Recenze: Obscure - po škole se zombíky

Survival hororů na PC moc nevychází; kromě série Silent Hill předělané z PS2 a prvních tří dílu Resident Evila se hry tohoto typu naší platformě vyhýbají asi jako zombík zásahu do hlavy. O to více potěšující je tedy fakt, že nám v těchto dnech vychází lokalizovaná PC verze dlouhou dobu vyvíjené hororové hry Obscure. A já vám nyní povím, budete-li se u ní bát či smát.

Platforma: PC (existuje i pro Xbox a PS2)
Typ hry: akční survival horor
Multiplayer: Ano (2 hráči na jednom počítači)
Lokalizace: veškeré texty ve hře + titulky
Minimální konfigurace: P III 1Ghz, 256MB RAM, 4.0 GB na HDD, 32 MB grafická karta DX8 kompatibilní
Testovací konfigurace: Athlon 2500XP Barton, 512MB RAM 400Mhz, 64 MB grafická karta Ati Radeon 9500, MB s čipsetem Nforce2
Výrobce hry: Hydravision Entertainment (
Distributor hry: Cenega (

Byla nebyla jedna americká střední škola plná skvěle vypadajících, vždy in oháknutých studentů. (Představíte-li si atmosféru amerických seriálů pro mladistvé, budete na správné adrese.) A pokud se rozhodnete Obscure hrát, tak se právě tento vzdělávací ústav stane na chvíli vaším druhým domovem. Bohužel - nebo spíš bohudík -- zdánlivou studijní idylku naruší záhadné zmizení jednoho nagelovaného týpka. Ne snad že by vám ho mělo být líto, to ne, ale jelikož zde neovládáte jen jednu hlavní postavu, ale hned několik hrdinů odhodlaných najít pravdu o zmizení milého spolužáka, budete holt muset pátrat s nimi.

Drama na dívčích záchodcích, aneb jsou mi vidět kalhotky :-)

Hrdinové z řad studentstva

První, kdo se vám dostane pod ruku, je Kenny Matthews, vynikající sportovec, jehož speciální schopností je rychlý běh. Zrovna když se tento mladý vůdce školního basketbalového týmu chystal odejít z tělocvičny na smluvenou schůzku se svou dívkou Ashley, ukradne mu někdo z lavice tašku. Kenny, kterého touto dobou již ovládáte, se rozhodne zloděje pronásledovat. Jeho honba za ukradenou taškou nás zavede až do podivného podzemního komplexu, nacházejícího se pod školní zahradou. Po pár lekacích scénách, kdy ještě stále nevíme, co nám půjde po krku, vysvobodíte z vězení vystrašeného vyzáblého studenta, který je odsouzen k brzkému skonu, neb ho co nevidět sežere velká potvora. A ani běžec Kenny jí neuteče...

Interiéry nevypadají zle * Tohle mi něco připomíná, že by RE? * Vzorný student

Povedené interaktivní intro, kráčející v duchu posledních konzolových trendů, je za námi, a tak se přesuňme o pár hodin dopředu. Je ráno a pro Kennyho mladší sestru Shannon, jeho dívku Ashley a kamaráda Joshe právě začíná školní výuka. Shannon má o svého náhle zmizelého bratra strach, a tak se rozhodne sejít po škole s přáteli, aby celý incident razantně prošetřili. Jestli se jim to také podaří, o tom bude celá hra.

Studenti sice nejsou žádní supermani, pár speciálních schopností ale přece jen pobrali. Shanon dokáže poradit s kdejakým logickým úkolem, Josh je zas schopný vycítit, jestli jste v místnosti sebrali všechny předměty a Ashley coby tvrdá žena dokáže jako jediná střílet ze střelných zbraní po dávkách. Navíc se k vám do skupinky brzy přidá další student – Stanley. Ten je schopný rychle otevřít kdejaké zamčené dveře.

Je libo šunku nebo salám?  *Sestro, podejte mi skalpel * Takový normální sklep

Čerstvé maso v žánru survival hororu

Hrdinové jsou, jak jsem se již zmínil, parta studentů čítající ze začátku tři, později až pět charakterů. Správná trojka skládající se z inteligentního Joshe a dvou holek - Shannon a Ashley, se nechala zavřít večer ve školním komplexu, jen aby záhy zjistila, že tu není něco v pořádku. Kdosi tu cosi tají a má chuť na mladé maso. Po chodbě se ozývají zvláštní zvuky, všude je nepřirozené šero a kromě mrazu po zádech občas běhají po horizontu podivná růžová prasátka. :-) Nepotrvá dlouho a budete mít tu čest s prvními souboji, které vystřídá průzkum okolí a sbírání předmětů potřebných k dalšímu postupu... Prostě klasika.

Prasátko se bojí světla * Nefunguje mobil ani kamera * Co si hulil, kámo?

Na své svěřence se díváte objektivem neovladatelné kamery, která se ve snaze snímat vše co nejefektivněji kontroverzně pohybuje po plně 3D prostorách. Kromě vámi právě ovládané postavy si s sebou můžete vzít ještě jednoho kamaráda, který vám pak bude v patách ovládán umělou inteligencí, nebo dokonce vaším živým spoluhráčem (!). Tedy pokud nějakého seženete. Spojenec vám, kromě řešení speciálních úkolů, poskytne pomoc v boji s potvorami. Fakt, že se po zatuchlých místnostech školy nepohybujete sami patří rozhodně k jednomu z razantních zpestření hry.

V Obscure postupujete striktně lineárně. To znamená, že pokud vyřešíte problém v jedné budově školy, hra vám na mapě sama ukáže kam je třeba jít, aby jste postoupili dále. Pokud budete doporučení hry ignorovat a pokoušet se potloukat na vlastní pěst, zpravidla ničeho nedosáhnete.

Cestu vám sem tam zkříží relativně dost lehké logické "hádanky", kterými na vás hra občas útočí, aby se jen nestřílelo a nemlátilo. A aby bylo na co koukat, grafický háv Obscure na tom není vůbec špatně. Exteriéry školy a dalších přilehlých lokací jsou totiž vymodelovány s velkým citem pro detail a estetiku. Perfektní efekty stínů a paprsků světla i kvalitní textury, to vše zvládá engine bez nejmenšího zaškobrtnutí.

Na záchod se chodíme uvolnit * Tma kolem potvůrky * Sklenáři budou mít hodně práce

Růžová prasátka místo zombíků dělají bé

Atmosféra sice není tak hutná (respektive beznadějná) jako třeba v Silent Hillu, ale i tak má Obscure hodně "lekacích" momentů. Škoda jen, že se poněkud nepovedl design monster, která vypadají většinou buď jako již zmiňovaná růžová prasátka, nebo jako neidentifikovatelné kusy masa. :-) Autoři si tohoto nedostatku asi byli vědomi a tak, aby jejich potvůrky působili víc strašidelně, nadělili jim do vínku jakousi černou auru. Ta způsobuje, že zpravidla dříve než spatříte potvoru, uvidíte černý oblak a vše kolem vás značně ztmavne - "zhrůzostrašní". A co že to platí na černočernou tmu nejvíce? Hádáte správně - je to světlo. To se již hlásí ke slovu baterka, další vítané, i když ne zrovna logicky působící, zpestření Obscure.

Je libo baseball? * Šílený kus masa * Však si na vás posvítíme!

Ani není třeba studovat jeden ze spisů ze školní laboratoře abyste zjistili, že se potvory bojí světla. A to jak slunečního, tak toho umělého – tedy například baterky. Vyplatí se tedy baseballovou pálkou, v rámci běžné herní rutiny, vysklívat zatažená okna - tak, aby do místností mohl pronikat sluneční svit, který má na nepřátele zničující efekt. Baterkou sice potvoru nezabijete, na to je její svit příliš slabý. Nicméně alespoň tak netvora na chvíli zbavíte černé aury, která boj často dost znepřehledňuje a některé potvory jsou díky ní imunní vůči zranění. Fígl s vysklíváním oken ovšem záhy vezme za své – a  to přesně v momentě, kdy se venku setmí.

Hostující student ze Somálska * Já odemknu zámek, ty mě chraň! * Jdeme si vyzvednout studijní materiály do knihovny

Co ale perfektní není je příběh. Nezkušení autoři asi nechtěli příliš rýpat do vosího hnízda invence a tak Obscure obalili místy až zoufale béčkovou zápletkou, která ale v jistém smyslu koresponduje s nádechem a tématikou hry. Videosekvence, které posouvají děj vždy o kousek dál, jsou kupodivu vcelku povedené a časté; a ani samotné postavy v nich nepůsobí příliš gumově, jak bývá zvykem.

Náplň filmečků je ale bohužel značně nevýrazná. Co bych taky měl chtít od hry, která si za příklad bere béčkové americké horory pro mladistvé? Alespoň si tak poslechneme, unášeni na vlnách komerce, jednu skladbu od skupiny Sum41 v intru a dvě od Span při závěrečných titulcách. Hudební doprovod během samotné hry ale nemá s výše jmenovanými skupinami nic společného. Jedná se o vážné motivy, ovšem často se stává, že se spustí obstojná dramatická melodie v momentě, kdy vám strach absolutně nic nenahání a naopak.

Podivný věšák * Olizujeme drátky * Zas to maso

Obskurní ovládání

Jestli je na této hře něco skutečně obskurního, tak je to velmi nešťastně řešené ovládání. Jelikož byla Obscure primárně vyvíjena pro konzoli Xbox, zapomnělo se tradičně v její PC verzi na ovládání myší. To se dá s přimhouřením oka pochopit - pořád tu ještě máme odvěkou klávesnici... Bohužel ovládání přes tlačítka klávesnice je silně nepřehledné a uživatelsky nepřátelské.

Pokud si tedy nechcete chaotickým datlováním úplně zkazit dojem z hraní této, jinak jakž takž obstojné hry, doporučuji aby jste všemi deseti sáhli po nějakém pořádném vícetlačítkovém gamepadu. Pokud pak budete chtít hrát hru ve dvou hráčích, obstarejte si gamepady raději dva. Nebo si radši už rovnou kupte Xbox, abych toho po vás nechtěl málo. ;-) Gamepad sice nezachrání všechny nedostatky v ovládání, ohromně ale pomůže. Stejně se ale připravte na to, že váš svěřenec občas zamíří místo na nepřítele do zdi nebo poběží jiným směrem než měl. Když se do této šlamastiky přimíchá špatný záběr kamery, zaskřípe nejeden člověk zuby.

Copak je v té skříňce? * Taky bych to rád skončil * Pojďte blíž, ať si na vás posvítím

Délka hry je také značně obskurní. Dohrajete jí dřív než byste si přáli - za nějakých šest hodin čistého herního času. Vrhnete-li se pak do víru Obscure znovu, na zpřístupněnou těžkou obtížnost, doba se o něco protáhne, ale i tak to není nic extra.

Poslední dobou bývá ovšem běžné, že hodně krátkých her si svou délku vykupuje intenzitou herního zážitku. Ten ale v případě Obscure není tak silný, jak by být měl. Ty, co neumí anglicky, a ty, co se rádi zasmějí místy dost dřevěně přeloženým větám alespoň potěší plná lokalizace všech textů ve hře a titulků k video sekvencím.

• hra dvou hráčů na jednom počítači
  • vychytávky jako baterka a vysklívání oken
  • dobrá audiovizuální prezentace
  • přeloženo do češtiny
  • sličné studentky
  • Špatné ovládání
  • velmi krátké
  • předvídatelný příběh
  • monstra nenahání hrůzu
  • primitivní logické hádanky
  • gamepad nutností

Nechybělo mnoho a mohl jsem mít tu čest s velmi kvalitním survival hororem. Po přihlédnutí ke všem plusům a mínusům ale musím konstatovat, že se jedná „pouze“ o hru dobrou, od které nemůžete čekat víc než průměrnou zábavu na pár hodin. Fandové žánru a vlastníci gamepadů si k výslednému hodnocení můžou přičíst nějakého půl bodu, pokud chtějí. Ostatní raději nechť zváží, jestli do této hry investovat svůj čas i peníze. I když si nemyslím, že by měli být nutně zklamáni, nadšení asi také nebudou.

Atmosféra: 7/10

Obscure není špatná hra, bohužel trpí dost fatálními nedostatky v oblasti ovládání a délky, které jí sráží doslova na kolena.

Celkové hodnocení: 6/10