Recenze: Open Season – aneb medvěd sapiens sapiens

Žijeme v době, kdy má téměř každý film hru na motivy. Open Season je dalším příkladem marketingu, tentokrát je vše podle celovečerního animáku. Dopadl podobně jako většina jeho kolegů, nebo se jedná o čestnou výjimku? Uvidíte sami.

Platforma: PS2, GC, Xbox, Wii, Xbox360, NDS, PSP, GBA, PC
Žánr: Plošinovka
Paměťová karta: 174kB
Výrobce: Ubisoft Montreal
Distributor: Ubisoft (
Homepage: (

Hry podle filmů většinou nedopadají dobře, ať už je to špatnou předlohou, či zbrkle odvedenou prací. Druhá varianta převládá, hlavně díky silnému nedostatku času pro vývoj. Osobně se těmto kouskům co nejvíce vyhýbám, někdy se však objeví kousek, který ukáže, že bych neměl. Právě toto platí i o titulu Open Season (dále jen OS), jenž se zakládá na stejnojmenném animovaném snímku (do kin dorazí koncem tohoto měsíce pod názvem Lovecká sezóna). Ubisoft ukazuje, že dokáže vyrazit z předem odsouzeného titulu víc, než by se dalo čekat.

Kdopak to mluví

O co jde? Hlavní postava, zdomácnělý lenivý medvěd Boog, se jednoho dne díky nemotornému „polojelenovi“ Elliotovi ocitne uprostřed divočiny neznámo kde a samozřejmě se ihned vydá na cestu zpět za svou chovatelkou Beth. Ovšem k jeho smůle začne sezóna a ze všech koutů lesa se vynořují davy lovců lačnících po jakékoli zvířecí trofeji. A tady začíná hlavní motto hry i filmu -  zvěř versus lovci.

nechtěli před chvílí lovit? * spolehlivý způsob vypuzení * nejchytřejší tvor na zemi

Dalo by se říct, že je hra plošinovka, není to ale nejpřesnější. Spíš by seděl popis „procházečka“, jelikož Boog chodí po přesně vytyčených trasách, dokonce ani skákat mu moc nejde. Jak už jsem naznačil, levely jsou lineární, žádná svoboda pohybu se nekoná, což ale mechanizmům nevadí. V určitých momentech se styl hraní změní. Většinou jde o sjezdy, jednou po sněhu, jindy po vodě. Taky se např. objeví pasáž, kdy Boog musí plechovkami sestřelovat lovce, aby nerozsekali strom. Je toho více, jde veskrze o stejné minihry, jen pokaždé v jiném levelu a s jiným cílem. Nejsou špatné, hra je naopak rozmanitější.

Cestou Boog pomáhá různým stvořením – od skunků přes zajíce až po kachny, ti mu na oplátku poskytnou služby své, čímž se značně vyrovnají síly proti lidským oponentům. V tomto veskrze lpí celý nápad OS; využívat okolí ve svůj prospěch.

A jde se na ně

V praxi vypadá tak, že náš chytrý medvěd popadne např. skunka a hodí jej mezi klubko čmuchajících lovců, kteří se následně díky zápachu rozutečou na všechny strany. Zajíc se zakousne lovci do nosu, veverka hází ořechy, dokonce lze jako návnadu použit i společníka Elliota. Rozsah možností je rozmanitý, všechny ale mají stejný výsledek – omráčení či útěk poškozeného. Já osobně jsem se nejvíce spoléhal na medvěda samotného a jeho silné hlasivky. Je to zábava a lovců je dost, takže dveře různým kombinacím jsou otevřeny dokořán. Ke konci sice začne vystrkovat růžky pan stereotyp, ale pořád je to na snesitelné úrovni.

zábava se skrývá všude * medvěd a polojelen na cestách * zase utíkají?

Náš lenivec postupně divočí, což se odráží na jeho vlastnostech. Za různé akce se získávají body, které lze následovně (vždy po dokončení levelu) vyměnit za nové schopnosti, jako jsou kupříkladu silnější řev nebo zvýšení odolnosti. Výraznější dopad na hru to většinou nemá, přišlo mi to téměř jako zbytečná věc. Párkrát jsem ale narazil na pasáž, kdy se mi daná vlastnost hodila a byl jsem za ni velice rád. Dá se říct, že tyto vylepšení usnadňují některé situace, což se cení – hráč se pak může zaměřit více na zábavu než na odbourávání frustrace a agresivity.

V průběhu hry se otevírají bonusové minihry, které se dají spustit samostatně z menu. Veskrze ale nejde o nic, co by nebylo k vidění už jinde; jde o různé házení zajíců do díry, sbírání květů příslušné barvy či setřepávaní ježka ze zadnice. Pro samotného hráče to bude jistojistě nudná záležitost, ve čtyřech už ale jde o jiné kafe – jako u téměř každé párty hry.

Film či hra?

Samozřejmě, že kvůli technickým omezením PS2 nevypadá hra přesně jako film, na takové vizuální orgie si přeci ještě počkáme. Po grafické stránce je OS velmi zdařilý, hned v prvním levelu lze vidět, jak si autoři vyhráli. Levely jsou nádherně zpracovány a až se podíváte přes rokli na druhou stranu lesa, dáte mi za pravdu. Lesy, pláně, hory i město vypadají, jako by z filmu vypadly. Celkový dojem je více než dobrý, od prezentace po zpracování je vše takzvaně „eňo ňůňo“. Škoda jen špatné animace postav v cut-scénách – pohyby těla či mimika téměř nikdy neodpovídají skutečnému dění na obrazovce, navíc probíhají ve smyčkách, což se dost otřepe. Je to opravdu veliká škoda, OS mohl mít  mnohem filmovější atmosféru.

tomu chudákovi do smíchu asi není * veverky jsou nebezpečnější než se zdá * jedna z herních vložek - střelba plechovkami

Co se hudby týče, nebylo snad ani co zkazit. Soundtrack tvoří skladby přímo ze snímku, většinou jde o průměrně poslouchatelné písně, sem tam i pár celkem vydařených. Dohromady podtrhují atmosféru OS a výborně zapadají. Zvuky jsou také v pořádku – kroky dusají, ptáci zpívají, lovci naříkají. Zvuková stránka je v normě, není nic nač si stěžovat.

• Hezké vizuální zpracování
  • Zajímavé nápady
  • Vyděšení lovci
  • Animace postav
  • Ke konci stereotyp
  • Linearita

OS je vydařený titul pro malé i velké. Do poloviny hry je to opravdu pořádná porce zábavy, konec trochu ztrácí dech, naštěstí ale nejde o dlouhou hru (herní doba se pohybuje zhruba od 6 do 7 hodin čistého hracího času). Je dobré vidět, že ne všechny hry podle filmových licencí musí automaticky skončit na herní skládce a dokážou ze sebe vymáčknout víc. Nejspíš i tak se ale OS mezi návalem jiných her ztratí a brzy se na něj zapomene. Ačkoli není divu, zase o TAK dobrou hru nejde.

Zvuk: 8/10

Rozhodně to za zkoušku stojí, pro chladné temné večery je toto ta pravá zábava. Jen tak dál a budu velmi spokojený i u dalších titulů.