Recenze: Ostrich Runner – který pštros je nejrychlejší?

Dnes se již málokdy stane, že narazíte na titul opravdu originální. A když už nějaký vyjde, většinou jeho originalita spočívá "jen" v nějakém neotřelém prvku, použitém v jinak standardním zpracování. Situace, kdy se takovýchto prvků sejde v jedné hře víc najednou je asi stejně vzácná jako zatmění slunce. A Ostrich Runner právě takovýmto zatměním je.

Typ hry: Arkáda/Závodní
Minimální konfigurace: CPU 800MHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta
Testovací konfigurace: CPU 2,0GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: CPU 800MHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta
Výrobce: Gaijin Entertainment (
Distributor: ZUXXEZ (

Až z dalekého Ruska k nám dorazila arkáda jménem Ostrich Runner. Pod příznačným názvem ( v překladu doslova „pštrosí běžec“ ) se neskrývá nic jiného, než primitivní závody partičky pštrosů, kteří se vcelku logicky předhání pouze v jediné věci: kdo bude rychlejší. O nic jiného zde skutečně nejde; nemůžete tedy počítat s nějakou dlouhodobější zábavou a už vůbec ne s žádným bližším přemýšlením nad podstatou pštrosího bytí. Pokud ale, stejně jako já, nebudete čekat žádné zázraky, možná ještě nakonec budete příjemně překvapeni.

Vesnická kochanda * 1…2…3… JUMP! * Tvrdé přistání

Utíkej, Káčo, utíkej! Honí tě pštros divokej!

Hned na začátek mě doslova a do písmene dostala instalace. Normálně jí nemám ve zvyku popisovat, ale v tomto případě to jistě stojí za to. Vůbec první kontakt s hrou v úvodním menu, v němž máte na výběr mezi instalací či prohlížením jiných, neméně podstatných dokumentů, je velmi překvapivý. Celé menu je totiž v německém jazyce; a to prosím pouze v něm. Tato prapodivná kombinace prostě musí rozesmát každého: ruská arkáda, téma pštrosích závodů a němčina. No není to skvělé?

Na lehkou otázku lehká odpověď: NE! Arkády jsou v poslední době sice co do počtu kvalitních zpracování velmi skoupé, ovšem nic to nemění na faktu, že pořád jsou. A Ostrich Runner vůbec není špatný, je jen nasnadě otázka, pro jakou věkovou skupinu autoři hru vytvářeli. Připadá mi spíše jako takový nedodělaný polotovar, který ani sám neví, pro koho je určen a už vůbec ne to, čím se má chlubit. Poté, co se prokoušete kostrbatou němčinou a s vypětím všech sil se vám podaří změnit jazyk (nic proti Němcům, ale angličtina je přeci jen světovější) vás čeká konzoloidní menu. Co si pod tímto pojmem představit? Tak předně odpadá problém s myší, ta zde v žádném případě nenajde uplatnění; stejně jako gamepad.

Překvapení za překvapením

Ostrich Runner v žádném případě nemaže hráčům med kolem pusy. Tutoriál v jakékoliv formě zcela chybí, což by mohlo hlavně mladším kolegům do jisté míry zkomplikovat život. Na úvod vás totiž jistě překvapí překombinovanost. Objevování každé nové funkce by sice mohlo někomu připadat i zábavné, mne to však pouze iritovalo a přiznám se, že bych raději strávil půlhodiny s nějakým atraktivnějším průvodcem, než ustavičným mlácením do klávesnice a následným skučením doprovázeným slovy „Co jsem to proboha udělal?“.

Pouštní… ehm, žebra :-) * I ve tmě se dá závodit * Nezdá se vám to vajíčko trochu hranaté?

Nářky nekončí ani po zvládnutí základní manipulace se pštrosem. Tedy abych uvedl věci na pravou míru: Ostrich Runner defacto nemám co vyčítat. Za celou dobu hraní jsem nenašel byť jediný skutečně „do očí bijící“ nedostatek. Jenže cokoli, co hra může nabídnout, je spíše k zasmání než k pořádnému hraní.

Třeba přítomnost příběhu. Asi vám vrtá hlavou otázka, co ve hře takovéhoto typu vůbec dělá? Musím se přiznat, že mne trápí stejný problém. Kdyby, na místo primitivních animací a několika málo stránek dialogů, autoři věnovali své síly rozšíření herních modů, nejspíš by si nikdo nestěžoval.. Přece jen to, co nám hra nabízí, ani  není příběh v  pravém slova smyslu. Ostatně, posuďte sami: naše pštrosí parta se ocitla ve spárech tajemného doktora, odkud zdánlivě není úniku. Záhy však zjistí, že cest je hned několik – bohužel ven se dostanou jen ti nejhbitější a ti, kteří nasbírají nejvíce vajíček.

To je totiž další důležitá součást hry; nejen, že se musíte vyhýbat všem překážkám a dorazit do cíle pokud možno jako první, ale musíte i sbírat všemožně kolem rozesetá vajíčka.

Design tratí je velmi povedený. Vajíčka jsou roztroušena v zcela nepravidelných intervalech a jejich sbírání je tak akorát těžké Inteligence soupeřů také není na vysloveně špatné úrovni. Bohužel již brzy se dostaví pocit stereotypu. Na(ne)štěstí ho ani nestihnete zaregistrovat; tratí je totiž neuvěřitelně málo a na nejvyšší obtížnost zabere celá hra přibližně dvě hodiny (nepočítaje v to čas potřebný na zvládnutí ovládání).

Brzo bude omeleta  * Tohohle se mám bát? * Na sněhu i na ledu, rozbije si vždy hubu!

Zklamání za zklamáním

Technickému zpracování na první pohled nemohu nic vyčítat. Krásně vypadá hlavně unikátní grafická technika „toon shading“, kterou se chtěli autoři přiblížit komiksovému stylu. Povedlo se jim to, ovšem opět pouze na první pohled. Při bližším zkoumání si totiž začnete všímat detailů - a ty zrovna krásou nepřekypují. Na druhou stranu, co chtít víc. Vajíčka jsou šišatá, pštrosům nechybí peří, tak proč si stěžovat?

• Originální námět
  • Krátká hrací doba
  • Toon Shading
  • Úvodní šok
  • Krátká hrací doba
  • „Příběh“
  • Stereotyp
  • Zvuky
  • Hudba

Zvuky jsou na tom už mnohem hůře. Citelně zaostává hlavně hudební stránka; absence jakéhokoliv náznaku melodie je prostě nepřehlédnutelná a citelně hře ubírá.

Pro koho tedy Ostrich Runner může být? Na dětskou kategorii má nepřiměřeně těžký a slabý rozjezd, ti odrostlejší zase radši sáhnout po úplně jiných tématech. Tato otázka je tedy nečekaně záludná. Kdo najde odpověď, může mi dát vědět třeba do diskuze :-)

Grafika: 6/10
Zvuky: 5/10
Hudba: 3/10