Recenze: Over the Hedge: The Game – zvířata za plotem

Multiplayer: Ano (dva hráči na jednom PC)
Minimální konfigurace: CPU 800 MHz, 256 MB RAM, 2 GB na HDD, 32 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 64 3000+, 2 GB RAM, GF 6800 128MB
Výrobce hry: Beenox Studios
Distribuce v ČR: CD Projekt (
Cena: 999 Kč

Film Over the Hedge (Za plotem, v ČR premiéra naplánována 15.6. 2006) je další animák s roztomilými zvířátky a podle kritiků (viz hodnocení na imdb) se jedná o nadprůměrný snímek. Bylo by zvláštní, kdyby k úspěšnému filmu neexistovala počítačová hra. Je to tak -náš svět má své zákonitosti a jednou z nich je i dělání her podle filmů. Proto tu přede mnou leží DVD s Over the Hedge: The Game (OtH).

sláva technice * záchodový zvon vs paralyzér * fyzikální poznatky v praxi

Pohodová záležitost pro všechny?

Koukám se na rating hry (E, pro všechny) a hned tuším, že OtH je záležitost naprosto politicky korektní. Žádné končetiny létající vzduchem, hektolitry krve ani (a to je rozhodně nejdůležitější) poodhalená ženská těla. Ujištěn, že můj další duševní vývoj nebude nikterak narušen, pouštím hru.

Roztomilá grafika, v hlavní roli želvák Verne s hokejkou (tímto jsem měl o svém zvířecím favoritovi jasno) a mýval RJ s golfovou holí ve mně vyvolávají asociace na relaxační záležitost. Jak zjistím postupem hrou, mám na výběr celkem čtveřici postaviček (želva, mýval, skunk, trhlá veverka), přičemž do akce vyráží vždy jen jedna dvojice. Jen je škoda, že hra požaduje znalost zápletky filmu (RJ při pokusu ukrást medvědovi jídlo zaváhá, vozík s jídlem mu spadne pod auto a tak musí do týdne sehnat vše zpět nebo ho medvěd zle vytrestá), jinak bych asi některé záležitosti typu kdo jsem, kde jsem, co tam dělám, proč to dělám, asi nepochopil.

Chybějící intro dává tušit, že na nějaké dějové pojítko mezi misemi můžu ve hře zapomenout. Ne že bych kvůli tomu v noci brečel do polštáře, ale úryvky z filmu bych ideálním prostředkem pro vyprávění příběhu nenazýval.

A jak ta pohodová záležitost funguje?

Hned jsem se jal zkoušet všechny činnosti, které mohu se zvířecími hrdiny vyvádět. Takže, to mám: skákat, tiše našlapovat, hokejkou holí střílet jakési předměty a tím demolovat okolí, klasicky švihat holí kolem sebe. Dokonce je možno použít speciální útok, při kterém se  želva zuřivě točí a máchá hokejkou, skunk použije svou typickou zbraň atd. Ubírá to ale jakousi energii, jejíž množství je znázorněno pod ukazatelem zdraví.  A dokonce mohu mezi postavičkami přepínat nebo hrát ve dvou lidech na jednom PC. To je velké plus, hned se mi vybaví Lego Star Wars.

Po chvíli se na mě vrhá několik krys s nějakými podivnými zařízeními na hlavách. Stačí pořádně bušit do tlačítka pro údery hokejkou a je po problému. Cíl: dostat se do domu, na jehož dvorku mise začínala. Přeskakuji lasery, přesunutím sochy na nášlapnou desku na zemi si otevírám dveře na další zahrádku a už si to kráčím do domu. Tam opět boj s krysami, opět skákání přes lasery a nakonec získat potřebný počet určených poživatin a dát je na určené místo.

pozor rychlý pes * krysy v kuchyni jsou vždy problém * masové vybíjení zvěře

Tak se mi zdá, že to vůbec není špatné. Příjemná hratelnost, ideální pro menší děti. Kdybych měl někomu krátce vysvětlit, v čem spočívá hraní OtH, řekl bych, že ve skákání přes různé překážky a v soubojích, přičemž cíl mise je ukrást z lidských obydlích jídlo.

Snad jen kdyby v dalších z celkem 35 misí bylo méně nepřátel, nezlobil bych se. Nějak mi prostě zuřivé mlácení kolem sebe do takové hry moc nesedí, nehledě na to, že není moc zábavné. Nutno podotknout, že souboje se všelijakou havětí od krys přes krtky a zubní protézy až po létající zahradní gril jsou někdy celkem tuhou záležitostí jak co do počtu nepřátel, tak jejich výdrže.

Hru zpestřují minihry, které se postupně odemykají. Jsou tři: RC rallye závody, trefování se do cílů střelbou golfových míčků a jakási napodobenina Destruction Derby s golfovými vozítky – byl jsem vržen do ohraničeného golfového hřiště spolu s další trojicí soupeří a vyhrává ten, kdo přežije nejdéle. Když už poněkolikáté v řadě dávám „play again“, tak je to asi zábavné, že? A to i přes (nebo možná právě pro?) ultra-arkádový fyzikální model.

Pozitivní věcí je spoustu podúkolů, powerupů a všeho možného, takže se mám co ohánět. Když seberu v levelu 20 krabic s cereálními lupínky, tak mám najednou maximum energie pro speciální útok. Při objevení  DVD disků se odemykají různé bonusy jako jsou komiksy, artworky, hudba či úryvky z filmu.

Jak to vypadá tam za plotem?

Jak tak postupuji hrou, všímám si málo variabilního prostředí. Mám ukrást jídlo z baráčku jako vystřiženého z béčkového amerického filmu, potom lezu kanály, potom mám ukrást jídlo z baráčku jako vystřiženého z béčkového amerického filmu, lezu jeskyněmi, mám ukrást jídlo z baráčku jako vystřiženého z béčkového amerického filmu... Prostředí je zkrátka po chvíli nudné až odpuzující.

Slávie je nejlepší * asi mám alergii na lasery * sysel & trpaslík - idyla

Jak si kdo ustele, tak má ustláno

Grafiku nelze moc kárat, není špatná a zároveň je na dnešní dobu nenáročná na hardware. Postavičky sice nemají desetitisíce polygonů, ale to není žádná tragédie. Prostředí není sice moc variabilní, ale zato hodně interaktivní – lépe řečeno, naprostou většinu objektů můžete zničit. Což se vyplácí, ať už kvůli sbírání DVDček nebo kvůli powerupům.

Co se týče zvuků a hudby, tak mé sluchové ústrojí nenadávalo. Zvuky jsou adekvátní stylu hry a hudba nevyčnívá ani v pozitivním, ani v negativním slova smyslu. Ovládání. Hm, tady to nebude tak jednoduché. Ještě že mám gamepad, protože na klávesnici není pohodlné. Myš hra využívá jen v menu, což je škoda. Bylo by skvělé mít možnost si pomocí myši natáčet úhel kamery. A já nemám dobrý pocit, když jsem vydán na milost automatické kameře.

Pominu-li nemožnost se rozhlížet po okolí, tak minimálně nemít přehled nad scénou (což je potřeba u soubojů) se mi nelíbí. A těžko můžu mít přehled, když se kamera rozhodne ukázat mi detail stropu.

Zmíním se ještě o dabingu. ten je ve filmu je vynikající. To je určitě skvělé, jenže když postavičky ve hře nedabují stejní herci, tak to zamrzí tím víc. Neřekl bych, že je dabing v OtH špatný, problém je, že ve filmu je špičkový. Když už mám utratit něco kolem tisíce korun, rád bych dostal maximální možnou kvalitu.

Druhá hodina odbyla a změna dojmů nastala

Po zhruba dvou odehraných hodinách jsem narazil na vážný nedostatek celé hry – vždyť je to už strašně stereotypní, nudné a skoro až odpuzující! Veškerá herní variabilita se smrskává na to, zda mám pobít houf čítající tucet syslů nebo zlikvidovat dvacítku krys. Negativní dojem ještě umocňuje nezáživnost bojů, hlavně kvůli absenci nějakých komb či jiných ozvláštnění. Nezbývá než zuřivě mačkat čudlík, což není ideální, protože můj palec nemůže kmitat pořád. A pak že hraní na Wii je fyzicky unavující...

Výše zmíněný dojem je o to horší, že Over the Hedge je hra určena pro děti – když si vzpomínám na svoje oblíbené hry z věku kolem čtyř let - hlavně na ty se zimními a letními sporty - vím, že mě tenkrát bavily hlavně pro svou variabilitu. Nebaví už jízda na koníčkovi? Přepneme na cyklistiku. Tím chci říct, že malé dítě nejspíš moc dlouho u opakující se činnosti nevydrží. Ještě že OtH má herní dobu kolem 5-6 hodin.

Návrat zpoza plotu

Over the Hedge rozhodně není špatnou hrou, pro menší děti spíše naopak. Jednoduchá hratelnost, celkově pozitivní dojem. A velikým plusem jsou rozhodně minihry - hlavně ta s golfovými vozíky :-). Musím uznat, že jsem si u hraní odpočinul. Alespoň do té doby, než mi souboje začaly lézt krkem. Protože pořád platí, že hratelnost je u hry to nejdůležitější.

• minihry
  • možnost hrát ve dvou lidech
  • nenáročná hratelnost