Recenze: Onimusha 3 – Japonci dobývají PC

Onimusha 3 patří k nejvýraznějším akčním hrám pro Playstation 2. Divoká akce plná vířících sečných i střelných zbraní spolehlivě zaměstnává všechna tlačítka a páčky na PS2 ovladači. Pokud vám činí problém si představit, jak lze něco takového převést na PC, nabízíme vám zasvěcenou recenzi od fanouška originálu.

Platforma: PC (PS2)
Typ hry: Akce z pohledu třetí osoby
Minimální konfigurace: procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta, 1,5 GB HDD
Testovací konfigurace: AMD 2,6 GHz, 1024 MB RAM, GeForce 5700 256 MB
Výrobce: Capcom
Vydavatel: Source Next
Distributor v ČR: Individuální dovoz

Japonské konzolové akce jsou žánrem, kterému dokonale sedí koncept ovládání pomocí gamepadu. Hráč má hrstku základních tlačítek pro útok a zuřivě kvedlá směrovými páčkami, aby prokličkoval mezi lavinami nepřátel. Funguje to překvapivě dobře a je to zábava… co se ale stane, pokud takovou hru převedete na PC? Tak především rovnou zapomeňte na ovládání pomocí klávesnice nebo dokonce myši - jistě, ta možnost tam je, ale ani hyperinteligentní chobotnice z osmé dimenze nemá velkou šanci ovládat takovou hru s jejich pomocí. Jedině gamepad vám dá šanci pohybovat se ve frenetické akci jako je Onimusha 3 s dostatečnou elegancí a účinností. Bohužel, problém s ovládáním šitým na míru pro Playstation je v případě této hry pouze vrcholkem ledovce.

Hra se spouští v okně * Tohle na vás vyskočí při snaze o změnu ovládání * Nastavení hry zůstalo téměř totožné s PS2 verzí

Jakoby japonští vývojáři tušili, že se snaží převést nepřeveditelné, odbyli to nejprimitivnější cestou. Neupravili pro PC verzi hry prakticky nic, takže kromě jiného budete na titulní obrazovce koukat na nápis „stiskněte tlačítko start“ (jen si zkuste takové tlačítko na vaší klávesnici najít:-)), marně se snažit přeskočit (občas hodně zdlouhavé) filmové animace nebo kroutit hlavou nad systémem ukládání hry po dokončené úrovni v duchu konzolové předlohy. Je to ale ještě horší. Samotný program se spouští tak podivným způsobem, že připomíná spíše na koleně spíchnutý emulátor než skutečnou konverzi hry. Onimusha 3 se vám totiž na PC nainstaluje bez jakékoliv možnosti nastavení nebo konfigurace ve skupině programy, navíc se rozběhne v okně a abyste ji dostali na celou obrazovku, musíte použít klávesovou zkratku Windows Alt + Enter.

Modely postav se povedly * Hořící paláce jsou zde běžnou kulisou * Proměna v démona vám dočasně propůjčí mimořádnou sílu

Konverze se zkrátka ani trošičku nepovedla a pro znalce původní PS2 hry je téměř k smíchu… nebýt toho, že právě tyto mizerné konverze způsobují zaujatost PC komunity vůči konzolovým hrám. Podobně jako Resident Evil 3, Final Fantasy VIII nebo Metal Gear Solid 2, hra je naprosto vynikající na svém domovském formátu a mohla být stejně ohromující také na PC… kdyby se ovšem jejímu převodu věnovalo alespoň trošku poctivé péče. Nu, tak snad někdy příště. Nyní již ukončím svůj nářek nad nevýslovně špatnou konverzí a povím vám něco o samotné hře. Ta to totiž v žádném případě špatná není.

Výprava jako z Hollywoodu

První věc, která vás při spatření Onimushy 3 zaujme, je výprava a velkolepost její prezentace. Úvodní film sám o sobě představuje horkého adepta na nejlepší počítačovou animaci současnosti a obří armády příšer i vojáků se v něm prodírají bitevním polem s naprosto stejnou elegancí, jako Sauronova armáda před Minas Tirith v podání Petera Jacksona – rozdíl je v tom, že tady navíc mezi armádou nestvůr kličkuje neuvěřitelně mrštný samuraj (tohle by ani Legolas nezvládnul) a svým magickým mečem si prosekává krvavou cestu do „mateřské lodi“ nepřátel. Nad celou scénou poletují obří draci a vše doprovází chorál, který připomíná melodičtější variantu slavné Carminy Burany.

Jeden z dvojice výpravných úvodních filmů na začátku hry - invaze démonů do současné Paříže

Je to právě strhující intro, které navodí silnou atmosféru velkovýpravného epického válečného dramatu a nezbývá než sklonit pokorně hlavu před schopnostmi japonských vývojářů z Capcomu (veleúspěšná série Resident Evil), že nasazenou vysokou laťku udržují také v samotné hře (dění ve hře se od úvodního filmu příliš neliší – a to po žádné stránce: finální bitva na polích před jistým japonským hradem je jednou z nejvýpravnějších bitev, jaké jsem kdy v nějaké hře zažil). Bohužel ale silné momenty, které překonávají všechny ostatní akční hry z pohledu třetí osoby, jsou zde poněkud nerovnoměrně rozloženy - a tak může být člověk poněkud zklamán v samotném závěru hry.

Finále ságy

Příběh je silným prvkem série Onimusha, s každým dalším dílem přitom buduje na již představených postavách a mýtech další a další nástavby, díky nimž se z něj stává skutečný svět sám pro sebe. Původně vstal z mrtvých jeden z ambiciózních šlechticů středověkého Japonska, Nobunaga Oda, aby vzkřísil celou armádu nemrtvých a démonů, s jejichž pomocí začal dobývat Japonsko. Neohrožený samuraj Samanosuke se mu postavil za pomoci speciálního magického meče, pohlcujícího duše poražených nepřátel.

Jean Reno coby drsnej polda Jacques * Krásná žena nemůže chybět * "Říkám že to je můj slunečník!"

Ve třetím díle získává zlo poněkud navrch, zmocní se technologie cestování v čase (s čímž souvisí hra ve dvou časových úrovních s dvěma velice odlišnými postavami a také několik slušných „časových“ puzzle) a vyšle pořádnou část své démonické armády do budoucnosti – Francie roku 2004. To ale neměli dělat, protože právě tady žije jistý pořádně tvrdý policajt, Jacques, ztělesněný známým francouzským hercem Jeanem Reno. Díky němu se samozřejmě misky vah pěkně vyrovnají a během nějakých těch časových paradoxů si ve hře užijete střelby z kulometů, bitev na Eiffelově věži, ale také onoho středověkého dobývání hradu a vůbec – atmosféra třetí Onimushy kříží samurajské a válečné filmy s moderními akčními kousky jako je třeba Matrix.

Výborná akce

Akčních her je na PS2 snad více, než zástupců všech ostatních žánrů. Přesto lze bez velkých obav prohlásit, že Onimusha 3 držela svého času (před příchodem Devil May Cry 3 a God of War) trůn PS2 akcí nejen díky špičkovému technickému zpracování a monumentálnímu ozvučení (Jean Reno mluví část hry svojí úžasnou francouzštinou, perfektní dabing se ale poněkud ztrácí ve zmíněných chorálech a epické orchestrální hudbě), ale především díky zcela intuitivní, návykové a přitom oku lahodící hratelnosti.

Střelné zbraně jsou spíše třešnička na dortu - většinu hry se budete ohánět chladnou ocelí

Ovládání a herní principy z předchozích dílů série zůstaly zachovány (hra je zobrazována z pohledu třetí osoby více či méně pohyblivými a dramatickými automatickými kamerami), takže hráč může sekat, krýt se a používat speciální údery relativně nízkým počtem tlačítek, přičemž skvělá choreografie a animace postav zajišťuje stále zábavnou a působivou podívanou. Onimusha 3 se prostě drží zlatého pravidla moderních akčních trháků – maximální podívaná a nekonfliktní, hladká hratelnost. Na PS2 jednoduše uchopíte ovladač a během prvních minut se už oháníte všemi možnými zbraněmi jako zkušený veterán… v případě PC verze a klávesnice to ovšem tak hladce nefunguje.

Velká očekávání končí špatně

Tohle smutné pravidlo má své výjimky, ale v případě Onimushy 3 platí jako železný zákon. Jak jste již mohli vyčíst, hra výborně vypadá, zní i se hraje… přesto vám po ní v ústech zůstane hořkosladká chuť. Paradoxně je totiž to nejlepší ze hry vloženo do úvodních pasáží: epické bitvy a silné scény se sice před koncem na chvíli vrátí, ale samotný závěr hry je nudný a snad nejméně efektní z celé hry. Podobné zklamání lze jen ztěží pochopit (že by na tvůrce takto drahého a velkého projektu dolehl čas a oni tvorbu závěru hry uspěchali, tomu se nechce věřit), pro fanoušky bude o to těžší, že předchozí díl série končil pěkně v duchu megalomanských Final Fantasy.

Práce kamery má občas něco do sebe * Bonusová úroveň * Fantaskní světelné efekty Japonci umí

Stejně kontraproduktivně mohou působit také pasáže hry, ve kterých probíháte nějakým labyrintem nudných chodeb a začínáte protivníky obcházet, protože na vás dolehne stereotyp a nuda. Ještě horší je přemíra filmových pasáží, ve kterých se kromě epických bitev (ty jsou na místě) odehrává menší rodinné drama, kdy malý Jacquesův synek nemůže přijít na chuť svojí nové nevlastní mamince… tohle prostě do monumentálního válečného příběhu nepatří, silně to tam drhne a shazuje to hutnou atmosféru do jakési herní telenovely.

• Animace postav a choreografie
  • Epická hudba, chorály, orchestr
  • Dvě časové a dějové linie
  • Zajímavé herní prostředí
  • Hlavní hrdinové, Jean Reno
  • Strhující úvodní intro
  • Strašlivě nekvalitní konverze
  • Křečovité vsouvání vedlejší zápletky
  • Příběh končí primitivně
  • Občas stereotypní akce v interiérech

Ani Onimusha 3 tedy není bez chyb z pohledu náročného hráče, který chce zkrátka dokonalost na všech frontách. Přesto jde ale o hru nádherně zpracovanou a při prvním hraní silně návykovou až do konce. Onimusha 3 je ohromující výpravná jízda, na kterou je snadné naskočit a nechat se jí povozit po středověkém Japonsku i současné Paříži - obojí zamořené démony, zombiemi a samuraji. Něco jako špičkový hollywoodský velkofilm – poprvé budete ohromení a budete se bavit ať chcete nebo ne. Na druhý pohled se ale ukazuje, že jde o formu nad obsah a i když vydělala spoustu peněz, ve zkoušce času neobstála zrovna nejlépe.

Zvuky: 9/10
Konverze: 1/10

Epická bitva napříč časem vás zavede mezi samuraje ve středověkém Japonsku i do současné Paříže, zamořené démony. Hra bohužel postrádá kvalitní finále a dočkala se na PC ukázkově mizerné (ne)konverze.

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce | Third-person akce
Výrobce: Capcom