Recenze: Overlord – Být zlý je zábava!

Kdekdo četl Pána Prstenů a fandil všem těm hobitům, elfům, trpaslíkům a lidem ve svržení Temného pána Saurona. Ale co ubozí skřeti v jeho službách? Co on sám, osamocen a bez přátel ve své věží?! I když, užil si dost legrace. Chcete si vyzkoušet jaké to je komandovat hordy, plenit, zabíjet a znásilňovat?
Recenze: Overlord – Být zlý je zábava!

Objednejte si Overlord na shop.Doupě.cz

Overlord (PC): 1299 Kč

Overlord (X360): 1599 Kč

Platforma: PC, Xbox 360
Typ hry: fantasy RPG strategie
Multiplayer: kooperativní a deathmatch pro 2 lidi
Minimální konfigurace: procesor 1.8 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta, 4,5 GB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor Core2 Duo nebo Athlon X2, 1 GB RAM, 256MB grafická karta, 4,5 GB na HDD
Testovací konfigurace: Athlon 64 3000+ @ 2,2 GHz, 1 GB RAM, ATi X1600 Pro
Výrobce: Triumph Studios (
Vydavatel: Codemasters (
Distributor v ČR: Distributor (

„Vem tenhle šutr, ještě tady ten, ještě tenhle… To je ON! Nalij mu do očí nějakou kyselinu, to ho probudí!“

A kdo, že to vlastně jste? Overlord, temný pán, kterého svrhli hrdinové, jež si chtěli něco dokázat. Jak už to tak bývá, nic netrvá věčně a vaši věrní patolízalové (jak by se dal anglický výraz minion volně přeložit) vás vyhrabali zpod kamenů. Nastal čas zamést trosky a znovu nastolit hrůzovládu!

Začínáte prakticky od píky s rozbořenou věží, jedním druhem impoidních sluhů, starým brněním a sekerou. V úvodu se naučíte něco málo z velení svým kreaturkám a to velice originálním způsobem – budete s jejich pomocí umravňovat klauna, jenž začal pochybovat o vaší moci. A to se přece nedělá, takže ho vezmete sekerou po hlavě! Ale co byste si špinili ruce, máte své patolízaly. Pošlete je na šaška a oni už si poradí sami. Ovšem když přijde složitější problém, nedá se svítit, musíte je ovládnout přímo a přebít jejich nízkou inteligenci. Právě ovládnutí sluhy docílíte stisknutím obou tlačítek myši a hýbáním kurzorem tím směrem, kterým potřebujete. Je to jednoduché, intuitivní a relativně přesné. Problém nastává až u vodních toků – impy je možné nahnat do vody, jenže oni se bohužel utopí.

Rozbořená věž * A opravená a vyšperkovaná věž * Ve svém podzemí naleznete dokonce i arénu

Tedy ne všichni. Postupem času získáte do svých služeb tři další, barevně odlišené kmeny démonů. Počáteční hnědí jsou rození bojovníci, mají největší výdrž a budou tvořit páteř vaší armády. Červení útočí z dálky malými ohnivými koulemi a jsou imunní vůči ohni. Zelení dokáží likvidovat otravné rostlinné výtrusy a jsou dokonalí pro přepady ze zálohy a konečně Modří mohou do vody a oživovat padlé. V boji jsou sice mrtví během několika sekund, jako podporná jednotka ovšem poslouží dokonale.

Oveeečkýýý!

Počáteční kroky vás zavedou do polí nedaleko mírumilovné vesničky Spree. První, co uvidíte, bude stádo ovcí. Znásilňování se tentokrát nekoná, byl v úvodu recenze to jen jistý myšlenkový obrat (na co autor nemyslí, pozn. redakce :o)), ale vaši roztomilí patolízalové je krásně podříznou a také si na nich občas zajezdí. Přinesou vám také takovou divnou hnědou kuličku, která z nich vypadne. Ne, není to exkrement, nýbrž životní síla, jejíž počet determinuje, kolik poskoků (a podle barvy kuličky i kolik kterého druhu kterého druhu), si budete moci vyvolat. Tento fakt je bohužel také omezen vaším postupem ve hře, respektive počtem totemů donesených do věže.

Tyto objekty jsou trojího druhu – jeden zvyšuje zdraví, druhý manu a třetí zaručuje právě možnost ovládat větší hordu. Začínáte s maximem pěti impů a po pěti za každý totem můžete toto číslo zvýšit až na pětačtyřicet. Zbylých pět do padesáti se dá získat za pomocí přístaveb černokněžnické věže. Taková vylepšení spočívají v tom, že do roztaveného železa naženete spoustu patolízalů a jejich magické schopnosti se promítnou do daných upgradů a s nimi spojených předmětů.

Oveeečkyyy * Jednorožec tak, jak ho neznáte * Setkání zombie a impů

Helma zprostředkovává ono zvýšení počtu impů ve skupině, brnění poskytuje větší ochranu, regeneraci a hladinu životů a zbraně jako takové dávají logicky větší šlehu, magický útok, zvyšuje se šance na kritický zásah nebo na sražení protivníka k zemi. Když se zbraň naplní dušemi natolik, že již nebude možné ji vylepšit, jednoduše si ukováte novou z lepšího materiálu, který obsáhne více impů a jinak vypadá (něco pro ženy).

Pokud mluvíme o úpravách vzhledu, to samé je možno dělat s věží, bohužel až po osvobození vaší… jak to správně říci a nestat se terčem něžné poloviny pohlaví? Prostě musíte osvobodit obskurní entitu vydávající se za černokněžníkovu ženu. Praktický efekt se rovná nule, ale kdo by nechtěl mít červený koberec, pohodlný trůn a sochy ze zlata? Navíc pokud změníte svou partnerku za jinou, podstatně démoničtější, přinese úprava, jež ji potěší, i jisté rozkoše :).

Za černokněžníka!

Zpět k výpravám do oslňujícího slunečního svitu. Po vyvraždění několika půlčíků se dozvíte, že se jejich velitel zbláznil a chce sníst všechno jídlo v kraji. Shodou okolností je to jeden z hrdinů, kteří vám zničili věž – všichni se svým způsobem zcvokli a nyní zosobňují sedm smrtelných hříchů a představují sedm bossů. Jejich likvidace obvykle zahrnuje něco málo taktických prvků, ale pro hráče, kteří neradi přemýšlí mám dobrou zprávu – funguje bez problému i hrubá síla.

Tavíme nový palcát * Impové z ohně ven! * Takto vypadá trpasličí vesnička po nájezdu Overlorda

Pokud vás přežraný dvoumetrový hobit rozesmál a obecně vám celá hra přijde dle okolních screenshotů humorná, máte pravdu. Parodie a černý humor zde hrají prim a autorům není nic svaté. Hlášky typu: „Cítím ve vzduchu smaženého pulčíka!“ nebo v kluzkých jeskyních „Jenom se na vás dívám, šéfe, tak se mi potí nohy“, či po zabití houslisty který svou hrou očaroval vaše impy „Všichni velcí lidé zemřeli brzy. Jeho hudba ale bude navěky žít v našich srdcích!“ jsou na denním pořádku. A ono už vám pak ani nepřijde divné, že vás normální vesničané vítají jako spasitele a říkají, jak jsou vaše stvůry roztomilé. Co na tom, že jste zakutí do černého pancíře a z obličeje vám září jen rudé oči zla?

Zlo je zde ovšem relativní pojem. Můžete si vybrat, zda se vydáte cestou „špatného“ nebo „dobrého“ zla. Jak se chová hodný zloun? Jednoduše nezabíjí ovečky, když vás o to někdo požádá, nevymění svou hodnou ženu za svůdnou (ale celkem blbou) dračici (koho pak to předchozí zajímá?) nebo dá lidem jídlo, které je mu k ničemu. A důsledek? Nezpozoroval jsem žádný výrazný kromě změny barvy záře očí hlavního hrdiny. Čím víc jste zlí, tím víc se modrá mění na rudou. Dle autorů se tímto také zlepšuje efektivnost kouzel, ale bohužel jsem žádnou takovou změnu nezaznamenal. Pokud se těšíte na magické orgie, tak se uklidněte, zaklínadla jsou všehovšudy čtyři plus dvě vylepšení pro každé. Prvním je klasická ohnivá koule, druhým štít, třetí posílí vaše nestvůry a čtvrté oslabí nepřítele. Nic moc, ale jako podpůrný prvek, jenž dokáže zamíchat kartami, naprosto vystačí.

Sláva!

Jak moc se hra mění, když pokračujete dále a můžete využívat stále nové a nové druhy impů případně přiložit stále lepší sekeru (nebo palcát nebo meč) k dílu, používat lepší varianty čtyř základních kouzel? Je pořád stejná! Na jednu stranu je to dobře, ale jakmile budete podesáté hledat špachtli do kolečka, abyste jím mohli otočit, začne to lézt na nervy.

Šípkový růžák? * Došlo pivo! * Jeden z hrdinů leží poražen a mrtev

To samé platí i o prostředí. Není sice dokonale neměnné – pole, hrad, les, doly střídá věž, město apod. – ale stále procházíte ohraničenými prostranstvími nebo úzkými chodbami dolů. O pocit, že hrajete něco jiného, se starají noví nepřátelé a zcela jiná grafická stylizace. Celá hra se sice nese v tradičním a trochu kýčovitém fantasy duchu, ale okamžitě poznáte rozdíl mezi elfím lesem a normálním hvozdem nebo lidskou a trpasličí vesničkou. Před grafiky smekám a zároveň se jim chystám vynadat kvůli hardwarovým nárokům. Na X360 je samozřejmě k dispozici stabilních 30 FPS, ale na PC si nedovedu si představit, jak se hra hýbe na minimální konfiguraci. Na testovací (nedostačující pouze procesorem) se FPS v otevřených prostranstvích s větším výhledem propadlo na deset snímku za vteřinu. Chvíle, kdy se začíná cukat i zvukový doprovod, jen dotváření beznadějnou situaci.

Přitom hudba a zvuky do hry vyloženě sedí. Některé písničky jsou nechutně chytlavé a chvíle, kdy přestala hrát hudba, jsem vyloženě proklínal. Overlord by si zasloužil vlastní soundtrack. Jmenujme jeden zvuk za všechny – smrtelný výkřik šamana v lese elfů se hodně podobá tomu, jež se ozýval po smrti impa v původním Doomu.

• Černý humor
  • Impové
  • Upgrady
  • Strategie
  • Občasná tupost impů
  • Hardwarové nároky (jen na PC)
  • Stereotypní

Jedna z těch očekávanějších her tohoto léta rozhodně nezklamala. Je vtipná, dá se bez problému hrát a vydrží vám dlouho (25-30 hodin). Co víc si přát? Snad jen… oveeečkýýý!!!

Humor: 10/10

Dokonale ironická, vše parodující a zábavná hra. Ano, je to stále to samé a ano, hlavním tahounem je humorný příběh a zabijácké hlášky. Ovšem, kolik vtipných her je na trhu a které RPG není svým způsobem stereotypní? Rozhodněte se, jak chcete, ale pokud vyznáváte vtip a nadsázku, zde chybu určitě neuděláte.

Celkové hodnocení: 8,5/10

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG, Strategie | Fantasy RPG strategie