přinese zkázu. A ten někdo jsem byla já. Vzápětí mě probudil nějaký hluk. V mém pokoji byla zlodějka a málem i vražednice. Teleportovala všechny moje věci pryč a zaútočila na mě. Samozřejmě to nebyl problém, ale ztráta všeho, co bylo moje, ano. Ještěže mě dcera hostinského Tamsil nechala vybrat si z jejich skladu cokoli jsem chtěla, takže jsem se aspoň mohla obléct.

  

Studie náročného souboje se starým modrým drakem

Dole v hospodě jsem pak potkala staré známé z Neverwinteru, ale když jsme si šli promluvit z hostinským Durnanem, tak na nás zaútočila skupina temných elfů. Už to byl souboj, který nebyl vůbec jednoduchý. Hned potom jsme pospíchali ke vstupu do jeskyně, kde byli další útočníci. Když jsme chtěli vše probrat s Durnanem, náhle se objevil beholder, několik z nás omráčil a tihle čtyři,“ ukázala na hlavou pokyvující dobrodruhy z Neverwinteru, „se vydali za ním dolů. A já je pak s tebou následovala, Deekine, to už víš. Bylo potřeba nejen je najít, ale především zjistit, co se stalo s Halasterem, a nalézt způsob, jak pomoci Waterdeepu.“

NWN v nové podobě aneb temný dungeon se vším všudy

Tentokrát se ozval Daelen, vždy rozumný a rozvážný: „Byla to chyba, běžet tak bezhlavě dolů. Z Undermountain má strach většina dobrodruhů co znám - a my se tam vehnali jako banda nezkušených začátečníků. Ještěže nás Raylen šla hledat… Asi to nebylo lehké, že?“ pohlédl na čarodějku, jež mu pohled zachmuřeně oplatila:

„Vždyť to víš sám, byl jsi tam potom se mnou taky. Máš pravdu, nic jednoduchého to nebylo. Nepřátel bylo hodně, navzájem se podporovali. Tvořili družiny, jaké by jim mohli nejzkušenější dobrodruhové závidět: předsunutá hlídka, která se vždy stáhla a varovala ostatní, vzápětí se na nás vrhli bojovníci, mezi ně se bezchybně trefovali lučištníci a já jen horko těžko stačila likvidovat kouzelníky a kleriky, kteří nás ohrožovali nechutně mocnými zaklínadly. A když už člověk - ehm, elf - potkal samotnou potvoru, tak to byl třeba ten obrovský modrý drak. Mnohdy i moje mocná magie byla na ta odolnější monstra málo. Bylo jich tolik…“ elfí hlas ze zlomil při bolestivé vzpomínce a nastala chvíle váhavého, nervózního ticha, které přerušil až Deekin.

  

Třeba i takhle vypadá Underdark * Skupinka dobrodruhů se zde může cítit osaměle * Na návštěvu tedy přichází beholder

„Ale moje paní se činila výborně - vždyť ukázala, jak moc je chytrá a vzdělaná při řešení tolika zamotaných hádanek! Na každém kroku se Deekin se svou hrdinkou potýkal s problémy, které by nikdy sám nevyřešil. Třeba to, jak bylo potřeba zasunout správné tyče do ovládacího mechanismu, aby se zasunuly sloupy, co nám vadily v cestě. Nebo ten zádrhel se dveřmi do Halasterovy pracovny, kde se muselo zatáhnout za řetězy ve správném pořadí. A co třeba natočení a zablokování chrličů, aby se otevřely dveře a my nezahynuli v plamenech těch vybuchujících zombií? Jen ať Raylen počká, jakou o ní Deekin složí píseň!“

Underdark aneb cesta ještě hlouběji

„Ale Raylen, všichni už víme, že pod Halasterovými kobkami jsou prostory ještě děsivější. Pověz nám, co je v těch temnotách, má milá.“ K žádosti Sharwyn se přidali i ostatní, ale Raylen se do vyprávění příliš nechtělo. Dovedu si představit proč, vždyť jsem byl celou dobu s ní. Je těžké popsat, nakolik je Underdark děsivé místo. Každý z Forgotten Realms si veškeré své představy o nejnebezpečnějších monstrech a pastech dosadí do Halasterova dungeonu. Jak pak komukoli chcete vysvětlit, jaké zlo skrývá Underdark? Vysvětlit, že existuje něco horšího… Raylen se však přeci jen dala do vyprávění:

„Je to fascinující místo. Plné nejděsivějších nočních můr, nepředstavitelného zla a největších nebezpečí, ale fascinující. Žije tam mnoho přátelsky naladěných bytostí; je úchvatné, co tak hluboko pod zemí dokázaly vybudovat. Underdark, to není jen shluk úzkých, temných chodbiček. Tam dole je celé podzemní jezero, velké tak, že kousky pevniny, co jsou na něm, se směle mohou označit za ostrovy. A na těch ostrovech vyrostla celá města. Jenže samotná existence všech mírumilovných bytostí tam dole, ať už temných elfů, těch rebelujících proti většině drancující Waterdeep, nebo trpaslíků, okřídlených elfů a dalších, je ohrožena mocnou Valsharess - to její armádu bylo potřeba oslabit a ji samotnou porazit, aby mohl zavládnout klid.

  

Copak je asi za dveřmi * Pekelně tuhý souboj * Mág Halaster a překvapivé vyvrcholení prvního aktu

Setkala jsem se s tolika zajímavými věcmi. Třeba město oněch okřídlených elfů, kteří přece pod zemí nemají co dělat, ne? V tom městě bylo vše převráceno naopak: obchodník prodával tak, aby prodělal, nejkrásnější žena se změnila v medúzu, kněz, co dřív léčil, teď lidi ničil chorobami a jedy, arcimág, který nechal magie, protože chce vést normální život (v jeho domě si nikdy nemůžete být jistí, jaké kouzlo nakonec vyvoláte), vševědoucí šašek, nebo třeba knihovník, jenž mě uvítal slovy „Tady nemáte co dělat. Tohle je dům pro veřejnost. Vraťte se, až budeme mít zavřeno“… vždyť i samotné město bylo z vrcholků hor uvrženo do podzemí. Víc vám ale nepovím, aby ti zvědaví redaktůrci od vedlejšího stolu nevěděli příliš.“

Procházku růžovým sadem objednávejte jinde

Skupina dobrodruhů s těžko potlačovaným smíchem pozorovala jedovaté pohledy lidí z Doupěte, ale Raylen pokračovala ve vyprávění: „Víte, dosud jsem nezažila něco tak náročného, jako tam dole. Sice jsem jako čarodějka slabší tělesné konstrukce, ale moje dračí krev mi přeci jenom nějakou tu sílu navíc dává. Nehledě na to, že moje magie je opravdu velmi mocná. Tam však často ani to nebylo dost dobré. Mnohdy bylo jedno, že s sebou mám dva statečné dobrodruhy, věrného Shivu a jsem pod vlivem mnoha posilujících kouzel a lektvarů… mockrát si na mne sáhla smrt. Ale ani tak nebylo nic ztraceno,“ zareagovala čarodějka rychle na tázavé pohledu spolustolovníků.

  

Kovárna podzemního města * Přístav tamtéž * A lodička, kterou poplujeme do dalekých nepřátelských krajů

„Měla… mám kámen, jenž je pevně svázán s mojí duší. Pokud zemřu, objevím se v jiné dimenzi, v místě zvaném ‚Realm of Reaper‘. Je to jediná velká místnost s několika dveřmi. Pět z nich vede na místa, kde jsem před tím zanechala speciální drahokamy. Šesté dveře vedou na počátek každého většího celku mého dobrodružství (rozuměj aktu, pozn. redaktora). Sám Reaper (smrtka), vládce své dimenze, mne pak může přemístit na místo mého skonu. Nemám už tedy kámen, kterým bych mohla utéci ze ztraceného souboje…“

  

Jedna z mnoha hromadných bitek * To je ale překrásný screen, že? * Mocná magie v podání Timestopu v praxi - škoda, že původcem kouzla tentokrát nejsem já

„A co dyž zkape někdo z tvéch pomocníků, no?“ Ozval se bojácně Tomi. Raylen s pokýváním hlavy odpověděla: „Ani to není jednoduché. Už žádný tunel, světlo a svatyně, kde bych si ho mohla vyzvednout. Místo toho černočerná smrt se vším všudy. Ale padlého pomocníka je možné oživit za pomoci kouzla resurrection, jenž lze seslat i ze svitku či hole, která mi byla svěřena ve Waterdeepu. Prostě jakoby všechno bylo těžší než dřív, příšery jsou mocné, humanoidů je mnoho a pomáhají si, spousta věcí často nefunguje jak má. Underdark není pro amatéry…“

Učit se, učit se, učit se!

PRESTIGE CLASSES

Champion of Torm

Mocný válečník, který zasvětil svůj život ochranou svaté půdy, ničení nepřátel církve a zabíjení mystických monster.

Hit Dice: d10
Profiences: jednoduché a válečné (martial) zbraně, lehké a střední zbroje, štíty
Skill Points: 2+bonus za inteligenci
KRITERIA:
Base Attack Bonus: +7
Feats: Weapon Focus se zbraní na blízko
Alignment: Non-evil

Dwarven Defender

Jak naznačuje název, jedná se o trpasličí válečníky cvičené k dokonalosti v obraně. Říká se, že linie trpasličích ochránců je mnohem lepší obrana než deset stop široká kamenná hradba. A také mnohem nebezpečnější.

Hit Dice: d12
Profiences: jednoduché a válečné zbraně, všechny zbroje, štíty
Skill Points: 2+bonus za inteligenci
KRITERIA:
Races: Dwarf
Base Attack Bonus: +7
Feats: Dodge, Thoughness
Alignment: Lawful

Pale Master

Není potřeba být mocným čarodějem, abyste mohli ovládat nemrtvé. Stačí se stát Pale Masterem. Kromě moci nad všelijakými záhrobními potvorami těmto bledulkám na vyšší úrovni zemře ruka a tou pak mohou pouhým dotekem zabíjet.

Hit Dice: d6
Profiences: N/A
Skill Points: 2+bonus za inteligenci
KRITERIA:
Arcane Spellcasting: od úrovně 3 a výše
Alignment: Non-good

Red Dragon Disciple

Mnoho čarodějů a několik bardů akcentuje pomocí svých magických schopností účinky dračí krve, jíž mají v žilách. Preferují tak spíše život dobrodruha, než vysedávání za knihami. Díky svým dračím předkům se stávají silnějšími, odolnějšími, získávají tvrdou dračí srst a dokonce časem i křídla.

Hit Dice: d6, po čase d8, nakonec d10
Profiences: N/A
Skill Points: 2+bonus za inteligenci
KRITERIA:
Class: Sorcerer nebo Bard
Skills: Lore 8

Vzpomínky na těžké časy zahnala poznání chtivá Linu: „Raylen, ale naučila jsi se mnoho nového, že ano?“ Po dlouhé době zahrál na čarodějčiných rtech příjemný úsměv: „Ale ano, s příchodem do Waterdeepu se mi otevřel svět netušeného vědění a poznání. Zdejší špičky cechu mágů používají kouzla, která jsem do té doby neviděla, a nejen ti - pozadu nezůstávají ani ostatní kouzlící povolání. Nepřejte si vidět, co udělá takový Bombardment, Earthquake, nebo epický Hellball (4 různé typy zranění, dohromady 40d6 v celé ploše účinku, pozn. redaktora) v řadách nepřátel. Samozřejmě ani bojová povolání nepřijdou zkrátka…

Avšak co teprve otvírá svět ohromných možností, to jsou prestižní povolání, ve kterých je možné trénovat. Celkový přehled vám jistě nabídne někdo z Doupěte (ale samozřejmě - v tabulce, pozn. red.), takže se jimi příliš zabývat nebudu. Jenom dodám, že některé z nich nabízejí opravdu zajímavé věci, např. mrtvolnou ruku, kterou lze při troše štěstí dotekem zabíjet, či křídla - na ty se mohu těšit i já, díky krvi červeného draka, jež mi proudí v žilách. Jinak každé z prestižních povolání nabízí nové výhody až do své desáté úrovně.

Zajímavé věci se ale začnou dít teprve po dosažení úrovně jedenadvacáté v některém z klasických povolání (v té chvíli začínají fungovat všechny výhody zařazení Epic Rules třetí edice AD&D, překvapivě se opět jedná o pozn. red.). Jakmile se toto stane, pocítíte sílu opravdové MOCI. Moci v pravém slova smyslu. Válečník se stane neskutečně silným a precizním v zacházení se zbraněmi, zloděj nepolapitelným lapkou a vynikajícím vrahem ze zálohy, kouzelníci se pak stávají legendou, jež přetrvá velmi dlouho v pamětích lidí i země samotné. Nenechte se však zmást pocitem, že byste se mohli stát nepřemožitelnými. První větší tlupa nepřátel s podporou nějakého toho bosse vás vrátí nohama na zem… a duší do království Reapera.“

Shrnutí redaktorské

V tuto chvíli se již poutavé vyprávění dobrodruhů změnilo v nezajímavé vychloubání se a tlachání o ničem. Možná, že za to mohlo množství prázdných korbelů, které hostinský odnesl od jejich stolu, možná prostě už neměli nic důležitého na srdci. Já ale ještě několik podstatných věcí mám a nyní se o ně s vámi podělím. Asi jste již pochopili, že Hordes of the Underdark jsou hrou přinejmenším zajímavou. Já vám řeknu něco, co si za chvíli obhájím: Druhý datadisk na Neverwinter Nights překonává nejen datadisk první, ale i původní hru.

Můžete mi věřit, že bych takové tvrzení jen tak nevypustil z úst. Jak je tedy možno překonat jednu z nejlepších her roku 2002? Ano, může za to nádherná grafika, kterou si díky větší svobodě kamery vychutnáte ještě lépe. Jistě nezapomenu na úžasnou hudbu Jeremy Soula (NWN, Morrowind, Dungeon Siege…), stejně jako na ohromné množství zvuků a mluvených dialogů. Nepochybně je na vinně i fascinující příběh, který je lepší než v NWN, plný dech beroucích zvratů, geniálních nápadů a je velmi (zde je to slovo opravdu na místě) hluboce propracovaný. A samozřejmě se před vámi směle obhájí uchvacující atmosféra epických soubojů, rozhovorů s pomocníky, kteří vám co chvíli budou chtít něco říct, a milion dalších věcí, jejichž výčtem bych zaplnil celou recenzi.

Čas konce

Navíc obtížnost je naprosto geniálně vybalancovaná. Moje sorcererka, ačkoli lehce posílená díky prestižní red dragon disciple, opravdu často končila ve spárech bídného loadu, ale ne kvůli frustrující uměle přehnané obtížnosti, nýbrž jen díky mé neschopnosti naplno v některých situacích využít jejích možností. I sebenáročnější souboj je možné při troše dobré vůle zdárně absolvovat, a pokud si náhodou někdy budete myslet že ne, tak lépe naslouchejte radám NPCéček a čtěte knížky - uvidíte, že to zabere.

Světlé stránky hry
  • krásné a detailní grafické zpracování
  • bezchybná a dokonale podbarvující hudba
  • pro postavy od 15. do 40. úrovně
  • spousta nových předmětů, monster, prostředí, hádanek, objektů…
  • prestižní povolání
  • fantastický děj spolu z nezapomenutelnou atmosférou
Temné stránky hry
  • Dialogy vyžadují velmi dobrou znalost angličtiny
  • Datadisk není samostatně hratelný - i když by si to zasloužil!

Hordes of the Underdark dost možná ukázal plný potenciál NWN a věru ho nebude lehké překonat, ba ani následovat. Tahle hra má spád, obsahuje dynamickou akci i nápadité hlavolamy, geniální zápletky, ohromné množství dialogů (bez dost dobré angličtiny ani ránu) a vůbec všeho, co po správném RPG budete moci chtít. Cédečko, které mi neprozřetelně šéfredaktor svěřil na recenzi, se mi postaralo o nemálo probdělých nocí a připomnělo mi tak ještě stále žijící slávu starých krokovacích dungeonů, které kdysi dokázaly totéž.

RYZE RPG HODNOCENÍ

Příběh: 10/10
Souboje: 10/10
RPG prvky: 10/10
Úkoly: 10/10

RPG faktor: 10/10

Narodil se nový král RPG...

Tato hra je skutečně RPG ze staré školy, vytvořená s láskou, pílí a péčí, stejně jako s humorem sobě vlastním, dá vám hodiny a hodiny intenzivní a dokonalé zábavy. Díky všem, kteří pomohli tomuto titulu na svět. Zahrajte si to a pochopíte.

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 10/10
Ovládání: 10/10
Hratelnost: 10/10

Vše už bylo řečeno - kromě hodnocení. NWN na Doupěti dostala 9/10 a zaslouženě. Od té doby jsme trochu zpřísnili, ale i tak si prakticky dokonalý datadisk Hordes of the Underdark na devítku dosáhnul.

Závěrečné hodnocení: 9/10

Diskuze (8) Další článek: Stahujte plnou verzi válečné hry Steel Panthers!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,