Recenze: Painkiller: Overdose – mezi nebem a peklem

Měl být modifikací, nakonec se ale z Painkiller: Overdose stal samostatně spustitelný datadisk stavějící ve všech ohledech na svém předchůdci. Přes své stáří dokáže leccos nabídnou i v dobách next-gen titulů s oslňující grafikou.

Typ hry: FPS
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Procesor 1.5 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta, 2.5 GB na HDD, Win XP SP2 (!)
Doporučená konfigurace: Procesor 2.4 GHz, 1 GB RAM, 256 MB grafická karta, 2.5 GB na HDD, Win XP SP2 (!) a další
Testovací konfigurace: Athlon XP 1.7 GHz, 768 MB RAM, 128 MB grafická karta
Výrobce: Mindware Studios (
Distributor ČR: SeVeN M (

Je odvaha či šílenství pokusit se v dnešní době prorazit s titulem běžícím na tři a půl roku starém enginu? V dřívějších dobách Painkiller zaujal nevídanou řežbou, propracovaným fyzikálním modelem a kuriózními monstry. Netrvalo dlouho a dočkali jsme se i datadisku Battle Out of Hell, jenž sice nebyl špičkový, přesto si ale dokázal obmotat kolem prstu nejednoho příznivce FPS žánru. A do třetice všeho dobrého nyní přichází samostatný titul, Painkiller: Overdose, jenž staví na základech původní hry a do vínku inovací přilévá „pouze“ nový příběh, monstra a jednotlivé úrovně.

Taťka Lucifer

Tuzemské Mindware Studios očividně nehodlalo výrazněji odbočit od původního konceptu. Zachována byla typická „pekelná“ atmosféra (v tomto případě snad jen o málo řidší) v těsném závěsu doprovázena tucty různorodých nepřátel na každém kroku. Největší lákadlo Overdose spočívá právě v novém obsahu. Zatímco technické zpracování zůstalo takřka nedotčeno, příběh se rozšířil o další epizody. Tentokrát se však nezmocníte svalnatého hrdiny hodlajícího spasit svět. Naopak, ocitnete se v samém středu všeho dobra a zla, v roli nadpozemského Beliala. S potomkem anděla a ďábla odhodlaným pomstít se za každou cenu samotnému Luciferovi, projdete několika různorodými akty složenými z jednotlivých epizod. Ve výsledku je k dispozici celkem šestnáct jednotlivých úrovní a spousta krve tryskající z otupělých nepřátel.

Moje prababička. Už není co bývala * A tadyhle je hned strejda, ale asi nemá dobrou náladu *  Nebohá dítka taťky Lucifera

Na adresu samotných misí nelze dštít jakkoliv síru. Snaha autorů zaujmout a udržet hráče do samého konce je alespoň v tomto směru takřka hmatatelná, byť v některých úsecích zpozorujete známky ledabylého návrhu. To mi bylo největším trnem v oku, jehož jsem se po celou dobu nemohl zbavit. Hned zezačátku na mne Painkiller: Overdose neudělal zrovna skvělý dojem – v ruinách města se stačilo podívat na obrovskou sopku tyčící se v pozadí a bylo jasno, že autoři se s nějakou puntičkářskou práci příliš neobtěžovali. Přesto však by bylo bláhové hodnotit knihu podle vazby.

Kyklop, pořád po vás bude něco házet. Zlej, zlej, zlej! * Ale jinak tu tráva opravdu neroste * Jeden z bosů... tedy spíše mini-bosů

Tyto nešvary alespoň z části zaceluje přísun zbraní, jenž se rozhodně nevztahuje na pár pochybných kousků. Naopak, Overdose nabízí bohatý arzenál nových i upravených kousků z původního Painkillera. Do rukou se vám dostane jak „dvojhlavňová brokovnice“, tak rotační kulomet, kuše (obzvláště silná, dokonce s výbušnými hlavicemi) a tak dále. Zajímavou zbraní je hlava ďábelského stvoření, s níž lze efektivně likvidovat protivníky jak na dálku, tak zblízka. Není nejsilnější, vždyť ji máte k dispozici hned zezačátku, přesto se ale stane věrným pomocníkem v mnoha chvílích. Její ostříží zrak provrtá každého nedočkavce a v případě nejhorším jde využít sekundární funkci v podobě zvráceného řevu. Samozřejmostí i v případě Overdose je, že každá zbraň zvládá dva režimy střílení nezávisle na sobě.

Lehké nebo těžké?

Škoda ovšem, že budete řešil dilema s municí. Vzhledem k pojetí hry, jež klade důraz zejména na tvrdou řežbu, jsem i na na druhou nejlehčí zátěž musel s dostupnými prostředky výrazně šetřit. Nesmíte zapomenout na žádnou skulinku, zapadlý kout a další (ne)výrazná místa. Právě v nich se nachází potřebné nářadíčko do kvérů, bez něhož byste byli jako ryba bez vody. Painkiller: Overdose by si zasloužil více vyvážit, ostatně i kolísavá křivka obtížnosti nepůsobila příjemně. Jednou nemáte do čeho píchnout, jindy zase píchají všichni do vás. A jestli jsem něco opravdu postrádal? Gigantická monstra toliko oblíbená z originálu, která v tomto případě tak robustní zdaleka nejsou.

Když jsem ho poprvé spatřil, připadl mi jako dědeček Hříbeček * Pár broků napraví každou neshodu * Takový meč jsem si vždycky přál

V klasickém repertoáru pekelných stvoření nicméně jinak nechybí nemrtví, temní rytíři, zrůdy podobné Kyklopům i jiným mytickým bytostem. V druhém části hry se setkáte s Gejšami, nindži a tak dále. V pozdější fázi se dostanete na ještě zajímavější místa jakoby inspirovaná mimozemskou tématikou. Je libo monstra vznášející se na podivných strojích?  Přitom tempem, jakým na vás bude nový přírůstek do rodiny Painkillerů chrlit posluhovače pekla, budete strženi. A že by šla kvalita na úkor kvantity? V tomto případě nikoliv.

Není to oblečení trochu těsné? * Tihle by v EU žít nemohli, neprošli by normami * Támhle ten mě majznul po palici, načež jsem rezignoval na svůj post zachránce světa

Hodilo by se ovšem odladění umělé inteligence. Očividně ji v Mindware Studios nevěnovali mnoho pozornosti, nepřátelé se zasekávají o předměty, někdy zůstávají stát kdesi v postraní a v drtivé většině zbylých případů po vás jdou jako pominutí. Jsou sice znát náznaky rozumného uvažování, kdy se například neohrožený asijský bojovník otočí a peláší od vás. Nejsem si ale jist, zdali podobné chování není spíše bugem, nežli záměrem :o).

Jako za starých časů...

Problémy se Service Pack 1 pro Win XP

Windows XP jsou v dnešní době prakticky nejpoužívanějším operačním systémem. Netroufám si tvrdit, kolik uživatelů stále vlastní verzi Service Pack 1 (SP1), nicméně pakliže se mezi ně řadíte, počítejte s reinstalací alespoň na Service Pack 2. Bez něj vás instalace hry nepustí dále.

Že si Painkiller: Overdose pro všechny svoje neřesti vypůjčil engine z původní hry, není žádnou novinkou. Titul se ale snaží zastaralost popřít nejen využitím ohnivých efektů, deště apod. Zpestření je v jednotlivých úrovních hodně, a to zejména v pozdější části. Nejsem si ale jist, zda dokáže nadchnout náročnější hráče v dobách Crysis, Timeshift a dalších next-gen titulů. Jisté nicméně je, že hru rozběháte bez problémů i na postarších stojích. Hardwarové nároky sice o nějaký ten stupínek povyrostly v porovnání s původním Painkillerem, na dnešní dobu jsou ale stále přívětivé. Špatné nejsou ani zvuky, během hraní jsem nicméně postrádal výraznou oživující hudbu.

• Nápaditost nepřátel i úrovní
  • Zbraňový arzenál
  • Je to Painkiller
  • V dnešní době již technická stránka pokulhává
  • Žádné výrazné inovace (kromě cákanců krve na obrazovce)
  • Nevyvážená obtížnost
  • Některé úseky jednotlivých úrovní nejsou příliš propracované
  • Absence výrazné hudby

Painkiller: Overdose není plnohodnotné pokračování, číslovkou „dvě“ jej neoznačit nelze. Berme ho pouze jako příjemný, samostatně spustitelný datadisk (není třeba vlastnit původního titul), jenž rozšiřuje příběh o jednu kapitolu, nabízí několik nových lokací, spousty monster a zbraní. I v tomto případě budete bloumat světem, kde na vás čeká spousta zatracených nestvůr. Budete sbírat jejich duše, hledat uschované mince k nákupu tarotových karet a tak dále. Škoda nevyvážené obtížnosti, ledabylých částí některých levelů, stejně tak zamrzí opomenutá AI a v neposlední řadě je třeba se smířit se zastaralejším zevnějškem hry. Hráli jste Painkillera a dodnes na něj vzpomínáte v dobrém? Overdose můžete přinejmenším zkusit.

Grafika: 5/10
Hudba: 4/10

Overdose není nic jiného, než stařičký Painkiller s novými nepřáteli, úrovněmi a samozřejmě zbraněmi. To vše zabaleno do jednoduchého příběhu. Nic víc nečekejte, stejně tak je třeba se smířit se zastaralejší grafikou a některými dalšími nedodělky.

Celkové hodnocení: 5.9/10

Žánr: Akce | First-person akce
Výrobce: Mindware Studios | Webové stránky hry